AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #1 Skrevet 6. februar 2015 Jeg har vært psykisk syk hele livet og har ikke fått meg ordentlig utdanning. Er fortsatt psykisk syk, mrn har klart å komme meg inn i arbeidslivet med terapi og medisiner. Flere i min familie har samme diagnose som meg, men det virker som de bruker det som en hvilepute for å ikke jobbe, det virker rett og slett som om dem ikke vil. Jeg jobber og sliter, men selvfølgelig tjener man litt mindre enn folk flest når man ikke har utdanning. Det som frustrerer meg er at de i familien min som ikke jobber får like mye utbetalt, eller mer(!) ved å bare sitte på rumpa hjemme. Jeg har også fått kommentarer fra folk om at "det er trist at det faktisk ikke lønner seg å jobbe" når jeg forteller hva jeg tjener. Jeg syntes det er trist at når jeg har kjempet med nebb og klør for å bli bedre og klart å komme meg ut i arbeidslivet, så får jeg allikevel mindre utbetalt enn de som ikke en gang gidder å forsøke og bli bedre? Anonymous poster hash: 08efb...3e5 13
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #2 Skrevet 6. februar 2015 Jeg har vært psykisk syk hele livet og har ikke fått meg ordentlig utdanning. Er fortsatt psykisk syk, mrn har klart å komme meg inn i arbeidslivet med terapi og medisiner. Flere i min familie har samme diagnose som meg, men det virker som de bruker det som en hvilepute for å ikke jobbe, det virker rett og slett som om dem ikke vil. Jeg jobber og sliter, men selvfølgelig tjener man litt mindre enn folk flest når man ikke har utdanning. Det som frustrerer meg er at de i familien min som ikke jobber får like mye utbetalt, eller mer(!) ved å bare sitte på rumpa hjemme. Jeg har også fått kommentarer fra folk om at "det er trist at det faktisk ikke lønner seg å jobbe" når jeg forteller hva jeg tjener. Jeg syntes det er trist at når jeg har kjempet med nebb og klør for å bli bedre og klart å komme meg ut i arbeidslivet, så får jeg allikevel mindre utbetalt enn de som ikke en gang gidder å forsøke og bli bedre?Anonymous poster hash: 08efb...3e5 Da kan du enten ikke jobbe 100%, eller de du snakker om har arbeidet tidligere og opparbeidet seg poeng nok til å få en høyere trygd. I dag får en på minste trygd, ca 14500 netto utbetalt hvis de er enslige, og rundt 13000 hvis de er gifte eller samboere. Jeg vil like å se den stillingen på 100% som ikke gir mer i mnd enn dette. Anonymous poster hash: 3a774...de9 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #3 Skrevet 6. februar 2015 Da kan du enten ikke jobbe 100%, eller de du snakker om har arbeidet tidligere og opparbeidet seg poeng nok til å få en høyere trygd.I dag får en på minste trygd, ca 14500 netto utbetalt hvis de er enslige, og rundt 13000 hvis de er gifte eller samboere.Jeg vil like å se den stillingen på 100% som ikke gir mer i mnd enn dette. Anonymous poster hash: 3a774...de9 Jeg jobber 60%, men jobber ofte 100 %. Da får jeg ca 15.000 utbetalt.Anonymous poster hash: 08efb...3e5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #5 Skrevet 6. februar 2015 hva er timelønnen din? 155 kr timen, men kun seks timers vakt. Har Skattetabell.Anonymous poster hash: 08efb...3e5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #6 Skrevet 6. februar 2015 Jeg jobber 60%, men jobber ofte 100 %. Da får jeg ca 15.000 utbetalt.Anonymous poster hash: 08efb...3e5 Men du innser vel at de som ikke klarer å arbeide må ha såpass i mnd at de klarer å ha et tak over hodet, og mat på bordet? Får du 15000 på 100%? Anonymous poster hash: 3a774...de9 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #7 Skrevet 6. februar 2015 Jeg hadde rundt 170 kr timen før jeg ble langtidssykemeldt. Fikk tilbud om jobb til 150 kr/t fire år senere. Da hadde jeg hatt igjen omtrent det samme beløpet som fra NAV, i tillegg til at en del andre utgifter hadde økt. Derfor takket jeg pent nei. Anonymous poster hash: 7b191...9b8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #8 Skrevet 6. februar 2015 Men du innser vel at de som ikke klarer å arbeide må ha såpass i mnd at de klarer å ha et tak over hodet, og mat på bordet?Får du 15000 på 100%? Anonymous poster hash: 3a774...de9 Ja, selvfølgelig. Men hu ene jeg kjenner bor med mannen som har en god betalt jobb, mens hun får 13.000 utbetalt. Mer enn hva jeg vanligvis gjør. Anonymous poster hash: 08efb...3e5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #9 Skrevet 6. februar 2015 Jobber du 100% stilling til kr. 155,- i timen bør du ha vesentlig mer enn 15 000,- utbetalt, med mindre du trekker for mye skatt. Er du sikker på at du jobber 100% stilling når du jobber ekstra? Til info utgjør ikke 6 timers vakt 5 dager i uka en ordinær 100% stilling, ikke engang om du jobber turnus med redusert timeantall pr. uke. Dersom du har familiemedlemmersom får mer i trygd har de nok jobbet tidligere. Anonymous poster hash: 7cc28...702 2
troikaen Skrevet 6. februar 2015 #10 Skrevet 6. februar 2015 Det høres ut som du skatter for mye, TS. Når du sier 100%, jobber du da 37,5 timer i uken? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #11 Skrevet 6. februar 2015 Du jobber kun 80% stilling, TS. Men jeg er ganske sikker på at du uansett trekker altfor mye skatt. Anonymous poster hash: bdee7...677 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #12 Skrevet 6. februar 2015 Det lønner seg alltid å jobbe. Med årene vil du stige i lønn, mens trygda forblir. Du opparbeider også pensjonspoeng, og andre goder i arbeid. I tillegg til at livskvaliteten er langt høyere enn hos en sofasliter.Anonymous poster hash: d3916...43a 1
altflyter Skrevet 6. februar 2015 #13 Skrevet 6. februar 2015 (endret) For et fåtall lønner det seg faktisk å ikke jobbe, men dette gjelder heldigvis bare noen. Men det man bør tenke på er ikke bare pengene (selv om de er veldig viktige også) Jeg har selv vært utenfor arbeidslivet en stund og jeg skal love deg at arbeid føles både meningsfult og kjekt når du har opplevd hvordan det er å være uten. For min del, hjalp arbeidslivet meg til å komme meg ut av sykdommen min, treffe nye mennesker og å føle meg bedre. For meg var det helt grusomt å ikke jobbe. Det første folk spør om er ofte: Hva driver du med da... Jeg syntes det var fælt å skulle si "nei.... jeg er arbeidsledig" eller "jeg er sykemeldt". Det er bra at vi har et sikkerhetsnett, og ingen burde skamme seg over sykdom, men for min del var det fantastisk å kunne si " jeg driver faktisk med xxx" Jobben gav meg mye i form av at jeg fikk nye venner, ble flinkere sosialt og ikke minst følte jeg meg bedre. I den perioden jeg var syk, var det ikke noe alternativ å jobbe, da jeg ikke var i stand til å fungere, men med en gang jeg begynte å komme meg, kastet jeg meg ut i arbeidslivet, og det var for meg den beste terapien i verden. Jeg tror det er veldig få som ønsker å bare sitte på rumpa hele dagen og bare være hjemme og råtne helt bort. Jeg for min del ville ikke byttet jobben ut med hjemmesitting for alt i verden. Edit: Må legge til at jeg tjente MYE mindre penger på å sitte hjemme enn da jeg begynte å jobbe. Endret 6. februar 2015 av altflyter 2
Gjest Phoenix Skrevet 6. februar 2015 #14 Skrevet 6. februar 2015 Nå må du flytte fokus. Om det lønner seg å jobbe? Ja, men mest av alt ikke for pengene, men for den psykiske helsen. Mestring er viktig for alle og det får du ikke i sofaen. Du er fortsatt ung (?), når du blir enda bedre så kan du tenke på en utdannelse. 3
Gjest Phoenix Skrevet 6. februar 2015 #15 Skrevet 6. februar 2015 Jeg jobber 60%, men jobber ofte 100 %. Da får jeg ca 15.000 utbetalt.Anonymous poster hash: 08efb...3e5 Jobber du 30 timer hver uke så gir det ikke enn 100 %. 15.000 for 80 % ville jeg sagt er veldig ålreit lønn om du ikke har jobbet på lenge.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #16 Skrevet 6. februar 2015 Jeg har 20500 utbetalt i uføretrygd. I tillegg tjener jeg 4-6000 skattefritt på min hobby. Nei. Det lønner seg ikke å jobbe. Er ufaglært, har ikke skole. Med 24-26000 i mnd, blir det ikke mer i arbeidslivet av meg, nei. Anonymous poster hash: b9e1d...660
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #17 Skrevet 6. februar 2015 Jeg har 20500 utbetalt i uføretrygd. I tillegg tjener jeg 4-6000 skattefritt på min hobby. Nei. Det lønner seg ikke å jobbe. Er ufaglært, har ikke skole. Med 24-26000 i mnd, blir det ikke mer i arbeidslivet av meg, nei.Anonymous poster hash: b9e1d...660 Hvorfor tjener du så mye på ufør? Et det minstesats?Anonymous poster hash: 26df4...1cc
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #18 Skrevet 6. februar 2015 Jeg har mer å rutte med nå på AAP som syk enn da jeg jobbet som Pleieassistent i helsevesenet. Er dog ikke derfor jeg er på AAP selvfølgelig. Anonymous poster hash: d66df...3c6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #19 Skrevet 6. februar 2015 Hvorfor tjener du så mye på ufør? Et det minstesats?Anonymous poster hash: 26df4...1cc Jeg får 19 500 ca ubetalt i ufør, jobbet i mange år før jeg ble syk. Får i tillegg forsikringspenger som jeg ikke helt hva vil utgjøre økonomisk enda. Så jeg har mer enn mange som jobber, men likevel langt mindre enn hva jeg ville hatt hvis jeg fortsatt var i jobb. Og som andre sier, alle godene er borte, ikke minst det sosiale og følelsen av mestring. Jeg hadde helt klart jobbet selv om jeg ikke hadde tjent mer på det. Det dreier seg ikke bare om penger, mange forstår ikke det. Anonymous poster hash: 5250d...4de
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #20 Skrevet 6. februar 2015 Hvorfor tjener du så mye på ufør? Et det minstesats?Anonymous poster hash: 26df4...1cc Tjente bra som fisker før jeg ble ufør. Savner ikke sjøen eller jobben i det hele tatt. Har det mye bedre nå, selv om jeg selvsagt har mindre i lønn. Men 25000 holder i massevis i hverdagen. Anonymous poster hash: b9e1d...660
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå