AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #1 Skrevet 5. februar 2015 Jenta mi har nettop fylt to år og snakker veldig lite. Jeg har lenge tenkt at det kommer snart,men jeg venter og venter... Vi snakket mye med henne, leser bøker, peker på ting og sier navnet osv. Hun er ikke interessert. Vi trodde hun skulle snakke tidlig, for hun har bablet så lenge. Mange som kommenterte det fra hun var baby. Hun babler veldig mye fortsatt. Det kunne vært et eget språk. Hun virker frustrert fordi vi ikke forstår. Hun kan disse ordene: mamma, pappa, Hei, Hade, nei, oi. Og halvparten uttales dårlig. Hørselen er sjekket.. Tenker mye på dette for tiden Hvordan var deres barn, Bør jeg bekymre meg? Anonymous poster hash: af668...105
LindaM Skrevet 6. februar 2015 #2 Skrevet 6. februar 2015 Mitt inntrykk er at noen er tidligere ute enn andre. Barnet mitt var veldig tidlig ute. Han begynte å prate når han var drøye halvannet. Det var mange i bhg på samme alder som ikke snakket forståelig i det hele tatt. Nå, ett år etterpå, prater de ganske likt alle sammen. Språket til barnet mitt har stagnert litt, mens de andre barna har utviklet seg mye i løpet av året som har gått. Fortsatt litt " klønete " uttale på de som var senest ute, men absolutt forståelig. Vet ikke om det stemmer, men har hørt at man stimulerer språk veldig på denne måten: Barnet: bil! Voksen: ja, en liten rød bil! Altså at man svarer barnet litt ekstra utdypende.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #3 Skrevet 6. februar 2015 mitt første barn snakket ikke ordentlig før han rundet 2 år. Andremann snakket bedre lite grann tidligere en førstemann før han rundet 2 år. Så det er nok normalt. Anonymous poster hash: 16b58...861
Vera Vinge Skrevet 6. februar 2015 #4 Skrevet 6. februar 2015 Jeg kjenner en del med barn på den alderen, og språket varierer noe helt enormt. Fra de som kun sier noen få ord, til de som har mange ord og snakker tydelig og i hele setninger. Det viktigste er jo at de forstår en del, at de ofte gir respons på helt enkle beskjeder f.eks. En venninne av meg bekymret seg for akkurat det samme som deg i den alderen, men kanskje et par måneder etter at han fylte to, gikk han fra å si kanskje tre-fire ord til å si mange ord, nærmest fra den ene dagen til den andre. 1
Pipzky Skrevet 7. februar 2015 #5 Skrevet 7. februar 2015 Språket til poden min løsnet litt etter han fylte 2. Da han var nærmere 2,5 holdt han aldri kjeft.. Nå nærmer han seg 3 og jeg angrer på at jeg gleda meg til han begynte å prate. Kjempekoselig at han prater altså. Men han er ALDRI stille... Mange ord og lyder han ikke behersker, men han gjør seg godt forstått
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #6 Skrevet 7. februar 2015 Ingenting å bekymre seg for. Det er helt normalt. Tenk på at alt med barnet ditt i hele dets liv skal bli årsak til bekymring dersom det starter nå. Om ett år har du glemt dette problemet. Ikke skap nye..Det blir tungt for dere alle dersom dere skal sitte med søylediagrammer og lure på hva som feiler barnet. Tenk om h*n bruker bleier når h*n er 3 1/2? Om h*n ikke har knukket lesekoden i 1 klasse etc etc. Ingen vits.Anonymous poster hash: d0cde...5da
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #7 Skrevet 7. februar 2015 Vårt barn virket heller ikke spesielt interessert i å prate, iallefall ikke sammenlignet ned andre barn. Der de prøvde å herme, sto han bare og kikker dumt på oss Men tror nok bare det er sånn at de lærer i sitt eget tempo, for plutselig løsnet det og nå får vi heller kommentarer på at han er flink til å prate. Det skjer mye i den alderen, er min erfaring. Anonymous poster hash: 6564a...06b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #8 Skrevet 7. februar 2015 Ingenting å bekymre seg for. Det er helt normalt. Tenk på at alt med barnet ditt i hele dets liv skal bli årsak til bekymring dersom det starter nå. Om ett år har du glemt dette problemet. Ikke skap nye..Det blir tungt for dere alle dersom dere skal sitte med søylediagrammer og lure på hva som feiler barnet. Tenk om h*n bruker bleier når h*n er 3 1/2? Om h*n ikke har knukket lesekoden i 1 klasse etc etc. Ingen vits.Anonymous poster hash: d0cde...5da Akkurat det med hørselen er ganske viktig å ta tak i tidlig hvis det er et reelt problem. For de fleste går det seg til, men det er en del som trenger hjelp i form av drenering av øret , evt logoped. Anonymous poster hash: 12b7e...cec
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #9 Skrevet 7. februar 2015 Med min sønn løsnet ikke språket skikkelig før rundt 3 års alder. Var veldig bekymret for dette og det var en lettelse når han begynte å kunne uttrykke seg utover enkeltord. Når han først knakk koden kom språket fort. Dattern min har vært tidligere ute og har et godt utviklet språk nå ved 2,5 år. Anonymous poster hash: ea31e...034
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #10 Skrevet 7. februar 2015 Mitt inntrykk er at noen er tidligere ute enn andre. Barnet mitt var veldig tidlig ute. Han begynte å prate når han var drøye halvannet. Det var mange i bhg på samme alder som ikke snakket forståelig i det hele tatt. Nå, ett år etterpå, prater de ganske likt alle sammen. Språket til barnet mitt har stagnert litt, mens de andre barna har utviklet seg mye i løpet av året som har gått. Fortsatt litt " klønete " uttale på de som var senest ute, men absolutt forståelig. Vet ikke om det stemmer, men har hørt at man stimulerer språk veldig på denne måten: Barnet: bil! Voksen: ja, en liten rød bil! Altså at man svarer barnet litt ekstra utdypende. Jeg fikk høre at dette har en del å si av min helsesøster. For hun synes mitt barn snakket mye og kunne mange ord da han var mindre. Og da var foran sin aldersgruppe der og da.. Og dette ble ikke snakket om noe mer gjennom hele timen jeg var der, før hun sier like før vi går at det ikke er rart at min sønn snakket mye, da jeg alltid bekreftet det han sa. Jeg har aldri tenkt over dette, men jeg svarer visst sånn som du beskriver ovenfor og fikk da altså beskjed om at dette var mye av grunnen. Nå har vi også lest mye, sunget mye, gått i sangrupper og div. Så mulig det er mye av det også. Min er 2,5 år og han har hele veien ligget foran andre på sin alder mtp språk. Og han har snakket i setninger ei god stund. Anonymous poster hash: ac61a...52e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #11 Skrevet 7. februar 2015 Jeg fikk høre at dette har en del å si av min helsesøster. For hun synes mitt barn snakket mye og kunne mange ord da han var mindre. Og da var foran sin aldersgruppe der og da.. Og dette ble ikke snakket om noe mer gjennom hele timen jeg var der, før hun sier like før vi går at det ikke er rart at min sønn snakket mye, da jeg alltid bekreftet det han sa. Jeg har aldri tenkt over dette, men jeg svarer visst sånn som du beskriver ovenfor og fikk da altså beskjed om at dette var mye av grunnen. Nå har vi også lest mye, sunget mye, gått i sangrupper og div. Så mulig det er mye av det også. Min er 2,5 år og han har hele veien ligget foran andre på sin alder mtp språk. Og han har snakket i setninger ei god stund. Anonymous poster hash: ac61a...52e Dette har nok noe innvirkning for enkelte barn, spesielt i tilfeller der språkutviklingen i utgangspunktet er litt "treg". Men for de fleste barn er dette med språkutvikling noe som kommer av seg selv når barnet er klar for det. Noen "hamstrer" ord og begynner ikke å prate før de føler at de behersker det veldig godt (og begynner da gjerne forholdsvis raskt å snakke veldig bra). Andre snakker som en foss fra ganske tidlig, og bryr seg ikke om at de sier masse feil, og/eller bruker masse ord som bare foreldrene forstår. Jeg har to barn, og har snakket veldig mye med begge to på den måten som beskrives ovenfor (altså at man svarer med noe utdypende når barnet kommenterer noe). Min første snakket sine første ord (mamma, pappa, hei, katt) da hun var 9-10 måneder, og snakket godt og i lange setninger da hun var 1,5. Min andre begynte ikke å snakke noe særlig før han var nesten 2, men nå som han er 3 snakker han akkurat like godt som det søsteren gjorde da hun var 3.Anonymous poster hash: 9856a...fcd
Dalen Skrevet 8. februar 2015 #12 Skrevet 8. februar 2015 Jeg ville ikke bekymret meg for dette. Det er en grunn til at 2 års kontrollen taes noen måneder etter at de er fylt 2 år, da språket løsner for mange i denne alderen 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå