Gå til innhold

Skolen krever at barna har ski, til én obligatorisk klassetur.

Anbefalte innlegg

Skrevet

At en forelder ikke har råd til ski, og skjuler at de ikke har penger fordi de syns akkurat det er skamfullt. Feks hvis de har mye gjeld de betjener hver mnd, betyr ikke at det er omsorgssvikt i hjemmet.

• Liker 2
Skrevet

Man kan da ikke melde fra til barnevernet om en unge som ikke har ski. Ungen sier neppe "Vi har ikke råd, mamma og pappa har sosialangst og tør ikke gå på loppemarked/skattekista, har ikke snev av sosialt nettverk å låne fra og familien bor langt unna. Det er ikke sånn det fungerer. Det hadde vært flott om det fungert slik, men det gjør det ikke.

Det ville forresten vært fryktelig urettferdig mot foreldre som faktisk setter himmel og jord i bevegelse for å skaffe ski i tide, men som ikke lykkes. Det er en såre enkel løsning på skidag-problemet, og det er at skolen holder ski.

jeg forstår forsåvidt problemstillingem med at det fordekker fattigdom og utsetter problemet, men jeg er likevel ikke enig i at manglende ski skal være et kriterie for å melde fra.

Anonymous poster hash: 06883...6ac

Jeg tenker ikke nødvendigvis å koble inn barnevernet.. Tenker mer på oppfølgin og veiledning gjennom kommunen.

Fremmedspråklige foreldre feks. har kanskje vanskeligere for å skaffe låneski gjennom naboer eller billige ski på finn.no pga språkbegrensninger.

Om tilfellet er sterk sosialangst og økonomiske problemer så vil jeg tro at det ikke kun er mangel på ski som er problemet, men lærerne merker nok dette gjennom oppmøte på foreldremøter ol. Da kan de foreksempel ha nytte av en familiekoordinator som hjelper de med hvor de kan henvende seg og hvordan de kan løse diverse problemstillinger.

Men jeg tror som sakt ikke dette er unntakene og ikke regelen. Har man ikke ski fordi man skjelden bruker de, og ikke ønsker å kjøpe nye dyre ski, så er det ikke noe stort problem å låne eller skaffe billig!

Og det gjelder uansett hvor i landet man bor. men man må jo gidde å undersøke, folk kan jo ikke lukte at andre trenger ski!

Anonymous poster hash: 7fee7...0d4

Skrevet

Jeg tenker ikke nødvendigvis å koble inn barnevernet.. Tenker mer på oppfølgin og veiledning gjennom kommunen.

Fremmedspråklige foreldre feks. har kanskje vanskeligere for å skaffe låneski gjennom naboer eller billige ski på finn.no pga språkbegrensninger.

Om tilfellet er sterk sosialangst og økonomiske problemer så vil jeg tro at det ikke kun er mangel på ski som er problemet, men lærerne merker nok dette gjennom oppmøte på foreldremøter ol. Da kan de foreksempel ha nytte av en familiekoordinator som hjelper de med hvor de kan henvende seg og hvordan de kan løse diverse problemstillinger.

Men jeg tror som sakt ikke dette er unntakene og ikke regelen. Har man ikke ski fordi man skjelden bruker de, og ikke ønsker å kjøpe nye dyre ski, så er det ikke noe stort problem å låne eller skaffe billig!

Og det gjelder uansett hvor i landet man bor. men man må jo gidde å undersøke, folk kan jo ikke lukte at andre trenger ski!

*jeg tror dette er unntakene* skulle det stå.

Skrevet (endret)

De mener nok mer i den retningen at det ikke er noe hyggelig å sende ungen på skidag uten ski, uten å gi beskjed til lærer først. Det må jo være trist for eleven og, å være den eneste uten ski og lærer ikke har noe alternativt opplegg/utstyr fordi ingen har sagt ifra.

Jeg er ikke enig i at det i seg selv trenger å være grunn til å kontakte barnevernet.. Men synd er det jo.

Håper ts hvert fall ordner opp i dette så det ikke går ut over ungen.

Anonymous poster hash: 6fb35...ab5

Altså, jeg gikk på skidag uten ski og hadde ikke sagt noe hjemme av den enkle grunn at jeg ikke ville foreldre skulle styre med skidagen.

De hadde ingen tradisjon for ski og jeg hadde ingen.

Jeg hadde en toppers fotball, men ikke ski.

Jeg dro ivei og sa at jeg ikke hadde ski.

Det skjedde faktisk ingen katastrofe.

Jeg var ikke utsatt for omsorgssvikt.

Jeg hadde alt jeg behøvde av bøker, skoleklær, tengesaker, kalkulator, far som sjekket leksene, mor som sjekket at tenner var børstet og vasket klær, lagde mat og kjeftet når håret ikke var kammet.

Men de hadde ikke orientert skolen om at jeg ikke hadde ski.

Ring barnevernet!!

Edit: Jeg merket faktisk ikke at vi nesten ikke hadde penger, før jeg ble ganske stor. Over 15 år, faktisk. Det gikk ikke skikkelig opp for meg at vi var det som i dag defineres som en "fattig familie" før jeg var ca. 18 og noen sa det til meg. Du slette tid.

Endret av Tøytigern
  • Liker 4
Skrevet

Tenk om ungen har ishockey-utstyr men ikke ski og foreldrene ikke tar kontakt.

Skal du fortsatt ringe barnevernet?

Dersom barnet dukker opp med ishockeyutstyr på skidag, håper jeg lærere tar kontakt med foreldrene. Og da vil den videre kommunikasjonen forhåpentligvis gi mer informasjon om hvordan dette hjemmet fungerer.

Anonymous poster hash: 32637...04f

Skrevet

At en forelder ikke har råd til ski, og skjuler at de ikke har penger fordi de syns akkurat det er skamfullt. Feks hvis de har mye gjeld de betjener hver mnd, betyr ikke at det er omsorgssvikt i hjemmet.

Nei. Men om ingen av foreldrene takler å ta en telefon til skolen for å fortelle at de ikke har ski, så er det et dårlig varsel. Klarer du å se at dette handler om kommunikasjon, og ikke om ski i seg selv?

Skrevet

Altså, jeg gikk på skidag uten ski og hadde ikke sagt noe hjemme av den enkle grunn at jeg ikke ville foreldre skulle styre med skidagen.

Jeg hadde alt jeg behøvde av bøker, skoleklær, tengesaker, kalkulator, far som sjekket leksene, mor som sjekket at tenner var børstet og vasket klær, lagde mat og kjeftet når håret ikke var kammet.

Ring barnevernet!!

Edit: Jeg merket faktisk ikke at vi nesten ikke hadde penger, før jeg ble ganske stor. Over 15 år, faktisk. Det gikk ikke skikkelig opp for meg at vi var det som i dag defineres som en "fattig familie." Du slette tid.

Da synes jeg absolt læreren din burde tatt en telefon til foreldrene dine.

Skrevet

Ring barnevernet!!

Edit: Jeg merket faktisk ikke at vi nesten ikke hadde penger, før jeg ble ganske stor. Over 15 år, faktisk. Det gikk ikke skikkelig opp for meg at vi var det som i dag defineres som en "fattig familie." Du slette tid.

Jeg sa jo nettopp at jeg ikke ville kontaktet barnevernet av kun den grunn...

Selv om det gikk fint for deg betyr det ikke at alle andre barn syns det er helt greit å være den eneste som ikke kan være med på en aktivitet. Men det er en helt annen diskusjon.

Poenget er jo at det ikke er noe vits for ts å sutre og klage, det er bare å spørre noen. Hvis hun syns det er helt greit å sende ungen uten ski hadde hun ikke klagd.

Skrevet

Dersom barnet dukker opp med ishockeyutstyr på skidag, håper jeg lærere tar kontakt med foreldrene. Og da vil den videre kommunikasjonen forhåpentligvis gi mer informasjon om hvordan dette hjemmet fungerer.

Vel, etter min oppfatning bør akkurat det å skøyte omkring være et alternativ ungene kan velge.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sa jo nettopp at jeg ikke ville kontaktet barnevernet av kun den grunn...

Selv om det gikk fint for deg betyr det ikke at alle andre barn syns det er helt greit å være den eneste som ikke kan være med på en aktivitet. Men det er en helt annen diskusjon.

Poenget er jo at det ikke er noe vits for ts å sutre og klage, det er bare å spørre noen. Hvis hun syns det er helt greit å sende ungen uten ski hadde hun ikke klagd.

Barna trenger ikke å pakkes inn i bomull.

De vet utmerket godt at ikke alle holder på med det samme på fritiden sin, heller.

Om man ikke går på ski, kan man grave seg en liten benk i snøen og grille brødskivene sine og være på tur.

Så kan man sikkert låne skiene til noen som er der inniblant.

Ikke alle unger er nemligens drittsekker.

Man kan godt lære å låne bort et par ski i en liten halvtime.

• Liker 2
Skrevet

Vel, etter min oppfatning bør akkurat det å skøyte omkring være et alternativ ungene kan velge.

Da lufter du dine meninger om det på foreldremøte. Lærere er ikke skumle, forslag er bare en fin ting :)

Skrevet

Det er ikke poenget. Poenget er at det i såfall er noe foreldrene må forhøre seg om før selve dagen kommet. De må ta kontakt med skolen og spørre hva som er mulig av alternativer.

Å bare sende barnet i veg med "feil" utstyr uten noen kommunikasjon, tyder på at noe har krysset seg. Det kan være en enkel misforståelse, men det kan også være snakk om et hjem med problemer.

Skrevet

Da lufter du dine meninger om det på foreldremøte. Lærere er ikke skumle, forslag er bare en fin ting :)

Jeg har opplevd at de busset unger til en skøytebane på "skidagen" så jeg vet det går utmerket.

Og som sagt så satt jeg på en benk i snøen med skolens/lærerens sitteunderlag og grillet maten min på et bål som de lagde.

Vi døde ikke.

• Liker 1
Skrevet

De vet utmerket godt at ikke alle holder på med det samme på fritiden sin, heller.

Om man ikke går på ski, kan man grave seg en liten benk i snøen og grille brødskivene sine og være på tur.

Det spørs helt på hva opplegget for dagen er. Og det opplegget finner gode velfungerende hjem stort sett ut av før selve dagen kommer (Unntatt ved misforståelser ol)

Skrevet

Det er ikke poenget. Poenget er at det i såfall er noe foreldrene må forhøre seg om før selve dagen kommet. De må ta kontakt med skolen og spørre hva som er mulig av alternativer.

Å bare sende barnet i veg med "feil" utstyr uten noen kommunikasjon, tyder på at noe har krysset seg. Det kan være en enkel misforståelse, men det kan også være snakk om et hjem med problemer.

Slutt med dette "hjemmet med problemer."

Det er nok andre ting som gir signaler om akkurat det enn manglende sportsutstyr.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Det spørs helt på hva opplegget for dagen er. Og det opplegget finner gode velfungerende hjem stort sett ut av før selve dagen kommer (Unntatt ved misforståelser ol)

Evnt finner en kreativ lærer ut av hvordan man underviser elevene i friluftsliv på skidagen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har opplevd at de busset unger til en skøytebane på "skidagen" så jeg vet det går utmerket.

Og som sagt så satt jeg på en benk i snøen med skolens/lærerens sitteunderlag og grillet maten min på et bål som de lagde.

Vi døde ikke.

Min skole hadde tur på et par mil med oppstart ett sted og avsluttning et annet sted årlig på ungdommsskolen.

Skrevet

Men hva må man gjøre for å låne noen ski?

SPØRRE!! :D wow, du har skjønt det.

Skitur er vel forresten noen kilometer inn i skauen. Om de bare har en lærer kan jo ikke ungen uten ski være med. Om det er langrenn da.

Om det er typ slalom i en liten bakke kan det jo helt fint være aking og snømannbygging ved siden, ....men det er vanskelig om de skal gå 6 km i løype. Da må det jo være kjipt for ungen å dukke opp uten ski, og stress for læreren fordi han ikke har noe alternativt opplegg/utstyr fordi ingen har sagt ifra.

Men sier man i fra, hvis man ikke kan skaffe noen ting selv, så kan man nok få låne noe:)

Skrevet

Da synes jeg absolt læreren din burde tatt en telefon til foreldrene dine.

Læreren snakket om det på foreldremøte.

Det funket helt fint.

• Liker 1
Skrevet

Min skole hadde tur på et par mil med oppstart ett sted og avsluttning et annet sted årlig på ungdommsskolen.

Det hadde vi og.

Men ikke alle greier å gå over det fjellet.

Da snur man og går tilbake.

Den bussen som tar unga opp til fjellet skal uansett tilbake.

Jeg syns det er verre med sånne skoler som din som faktisk inbiller eleven at om de ikke kommer fram i tide så kjører bussen uten dem, sånn at eleven sliter seg over fjellet med angst i sjelen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...