AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #1 Skrevet 6. februar 2015 Min datter på 12 år går på en skole hvor de i løpet av året (før sommeren) skal en uke på leirtur. Dette er obligatorisk, og jeg synest det høres veldig koselig ut, MEN skolen krever altså at barna har ski til denne turen. Vi har et litt stramt budsjett og har veldig lite lyst å bruke mye penger på ski og utstyr som kun kommer til å bli brukt denne ene gangen. Vår datter har null interesse i ski, og innen et år så har hun jo sikkert vokst ut av de. Jeg har forhørt meg litt om det er mulig å leie ski der de skal være, men det er vist ikke en mulighet. Så da må vi nok punge ut for å kjøpe de forbaska skiene som kommer til å bli brukt denne éne gangen. Men har egentlig skolen lov til å kreve dette, særlig med tanke på at det er en obligatorisk tur? Jeg synest det er litt drøyt, for jeg vet at det er flere familier på samme trinn som har enda dårligere råd enn det vi har og som sikkert også sliter med dette. Hva tenker dere?Anonymous poster hash: 791ed...659 3
Silfen Skrevet 6. februar 2015 #2 Skrevet 6. februar 2015 Neida. De kan ikke kreve dette. De skal legge til rette, for eksempel med mulighet for aketur e.l. Ellers så ville jeg sendt en fellesmail og hørt om det er mulig å låne av andre i klassen. Det er alltid noen som har ekstra eller vet om noe. 41
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #3 Skrevet 6. februar 2015 Forhør deg med det stedet de skal til. Sannsynligvis har de masse til utlån. Anonymous poster hash: 12039...51a 5
Mafalda Skrevet 6. februar 2015 #4 Skrevet 6. februar 2015 Enig med Silfen- send ut en fellesmail og hør. Sikkert mange som har ekstra ski liggende og gjerne låner ut (det har blitt gjort i klassene til barna mine flere ganger). Eventuelt kan du kanskje gå via lærer? Ellers har skolen neppe hjemmel til å kreve at dere går til innkjøp av utstyr. Men jeg skjønner dem jo, hvis de drar til et typisk vintersted og skal være der en uke. Med tanke på at veldig mange har ski, så ønsker de vel å lage et hyggelig opplegg for barna og satser på at de som ikke har ski tilgjengelig skaffer seg det på en eller annen måte. Men de burde kanskje lagt til rette for det, med å sjekke hvor mange som har ski og deretter oppfordre til å låne ut etc. 5
Duckie Skrevet 6. februar 2015 #5 Skrevet 6. februar 2015 Min datter på 12 år går på en skole hvor de i løpet av året (før sommeren) skal en uke på leirtur. Dette er obligatorisk, og jeg synest det høres veldig koselig ut, MEN skolen krever altså at barna har ski til denne turen. Vi har et litt stramt budsjett og har veldig lite lyst å bruke mye penger på ski og utstyr som kun kommer til å bli brukt denne ene gangen. Vår datter har null interesse i ski, og innen et år så har hun jo sikkert vokst ut av de. Jeg har forhørt meg litt om det er mulig å leie ski der de skal være, men det er vist ikke en mulighet. Så da må vi nok punge ut for å kjøpe de forbaska skiene som kommer til å bli brukt denne éne gangen. Men har egentlig skolen lov til å kreve dette, særlig med tanke på at det er en obligatorisk tur? Jeg synest det er litt drøyt, for jeg vet at det er flere familier på samme trinn som har enda dårligere råd enn det vi har og som sikkert også sliter med dette. Hva tenker dere?Anonymous poster hash: 791ed...659 Forhør deg med det stedet de skal til. Sannsynligvis har de masse til utlån.Anonymous poster hash: 12039...51a Det står jo i innlegget at det ikke er mulig. TS, det er bare tull å bruke så mye penger på noe som ikke kommer til å bli brukt. Jeg ville tatt kontakt med læreren først, og hørt hvordan de har tenkt dette, mulig de rett og slett ikke har tenkt over at ikke alle har ski. I og med at flere sannsynligvis er i samme situasjon, kan det være greit å få på plass et alternativt opplegg også, evt at skolen bidrar ved å undersøke hvem som har behov for ski, og så ordne med muligheter for å låne av hverandre. Hvis mange er i samme situasjon er det like greit at det går via skolen, enn at dere bare ordner for dere! 17
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #6 Skrevet 6. februar 2015 Jeg synes det er kjempefint at det legges til rette for ski i skolen. I min familie er vi kjempedårlige på å komme oss ut i marka, så det er bra å bli pushet litt. Vi har ski til barna (som knapt blir brukt), men jeg handler det på loppemarked eller fretex. Det er utrolig mye billig på loppis av både ski og skøyter. Ville forsøkt å låne (av mine facebookvenner er det ofte folk som poster spørsmål på statusen om noen har ski i barnestørrelse å låne bort) eller kjøpe brukt. Anonymous poster hash: a126e...0ae 14
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #7 Skrevet 6. februar 2015 Dersom hun ikkw har ski, betyr vel det også at hun ikke kan å gå på ski? Jeg har selv alltid hatt alternativt opplegg hver gang slalom var skoleaktivitet. Det varierte om vi akte eller gikk langrenn, men det var aldri noen som forsøkte å tvinge en helt ukyndig til å stå slalom. Heldigvis Anonymous poster hash: 32637...04f 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #8 Skrevet 6. februar 2015 Den gangen jeg reiste på leirskole på barneskolen, dog noen år siden nå, så var det flere som ikke hadde ski i klassen. Det var da lærer sitt ansvar å finne ut hvordan de skulle løse dette. Med litt samarbeid fra foreldrene så fikk alle de som ikke hadde lånt ski. Snakk med lærer, kan være mye hjelpe i han/henne. Ellers vil jeg anbefale deg å legge ut på disse kjøp/salg/bytte sidene på facebook i nærheten av der du bor, hvor du skriver at du er ute etter ski til en 12 åring, der kan du få tak i brukte gode og rimelige ski. Anonymous poster hash: b818c...c5a 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #9 Skrevet 6. februar 2015 Dersom hun ikkw har ski, betyr vel det også at hun ikke kan å gå på ski? Jeg har selv alltid hatt alternativt opplegg hver gang slalom var skoleaktivitet. Det varierte om vi akte eller gikk langrenn, men det var aldri noen som forsøkte å tvinge en helt ukyndig til å stå slalom. Heldigvis Anonymous poster hash: 32637...04f det er jo snakk om langrenn her Anonymous poster hash: b818c...c5a 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #10 Skrevet 6. februar 2015 det er jo snakk om langrenn her Anonymous poster hash: b818c...c5a Jeg skjønte det, men mente prinsippet ble det samme likevel. Er du uenig?Anonymous poster hash: 32637...04f 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #11 Skrevet 6. februar 2015 Jeg skjønte det, men mente prinsippet ble det samme likevel. Er du uenig?Anonymous poster hash: 32637...04f ja sant, men er lettere å få hele skolen på langrenn ski enn slalom, du ser vel det? Og skal de på leirskole en uke og det er lagt opp til ski hver dag (som det var på vår) blir det vanskelig med et alternativt opplegg Anonymous poster hash: b818c...c5a 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #12 Skrevet 6. februar 2015 Min datter på 12 år går på en skole hvor de i løpet av året (før sommeren) skal en uke på leirtur. Dette er obligatorisk, og jeg synest det høres veldig koselig ut, MEN skolen krever altså at barna har ski til denne turen. Vi har et litt stramt budsjett og har veldig lite lyst å bruke mye penger på ski og utstyr som kun kommer til å bli brukt denne ene gangen. Vår datter har null interesse i ski, og innen et år så har hun jo sikkert vokst ut av de. Jeg har forhørt meg litt om det er mulig å leie ski der de skal være, men det er vist ikke en mulighet. Så da må vi nok punge ut for å kjøpe de forbaska skiene som kommer til å bli brukt denne éne gangen. Men har egentlig skolen lov til å kreve dette, særlig med tanke på at det er en obligatorisk tur? Jeg synest det er litt drøyt, for jeg vet at det er flere familier på samme trinn som har enda dårligere råd enn det vi har og som sikkert også sliter med dette. Hva tenker dere?Anonymous poster hash: 791ed...659 Syntes det høres rart ut at skolen kan kreve at alle barna skal ha ski. På skolen til barna mine, låner de ut skiutstyr til elever som mangler dette. Så hør med læreren. Du er helt sikkert ikke den første som mangler utstyr, hvis det har vært vanlig i noen år med denne leirskolen.Anonymous poster hash: 2bc20...631 1
Tante-Sofie Skrevet 6. februar 2015 #13 Skrevet 6. februar 2015 Dette strider mot gratisprinsippet i norsk skole, og er ikke lov. 20
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #14 Skrevet 6. februar 2015 Kjøp på lopper. Masse ski som omtrent ikke er brukt! Kjempe billig! 😊Anonymous poster hash: 20e29...3c1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #15 Skrevet 6. februar 2015 Jeg synes hele opplegget er bedritent. Vi har heller ikke veldig god råd, og siden vi bor på et sted hvor det kan gå flere år mellom hver gang det er skiføre, og ikke har hytte på fjellet, har vi heller ikke prioritert ski til barna. På ungdomsskolen vår har de en årlig dagstur til fjellet. Da er det slalåm/snowboard, langrenn, eller aking. Høres jo flott ut, men hvordan fungerer det egentlig? Jo, de kule, de med penger, de står slalåm/snowboard. Arbeiderklassen/nerdene går langrenn, og de fattige tullingene aker. Også har du dem som ikke finner plassen sin noe sted. Sønnen vår er ikke langrennstypen, og finner seg ikke til rett med nerdene som går langrenn. Og han ville på ingen måte bli sett sammen med tullingene, så det endte med at vi måtte kjøpe slalåmutstyr til ham. Fant heldigvis noe på salg, men året etter var det jo fravokst. Brukt én dag! TS, skolen kan ikke kreve at dere bruker penger på utstyr. Her hos oss har de faktisk kuttet ut leirskole i vinterhalvåret fordi det blir så dyrt for folk, så her drar de på høsten. Var jeg deg ville jeg spurt rundt om å få låne utstyr, og ellers foreslå for skolen at de i fremtiden drar i andre årstider. Anonymous poster hash: 5cd5e...99b 14
Sirah Skrevet 6. februar 2015 #16 Skrevet 6. februar 2015 Som flere andre skriver: Legg ut en status på facebook om noen har noe å selge billig/låne bort Folk gjør det på min facebookvegg "hele tiden" og som regel så går dette fint! 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #17 Skrevet 6. februar 2015 Jeg synes hele opplegget er bedritent. Vi har heller ikke veldig god råd, og siden vi bor på et sted hvor det kan gå flere år mellom hver gang det er skiføre, og ikke har hytte på fjellet, har vi heller ikke prioritert ski til barna. På ungdomsskolen vår har de en årlig dagstur til fjellet. Da er det slalåm/snowboard, langrenn, eller aking. Høres jo flott ut, men hvordan fungerer det egentlig? Jo, de kule, de med penger, de står slalåm/snowboard. Arbeiderklassen/nerdene går langrenn, og de fattige tullingene aker. Også har du dem som ikke finner plassen sin noe sted. Sønnen vår er ikke langrennstypen, og finner seg ikke til rett med nerdene som går langrenn. Og han ville på ingen måte bli sett sammen med tullingene, så det endte med at vi måtte kjøpe slalåmutstyr til ham. Fant heldigvis noe på salg, men året etter var det jo fravokst. Brukt én dag! TS, skolen kan ikke kreve at dere bruker penger på utstyr. Her hos oss har de faktisk kuttet ut leirskole i vinterhalvåret fordi det blir så dyrt for folk, så her drar de på høsten. Var jeg deg ville jeg spurt rundt om å få låne utstyr, og ellers foreslå for skolen at de i fremtiden drar i andre årstider. Anonymous poster hash: 5cd5e...99b Går jo an å leie slalomutsyr. Det er faktsik veldig rimelig for en dag, sånn til oppfordring. Anonymous poster hash: b818c...c5a 9
Snorkfrøken_ Skrevet 6. februar 2015 #18 Skrevet 6. februar 2015 Tror ikke de kan forlange at hun har ski til turen. Synes det er veldig rart om de kan det. Husker selv da jeg gikk på ungdomsskolen og det var skidag, da fikk vi selv velge om vi ønsket å stå på ski. De hadde lagt opp andre aktiviteter som bålkos, aking og liknende til de som ikke ønsket å stå på ski eller ikke hadde utstyr.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #19 Skrevet 6. februar 2015 Går jo an å leie slalomutsyr. Det er faktsik veldig rimelig for en dag, sånn til oppfordring. Anonymous poster hash: b818c...c5a Min erfaring er at man aldri får noe som passer en. Tenk deg når 400 ungdommer skal på tur, og 50 av dem må leie slalåmutstyr.. Anonymous poster hash: 5cd5e...99b 4
Duckie Skrevet 6. februar 2015 #20 Skrevet 6. februar 2015 Jeg synes hele opplegget er bedritent. Vi har heller ikke veldig god råd, og siden vi bor på et sted hvor det kan gå flere år mellom hver gang det er skiføre, og ikke har hytte på fjellet, har vi heller ikke prioritert ski til barna. På ungdomsskolen vår har de en årlig dagstur til fjellet. Da er det slalåm/snowboard, langrenn, eller aking. Høres jo flott ut, men hvordan fungerer det egentlig? Jo, de kule, de med penger, de står slalåm/snowboard. Arbeiderklassen/nerdene går langrenn, og de fattige tullingene aker. Også har du dem som ikke finner plassen sin noe sted. Sønnen vår er ikke langrennstypen, og finner seg ikke til rett med nerdene som går langrenn. Og han ville på ingen måte bli sett sammen med tullingene, så det endte med at vi måtte kjøpe slalåmutstyr til ham. Fant heldigvis noe på salg, men året etter var det jo fravokst. Brukt én dag! TS, skolen kan ikke kreve at dere bruker penger på utstyr. Her hos oss har de faktisk kuttet ut leirskole i vinterhalvåret fordi det blir så dyrt for folk, så her drar de på høsten. Var jeg deg ville jeg spurt rundt om å få låne utstyr, og ellers foreslå for skolen at de i fremtiden drar i andre årstider. Anonymous poster hash: 5cd5e...99b Litt av noen betegnelser du og han har på klassekameratene hans du. Håper ikke det er sånn dere omtaler andre mennesker til vanlig hjemme hos dere! 45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå