Tøytigern Skrevet 8. februar 2015 #281 Del Skrevet 8. februar 2015 Nei i følge dette gratisprinsippet kan de ikke det (og derfor liker jeg ikke gratisprinsippet). Men da går de også glipp av en av flere viktige muligheten til å avdekke hvordan hjemmene fungerer.Anonymous poster hash: 32637...04f Går de glipp av muligheten? Hva driver de med resten av skoleåret? Ignorerer eleven? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 8. februar 2015 #282 Del Skrevet 8. februar 2015 Det kan man jo ha. Og om det ikke er sånn, er det en god unnskyldning for å la lærerne ta over ansvaret for eleven bare fordi foreldra ikke gadd sende med utstyr ?Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 Newsflash: Lærer har ansvaret uansett. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #283 Del Skrevet 8. februar 2015 Dette er bare vås og har ingenting med om skolen kan kreve at barn har ned sportsutstyr eller ikke. Lykke til med sikkerheten, dersom det er med bare én lærer. Tenk om noen ramler og brekker beinet? Da tenker jeg rektor har noe å svare for. Mere enn at noen barn ikke hadde ski. Og om det er med to lærere da? Hva skal de gjøre? Og hva skal de si til foreldrene?Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #284 Del Skrevet 8. februar 2015 Newsflash: Lærer har ansvaret uansett. Har læreren ansvar for barna hele tida?? Ja nå blir det vel snart lærerne som må vekke ungene om mårran og.Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 8. februar 2015 #285 Del Skrevet 8. februar 2015 (endret) Det er ingen katastrofe å ikke ha ski én dag i løpet av ett helt skoleår. Og skolen kan som sagt ikke kreve at barnet skal ha bestemt utstyr. Skal det gås på ski, får skolen stille med låneutstyr. Endret 8. februar 2015 av Tøytigern 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 8. februar 2015 #286 Del Skrevet 8. februar 2015 Og om det er med to lærere da? Hva skal de gjøre? Og hva skal de si til foreldrene?Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 Dette blir bare for dumt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 8. februar 2015 #287 Del Skrevet 8. februar 2015 Har læreren ansvar for barna hele tida?? Ja nå blir det vel snart lærerne som må vekke ungene om mårran og.Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 Ja, de har faktisk det når de drar med ungene ut på tur... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #288 Del Skrevet 8. februar 2015 Alle snakker om en skidag på skolen, men TS sitt hovedinnlegg handler om en uke på leirskole. Da blir man utelukket fra veldig mange aktiviteter hvis man faktisk ikke har med seg ski og dette er på et vintersportssted. Hadde spørsmålet dreid seg om en skidag på skolen så hadde det jo ikke vært noe problem for da er det alltid forskjellige aktiviteter man kan være med på. Derfor syns jeg foreldrene skylder barnet sitt å gjøre en innsats for å skaffe dette til veie. Jeg har fire barn som alle har vært på leirskole. Og på foreldremøte flere år i forveien har vi fått være med å stemme på forskjellige alternativer ang hvor de skulle. Og en to-tre uker før avreise har det bestandig vært et felles foreldremøte og hvis noen ikke har hatt nødvendig utstyr og har nevnt det på dette møtet så er det alltid veldig mange som tilbyr seg å låne bort.Anonymous poster hash: 12039...51a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #289 Del Skrevet 8. februar 2015 Nei i følge dette gratisprinsippet kan de ikke det (og derfor liker jeg ikke gratisprinsippet). Men da går de også glipp av en av flere viktige muligheten til å avdekke hvordan hjemmene fungerer.Anonymous poster hash: 32637...04f Gratisprinsippet bidrar ikke til at vi ikke oppdager omsorgsvikt. Det er UTEN TVIL at det skjer omsorgssvikt som ikke blir rapportert. Det er ikke så lenge siden en 10 åring sultet i hjel i Oslo. Det er dypt sjokkerende for meg og jeg vet ikke hvordan dette kunne være mulig. Jeg håper og tror at jeg ikke ville feilet så totalt, dersom denne gutten hadde vært en av elevene jeg har ansvar for. Jeg har meldt til barnevernet mange ganger i løpet av min tid som lærer og jeg er oppmerksom og følger godt opp elever som jeg oppfatter befinner seg ett sted i grenseland. Like fult er jeg av den oppfatning at senarioet over her ikke kvalifiserer til å henvende seg til barnevernet. Vi lever ikke i en perfekt verden, og vi trenger heller ikke være perfekte foreldre for at ungene våre skal få en god oppvekst. Anonymous poster hash: 08cc9...6c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WazzUpKitty Skrevet 8. februar 2015 #290 Del Skrevet 8. februar 2015 Alle snakker om en skidag på skolen, men TS sitt hovedinnlegg handler om en uke på leirskole. Da blir man utelukket fra veldig mange aktiviteter hvis man faktisk ikke har med seg ski og dette er på et vintersportssted. Hadde spørsmålet dreid seg om en skidag på skolen så hadde det jo ikke vært noe problem for da er det alltid forskjellige aktiviteter man kan være med på. Derfor syns jeg foreldrene skylder barnet sitt å gjøre en innsats for å skaffe dette til veie. Jeg har fire barn som alle har vært på leirskole. Og på foreldremøte flere år i forveien har vi fått være med å stemme på forskjellige alternativer ang hvor de skulle. Og en to-tre uker før avreise har det bestandig vært et felles foreldremøte og hvis noen ikke har hatt nødvendig utstyr og har nevnt det på dette møtet så er det alltid veldig mange som tilbyr seg å låne bort.Anonymous poster hash: 12039...51a Jeg var på leirskole et sted ved kysten. Vi lærte om båtliv. Det var ingen som bad oss ha med egen optimistjolle. Det hadde faktisk leirskolen så elevene kunne seile. De krevde ikke at vi hadde redningsvester, heller. Det hadde de til utlån til samtlige. En leirskole pleier å være utstyrt med det de trenger for å ta imot skolelever. Vi fikk tilogmed låne seilerstøvler om vi manglet det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #291 Del Skrevet 8. februar 2015 Dette blir bare for dumt. Men tydeligvis mener du at man bare kan sende ungen på skidag uten ski, og hva skal lærer gjøre da? Jeg er enig i at det burde gis info om mulighet til alternativt utstyr (evt alternativ aktivitet hvis det er så nøye), men i akkurat dette tilfellet ble ikke det gitt noe beskjed om. Og hvis det er så viktig for foreldre at den eleven er med og den ikke har ski så må det gå an å si fra. Også vet læreren om sånt til neste gang. Det nytter ikke for noen å bare sutre og ikke gidde om andre har gjort en glipp. Om noen gjør noe feil som du syns er irriterende så sier du vel ifra? Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #292 Del Skrevet 8. februar 2015 Jeg var på leirskole et sted ved kysten. Vi lærte om båtliv. Det var ingen som bad oss ha med egen optimistjolle. Det hadde faktisk leirskolen så elevene kunne seile. De krevde ikke at vi hadde redningsvester, heller. Det hadde de til utlån til samtlige. En leirskole pleier å være utstyrt med det de trenger for å ta imot skolelever. Vi fikk tilogmed låne seilerstøvler om vi manglet det. Tydeligvis har ikke denne leirskolen utstyr til låns da det ble gitt beskjed om at elever må ha med dette selv.Anonymous poster hash: 6fb35...ab5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Godjente Skrevet 8. februar 2015 #293 Del Skrevet 8. februar 2015 Skolen her har skiutstyr til de som ikke har ski selv. Hør med skolen om de har å låne ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #294 Del Skrevet 8. februar 2015 Å snakke om manglende ski og omsorgssvikt i samme setning, er rett og slett et hån mot oss som vokste opp med reell omsorgssvikt. Ærlig talt. Anonymous poster hash: b5f54...c88 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #295 Del Skrevet 8. februar 2015 Skolen skal være et sted hvor alle stiller likt? Seriøst? Det vil aldri skje. Barn har ulike evner, ulike kvaliteter og ulike utgangspunkt på alle vis. Jeg gikk på skolen før dette gratisprinsippet, og det fungerer minst like bra som dette vissvasset. Instanser ble gjort oppmerksome på de som falt utenfor, og sosialkontoret (som det het den gang) kom på banen.Anonymous poster hash: 32637...04f Ærlig talt. Manglende ski avdekker ikke omsorgssvikt. Og gratisprinsippet skjuler ikke omsorgssvikt. I Norge, og på den norske skolen, er verdien om likhet høyt verdsatt. Ja, barn er forskjellige mtp evner og oppvekst og dermed er noe av skolens rolle det å sørge for et tilpasset undervisningsopplegg og at elevene stiller likt mtp deltagelse i obligatoriske aktiviteter. Blant annet. Det at så mange foreldre ikke klarer å forstå at ski er en stor utgift, og en som kan velte økonomien til familien den måneden er trist. Det er heller ikke alle som kjenner de som har å gi bort eller har mulighet til å få tak i billig. Samtidig er fattigdom forbundet med skam, og ikke noe en vil kringkaste for resten av verden. Det ser en jo her i tråden også, foreldre som ikke vil bruke 500 kroner på et par ski er late og blir beskylt for å bedrive omsorgssvikt. Det finnes også rike foreldre (som mine) som ikke ønsket å bruke penger på utstyr som jeg ville bruke den ene dagen i året for å så vokse fra. Jeg har vokst opp i en tid uten finn.no og facebook-grupper. For min del var det en fin lærdom å få med seg. Jeg hiver meg ikke med på kajakktur og kjøper meg ny kajakk, da må jeg først vurdere hvor ofte jeg vil få mulighet til å drive med aktiviteten. Andre har en mye mer bruk og kast mentalitet, fordi de er vant til å få alt opp i hendene. Min skole burde være en modell for alle de andre. Der hadde de skigåing, aking og skøyter på aktivitetsdagen/skidagen. Da meldte foreldrene ungene på en av aktivitetene. Det ville i dag betydd at rikmannsbarnet AB kunne vært i akebakken med Tøytigern. Og at familien til Tøytigern ville sluppet å tenke på økonomien om Tøytigern hadde vist frem lappen hjemme. Manglende kommunikasjom om utstyr bør absolutt inn på listen. Det handler om akkurat det samme som for små klær og mangelende vintertøy.Anonymous poster hash: 32637...04f Mange barn forstår at foreldrene har dårlig råd, og ønsker å skåne dem. Skolen kan, dersom de overholder gratisprinsippet, unngå å sette barna i en slik situasjon. Det at skolen setter barn i en slik situasjon hvor deres skolegang blir en økonomisk belastning for hele familien er en sørgelig utvikling. Og så kan jo dere foreldre som mener det er så enkelt rett og slett kontakte FAU i morgen og få ordnet med et skidepot. Foreldre med barn som vokser fort og ikke er ofte på ski vil nok også sette pris på det, i tillegg til de som har dårlig råd. Anonymous poster hash: 04b7e...de1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #296 Del Skrevet 8. februar 2015 Å snakke om manglende ski og omsorgssvikt i samme setning, er rett og slett et hån mot oss som vokste opp med reell omsorgssvikt. Ærlig talt.Anonymous poster hash: b5f54...c88 Ingen har påstått at det å mangle ski er omsorgssvikt. Det jeg sier er at kommunikasjon mellom hjem og skole er en av de tingene skolen bør være obs på mhp det å avdekke omsorgssvikt. Så om det skjer slike ting som er nevnt av enklte, at foreldre ikke klarer å verken besvare skriftlige henvendelser eller telefon, bør dette faktisk undersøkes. Ikke dekkes over.Anonymous poster hash: 32637...04f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #297 Del Skrevet 8. februar 2015 Det ser en jo her i tråden også, foreldre som ikke vil bruke 500 kroner på et par ski er late og blir beskylt for å bedrive omsorgssvikt. Anonymous poster hash: 04b7e...de1 Hvor ser du det i denne tråden? Anonymous poster hash: 32637...04f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 8. februar 2015 #298 Del Skrevet 8. februar 2015 Er ikke det å læret barna å gå på ski noe alle bør gjøre? Mener ikke at alle skal like det, men vi vet jo at dette er aktiviteter som barnet møter i skolehverdagen. Jeg ser på det som en nødvendighet for at barnet skal føle seg inkludert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #299 Del Skrevet 8. februar 2015 Hvor ser du det i denne tråden?Anonymous poster hash: 32637...04f Det er jo det som er den gjeldende diskursen i denne tråden Mange mener at det "er jo bare å..." og en AB prater om omsorgssvikt fordi foreldrene ikke ringer til skolen og forteller at de ikke har ski. Anonymous poster hash: 04b7e...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #300 Del Skrevet 8. februar 2015 Det er jo det som er den gjeldende diskursen i denne tråden Mange mener at det "er jo bare å..." og en AB prater om omsorgssvikt fordi foreldrene ikke ringer til skolen og forteller at de ikke har ski.Anonymous poster hash: 04b7e...de1 Jeg er den anonyme brukeren du refererer til, og nå har jeg presiseret og gjentatt så mange ganger at du skal være bra trassig om du fremdeles nekter å se at ingen har påstått at noe ER omsorgssvik. Men derimot at slike situasjoner uten om det normale, KAN VÆRE en mulighet til å oppdage hjem som ikke fungerer.Anonymous poster hash: 32637...04f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå