Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og samboeren min har begynt prøvingen (har prøvd siden desember). Jeg har PCOS og vet at det med stor sannsynlighet må litt hjelp til.

MEN jeg har til nå gått ned 11kg og jobber fortsatt mot å gå ned ytterligere 20 til (da er jeg nede på ca 69, 165cm) og normalvektig.

Det jeg nå har begynt å tenke på, er at jeg tror jeg ønsker å gå ned til normalvekt før ett svangerskap - vil hvertfall være mye nærmere enn jeg er nå. Dette har gnagd i hodet på meg de siste dagene.

Er det egoistisk tenkt?

Både svangerskap og ett liv med barnet vil jo vel være mye bedre dersom jeg er normalvektig?

På forhånd, tusen takk for svar! :-)

Anonymous poster hash: 4f282...9aa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan kan det være egoistisk å tenke på egen helse? Så vidt jeg vet er det også bedre for barnet om mor ikke er overvektig.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan kan det være egoistisk å tenke på egen helse? Så vidt jeg vet er det også bedre for barnet om mor ikke er overvektig.

Jeg bare føler meg litt slem om jeg nå skal starte på P-piller igjen og fortelle han at jeg ønsker å utsette det litt. Men vi snakker jo ikke over superlang tid, har jo planer om å fullføre vektnedgangen innen dette året er omme sånn ca.

Vet bare ikke helt hvordan jeg skal fortelle det til han, han kommer til å bli så lei seg.

Vi er i midten av tjueårene og har vært sammen i 5år, om dere ville vite det :-)

TS

Anonymous poster hash: 66a94...479

Skrevet

Jeg bare føler meg litt slem om jeg nå skal starte på P-piller igjen og fortelle han at jeg ønsker å utsette det litt. Men vi snakker jo ikke over superlang tid, har jo planer om å fullføre vektnedgangen innen dette året er omme sånn ca.

Vet bare ikke helt hvordan jeg skal fortelle det til han, han kommer til å bli så lei seg.

Vi er i midten av tjueårene og har vært sammen i 5år, om dere ville vite det :-)

TS

Sånn er livet, det må han forstå. Du kan ikke sette egen helse på spill fordi dere ønsker barn. Det bør vi kvinner slutte med, først som sist. Fokuser på deg selv først, deretter kan du tenke på barn. Jeg gjentar, det er ikke egoistisk å ta vare på egen helse, uansett om du da må utsette din samboers drøm om barn. :)

Skrevet

TS

Du er jo så pass ung at det neppe "haster" med å bli gravid rent biologisk uansett. Og når det bare er snakk om å utsette et års tid, så er det jo ikke all verdens tid han/dere må vente med å begynne prøvingen uansett.

Jeg tenker at graviditeten vil gå bedre både for deg og barnet om du er normalvektig, og skjønner godt at du vil prioritere dette når du allerede er så godt i gang med å nå målet ditt. I tillegg er det vel sånn at det vil være lettere å bli gravid med PCOS når man har gått ned i vekt, så jeg tror det vil gavne dere egentlig. Er jo mer sannsynlig at du blir raskt gravid med en lavere vekt, og det er sikkert litt kjekt å oppleve også. Man leser jo her inne om hvor kjipt det er å prøve uten å få det til, og da er det jo bedre å stille med litt høyere odds.

Jeg synes du skal prioritere din egen helse, og tror det vil være det beste for alle parter uansett. Og synes du er skikkelig flink som har nådd så langt allerede! :)

Anonymous poster hash: f6656...e10

Skrevet

Du er jo så pass ung at det neppe "haster" med å bli gravid rent biologisk uansett. Og når det bare er snakk om å utsette et års tid, så er det jo ikke all verdens tid han/dere må vente med å begynne prøvingen uansett.

Jeg tenker at graviditeten vil gå bedre både for deg og barnet om du er normalvektig, og skjønner godt at du vil prioritere dette når du allerede er så godt i gang med å nå målet ditt. I tillegg er det vel sånn at det vil være lettere å bli gravid med PCOS når man har gått ned i vekt, så jeg tror det vil gavne dere egentlig. Er jo mer sannsynlig at du blir raskt gravid med en lavere vekt, og det er sikkert litt kjekt å oppleve også. Man leser jo her inne om hvor kjipt det er å prøve uten å få det til, og da er det jo bedre å stille med litt høyere odds.

Jeg synes du skal prioritere din egen helse, og tror det vil være det beste for alle parter uansett. Og synes du er skikkelig flink som har nådd så langt allerede! :)

Anonymous poster hash: f6656...e10

Neida, det haster absolutt ikke - vi bare følte litt på at det var rett. Men jeg ser nå etter litt tid og å ha snakket med en bestevenninne at kanskje den voldsomme lysten ble utløst av at ett vennepar fikk baby for noen måneder siden og et annet skal ha nå (hadde termin igår). Men at nå når ting roer seg litt og jeg tenker godt over det så kanskje lysten er der ja, men at fornuften sier at "hey, skjerp deg - fullfør det du har startet på med vektnedgang så tar du barn og sånt etterpå" :P

Absolutt, vektnedgang kan faktisk fjerne alle symptomer på PCOS og man kan bli gravid like lett som andre, selvfølgelig finnes det unntak og slikt men det hjelper ofte på. Så tror at det er fornuftig å vente litt ja.

Tusen takk!! :-D

TS

Skrevet

Jeg ville ha prøvd å bli gravid, men passet på å spise sunt slik at jeg gikk opp bare 5-8 kg og ikke 14 i løpet av svangerskapet. Du har jo mye å gå på. Vet om en bruker her som føder i disse dagene og har bare 5 kg mer enn startvekten, så hun blir jo slankere rett etter fødselen og månedene etterpå.

Anonymous poster hash: 98396...494
Skrevet

Det er på ingen måte egoistisk, men jeg vil ikke anbefale deg å starte med p-piller igjen bare for en kort stund. Da er det best å finne hormonfri prevensjon.

Anonymous poster hash: 48d76...016
Skrevet

Jeg ville ha prøvd å bli gravid, men passet på å spise sunt slik at jeg gikk opp bare 5-8 kg og ikke 14 i løpet av svangerskapet. Du har jo mye å gå på. Vet om en bruker her som føder i disse dagene og har bare 5 kg mer enn startvekten, så hun blir jo slankere rett etter fødselen og månedene etterpå.

Hun er 20 kg overvektig nå. Det er en kjempeide å gå mer ned før svangerskap, både for egen helse og for barnets. Bl.a. fordi risikoen for å få svangerskapsdiabetes går ned. Det kan være svært vanskelig å holde en så liten vektoppgang som du skisserer. Ts, du er kjempeflink, og du har alt å vinne på å fortsette som du gjør noen kg til:-)

Gjest Solstråla88
Skrevet

Samme som meg, men når man er overvektig fra før skal man ikke opp så mye. Synes det er fornuftig av ts å gå ned i vekt, det kan også løse pcso problemet. Jeg skulle ønske jeg hadde gått ned mer før jeg ble gravid, men en god grunn til å gå masse turer etter babyen er født..

Skrevet

Synes du tenker helt rett! Det er mye bedre for både deg selv og barnet at du har god helse under et svangerskap og ikke kommer til å slite med vekta etterpå.. mange som ikke klarer å gå vekk babyfettet med det første... Anbefaler deg ikke å begynne med p-piller igjen for en kort periode... p-piller kan også gjøre at vekta står stille og det kan være vanskelig å gå ned med mye hormoner.. hva med kondom for en liten periode? :)

Lykke til☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...