Gå til innhold

Langrenn problemer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg slik at jeg har kjøpt langrennski og nødvendig utstyr. Deltok på skiskole igår og skal gå hytte til hytte i helga med noen venniner..problemer er at jeg SUGER, og det veldig veldig mye:(

Jeg var som en idiot på skiskola, bare falt, klarte ikke å ploge(skiene skled over hverandre)og turte ikke stå ned bratte bakker(det gjør vondt å falle), så tok av skiene og gikk ned. Skilæreren prøvde å stoppe meg, og jeg kjente gråten i halsen...små barn som bare flyr forbi og så jeg da, snart 30 og klarer ikke å ploge og faller 100 ganger, og tør ikke bratte bakker...virket som om læreren ga meg opp også, hu begynte å fokusere på andre og ignorerte meg og jeg synes jeg så noe himling med øyna ja...

Alle sier "øvelse gjør mester!" "Det er bare å prøve"og alt sånn piss...jeg GRUER meg til helga, vil absolutt ikke dra. Klarer å gå rett frem og fiskeben, men ikke "skøyting"eller "ploging" så jeg går dra driiiiiitaakte og faller i nedoverbakker...,skikkelig knekk på selvtilliten....så hva bør jeg gjøre? Fake sykdom? Si at skiene er stjålet? De andre er sånne som ELSKER ski og står på det hver vinter, jeg har ikke gått siden ungdomsskolen og ser ut som en mongo i bakken...fikk til og med kjeft av en fantom løper fordi jeg var i veien(fikk lyst til å stikke han med staven)og kjente gråten igjen....jeg bare føler meg så dum og teit, "alle"klarer da vel å stå på ski? Jeg er jo norsk, skal liksom være født med ski på beina....jeg kommer bare til å sinke de andre og være en belastning som de angrer på at de tok med:(:(....jeg håper egentlig jeg brekker beinet eller noe så de aldri spør meg igjen også kan jeg selge skiene på finn.no....

Er det flere "tapere"som meg der ute når det kommer til langrenn? Noen som har oppløftende tips og råd? Skal dra på denne helvetesskapen av en tur lør morgen og er fremme søn ettermiddag( blir vel mandag ettermiddag for min del) og jeg GRUER meg til tusen:(:(:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det lange etapper det er lagt opp til da? Jeg ville vært helt ærlig med de du skal på tur med, si at du er redd for bratte bakker og veldig utrent på ski nå, og at du er redd for å ikke klare å gjennomføre turen og ødelegge for de andre. Fortell at skiskola gikk elendig. Kanskje har de andre gått turen før? Og vet om det er mye bakker osv.?

Øvelse GJØR mester, men det er forsent å begynne å øve den samme uka som du skal på langtur. Jeg ville brukt denne vinteren på å øve, og heller blitt med på en sånn tur neste år.

Anonymous poster hash: d040a...dd0
  • Liker 4
Skrevet

Det vi har gjort nå det er forskjell på alder og ferdighetsnivå er å gå turer på egenhånd eller mindre grupper og så komme tilbake og ha sosial aktiviteter som pølsegrilling, aking og skihopp ikke så langt fra utgangspunktet. Da har alle hatt en positiv opplevelse

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da skulle du sett meg for noen år tilbake! Jeg var MINST like ille som deg! Jeg fikk noen kurs av brodern som er veldig god på ski, og lærte litt teknikk, men første to årene var jeg fortsatt på nivå med en treåring :P

Jeg hadde i tillegg litt bakkeangst, men ei venninne lurte meg til å kjøre ned bakken fra Ullevålseter og ned. Det gikk veldig bra et stykke, så endte det i knall og fall: jeg rulla nedover på sia som en snøball med ski og staver hit og dit. Jeg var en livsfare for meg selv og andre der jeg rullet nedover den store bakken. Utrolig nok overlevde jeg og alle andre.

Jeg fikk slalåm stav en gang også. Datt på rompa og tok meg i mot med å sette stavene bak meg. Hadde ikke akkurat kjøpt dyrt utstyr, så den ene staven ble krokete og jeg måtte gå hele turen med en krokete stav.

Jeg gikk en del med venninner de første årene. De var veldig gode på ski – vokst opp med ski på beina, og aldri tatt de av; slik jeg gjorde. Selv om de kunne gått fire runder på den tiden jeg brukte, så var det tålmodige og tok det i mitt tempo. De lo godt av alle fallene mine, men på en kjærlig-venninne måte. Husker hun ene sa det var så gøy å gå bak meg for jeg hadde så rar stil, og datt så mye :)

Venninnene dine vet vel om ditt nivå på ski, så da regner jeg med at de også vil ta hensyn når dere skal gå sammen. Når man ikke har teknikken inne bruker man ekstra energi på å komme seg bortover – det er altså mer slitsomt for deg enn for venninne dine å gå samme etappe. Husk derfor å ta med deg smøring, og stopp og smør på nytt om du ikke syns det glir godt nok. Har du kladdeski eller bakglatte ski, blir opplevelsen din 10 reiser verre – og 10 reiser verre for deg enn for de andre, så ha orden på smøringa. Og spør venninne dine om hjelp til smøringa om du syns det er litt vanskelig.

Har du rompeveske med drikkeflaske og et lite rom? Hvis ikke er det veldig greit å ha med seg. Stopp og drikk når du blir sliten og ta en liten pust i bakken. Ha smøring og smørekloss i det lille rommet, og kanskje en liten sjokoladebit :)

Håper du får en god tur!

Endret av Evans
Skrevet

Jeg og suger på langrenn, selv om jeg er så etnisk norsk som det går an å bli.

Mitt råd er at du er ærlig med dine venner. Mulig du bør bruke denne vinteren til å trene langrenn, ikke ødelegge alt av selvtillit på en langtur allerede.

Å gå på ski kan være gøy det, når man begynner å få taket på det, og turen er opplagt etter ferdighetene.

Er det viktig for dem at du er med, så må turen legges opp etter dine ferdigheter, ellers blir det en kjip tur. Hvis dem ikke ønsker det, holder du deg hjemme med god samvittighet, og tar deg en skitreningstur.

For; øvelse GJØR mester :danse:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om du ønsker å øve deg litt, så er det veldig fine spor ved siden av NIH (ved Sognsvann). Der er det alltid masse nybegynnere (utvekslingsstudenter som aldri har hatt ski på beina i hopetall) og barn som øver seg, så der er det helt greit å være.

Om det er lagt opp til lange skiturer i helgen, ville jeg droppet det. Det kommer bare til å bli en kjip opplevelse. :hug:

Edit: Tok det for gitt at du bor i Oslo på grunn av nicket ditt.

Endret av Tante-Sofie
  • Liker 1
Skrevet

Om du ønsker å øve deg litt, så er det veldig fine spor ved siden av NIH (ved Sognsvann). Der er det alltid masse nybegynnere (utvekslingsstudenter som aldri har hatt ski på beina i hopetall) og barn som øver seg, så der er det helt greit å være.

Om det er lagt opp til lange skiturer i helgen, ville jeg droppet det. Det kommer bare til å bli en kjip opplevelse. :hug:

Edit: Tok det for gitt at du bor i Oslo på grunn av nicket ditt.

Takk for svar fra deg og alle andre her inne som gadd å lese mine I-landsproblemer...

Jeg har avlyst for dette kommr bare til å bli helt jævlig, altså vi snakker om en som går dritsakte og ikke tør stå ned bakker, kjedelig for de "proffe"å dra med en sånn...så på Søndag skal jeg til Sognsvann alene og øve der, er noen i nærheten og ser en klossmajor med tårer i øynene som ligger i bunnen av hver lille bakke så er det meg...

Wish me luck!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har akkurat begynt å stå på slalom. Ramla av trekket for det første og jeg ramla minst 50 ganger hver gang, men man må jo bare stå på og så blir det bedre.

Du får gå på ski og øve og så blir det bedre.

Anonymous poster hash: ff183...290
Skrevet

Takk for svar fra deg og alle andre her inne som gadd å lese mine I-landsproblemer...

Jeg har avlyst for dette kommr bare til å bli helt jævlig, altså vi snakker om en som går dritsakte og ikke tør stå ned bakker, kjedelig for de "proffe"å dra med en sånn...så på Søndag skal jeg til Sognsvann alene og øve der, er noen i nærheten og ser en klossmajor med tårer i øynene som ligger i bunnen av hver lille bakke så er det meg...

Wish me luck!

Vi er der en del, fordi det er akebakke som minste kan ake i og skispor som største kan gå i, og du trenger ikke kjøre ned bakker i det hele tatt om du ikke vil. Mange går bare fram og tilbake over sletta der.

Skrevet

Jeg og tar av skia og går ned bratte bakker. So what? De andre bare venter på meg nederst i bakken, eller så deler vi oss, slik at de som er best kan gå i sitt tempo, og så går de som vil med meg. Ikke noe problem!

Bare husk riktig, og god, smøring og et godt humør, så går det bra!

Skrevet

Jeg er vokst opp med langrenn, og skal innrømme at jeg hadde tenkt at venninner som ikke er gode på langrenn bør si fra før vi evt. hadde dratt på hytte-til-hytte skitur sammen. Ganske kipt om det kommer som en overraskelse for venninnene om de er vant til å gå langt og fort....

Anonymous poster hash: e22e7...410
Skrevet

Wish me luck!

Hvis du drar til Songsvann på søndag så håper jeg du vet om et sted hvor det ikke er så mange, så du kan få være litt i fred for småunger og gale folk i kondomdrakt. For på søndager er det som regel sill i tønne tilstander der oppe.

Jeg gikk i kø der en gang, egentlig litt greit for min del for jeg gikk så sagte, men jeg hadde ikke helt kontroll på bremsinga, så sånn sett var det ikke så bra :P

Skrevet

Jeg er vokst opp med langrenn, og skal innrømme at jeg hadde tenkt at venninner som ikke er gode på langrenn bør si fra før vi evt. hadde dratt på hytte-til-hytte skitur sammen. Ganske kipt om det kommer som en overraskelse for venninnene om de er vant til å gå langt og fort.... Anonymous poster hash: e22e7...410

De vet godt at jeg er dårlig.

Skrevet (endret)

Hvis du drar til Songsvann på søndag så håper jeg du vet om et sted hvor det ikke er så mange, så du kan få være litt i fred for småunger og gale folk i kondomdrakt. For på søndager er det som regel sill i tønne tilstander der oppe.

Man må holde seg unna de løypene som går fra Sognsvann og innover marka, og holde seg til den runden som er på sletta rett nedenfor NIH. Der er det en del som trener med puls og veeeeeeeeldig mange nybegynnere som trener på å holde seg på beina.

Endret av Tante-Sofie
Skrevet

Man må holde seg unna de løypene som går fra Sognsvann og innover marka, og holde seg til den runden som er på sletta rett nedenfor NIH. Der er det en del som trener med puls og veeeeeeeeldig mange nybegynnere som trener på å holde seg på beina.

Det er lurt ja! :Nikke:

Skrevet

Wish me luck!

Det var sikkert for det beste at du avlyste turen. Når det er sagt, synes jeg det er flott at du ikke gir deg og vil øve. Kanskje kan dere ta den turen alle sammen på et senere tidspunkt. :) Jeg har aldri vært god på ski heller, og fikk på et tidspunkt litt sjokk da jeg innså hvor dårlig jeg faktisk var i forhold til venner og bekjente. Jeg kjenner meg godt igjen i frustrasjonen og fortvilelsen du beskriver, og jeg har selv hatt lyst til å kaste stavene fra meg i raseri og grine som en 4-åring.

Jeg fikk ski av kjæresten til jul et år, og da bestemte jeg meg for at jeg skulle kunne dra på tur med vennene mine uten å skamme meg, gi opp, eller havne 3 km bak resten.

Min erfaring er at da jeg gikk i en gruppe ble jeg så stresset av å ligge bak de andre at jeg gikk alt jeg kunne uten å føle at jeg hadde tid til å øve på teknikk. Dermed ble heller aldri teknikken noe bedre, og da turen omsider var over var jeg utslitt av frustrasjon, ikke av mestring og prestasjon. Jeg hatet det virkelig.

Vi gikk noen turer bare jeg og kjæresten, der han forsøkte å lære meg litt teknikk, og jeg fikk ta ting i mitt tempo, stoppe opp og terpe på enkelte ting, og da gikk plutselig ting brått oppover. Med mestringsfølelsen kom også skigleden, og jeg fikk lyst til å gå mer på ski. Etterhvert gikk også disse gruppeturene med venner mye bedre, jeg slappet av mer og kunne nyte turen i stedet for å stresse.

I dag er jeg på et ganske gjennomsnittlig nivå, noe som for meg er en stor seier!

Kjenner du noen som er gode på ski, og som kanskje kunne tenkt seg å ta noen turer med deg alene? Kjæreste, søsken, foreldre, venn? Evt kan du melde deg på flere kurs, og du kan også ta noen turer alene der du kan ha fokus på å ta deg tid til å øve på teknikk. Det ligger også mange filmer på nett om langrennsteknikk som kan være hjelpsomme.

Det positive med et dårlig utgangspunkt er at det er lett å bli bedre, og med mengdetrening kan du bli ganske mye bedre bare på en skisesong. :)

LYKKE TIL, det er ikke for sent å bli glad i å gå på ski ! :)

Skrevet

Er det flere "tapere"som meg der ute når det kommer til langrenn? Noen som har oppløftende tips og råd? Skal dra på denne helvetesskapen av en tur lør morgen og er fremme søn ettermiddag( blir vel mandag ettermiddag for min del) og jeg GRUER meg til tusen:( :(:(

Wish me luck!

Good luck! ;)

Jeg er også en sånn taper. Hater skigåing intenst etter mange traumatiske forsøk i barndommen. Er ikke bare bare å være sofagris med foreldre som vokste opp på gård og dermed hadde ski på beina fra før de lærte å gå omtrent. Ved hver bakke var de på toppen før jeg fikk begynt.

Altså: Ski er og blir pyton.

(Og jeg synes heller ikke nedoverbakkene er noe å skryte av. Haugen i bunnen av bakken var stort sett meg....)

Så jeg tror du gjorde aldeles rett ved å avlyse turen for eget vedkommende. Dels fordi du ville endt med å bli sint og frustrert og de ville sannsynligvis blitt irritert over å ha med en kløne, selv om de med fornuften vet du er dårlig skigåer. Altså ville stemningen blitt deretter. Dels ville du vært en potensiell fare på en såpass lang tur som hytte fra hytte kan være. Da er man tross alt litt lenger utenfor allfarvei enn om man går noen hundre meter i en oppmerket løype på et skisenter. Greit å ha litt grunntrening før man gir seg ut på noe slikt.

Så, et lurt valg, men jeg skjønner godt det føles litt bittert å ikke "kunne" være med venninnene på tur. Du får ta dine runder ved Sognsvann, gang på gang, og satse på du etterhvert blir god nok til å være med på langtur senere. For jeg overbevist om at det kan være en fin opplevelse dersom man bare blir litt bedre enn en middels svamp på skiene.

Skrevet

Håper dette ikke blir alt for off-topic - men er det noen som vet om noen "enkle" skiløyper i Trondheim? Altså med ikke alt for lange bratte bakker, for en som vil øve seg ;)

Anonymous poster hash: a9977...f4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...