AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #61 Del Skrevet 6. februar 2015 http://www.finn.no/finn/torget/resultat?SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=4&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&category=0/69&category=1/69/3962&category=2/69/3962/255&PRICE_TO=1000&sort=0&periode= Huk av ditt fylke (evt. nabofylke) og se om det selges noe.. Anonymous poster hash: dde5b...d95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 6. februar 2015 #62 Del Skrevet 6. februar 2015 Signerer Mafalda! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uten navn Skrevet 6. februar 2015 #63 Del Skrevet 6. februar 2015 Tror det ikke er så lett å arbeide i skolen i dag. Det klages over at barna har for mye pensum som skal læres, for mye lekser og for mange tester. Når dem da prøver å ordne alternative dager til dette, som skal fremme sosial aktivitet samt fysisk aktivitet er det galt også .. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #64 Del Skrevet 6. februar 2015 ja sant, men er lettere å få hele skolen på langrenn ski enn slalom, du ser vel det? Og skal de på leirskole en uke og det er lagt opp til ski hver dag (som det var på vår) blir det vanskelig med et alternativt opplegg Anonymous poster hash: b818c...c5a Hvis man overhodet ikke kan gå på ski og det er ski hver dag vil jeg di at jenta har et større problem enn å få tak i et par ski. Finn.no - massevis av brukte ski. Anonymous poster hash: ca350...f9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #65 Del Skrevet 6. februar 2015 Dette er mitt andre innlegg i denne tråden, så ro deg ned. Du lever inne i din egen lille boble her, og ser ikke at andre har andre erfaringer enn du selv. Mine foreldre var fattige og fikk almisser fra familien i dårlige perioder. Tror du jeg, som ikke en gang liker å gå på ski, ville bedt mine foreldre skaffe skiutstyr til meg? Når jeg vet hvordan det ville påvirket økonomien? Ikke faen. Mor var psykisk syk og ute av stand til å undersøke leiemuligheter, far jobbet døgnet rundt og hadde ikke tid. De kranglet hele tiden, så så skape ufred over et par ski som jeg ikke en gang har lyst på ville vært uaktuelt. De er ikke alt man får tak i på finn/facebook heller, og min familie er spredt over hele landet så skiutstyr kunne man ikke låne derfra. Fint og flott at din mor klarte det uten å klage, men det finnes faktisk familier som har større utfordringer enn deg, og det må det være lov å påpeke uten at du går helt i vranglås. Anonymous poster hash: 06883...6ac Nok en gang så oppfatter du ikke poenget. Men fortsett med banneordene, da blir alt du sier så mye mer seriøst Anonymous poster hash: b818c...c5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #66 Del Skrevet 6. februar 2015 Tror det ikke er så lett å arbeide i skolen i dag. Det klages over at barna har for mye pensum som skal læres, for mye lekser og for mange tester. Når dem da prøver å ordne alternative dager til dette, som skal fremme sosial aktivitet samt fysisk aktivitet er det galt også .. Nei det er det nok ikke, men de det er aller vanskeligst for er barna fra ressurssvake familier. Jeg personlig ville ikke hatt problem med å forberede ungene til en skitur uten at det koster skjorta; jeg har tilgang til finn, min mann har en skiglad familie med litt eldre barn og er medlem av ei kjøp/salg gruppe på facebook. Det hadde alltids ordnet seg, så jeg er ikke negativ for min egen del. Som TS skriver, det er prinsippet det dreier seg om, og solidaritet. Jeg kunne hatt behov for en prinsippfast kverulant som TS da jeg gikk på skolen, jeg hadde blitt sjeleglad om noen voksne hadde hevet en kritisk røst all den tid jeg ikke turte det selv. Om du er interessert kan du jo lese innlegg 49. Ja, mine foreldre burde gjort mye annerledes, men sakens kjerne er at det gjorde de ikke, og til syvende og sist er det ungene det går ut over. Det finnes garantert flere der ute, og for disse er det viktig at det finnes alternativer. Anonymous poster hash: 06883...6ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #67 Del Skrevet 6. februar 2015 Så: Dere har ingen kollegaer med barn på samme alder/høyde/skostørrelse eller eldre. Dere har ingen familie eller naboer eller bekjente med barn i aktuell aldersgruppe. Dere kjenner ingen i parrallell-klassen eller klassene over, og har ingen mulighet til å sette opp en lapp/spørre via skolen/lærerne/foreldrekontaktene der om noen kunne være så snill å låne bort et par barneski med sko en uke? Dere har ikke tenkt at barnet skal gå på ski noe mer dette året eller neste år, så å kjøpe brukt er uaktuelt. Barnet arver ikke fra noen. Dere syns det er supert at de skal på leirskole, men de burde ikke hatt ski på programmet, fordi dere ønsker ikke å skaffe et par ski. Bor dere i Oslo, får dere gå hit: http://www.bymisjon.no/Virksomheter/Skattkammeret/ Jeg tenker det er barna som ikke har ski hjemme, og som ikke har foreldre som ønsker å få tak i dette for en stakkars uke (skolen krever på ingen måte at dere kjøper nytt utstyr), det er de barna som trenger denne leirskolen mest. Kunne ikke sagt det bedre selv! Noe til ettertanke fordi med geipen subbende mellom beina her inne. Anonymous poster hash: b818c...c5a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #68 Del Skrevet 6. februar 2015 Hvis man overhodet ikke kan gå på ski og det er ski hver dag vil jeg di at jenta har et større problem enn å få tak i et par ski. Finn.no - massevis av brukte ski.Anonymous poster hash: ca350...f9a Nå står det ikke noe sted at 12-åringen ikke kan stå på ski, så det er et ikke-argument. Anonymous poster hash: b818c...c5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #69 Del Skrevet 6. februar 2015 Nok en gang så oppfatter du ikke poenget. Men fortsett med banneordene, da blir alt du sier så mye mer seriøst Anonymous poster hash: b818c...c5a Jeg tror det er du som ikke oppfatter mitt. Anonymous poster hash: 06883...6ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludodama Skrevet 6. februar 2015 #70 Del Skrevet 6. februar 2015 Jeg må si at jeg faktisk mener langrennsutstyr og sykkel er to av de tingene foreldre virkelig bør bestrebe seg på å holde barna med i oppveksten. Det handler om grunnleggende ferdigheter for å forflytte seg.Anonymous poster hash: 32637...04f Jeg var fra en av de familiene som ikke hadde råd til ski, og kan faktisk fortsatt ikke gå på ski den dag i dag selv om jeg o voksen alder har et par splitter nye ski med fullt utstyr stående i boden. Jeg kan fint forflytte meg, og hadde det ikke vært for at det knapt er skiføre mer enn 1 dag der jeg bor så hadde jeg sikkert fattet interesse for det før nå. Av egen erfaring vet jeg hva denne såkalte "fordomsfulle" AB' en prøver si, og jeg tror ikke det var ment bokstavelig- mer en henvisning til hvordan barna faktisk føler det selv og hvordan skillet blir utrolig stort og tydelig på slike dager. Gratisprinsippet og inkludering er vedtatt, og da er det ikke anledning til å pålegge skiutstyr. Jeg har råd til fullt skiutstyr til mine barn, men ville likevel tatt dette opp som prinsipiell sak på skolen da jeg mener det bryter med inkludering og gratisprinsippet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #71 Del Skrevet 6. februar 2015 Jeg har råd til fullt skiutstyr til mine barn, men ville likevel tatt dette opp som prinsipiell sak på skolen da jeg mener det bryter med inkludering og gratisprinsippet. Jeg synes det er kjempefint at noen gjør det Anonymous poster hash: 06883...6ac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #72 Del Skrevet 6. februar 2015 Når man bor i Norge og har barn så syns jeg nesten man er forpliktet til å lære barna og gå på ski. Vi er tross alt en ski-nasjon. Og uansett hva det måtte gjelde så er det i hvertfall skammelig å overføre slike negative holdninger som TS (og flere) har til barna. Vær glad for muligheten barnet ditt har til å reise på leirskole og gå på ski og til å være med på en fantastisk uke med mange opplevelser hun/han kommer til å huske resten av livet. Du burde heller si: Oj, det blir gøy! Da må vi skaffe noen ski! Anonymous poster hash: 12039...51a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante-Sofie Skrevet 6. februar 2015 #73 Del Skrevet 6. februar 2015 Jeg har råd til fullt skiutstyr til mine barn, men ville likevel tatt dette opp som prinsipiell sak på skolen da jeg mener det bryter med inkludering og gratisprinsippet. Jeg også. Vi er familie som går mye på ski, og for meg er det like selvfølgelig at ungen min har ski som at han har sykkel. Men jeg har jo råd til det. Ikke alle har det, og ikke alle kan prioritere. Enten fordi det ikke er penger til å prioritere annerledes enn man alt gjør, eller fordi man ikke evner å gjøre det. Det er utrolig dyrt å være fattig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludodama Skrevet 6. februar 2015 #74 Del Skrevet 6. februar 2015 (endret) Jeg synes det er kjempefint at noen gjør det Anonymous poster hash: 06883...6ac Vi kan diskutere oss blå på hva vi mener foreldre burde gjøre eller ikke, men det ender uansett med at barna tar konsekvensene. De barna som har minst(og det er ganske mange barn) bruker stort sett tiden på å lyve om økonomiske og/eller sosiale forhold hjemme- fordi det er eneste måten å beholde venner på og slippe skammen dette medfører. Skidag/turer generelt er de dagene i året hvor det blir umulig å lyve, og man blir godt lagt merke til den dagen man aller helst bare vil gjemme seg bort. Barn aksepterer ikke ulike bakgrunner, og er regelrett slemme mot hverandre uansett hvor mye vi voksne ønsker at de skal være våre nusselige gullklumper. Ingen lærer en sport eller aktivitet av å gjøre det en gang i året-dette er bare en arena for synliggjøring av forskjeller hvor de som har alt får en kul dag mens de som har minst får en ekstra kjip dag. Folk tror at skiutstyr er eneste problem, det er jo bare ett av flere problemer på sånne turer. Andre ting endel barn ikke har er skikkelig tøy(vinterklær til lengre utebruk), ordentlig sovepose, turklær til innebruk, termos og annet turutstyr, tursko/skisko, tursekk etc. Selv avgifter for turen og matpenger er et problem for disse barna, og de vet veldig godt hvor mye bekymring den lappen de får med seg hjem om "klassetur til Mallorca/Tyskland/Hovden" medfører for foreldrene. Det er bare ikke kult at klasseturer og skidager skal gå utover familier som allerede har veldig lite. Det smaker ikke særlig godt for den ungen som eventuelt hadde foreldre som klarte skrape sammen den summen- selv om de er lettet for å slippe å være "den der kjipe/stakkarslige" akkurat den uka på tur. Iallefall var skidag og andre liknende dager noe skikkelig dritt for min del som var en av de ungene, og man gruet seg lenge i forkant. Ikke noe jeg som voksen idag har lyst at unger skal måtte gjøre. Endret 6. februar 2015 av Ludodama 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #75 Del Skrevet 6. februar 2015 Ludodama - jeg skulle gjerne plusset innlegget ditt flere ganger. Anonymous poster hash: 06883...6ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #76 Del Skrevet 6. februar 2015 Min datter på 12 år går på en skole hvor de i løpet av året (før sommeren) skal en uke på leirtur. Dette er obligatorisk, og jeg synest det høres veldig koselig ut, MEN skolen krever altså at barna har ski til denne turen. Vi har et litt stramt budsjett og har veldig lite lyst å bruke mye penger på ski og utstyr som kun kommer til å bli brukt denne ene gangen. Vår datter har null interesse i ski, og innen et år så har hun jo sikkert vokst ut av de. Jeg har forhørt meg litt om det er mulig å leie ski der de skal være, men det er vist ikke en mulighet. Så da må vi nok punge ut for å kjøpe de forbaska skiene som kommer til å bli brukt denne éne gangen. Men har egentlig skolen lov til å kreve dette, særlig med tanke på at det er en obligatorisk tur? Jeg synest det er litt drøyt, for jeg vet at det er flere familier på samme trinn som har enda dårligere råd enn det vi har og som sikkert også sliter med dette. Hva tenker dere?Anonymous poster hash: 791ed...659 Nei, det kan de ikke kreve, jfr. gratisprinsippet i grunn- og videregående skole. PS: Barneskolen der min mann jobber, er ute med klassene på ski i snitt annenhver uke i skisesongen (som enkelte år er svært kort i Oslo...). Skolen har klassesett med ski, staver og skisko (samme med skøyter), til utlån. Anonymous poster hash: ed5c6...2f0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #77 Del Skrevet 6. februar 2015 Hos min lokale sportsbutikk, du... Her finnes ikke sånt. Man må kjøre flere mil inn til nærmeste by. Dessuten synes jeg ikke det er ok at man skal være nædt til å leie slalåmutstyr for en skoletur, fordi grunnskolen i Norge skal være gratis. I tillegg til skiutstyr må de også betale heiskort, så det blir ingen billig fornøyelse uansett. Anonymous poster hash: 5cd5e...99b Men man må jo ikke, siden det ikke er obligatorisk å stå slalom. Ergo bryter ikke dette med gratisprinsippet. Anonymous poster hash: ed5c6...2f0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #78 Del Skrevet 6. februar 2015 Nei, det kan de ikke kreve, jfr. gratisprinsippet i grunn- og videregående skole. PS: Barneskolen der min mann jobber, er ute med klassene på ski i snitt annenhver uke i skisesongen (som enkelte år er svært kort i Oslo...). Skolen har klassesett med ski, staver og skisko (samme med skøyter), til utlån. Anonymous poster hash: ed5c6...2f0 Sånn har vi det også, men i bygde Norge. De går på ski i gym timene. Og har ikke elevene ski selv, får de låne utstyr av skolen. Anonymous poster hash: 2bc20...631 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #79 Del Skrevet 6. februar 2015 Anbefaler deg på det sterkeste å lære barnet å stå/gå på ski før klasseturen. Jeg kunne ikke stå slalåm, men ble tvunget av lærerne. Måtte sette utfor fra toppen, jeg fikk null opplæring og visste ikke hvordan jeg skulle bremse. Jeg har fremdeles mareritt. En jente i klassen min kunne ikke gå langrenn og hun fikk så mye kjeft av lærerne, men null opplæring. Hun utviklet faktisk angst på grunn av de jævla skidagene. Anonymous poster hash: 12735...8a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NumberSix Skrevet 6. februar 2015 #80 Del Skrevet 6. februar 2015 Barn aksepterer ikke ulike bakgrunner, og er regelrett slemme mot hverandre uansett hvor mye vi voksne ønsker at de skal være våre nusselige gullklumper. Jo, barn aksepterer hverandre som de er - helt til noen lærer dem noe annet. Og det vel nettopp her feilen ligger, nemlig at mange barn blir påvirket til å tro at det er så stor forskjell på folk at man ikke kan leke med barn fra "feil" familie, eller såkalt sosial klasse. Eller at familier som ikke har råd til det nyeste og beste ikke er noe særlig, jamfør også veske-debatten som har rast i mediene i det siste. Dette er det som regel foreldrene som står for, og barna innpodes med dårlige holdninger fra veldig tidlig alder. Dessverre. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå