AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #161 Skrevet 7. februar 2015 Hehe helt enig. 1)Er det mange her inne som virkelig ikke har råd til å kjøpe annet enn det mest livsnødvendige til ungen sin? Mine foreldre hadde det sånn, ja. Det er forhåpentligvis ikke mange som har det sånn, men jeg var neppe den eneste. 2)Eller som ikke har råd til å sende en e-Mail/ta en telefon/sende beskjed med ungen sin? Pga sosialangst og dverse andre psykdommer var det uaktuelt. Hvis man uansett vil ha endringer, må man stå opp for det og gjøre noe med det. Ikke sette seg på bakbeina. Ser for meg politikere som er uenige: "NEI! Jeg VIL IKKE!! Ikke snakk til meg!!" "Men hva mener du er løsningen på dette?" "VIL IKKE! Finn ut av det selv !" Uaktuelt av samme grunn.Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 Ja, man drive og fordele skyld alt man vil og fortelle ressurssvake foreldre at det-og-det kan gjøres, men så lenge det ikke blir gjort er det ungene det går ut over. Av hensyn til disse er det viktig at skolene tar hensyn til gratisprinsippet, og at mer ressurssterke foreldre er solidariske og hever stemmen er jeg svært glad for. Bare så det er sagt, så har jeg selv ingen problemer med å gå på finn, låne eller tråle bruktmarkeder, det er ikke det det dreier seg om. Anonymous poster hash: 06883...6ac 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #162 Skrevet 7. februar 2015 Haha, unnskyld meg. Men ANGST for å sende en beskjed med ungen? Angst for å finne frem meldingsboka, sende en skoleSMS eller skrive på en lapp hva som er problemet?? Vet du hva, hvis man har så angst at man ikke klarer å sende en sms eller en lapp en gang så er det ikke skolen som er problemet. Da må man få hjelp fra psykolog, alvorlig hjelp!! Barnet kan virkelig ikke ha ett bra liv da.Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #163 Skrevet 7. februar 2015 Ja, man drive og fordele skyld alt man vil og fortelle ressurssvake foreldre at det-og-det kan gjøres, men så lenge det ikke blir gjort er det ungene det går ut over. Av hensyn til disse er det viktig at skolene tar hensyn til gratisprinsippet, og at mer ressurssterke foreldre er solidariske og hever stemmen er jeg svært glad for. Bare så det er sagt, så har jeg selv ingen problemer med å gå på finn, låne eller tråle bruktmarkeder, det er ikke det det dreier seg om.Anonymous poster hash: 06883...6ac Jepp, skolen skal hjelpe og ta hensyn. Men selv ressurssvake foreldre må kunne klare å si fra om det er noe de er uenige i, og prøve å samarbeide. Lærere har taushetsplikt, en skal kunne gi informasjon om barnets situasjon uten å være redd for at læreren sprer rykter om det i hele byen, hvis man er litt flau over å ikke ha så mye penger.. Hvis lærer ikke ønsker å samarbeide etter at det er gitt beskjed, da er det selvfølgelig ett problem. Det er en grunn til at man har foreldremøter, klassekontakt og sånn. Det er meninga at foreldre skal ha noe å si i skolesammenheng. Bruk den retta:) og man må oppføre seg høflig:)Anonymous poster hash: 6fb35...ab5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #164 Skrevet 7. februar 2015 Haha, unnskyld meg. Men ANGST for å sende en beskjed med ungen? Angst for å finne frem meldingsboka, sende en skoleSMS eller skrive på en lapp hva som er problemet?? Vet du hva, hvis man har så angst at man ikke klarer å sende en sms eller en lapp en gang så er det ikke skolen som er problemet. Da må man få hjelp fra psykolog, alvorlig hjelp!! Barnet kan virkelig ikke ha ett bra liv da.Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 Nei, jeg kan ikke si at min barndom var spesielt bra, og ja, min mor har angst for alt som innebærer kontakt med verden utenfor husets fire vegger. Jeg fungerte som psykolog og støttekontakt hovedsakelig for min mor, men også for min far. Fullstendig enig med deg i at det burde vært koblet inn hjelp, men det ble altså ikke gjort. Jeg tror ikke mange her klarer å se for seg hvordan det er å vokse opp i et slikt hjem, jeg ble fullstendig taus og usynlig og hadde aldri i mine villeste fantasier turt å be foreldrene mine skaffe ski, i frykt for å utløse en storkrangel mellom mine foreldre om hvem som skulle ta på seg den jobben. Det er derfor jeg er så opptatt av at det må finnes alternativer. Anonymous poster hash: 06883...6ac 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #165 Skrevet 7. februar 2015 Badehette og dykkerbriller? Det er jo bare dilldall. Badedrakt derimot må man ha. Og ski og sykkel. Om man ikke en gang skaffer barna sine så grunnleggende ting, hva skaffer man dem da? IPad, TV og mobil? Så de han bli mest mulig passive?Anonymous poster hash: 32637...04f Jeezes!! Var jo ikke akkurat det jeg mente da, dette blir jo bare kverulering! Poenget mitt var at alle barn MÅ ikke ha ski dersom de skjelden bruker dem. Men det er jo en fordel om de lærer å gå på ski en eller annen gang i livet så de har basisferdighetene inne. Det samme gjelder for svømming, jeg er enig i at det er utrolig viktig at barn lærer å svømme. Men det betyr jo ikke at de trenger å ha badedrakt, badehette ol. liggende til en hver tid dersom de skjelden bader. (Og bare for å slå et slag for kverulering, så er det faktisk et krav i enkelte svømmehaller at barn og voksne med langt hår har badehette.)Anonymous poster hash: 7fee7...0d4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #166 Skrevet 7. februar 2015 Noen foreldre ringer ikke av diverse grunner, og det er nettopp av hensyn til disse ungene vi har gratisprinsippet.Anonymous poster hash: 06883...6ac Hvis foreldrene ikke kan ringe til skolen/læreren av diverse grunner så vil jeg si det er et langt større problem enn å skaffe ski til en skidag. Da burde de kontakte noe slags sosialhjelp.Anonymous poster hash: 7fee7...0d4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #167 Skrevet 7. februar 2015 Hvis foreldrene ikke kan ringe til skolen/læreren av diverse grunner så vil jeg si det er et langt større problem enn å skaffe ski til en skidag. Da burde de kontakte noe slags sosialhjelp.Anonymous poster hash: 7fee7...0d4 Det faller jo på sin egen urimelighet. Foreldre som ikke tør kontakte læreren tør ikke kontakte noe sosialhjelp heller. Anonymous poster hash: 06883...6ac 2
Nowayback Skrevet 7. februar 2015 #168 Skrevet 7. februar 2015 Snart krever vel skolene at man har vesker til 9000 kroner også.. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #169 Skrevet 7. februar 2015 Jeg er enig med TS i at det er uhørt av skolen å kreve at alle har ski! På slike turer og skidager, bør så absolutt skolen legge opp ett alternativ for de som av en eller annen grun ikke har ski. Vi har ikke ski til våre unger, og kommer heller aldri til å kjøpe det. Det er totalt bortkasta penger, for de vil bare bli brukt den ene gangen i året det er skidag. Så da bruker jeg heller de pengene på noe de har mer glede av. Hvis man aldri har gått på ski før, er ikke en skidag/skoletur det lureste stedet å begynne heller. Ungen vil jo ikke mestre det, og vil sinke resten og klassen og risikerer å bli mobbet for sine dårlige skiferdigheter. Her i huset har vi investert i ett akebrett til hver, og det er det jeg har tenkt til å strekke meg til, når det gjelder vintersportsutsyr. Vi er ikke ute om vinteren, annet enn til/fra jobb/bhg, så det er ikke noe vitts i å kjøpe utstyr som de vokser fra fra år til år. Akebrettet holder seg i mange år. Så min ungen får ake på skidager, og stiller ikke skolen med ett eller annet alternativ til ski, så holder jeg ungene hjemme! Anonymous poster hash: ffd7c...1ac 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #170 Skrevet 7. februar 2015 Nei, jeg kan ikke si at min barndom var spesielt bra, og ja, min mor har angst for alt som innebærer kontakt med verden utenfor husets fire vegger. Jeg fungerte som psykolog og støttekontakt hovedsakelig for min mor, men også for min far. Fullstendig enig med deg i at det burde vært koblet inn hjelp, men det ble altså ikke gjort. Jeg tror ikke mange her klarer å se for seg hvordan det er å vokse opp i et slikt hjem, jeg ble fullstendig taus og usynlig og hadde aldri i mine villeste fantasier turt å be foreldrene mine skaffe ski, i frykt for å utløse en storkrangel mellom mine foreldre om hvem som skulle ta på seg den jobben. Det er derfor jeg er så opptatt av at det må finnes alternativer. Anonymous poster hash: 06883...6ac Sånne ting er et problem som må tas tak i på andre måter, som barnevernet eller bup/ppt. Og det er en helt annen diskusjon. Eleven kan jo også selv si fra til lærer, hun vet vel godt at hun ikke har utstyr, og har kanskje lyst til å være med, og gir da beskjed til lærer. Der jeg jobber som vikar nå har elever kommet bort til meg med beskjed om at "mamma og pappa sendte ikke med det jeg skulle ha med idag (har bare vært snakk om typ gymtøy, bestikk om foreldre har laget matpakke der det trengs, drikke osv da.) , men veldig fint at de sa fra. Jeg tviler på at ungen møter opp uten ski på altivitetsdagen uten at noen i det hele tatt har sagt i fra om det. Men om det skjer, så kommer jo læreren til å spørre eleven hva som skjer, og om det er tegn til at foreldra virkelig ikke følger med, så skal jo det tas tak i. Men det er vanskelig for lærere å skjønne med en gang at barnet har det kjipt i hjemmet. Det kan skjules godt vet du. De fleste skoler har nok mulighet/info om alternativt utstyr. Men det kan jo skje at det skjer en glipp med mangel på info. Og det skal bare en person til å si fra. Sånt skjer, og er ikke verdens undergang. Og ja, mange elever kan ha det kjipt på skolen også, og bli misforstått av lærere fordi livet hjemme hos eleven er jævlig. Men det er ikke alltid så lett å fange opp vet du, det kan ta tid. Og det er ikke kun pga ski.Anonymous poster hash: 6fb35...ab5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #171 Skrevet 7. februar 2015 Det faller jo på sin egen urimelighet. Foreldre som ikke tør kontakte læreren tør ikke kontakte noe sosialhjelp heller. Anonymous poster hash: 06883...6ac Hvis de ikke tør å sende en sms heller tør de ikke å dra på elevsamtaler, svare på info om/hjelpe til med/være med på typ skoleforestillinger heller. Og det er ett større problem enn en skidag. Og hvor mye ønsker foreldre at lærere skal blande seg inn i DERES problemer? Hvis foreldrene ikke takler noe av det ansvaret det innebærer å ha skolebarn, så kan ikke lærere ta over det ansvaret.Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #172 Skrevet 7. februar 2015 Eleven kan jo også selv si fra til lærer, hun vet vel godt at hun ikke har utstyr, og har kanskje lyst til å være med, og gir da beskjed til lærer. Sa jeg fra til lærer, fikk jeg rådene som tidligere har blitt nevnt. Lån fra venner, loppemarked o.l. Det gjorde det bare enda sårere, ettersom jeg visste at disse rådene var uaktuelle av grunner nevnt tidligere og det bare enda mer tydelig at familien min var annerledes. Det er ikke lett å fange opp nei, men det er som du sier en helt annen diskusjon. Mitt poeng er at dersom skoler har alternative aktiviteter for de som av diverse grunner ikke kan/vil være med på skitur unngår man å gjøre tilværelsen ekstra kjip for slike unger. Jeg for min del var storfornøyd med å være på skolen og ha vanlige skoledager med en håndfull andre i den uka resten av klassen var på leirskole. Jeg skyter ikke ned forslagene folk kommer med for å være kjip og negativ; det jeg beskriver var reelle problemstillinger da jeg var liten. Anonymous poster hash: 06883...6ac 2
ini Skrevet 7. februar 2015 #173 Skrevet 7. februar 2015 Er det ikke vanlig at skolene har et og annet skipar liggende til utlån til sånne situasjoner?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #174 Skrevet 7. februar 2015 Sa jeg fra til lærer, fikk jeg rådene som tidligere har blitt nevnt. Lån fra venner, loppemarked o.l. Det gjorde det bare enda sårere, ettersom jeg visste at disse rådene var uaktuelle av grunner nevnt tidligere og det bare enda mer tydelig at familien min var annerledes. Det er ikke lett å fange opp nei, men det er som du sier en helt annen diskusjon. Mitt poeng er at dersom skoler har alternative aktiviteter for de som av diverse grunner ikke kan/vil være med på skitur unngår man å gjøre tilværelsen ekstra kjip for slike unger. Jeg for min del var storfornøyd med å være på skolen og ha vanlige skoledager med en håndfull andre i den uka resten av klassen var på leirskole. Jeg skyter ikke ned forslagene folk kommer med for å være kjip og negativ; det jeg beskriver var reelle problemstillinger da jeg var liten. Anonymous poster hash: 06883...6ac Her kan det også hende læreren tok for gitt at foreldrene ville følge tipset. Jeg kan sitte het selv og si at når jeg får fast jobb som lærer, så vil jeg gjøre mitt beste for å sørge for at alt går som det skal og alle blir fornøyde, men jeg vet innerst inne at det kan være vanskelig. Spesielt om man tar din situasjon, om læreren hadde ett inntrykk av at din familie var normale, oppegående mennesker, så tenkte ikke han noe særlig over det. Men hvis han skjønte at det var noe som skurrer, spesielt om disse foreldra aldri lot seg høre fra, burde han tatt mer tak i det. Men enkeltsituasjoner er aldri like, jeg kjenner hverken dere eller læreren, så jeg vet ikke hva som ble gjort. Men når foreldre ikke bidrar til noe som helst, så går det ut over barnet, og det er ikke læreren sin feil i det store og hele. Ikke at foreldra skal få noe veldig skyld heller, havner man i ulykka så er det jo ikke noe man har bestemt seg for. Men å la lærere ta over deler av ansvaret foreldre har fra barna, går ikke. Og lærere kan ikke overvåke familier heller..Anonymous poster hash: 6fb35...ab5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #175 Skrevet 7. februar 2015 Her kan det også hende læreren tok for gitt at foreldrene ville følge tipset. Jeg kan sitte het selv og si at når jeg får fast jobb som lærer, så vil jeg gjøre mitt beste for å sørge for at alt går som det skal og alle blir fornøyde, men jeg vet innerst inne at det kan være vanskelig. Spesielt om man tar din situasjon, om læreren hadde ett inntrykk av at din familie var normale, oppegående mennesker, så tenkte ikke han noe særlig over det. Men hvis han skjønte at det var noe som skurrer, spesielt om disse foreldra aldri lot seg høre fra, burde han tatt mer tak i det. Men enkeltsituasjoner er aldri like, jeg kjenner hverken dere eller læreren, så jeg vet ikke hva som ble gjort. Men når foreldre ikke bidrar til noe som helst, så går det ut over barnet, og det er ikke læreren sin feil i det store og hele. Ikke at foreldra skal få noe veldig skyld heller, havner man i ulykka så er det jo ikke noe man har bestemt seg for. Men å la lærere ta over deler av ansvaret foreldre har fra barna, går ikke. Og lærere kan ikke overvåke familier heller..Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 Når jeg ser tilbake på hvordan jeg var da jeg gikk på skolen, var det flere ting som burde gjort det åpenbart at noe var galt. Men jeg fikk bare beskjed om å skjerpe meg, slutte med å være rar, skaffe meg venner og bli sosial. Men det er ikke trådens tema; det jeg vil frem til er at aktiviteter i skolens regi må ha gratis alternativer. Ei utstyrsbu med utlånsski ville vært storveis, og den desidert enkleste løsningen for både barn og lærere. Jeg ser at flere skoler har det og det er flott, håpet er at ALLE skoler får det. Gratisprinsippet er svært viktig, og de må for all del ikke uthules. Anonymous poster hash: 06883...6ac 2
Amarinda Skrevet 7. februar 2015 #176 Skrevet 7. februar 2015 Tror vi lånte oss i mellom da vi hadde leirskole, mener at det var noen som ikke hadde ski. Og jeg kommer fra en familie med helt grei økonomi, men har kun fått en par nye ski i løpet av livet, de har jeg hatt de siste 15 årene... Når det arrangeres slike turer har lærererne litt ekstra ansvar for å følge opp slike ting som at alle har utstyr, hvordan kan vi få løst det osv. Foreldrene har ansvar for å si ifra, men det er dessverre ikke alle som har godt fungerende foreldre på alle nivå. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #177 Skrevet 7. februar 2015 Når jeg ser tilbake på hvordan jeg var da jeg gikk på skolen, var det flere ting som burde gjort det åpenbart at noe var galt. Men jeg fikk bare beskjed om å skjerpe meg, slutte med å være rar, skaffe meg venner og bli sosial. Men det er ikke trådens tema; det jeg vil frem til er at aktiviteter i skolens regi må ha gratis alternativer. Ei utstyrsbu med utlånsski ville vært storveis, og den desidert enkleste løsningen for både barn og lærere. Jeg ser at flere skoler har det og det er flott, håpet er at ALLE skoler får det. Gratisprinsippet er svært viktig, og de må for all del ikke uthules.Anonymous poster hash: 06883...6ac Jeg er helt enig, men sånn som ts, så må hun si fra. Hun har tydeligvis ingen problemer med å si fra inne på kg. Jeg tviler på at læreren er så skummel.. Om de ikke gidder å hjelpe så er det ett problem. Men uansett, når det lånes ut gratis utstyr i byen, så må det gå an å spørre der. Om man er normale, oppegående mennesker. Vi lever i Norge, vi skal være glad for at vi i det hele tatt har mulighet til å låne ting gratis:) jeg syns det er synd at rike, norske nordmenn forventer å få alt servert på sølvfat omtrent.Anonymous poster hash: 6fb35...ab5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #178 Skrevet 7. februar 2015 Gratisprinsippet er svært viktig, og de må for all del ikke uthules.Anonymous poster hash: 06883...6ac Men hvor går grensen? Gymsko? Badedrakt? Fjellsko? Sovepose? (Vi var i alle fall på overnattingstur der alle måtte ha med sovepose)Anonymous poster hash: 32637...04f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #179 Skrevet 7. februar 2015 Jeg er helt enig, men sånn som ts, så må hun si fra. Hun har tydeligvis ingen problemer med å si fra inne på kg. Jeg tviler på at læreren er så skummel.. Om de ikke gidder å hjelpe så er det ett problem. Men uansett, når det lånes ut gratis utstyr i byen, så må det gå an å spørre der. Om man er normale, oppegående mennesker. Vi lever i Norge, vi skal være glad for at vi i det hele tatt har mulighet til å låne ting gratis:) jeg syns det er synd at rike, norske nordmenn forventer å få alt servert på sølvfat omtrent.Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 Ja, gratis utlån av utstyr i byen er et flott tiltak. og ideelt sett burde det vært tilbud om utlån både på skolen og utenfor. Anonymous poster hash: 06883...6ac
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #180 Skrevet 7. februar 2015 Men hvor går grensen? Gymsko? Badedrakt? Fjellsko? Sovepose? (Vi var i alle fall på overnattingstur der alle måtte ha med sovepose)Anonymous poster hash: 32637...04f Det er en interessant diskusjon, men siden kun ski har ført til en diskusjon over 9 sider vil jeg ikke risikere å avspore med å diskutere annet utstyr i tillegg. Anonymous poster hash: 06883...6ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå