Gjest Ludodama Skrevet 6. februar 2015 #81 Del Skrevet 6. februar 2015 Jo, barn aksepterer hverandre som de er - helt til noen lærer dem noe annet. Og det vel nettopp her feilen ligger, nemlig at mange barn blir påvirket til å tro at det er så stor forskjell på folk at man ikke kan leke med barn fra "feil" familie, eller såkalt sosial klasse. Eller at familier som ikke har råd til det nyeste og beste ikke er noe særlig, jamfør også veske-debatten som har rast i mediene i det siste. Dette er det som regel foreldrene som står for, og barna innpodes med dårlige holdninger fra veldig tidlig alder. Dessverre. Om du tror eneste påvirkning fra barn kommer fra egne foreldre og alle relasjoner oppstår i isolerte former inntil man ser lyset må du jo gjerne det. Ungene er nå uansett de som tar konsekvensene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 6. februar 2015 #82 Del Skrevet 6. februar 2015 Det er nesten slik at du må skrive en kronikk til VG/dagbladet om akkurat det temaet.. >.< Skolen kan ikke tvinge dere til å kjøpe ski.. Hadde dere bodd litt lengre nordover skulle jeg ha gitt vekk skiene mine, sist gang jeg gikk på ski, så var jeg 13... Har null interesse av det (Selvom jeg er nordlenning) Men det hjelper jo egentlig ikke uansett om jeg gir vekk mine til dere, fordi det er såpass mange andre barn og ungdommer som går igjennom dette hvert eneste år, at skolene krever at familien har skiutstyr eller akebrett eller alt mulig annet... Skolen burde jo vært den som hadde skiene til utlåne for slike turer.. Har ikke skolen råd? -Nei tror du virkelig at alle familier har råd til ski? Kan ikke akkurat kjøpe ski hvert år fordi barnet vokser ut av de.. Ski som bare blir brukt 1 gang i året fordi skolen krever at familiene har dette... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NumberSix Skrevet 6. februar 2015 #83 Del Skrevet 6. februar 2015 Om du tror eneste påvirkning fra barn kommer fra egne foreldre og alle relasjoner oppstår i isolerte former inntil man ser lyset må du jo gjerne det. Ungene er nå uansett de som tar konsekvensene. Nei, jeg tror ikke den eneste påvirkningen kommer fra foreldre, eller at relasjoner oppstår i isolerte former (hvor i alle dager skriver jeg det?), men at den viktigste påvirkningen kommer fra foreldre. Den bør i det minste komme fra foreldre, eller andre nære autoritetspersoner om foreldre har falt fra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #84 Del Skrevet 6. februar 2015 Jeg skjønte det, men mente prinsippet ble det samme likevel. Er du uenig?Anonymous poster hash: 32637...04f Jeg er uenig. Det er ikke vanskelig å stå på langrennski. Det kreves jo egentlig ingen forkunnskaper. Det er som å gå. Så at man skal ha noe alternativt på grunn av at noen ikke er kyndige nok til å stå på ski er bare latterlig. Anonymous poster hash: 2e272...65c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #85 Del Skrevet 6. februar 2015 Jeg synes hele opplegget er bedritent. Vi har heller ikke veldig god råd, og siden vi bor på et sted hvor det kan gå flere år mellom hver gang det er skiføre, og ikke har hytte på fjellet, har vi heller ikke prioritert ski til barna. På ungdomsskolen vår har de en årlig dagstur til fjellet. Da er det slalåm/snowboard, langrenn, eller aking. Høres jo flott ut, men hvordan fungerer det egentlig? Jo, de kule, de med penger, de står slalåm/snowboard. Arbeiderklassen/nerdene går langrenn, og de fattige tullingene aker. Også har du dem som ikke finner plassen sin noe sted. Sønnen vår er ikke langrennstypen, og finner seg ikke til rett med nerdene som går langrenn. Og han ville på ingen måte bli sett sammen med tullingene, så det endte med at vi måtte kjøpe slalåmutstyr til ham. Fant heldigvis noe på salg, men året etter var det jo fravokst. Brukt én dag! TS, skolen kan ikke kreve at dere bruker penger på utstyr. Her hos oss har de faktisk kuttet ut leirskole i vinterhalvåret fordi det blir så dyrt for folk, så her drar de på høsten. Var jeg deg ville jeg spurt rundt om å få låne utstyr, og ellers foreslå for skolen at de i fremtiden drar i andre årstider. Anonymous poster hash: 5cd5e...99b Fysj, for et bedritent menneske du er. Anonymous poster hash: 2e272...65c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #86 Del Skrevet 6. februar 2015 Nå er det 25 år siden jeg gikk på skolen og hadde slike obligatoriske skidager, Altså lenge før gratisprinsippet ble vedtatt. Jeg kommer fra en ressurssterk familie, med foreldre som tjente veldig godt sammenlignet med andre foreldre der vi bodde. Skikkelig 68-raddiser var de også. Der vi bodde var det heller ikke skikkelig vinter hvert år. Da det ble skidag hvor det ikke lengre holdt meg jet-ski tok foreldrene mine kontakt med skolen. De hadde ingen intensjon om å kjøpe et par ski til meg hvert år bare fordi skolen skulle på skidag. I tillegg ønsket de at skolen tilrettela for de foreldrene som faktisk ikke hadde råd til å kjøpe ski til barna sine, og de hadde vi en del av. Da var det faktisk ikke værre enn at skolen også arrangerte det slik at de som ikke hadde ski gikk og fant en akebakke. Og skolen stilte med rumpeakebrett og svartsekker. Så jeg, som var rikmannsbarnet fikk faktisk ikke ski fordi foreldrene mine ikke ønsket å kjøpe noe som bare ble stående, at foreldre gjør det i dag vitner jo om at samfunnet har forandret seg. At det har blitt enda værre i dag syns jeg er skremmende. Jeg berømmer TS for å ta det opp med skolen. Anonymous poster hash: 04b7e...de1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 6. februar 2015 #87 Del Skrevet 6. februar 2015 Jeg er uenig. Det er ikke vanskelig å stå på langrennski. Det kreves jo egentlig ingen forkunnskaper. Det er som å gå. Så at man skal ha noe alternativt på grunn av at noen ikke er kyndige nok til å stå på ski er bare latterlig. Anonymous poster hash: 2e272...65c Det er jo bare tull. Jeg har selv gått mye langrenn oppgjennom, til og med konkurrert da jeg var yngre, men jeg liker virkelig ikke å gå langrenn, så nå går det år mellom hver gang. Og de første par turene etter et slikt opphold bruker jeg stort sett all energi og konsentrasjon på å finne igjen balansen, selv om grunnteknikken definitivt er inne. Min skiturglede ble drept på de årlige klasseturene på ski, hvor det var om å gjøre å gå fortest og lengst, og hvor lærerne ikke tok hensyn til baktroppen (jeg slet med astma, spesielt kuldeastma, så tempoet mitt kunne ikke være høyt), slik at vi bakerst aldri fikk pauser, men måtte gå på hele dagen for å i det hele tatt komme oss gjennom den opplagte ruta. Turene gikk gjerne i bratt og vanskelig terreng. Jeg kommer for øvrig fra et av "snøhølene" i Norge, hvor alle har langrennsutstyr, og de aller fleste har slalom-/snowboardutstyr. Når vi hadde skidager på skolen, så hadde barnekolen base ved skolen, hvor en god del deltok på diverse skileik, noen gikk lengre tur på langrennski og resten suste rundt på akebrett og lekte i snøen. På ungdomsskolen hadde vi base i alpinanlegget. Der var det organisert to turgrupper som gikk langrenn - en gruppe som gikk langt og fort og en som gikk "søndagstur", resten sto alpint (rabatterte heiskort og gratis skiutleie), gikk på skøyter eller generelt gikk bajas på akebrett i barnebakken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrthel Skrevet 6. februar 2015 #88 Del Skrevet 6. februar 2015 Jeg må si at jeg faktisk mener langrennsutstyr og sykkel er to av de tingene foreldre virkelig bør bestrebe seg på å holde barna med i oppveksten. Det handler om grunnleggende ferdigheter for å forflytte seg.Anonymous poster hash: 32637...04f Helt enig. Jeg syntes det er trist at foreldre har så negativ holdning til ski. Er det ikke bedre at barna går på ski enn sitter timesvis foran pc`n? Ski og sykkel gir barn trim og de får utfordret seg iforhold til utholdenhet og balanse. Jeg syntes det er trist å se unger på skidager som tydeligvis ikke har hatt ski på bena. Jeg puttet ski på ungene fra de var 1,5 år og de stabbet av sted. Trenger ikke å gå så lang ;-) Skidager på skolen er for å få barn i aktivitet. Mange barn i dag klarer knapt å gå en km. på bena. Likevel klager foreldre over at skolen tilrettelegger aktiviteter i frisk luft. Som andre sier - skiutstyr trenger ikke å koste mye. Helt nye skipakker får du til under 500 kr. Kjøper du brukt, er det enda billigere. Jeg har solgt unna etterhvert som jentene har vokst ifra utstyret sitt, og fått penger til nytt. Jeg forstår at ikke alle i Norges land har skiløyper utenfor døra, men de aller fleste har muligheter ved å kjøre en liten bit. Har man ikke råd til å forflytte seg bittelitt for en gratis aktivitet (sett bort fra utstyr som kan vare en stund), så er jeg bekymret for hvordan barna har det ellers også. Barn trenger å bruke kroppen sin fra de er små - ski er ikke bare noe man stabber på fra A til B. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #89 Del Skrevet 6. februar 2015 De fleste skolene burde ha ski til utlån. Tar man kontakt med skolen så vil nok de ordne opp, det er de pliktig til. Det er alltids mulig å låne ski av noen andre, om man legger godviljen til. Det er så mange hjelpegrupper og kjøp/salg/bytte grupper på face, for ikke snakke om naboer som kan ha eller noen som kjenner noen etc. Folk er glade for å hjelpe om man ber om det. Ser flere legger ut innlegg på disse sidene om folk har ski til låns, eller pent brukte til en billig penge, og de får alltid ordna seg. Nytter liksom ikke stå med henda i lomma og klage når man ikke gjør noe med det! Det er trist at foreldre som ikke er glad i ski selv skal overføre disse negative tankene over på barnet og ødelegge gleden barnet kan få av å gå på ski. Hvorfor vil ikke enkelte unne barnet sitt andre interesser enn seg selv? Hvorfor skal man dra sin egne negative holdninger inn i barnas liv? Siterer en brukers post tidligere i tråden: "Jeg tenker det er barna som ikke har ski hjemme, og som ikke har foreldre som ønsker å få tak i dette for en stakkars uke (skolen krever på ingen måte at dere kjøper nytt utstyr), det er de barna som trenger denne leirskolen mest." Anonymous poster hash: b818c...c5a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaffelattn Skrevet 6. februar 2015 #90 Del Skrevet 6. februar 2015 Min datter på 12 år går på en skole hvor de i løpet av året (før sommeren) skal en uke på leirtur. Dette er obligatorisk, og jeg synest det høres veldig koselig ut, MEN skolen krever altså at barna har ski til denne turen. Vi har et litt stramt budsjett og har veldig lite lyst å bruke mye penger på ski og utstyr som kun kommer til å bli brukt denne ene gangen. Vår datter har null interesse i ski, og innen et år så har hun jo sikkert vokst ut av de. Jeg har forhørt meg litt om det er mulig å leie ski der de skal være, men det er vist ikke en mulighet. Så da må vi nok punge ut for å kjøpe de forbaska skiene som kommer til å bli brukt denne éne gangen. Men har egentlig skolen lov til å kreve dette, særlig med tanke på at det er en obligatorisk tur? Jeg synest det er litt drøyt, for jeg vet at det er flere familier på samme trinn som har enda dårligere råd enn det vi har og som sikkert også sliter med dette. Hva tenker dere?Anonymous poster hash: 791ed...659 Kjøp brukt og billig men ordentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 6. februar 2015 #91 Del Skrevet 6. februar 2015 Enkelte her inne får det omtrent til å høresut som at det er omsorgssvikt å ikke lære barna å stå på ski. Ikke alle liker og gå på ski, både voksne og barn. Vil man ettehrvert begynne, er det aldri for sent. Og det er da ikke slik at hvis man ikke går på ski sitter man på rumpa med TV og PC dagen lang? Ærlig talt. Jeg er en aktiv person som trener flere ganger i uken, men kan ikke fordra å stå på ski. Om jeg noengang skulle fått barn, hadde jeg ikke tvunget hverken meg selv eller barnet ut på ski, med mindre barnet ytret spesifikt ønske om dette. Bare fordi man er norsk, MÅ man ikke gå på ski! 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante-Sofie Skrevet 6. februar 2015 #92 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Helt enig. Jeg syntes det er trist at foreldre har så negativ holdning til ski. Er det ikke bedre at barna går på ski enn sitter timesvis foran pc`n? Dersom man bor et sted hvor det faktisk går an å gå på ski, så. Men det ser det ut til at mange i denne tråden glemmer at ikke alle gjøre. Ikke hele Norge er winter wonderland altså. Dessuten er det ikke sånn at det er enten ski eller timesvis forran pcen. Det finnes mange, mange, mange måter å være aktive med ungene på om vinteren, som ikke krever ski på beina. Endret 6. februar 2015 av Tante-Sofie 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haaploes Skrevet 6. februar 2015 #93 Del Skrevet 6. februar 2015 Jo, de kule, de med penger, de står slalåm/snowboard. Arbeiderklassen/nerdene går langrenn, og de fattige tullingene aker. (...) Anonymous poster hash: 5cd5e...99b Jeg var en skoleflink jente med pengesterke foreldre som heller ville ake. Det ble da folk av meg også. Det handler om grunnleggende ferdigheter for å forflytte seg.Anonymous poster hash: 32637...04f Jeg har aldri hatt behov for å kunne forflytte meg på ski av annet enn rekreerende grunner. Når man bor i Norge og har barn så syns jeg nesten man er forpliktet til å lære barna og gå på ski. Vi er tross alt en ski-nasjon.Anonymous poster hash: 12039...51a Den holdningen er så idiotisk! Nordmenn er ikke født med ski på bena, det er ikke snø hele året, og det går ikke isbjørner i norske gater. Foreldrene mine tvang meg ut på ski som liten, noe som resulterte i at det i dag er noe av det definitivt verste jeg vet om. Til gjengjeld er jeg en racer på afterski Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kari2 Skrevet 6. februar 2015 #94 Del Skrevet 6. februar 2015 Min datter på 12 år går på en skole hvor de i løpet av året (før sommeren) skal en uke på leirtur. Dette er obligatorisk, og jeg synest det høres veldig koselig ut, MEN skolen krever altså at barna har ski til denne turen. Vi har et litt stramt budsjett og har veldig lite lyst å bruke mye penger på ski og utstyr som kun kommer til å bli brukt denne ene gangen. Vår datter har null interesse i ski, og innen et år så har hun jo sikkert vokst ut av de. Jeg har forhørt meg litt om det er mulig å leie ski der de skal være, men det er vist ikke en mulighet. Så da må vi nok punge ut for å kjøpe de forbaska skiene som kommer til å bli brukt denne éne gangen. Men har egentlig skolen lov til å kreve dette, særlig med tanke på at det er en obligatorisk tur? Jeg synest det er litt drøyt, for jeg vet at det er flere familier på samme trinn som har enda dårligere råd enn det vi har og som sikkert også sliter med dette. Hva tenker dere?Anonymous poster hash: 791ed...659 Prøv å spør på facebook om noen kan låne henne ski. Ja, det er drøyt av skolen å kreve dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilla-damen Skrevet 6. februar 2015 #95 Del Skrevet 6. februar 2015 Sjekk om kommunen din har en utstyrssentral, mange kommuner har det. I min kommune kan man låne, ski, skisko, staver, slalomutstyr, fiskestenger, telt, redningsvester, tursekker, skøyter, truger, bålpanner osv. Alt er gratis og ingen spør om du er trengende, alle får låne! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #96 Del Skrevet 6. februar 2015 Prøv å spør på facebook om noen kan låne henne ski. Ja, det er drøyt av skolen å kreve dette. Tror nok ikke skolen krever dette, står nok i infoen at elevene må ha med ski til leirskolen, ergo de krever ikke foreldrene. Dette betyr at foreldrene må se om de kan få lånt ski hvis barnet ikke har selv. Det som skolen kunne slengt på, noe som jeg vet de fleste skoler opererer med, er at de som ikke har ski eller ikke har mulighet til å skaffe kan ta kontakt med lærer på nr: bla bla bla, så de kan få ordnet ski til alle. Anonymous poster hash: b818c...c5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #97 Del Skrevet 6. februar 2015 Sjekk om kommunen din har en utstyrssentral, mange kommuner har det. I min kommune kan man låne, ski, skisko, staver, slalomutstyr, fiskestenger, telt, redningsvester, tursekker, skøyter, truger, bålpanner osv. Alt er gratis og ingen spør om du er trengende, alle får låne! Stående Jubel fra meg Godt andre ser muligheter og undersøker hvor man kan få hjelp Anonymous poster hash: b818c...c5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yzma Skrevet 6. februar 2015 #98 Del Skrevet 6. februar 2015 Forhør deg med det stedet de skal til. Sannsynligvis har de masse til utlån.Anonymous poster hash: 12039...51a Det blir sikkert dyrere å leie x 5 enn å kjøpe. Er helt syke priser på utleieski. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #99 Del Skrevet 6. februar 2015 Det blir sikkert dyrere å leie x 5 enn å kjøpe. Er helt syke priser på utleieski. Det er det ikke. Har aldri betalt mye for å leie ting. Har man en lokal sportsbutikk i nærheten leier de ut utstyr der for en slikk og ingenting (og nei, jeg tuller ikke). Men som de fleste over her skriver, prøv facebook, kontakt lærer, spørr andre bekjente, hjelpesentralen, osv. Ellers så selger coop obs rimelige ski om det skulle komme til det. Anonymous poster hash: b818c...c5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yzma Skrevet 6. februar 2015 #100 Del Skrevet 6. februar 2015 Det er det ikke. Har aldri betalt mye for å leie ting. Har man en lokal sportsbutikk i nærheten leier de ut utstyr der for en slikk og ingenting (og nei, jeg tuller ikke). Men som de fleste over her skriver, prøv facebook, kontakt lærer, spørr andre bekjente, hjelpesentralen, osv. Ellers så selger coop obs rimelige ski om det skulle komme til det. Anonymous poster hash: b818c...c5a Whaaat? Er det en ny greie det da, eller er det bare jeg som ikke har fulgt med. Når jeg har leid ski så har jeg betalt opp mot 400 dagen :O Barneski kan du jo få får under 1000 lappen. Sjekk finn, der gir de slike ting praktisk talt bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå