AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #1 Skrevet 6. februar 2015 Jeg er normalvektig, og trener 3-4 ganger i uken, styrke og kardio. Jeg spiser sunt og godt, og en typisk dag ser slik ut: Frokost: (God porsjon med havregryn + bær), Mellommåltid: (Smoothie med bær, spinat, og lav-fett youhurt) Lunsj: (Omelett med 2 egg, løk, paprika og champinong), Mellommålti:d (frukt og nøtter), Middag: (kyllingfilet, fullkornsris, brokkoli, blomkål) og kvelds: (sunn bakst, f.eks fullkorn-pannekake). Etter trening hender det også jeg tar en proteinshake. Målet mitt er å stramme opp kroppen, ikke gå opp eller ned i vekt. Jeg spiser mer enn de fleste andre jeg kjenner (og leser om), men allikevel så går jeg rundt sulten flere ganger for dagen. Samboer og jeg spiser ca det samme når vi er hjemme, og jeg blir mye hyppigere sulten enn han. Og ikke litt sulten, men VELDIG sulten. Dette er veldig ubehagelig. Skulle jeg spist hver gang jeg var sulten hadde jeg garantert vært tykk. Blir helt svimmel og dårlig hvis jeg går lengre enn 20 minutter med sultfølelse også. Dette er utrolig slitsomt. Burde jeg vende kroppen min til at det er naturlig å være sulten, eller burde jeg gi den noe hver gang sultfølelsen oppstår? Hvordan er dere gjennom en dag? Anonymous poster hash: 052cb...768
Ugly truth Skrevet 6. februar 2015 #2 Skrevet 6. februar 2015 Lurer jeg å på! Har akkurat det samme problemet. Er så kjedelig å være sulten konstant, utenom det 15minuter rett etter jeg spist. Jeg spiser å mye, men har kuttet på mengden kalorier fra før. Mengden mat kan ju allikevel være like mye eller mer, er jo ikke uavhengig av kalorier det. Hva skjer med oss? Aldri hatt det sånn før. Er relativt normal vektig jeg å, 64kg.
Ugly truth Skrevet 6. februar 2015 #3 Skrevet 6. februar 2015 Hva spiser du for yoghurt forresten? Finner ikke noen som er så veldig bra, kalori og sukkermessig :-)
Butter Skrevet 6. februar 2015 #4 Skrevet 6. februar 2015 Ser ut som om du spiser veldig lite fett. Nesten eneste matvare som inneholder fett er jo havregryn. Du burde tilføre litt mer fett da kroppen også har behov for det. Når kroppen ikke får alt den trenger sier den ifra on at den er sulten, selvom du kanskje har fått nok kcal. Prøv med litt fetere youghurt, evt litt nøtter i eller istedenfor. Du kan også ha litt mer fett til middag, feks fet fisk av og til eller litt dressing. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #5 Skrevet 6. februar 2015 Ser ut som om du spiser veldig lite fett. Nesten eneste matvare som inneholder fett er jo havregryn. Du burde tilføre litt mer fett da kroppen også har behov for det. Når kroppen ikke får alt den trenger sier den ifra on at den er sulten, selvom du kanskje har fått nok kcal. Prøv med litt fetere youghurt, evt litt nøtter i eller istedenfor. Du kan også ha litt mer fett til middag, feks fet fisk av og til eller litt dressing. Takk for tipset! Det skal jeg ta med meg:) Anonymous poster hash: 052cb...768
tøydokka Skrevet 6. februar 2015 #6 Skrevet 6. februar 2015 Jeg har vært sånn hele livet!! Helt siden jeg klarte å si "mat" så har det ikke vært noe annet i hodet på meg.. Rasende viss mamma somlet litt med grøtskjeen, sloss som en måke om en tørr, halv skive med leverpostei.. Et uhelbredelig matmonster!! Drømmer om mat om natten, alt fra bugnende buffeter til skrale brunostskiver som noen har kastet ned i en røys fra matboksen sin på slutten av skoledagen.. Jeg er alltid sulten, og det er så utrolig plagsomt!! Nesten all min konsentrasjon gjennom dagen går med til å fokusere meg vekk fra spising.. Jeg er slank. 50 kg, 162 cm. Nekter å gi etter, dødsredd for å bli et fleskeberg!! Jeg glipper iblant, og spiser alt jeg kommer over. Da kaster jeg opp.. 1
Kjibba Skrevet 6. februar 2015 #7 Skrevet 6. februar 2015 Har det på samme måte. Når det har gått tre kvarter blir eg svolten, på slaget. Blir sur og irritert, om eg går ein halvtime svolten blir eg svimmel og kaster opp. Ikkje så lett på jobb om eg ikkje får i meg noko mellom frukost og lunsj. Som Butter (hehe, passa godt ) seier, så bør du få i deg meir feitt
Gjest Runforit Skrevet 6. februar 2015 #8 Skrevet 6. februar 2015 Jeg tenker også mer fett. Peanøttsmør i havregrøten, kokosmelk i smoothien og noe avokado etc til middagen vil nok gjøre susen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #9 Skrevet 6. februar 2015 Jeg var sånn før, da jeg som deg spiste flere små måltider om dagen. Det som hjalp enormt var å gå over til 3 store måltider. Lunsj, middag og kvelds. Da får jeg spist meg skikkelig mett til hvert måltid, altså jeg er mett både fysisk og psykisk. Med masse små måltider føler jeg meg aldri helt tilfredsstilt, jeg føler jeg må stoppe spisingen før jeg har lyst. Jeg slipper også gå rundt og tenke på mat hele tiden, siden det er lenge mellom hvert måltid. Du kan også øke mengden grønnsaker og magre proteiner. Spis en stor salat til omeletten din. Ha proteiner i kveldsen din. Anonymous poster hash: 7f022...596
sullå Skrevet 6. februar 2015 #10 Skrevet 6. februar 2015 (endret) Mengdemessig ser det greit ut, ja. Men øk inntaket av fett, så skal du se at du holder deg mett lenger Endret 6. februar 2015 av sullå
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #11 Skrevet 6. februar 2015 Takk for tipset angående fett! Spiser nå 1 ss økologisk sunt peanøttsmør på baksten min om kvelden, og 1 avokado enten til middag eller lunsj. I tillegg til nøttene jeg spiser til mellommåltid. Skal også begynne å ta omega 3. Høres det ok ut? ts Anonymous poster hash: 052cb...768
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #12 Skrevet 6. februar 2015 bra tråd Anonymous poster hash: b5f9e...7f8
Gjest Runforit Skrevet 7. februar 2015 #13 Skrevet 7. februar 2015 Takk for tipset angående fett! Spiser nå 1 ss økologisk sunt peanøttsmør på baksten min om kvelden, og 1 avokado enten til middag eller lunsj. I tillegg til nøttene jeg spiser til mellommåltid. Skal også begynne å ta omega 3. Høres det ok ut? ts Anonymous poster hash: 052cb...768 Føler du deg fremdeles like sulten?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #14 Skrevet 7. februar 2015 Føler du deg fremdeles like sulten? Foreløpig så, ja... ts Anonymous poster hash: 052cb...768
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #15 Skrevet 8. februar 2015 Spis færre, men større måltider:) jeg får ikke sove før magen virkelig er stappfull. Mange, små måltider får meg bare til å gå rundt sulten og tenke på mat hele dagen.Anonymous poster hash: ce887...775
Haddy Skrevet 8. februar 2015 #16 Skrevet 8. februar 2015 Jeg vil anbefale deg å øke proteininntaket betraktelig. Forsøk å få i deg minst 30 g proteiner til dagen første måltid.Protein metter mer enn karbohydrater og fett. Forskning viser at de som spiser frokost med høyt proteininnhold holder seg mette lengre utover dagen. Spis dine kalorier ikke drikk de. Da flytende føde gir mindre metthet. Bytt ut smoothien og proteinshaken med fast føde. Drikk svart kaffe, det hjelper å stagge sulten Færre/større måltider og periodisk faste er noe jeg synes du bør prøve.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #17 Skrevet 8. februar 2015 Enig med mer protein, evt fett når du trener. Jeg har også erfaring med at jeg er sulten konstant dersom jeg har mange små måltid. Færre store måltid hjalp meg. Anonymous poster hash: cf386...a0e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #18 Skrevet 8. februar 2015 Jeg vil anbefale deg å øke proteininntaket betraktelig. Forsøk å få i deg minst 30 g proteiner til dagen første måltid.Protein metter mer enn karbohydrater og fett. Forskning viser at de som spiser frokost med høyt proteininnhold holder seg mette lengre utover dagen. Spis dine kalorier ikke drikk de. Da flytende føde gir mindre metthet. Bytt ut smoothien og proteinshaken med fast føde. Drikk svart kaffe, det hjelper å stagge sulten Færre/større måltider og periodisk faste er noe jeg synes du bør prøve. Metter protein mer enn fett? Har du en troverdig kilde på det? Jeg tror gjerne på at protein metter mer enn karbohydrater - man holder seg i alle fall mett lenger. Men fett er definitivt det som metter både best for lengst! Anonymous poster hash: 32de2...183
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #19 Skrevet 8. februar 2015 Metter protein mer enn fett? Har du en troverdig kilde på det? Jeg tror gjerne på at protein metter mer enn karbohydrater - man holder seg i alle fall mett lenger. Men fett er definitivt det som metter både best for lengst! Anonymous poster hash: 32de2...183 Best OG* lengst, mente jeg så klart. Anonymous poster hash: 32de2...183
Pringle Skrevet 8. februar 2015 #20 Skrevet 8. februar 2015 Jeg tror metthet, sultfølelse, appetitt osv er mer komplekst enn vi vet og burde forskes både mer og bedre på. Det er mange faktorer som spiller inn, og her tror jeg absolutt at det er personavhengig. Det man kan gjøre er å teste ut forskjellige måltidsrytmer og sammensetninger av kosten,og til syvende og sist bare avfinne seg med at det er normalt å kjenne en viss grad av sultfølelse innimellom. Vi skal ha ekstra appetitt i tilfelle hungersnød, bla bla... Jeg kunne skrive en masse om dette... men orker ikke nå...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå