Gå til innhold

Skolen krever at barna har ski, til én obligatorisk klassetur.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skolen har ikke lov til dette. Hvis du bor i nærheten av Oslo låner kirkens bymisjon ut ski
http://www.osloby.no/nyheter/Her-far-du-gratis-ski-pa-beina-til-vinterferien-7471198.html

Hvis ikke kan du se på finn.no eller dra på loppis. Evt høre om du kan låne av noen som ikke bruker sine akkurat den uka. Lærerne kunne for eksempel alliert seg med en annen skole/klassetrinn og arrangert byttelåning. De fleste syns jo det er ålreit å kunne hjelpe andre nå og da!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skolen har ikke lov til dette. Hvis du bor i nærheten av Oslo låner kirkens bymisjon ut ski

http://www.osloby.no/nyheter/Her-far-du-gratis-ski-pa-beina-til-vinterferien-7471198.html

Hvis ikke kan du se på finn.no eller dra på loppis. Evt høre om du kan låne av noen som ikke bruker sine akkurat den uka. Lærerne kunne for eksempel alliert seg med en annen skole/klassetrinn og arrangert byttelåning. De fleste syns jo det er ålreit å kunne hjelpe andre nå og da!

Akkurat! Og som jeg har sakt før så er det sikkert noen i klassen som har søsken eller ski de ikke bruker.

Det er jo bare å sende en fellesmail ala "hei, har noen et par ekstra ski til skidagen vi kunne lånt?"

Jeg hadde ikke stussa noen ting på å få en slik mail.

Anonymous poster hash: 7fee7...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det å læret barna å gå på ski noe alle bør gjøre? Mener ikke at alle skal like det, men vi vet jo at dette er aktiviteter som barnet møter i skolehverdagen. Jeg ser på det som en nødvendighet for at barnet skal føle seg inkludert.

Ikke nødvendigvis, hvis det så godt som aldri er skiføre der man bor.

Å snakke om manglende ski og omsorgssvikt i samme setning, er rett og slett et hån mot oss som vokste opp med reell omsorgssvikt. Ærlig talt.

Anonymous poster hash: b5f54...c88

Vedkommende har nok ikke forstått hva omsorgssvikt betyr, tror jeg.

Endret av WazzUpKitty
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skidager er ganske vanlig hvert år på skolen, så en burde skjønt at dette var noe en burde skaffet seg. Jeg ville prøvd å skaffe dette på salg utenom sesongen. Evt brukt på finn/Facebook. Nå i siste liten ville jeg hørt med slekt, venner og foreldre i klassen om noen kunne låne bort eller selge/gi. Når jeg hadde prøvd alt, og jeg virkelig ikke hadde hatt penger til å kjøpe nytt, ville jeg snakket med læreren om at du ikke får skaffet skiutstyr, og bedt om hjelp til å få låne. Ser du også har fått flere tips i tråden her som jeg håper er aktuelle der dere bor.

Kan barnet ditt gå på ski? Er det nødvendig med skiferdigheter på leiren?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende har nok ikke forstått hva omsorgssvikt betyr, tror jeg.

Selvfølgelig vet jeg det. Problemet ditt er at du ikke gidder å forholde deg til h a jeg faktisk skriver. Jeg har aldri påstått at det er omsorgssvikt å ikke ha ski. Jeg snakker om å klare å opprettholde normal kommunikasjon med skolen. Om foreldrene ikke klarer det, bør man ta kontakt og finne ut mer om hva som foregår.

Anonymous poster hash: 32637...04f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt at det er obligatorisk med ski på en sånn tur i regi av skolen. Mine barn har vært vært på leirskole, men dog på høsten. Men de hadde om båtliv o.l., men det kom ikke krav fra skolen om egen redningsvest f eks, Jeg synes det er sløsing av penger når man må kjøpe noe som skolen krever og som kun brukes den ene gangen. Har ikke barna ski, så bruker de akebrett. Verre er det ikke. Send med barna akebrett og spør skolen, så forklarer du bare saken. De kan ikke kreve noe som helst.

Endret av Kittykat
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og jeg ville ALDRI tatt kontakt med barnevernet på grunnlag av at barnet ikke har utstyr, eller betraktet dette som et første hint. Å være fattig, har ingen ting med evnen til å kunne ta vare på barna sine.

Mangel på utstyr er ikke første hint om omsorgssvikt.

• et tankefult og trist barn
  • konsetrasjonsvansker
  • manglende matpakke
  • hyppig forsentkomming
  • manglende klær (for kalde klær om vinteren f. eks)
  • for små/skitne klær
  • manglede oppfølging av lekser
  • manglende hygiene
En kombinasjon av flere av punktene over er første hint om omsorgsvikt, eller uttalelser fra barnet.

Anonymous poster hash: 08cc9...6c7

Matpakke? Stakkars norske skolebarn, trodde de hadde fått varm lunch nå i 2015?!

Har vært for lenge borte forstår jeg...

Anonymous poster hash: 70f92...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt dette med at folk sier de bor steder hvor det aldri er skiføre, samtidig som de tar det som en selvfølge at barn har akebrett. Er ikke det en smule ulogisk? Er det så dårlig med snø, et det vel akkurat like bortkastet med akebrett?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt dette med at folk sier de bor steder hvor det aldri er skiføre, samtidig som de tar det som en selvfølge at barn har akebrett. Er ikke det en smule ulogisk? Er det så dårlig med snø, et det vel akkurat like bortkastet med akebrett?

Det krever ganske mye mindre snø for å ake enn å gå på ski, og et rumpeakebrett koster 5 kr. Ski er "litt" dyrere. Har sett mange unger på Vestlandet ake på barfrost.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever ganske mye mindre snø for å ake enn å gå på ski, og et rumpeakebrett koster 5 kr. Ski er "litt" dyrere. Har sett mange unger på Vestlandet ake på barfrost.

Ake på barfrost. Au!

Vi bruker ski mye mer enn akebrett med våre unger. Nå som de er over babystadiet. Det gir få mye mer mhp motorikk og utvikling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiutstyr vokser man oftere fra. Man kan ha kjøpt nytt skiutstyr for noen år siden som nå må kjøpes nytt ved en evt. skidag. Mens akebrettet/rattkjelken/rumpeakebrettet man kjøpte i forfjor da det var snø fortsatt passer i årevis. Det er også lettere å kjøpe slikt i gave da man ikke må prøve skisko på barnet. + at det gjerne er billigere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være ekstra flott for barn som bor et sted det ikke er vanlig med mye snø på vinteren, der det ikke er uvanlig at en 12-åring ikke har egne ski, at skolen arrangerer leirskole der dette inngår? Det er ikke kun noe skolen KREVER, det er samtidig noe de tilbyr. En leirskole er en lærerik opplevelse, det er meningen man skal gjøre ting man ikke ellers gjør, og høste noen nye erfaringer. Jeg er fra et sted på tykkeste snørike innlandet der det var vanlig å gå på ski til skolen hver dag, som både morsomt og fornuftig framkomstmiddel. Vi var på leirskole ved kysten på sørlandet, og SEILTE, fiska osv. For en opplevelse! Husker ikke om vi lånte redningsvester, eller om de hadde det der, men at foreldrene mine skulle blitt fornærmet fordi skolen var så frekk å gi meg noe båterfaring, jeg som ikke hadde bruk for det ellers? Det er absurd, og man får ikke inntrykk av foreldre som vil sine barn det aller beste uansett, når man velger å forfølge saken på prinsippiellt grunnlag (som mange anbefaler her), istedetfor bare å låne et par ski. Hvirfor tror dere det ville være bedre for jenta å AKE en uke, istedfor å gå skiturer med de andre, etter et opplegg leirskolen har? Bare for å ikke spørre om å få låne?

Anonymous poster hash: f4783...6bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er langt til nærmeste sportsbutikk bor hun neppe i nærheten av Oslo?

Anonymous poster hash: d6609...936

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
På 8.2.2015 den 18.40, AnonymBruker skrev:

Jeg er den anonyme brukeren du refererer til, og nå har jeg presiseret og gjentatt så mange ganger at du skal være bra trassig om du fremdeles nekter å se at ingen har påstått at noe ER omsorgssvik. Men derimot at slike situasjoner uten om det normale, KAN VÆRE en mulighet til å oppdage hjem som ikke fungerer.

At et barn ikke har ski er ikke et tegn på et hjem som ikke fungerer...:ac:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2015 den 16.16, AnonymBruker skrev:

Å snakke om manglende ski og omsorgssvikt i samme setning, er rett og slett et hån mot oss som vokste opp med reell omsorgssvikt. Ærlig talt.

Anonymous poster hash: b5f54...c88

Det du sa.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har kanskje fått tips om det allerede, men veldig mange komuner har ordning hvor man kan få lånt utstyr som ski. Sjekk litt rundt. Ellers er min erfaring at en melding på FB ofte løser problemet raskt om man mangler noe.

Anonymkode: 27fd6...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har kanskje fått tips om det allerede, men veldig mange komuner har ordning hvor man kan få lånt utstyr som ski. Sjekk litt rundt. Ellers er min erfaring at en melding på FB ofte løser problemet raskt om man mangler noe.

Anonymkode: 27fd6...5bc

Tråden er 3 år gammel, så tipper ts har funnet en løsning altså!

Anonymkode: 0f626...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...