Gå til innhold

Redd jeg involverer meg FOR mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

I stedatteren min.. Jeg lurer på hva som er normalt?

Jeg lærer aktiviteter, sanger/historier, leser, gjør lekser, kommuniserer med læreren, streng/kjærlig, arrangerer bursdager/lekegrupper osv,, Og ja, egentlig alt det jeg ville gjort for mitt eget barn.

Jeg er veldig opptatt av hva hun lærer og hva jeg mener hun bør oppleve som barn, og ha minner fra.

Innimellom leser jeg her at steforeldre engasjerer seg for mye. Jeg virkelig klarer ikke annet. Det er nesten alt eller ingenting.

Hvordan tenker dere andre steforeldre?

Anonymous poster hash: 3d9f1...1ce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kommuniserer du med læreren?

Skrevet

Hvorfor kommuniserer du med læreren?

Fordi jeg gjør visse lekser med henne. Far kommumiserer også med læreren hvis det var det du lurte på :-)

Ts

Skrevet

Hjelp, ville ikke spurt om dette på KG, stedet som brukerne hater stemødre.

Min mening: Gjør det som er naturlig for dere, er ingen fasitsvar på en stemor.

Anonymous poster hash: c8305...1c5

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes det hørtes kjempefint ut! Er du heldig så har du en mor som ikke er sjalu og som setter pris på det også, sånn at det blir et fint samarbeid mellom dere alle tre foreldrene. :)

Hvis mor ikke liker det så er det sikkert lurt å la far ta mesteparten av ting som skole etc, men de fleste oppegående foreldrene setter istedet pris på slike ting. Bare godt for barna å ha flere voksenpersoner å støtte seg på. Bare vær sikker på at dere alle tre er enige, også mor. Mor og far må jo være enige om visse ting i oppdragelsen (og skolearbeid feks.), og så lenge dere er på samme linje kan det jo ikke være noe negativt med dette.

• Liker 2
Skrevet

Fordi jeg gjør visse lekser med henne. Far kommumiserer også med læreren hvis det var det du lurte på :-)

TsAnonymous poster hash: 3d9f1...1ce

Det kan påtrengende å ha kontakt med skolen med mindre barnet har spesielle behov tenkte jeg.

Lekseplanen utleveres jo.

Har du fått reaksjoner siden du spør på KG?

Skrevet

Nå venter jeg bare på den brukeren som pleier å skrive at stemødre skal brenne i helvete dukker opp :P

Anonymous poster hash: 63497...9bd
  • Liker 10
Skrevet

En ting til, du kan jo ringe mor og spørre rett ut? Om hun synes du involerer deg for mye, eller hva hun føler om det? :)

• Liker 1
Skrevet

En ting til, du kan jo ringe mor og spørre rett ut? Om hun synes du involerer deg for mye, eller hva hun føler om det? :)

Hehe.

Brannfakkel

Skrevet

Om mor og far har samtykket til at skolen utgir info om barnet deres så er det vel ingenting i veien for litt engasjement.

Anonymous poster hash: 2a106...ee1

Skrevet

Hehe.

Brannfakkel

Tror du? ;)

Jeg som mamma hadde blitt glad om stemor spurte meg om hva jeg følte. Men jeg ville jo da klaget over ikke-eksisterende involvering jeg da.

At man spør den andre forelderen tyder jo bare på respekt for den andres meninger. Hvilken mor ville blitt fornærmet over det?

• Liker 3
Skrevet

Synes det er bare bra! Steforeldre mine var alltid veldig engasjert i min oppvekst :) veldig glad for det. Det var som å ha 4 foreldre noen ganger, alle med hver sin greie. :)

• Liker 3
Skrevet

Syns det høres ut som at du gjør en veldig bra jobb TS! Dette viser jo bare at du bryr deg og er glad i barnet :)

Skrevet

Du har sikkert ikke barn selv da?? Off.. jeg hadde aldri orket å engasjert meg så mye i stebarna.. Det er jo foreldrenes jobb.. Har nok med mine egne også..

Men MÅ du engasjere deg slik, eller er det fordi du har lyst?? Om du MÅ, så hadde jeg meldt ifra om omsorgssvikt i stedet..

Anonymous poster hash: cea0a...de3
Skrevet

Du har sikkert ikke barn selv da?? Off.. jeg hadde aldri orket å engasjert meg så mye i stebarna.. Det er jo foreldrenes jobb.. Har nok med mine egne også..Men MÅ du engasjere deg slik, eller er det fordi du har lyst?? Om du MÅ, så hadde jeg meldt ifra om omsorgssvikt i stedet.. Anonymous poster hash: cea0a...de3

Melde om omsorgssvikt fordi stemor engasjerer seg. Sånne som deg som gjør at barnevernet blir dårlig, fordi de må bruke ressurser på noe så bortkastet. TS skriver ingenting at hun MÅ. Tror fint at foreldrene klarer å ta seg av barnet uten stemor, men nå er det sånn at stemor engasjerer seg. Og det er sikkert fint for far at han har en kjereste som er så flink med barnet. Og veldig fint for barnet og ha flere voksne rundt som bryr seg.

Anonymous poster hash: c8305...1c5

• Liker 5
Gjest Phoenix
Skrevet

Deres tak. Gjør det som er naturlig for dere, men pass på at hun får tid med faren og.

• Liker 1
Skrevet

Skurrer litt for meg, ja.

hvor er far?

Er det ikke for å være sammen med far at barnet er der? Uavhengig av samværsbrøk så er det jo barnets tid med FAR som er viktig, ikke med stemor eller andre mer eller mindre tilfeldige voksne.

Som mor - som også har hatt stefar til mine barn, så ville jeg ikke satt pris på at stefar nærmest "tok over" når barna var hjemme. Mine barn, mitt ansvar, selv om det er positivt med flere voksenpersoner i barnets liv.

Når det kommer til det med kommunikasjon med skolen så mener jeg at det er å trå over streken. Det er foreldrene og kun de som skal kommunisere med skolen, noe også skolen vet. Som lærer skal man forholde seg til de som har det rettslige ansvaret for barna, ikke enhver annen voksen. Selv om vedk er aldri så mye del i barnets liv. Her begår i såfall skolen og lovbrudd om de gir ut info om barna til hvemsomhelst.

Anonymous poster hash: 410ec...0d3
  • Liker 1
Skrevet

Involverer deg FOR mye i forhold til hvem: Deg selv? Stedatter? Far? Mor? Skolen?

Høres ut som du er en ganske vanlig foreldrer, det er normal å fundere konstant på: Er jeg for streng? Skjemmer dem bort? Legger vi oss for mye opp i leksene, hjelper vi for lite? Gir jeg barnet den optimale oppveksten?!? For lite kos, for mye kos osv osv i det uendelige. Om du involverer deg FOR mye kan da ikke fremmede her si et eneste pip om, hva som er "normalt" er fullstendig irrelevant for deg og resten av familien.

Men jeg som mor kommuniserer veldig lite med lærerne til mine barn, så akkurat på den biten er du kanskje litt overinvolvert. Lærerne strekker seg langt i å sende epost og sms, forklare på ukeplaner, gi individuell evaluering og konstruktive foreldresamtaler og foreldremøter, så jeg føler enhver henvendelse til dem utover å hilse hyggelig og si ifra om fravær er ganske invaderende og en tidstyv for lærerens del. Hvis de må forholde seg til 24 elever med opp til fire enkeltforeldre per barn, så innbiller jeg meg at de foretrekker at leksene gjøres feil en gang i blant på grunn av misforståelser, enn at 51 av de involverte foreldrene ringer eller mailer og spør.

• Liker 1
Skrevet

Virker barnet, far og mot fornøyde? Er du fornøyd selv?

Skrevet

I stedatteren min.. Jeg lurer på hva som er normalt?

Jeg lærer aktiviteter, sanger/historier, leser, gjør lekser, kommuniserer med læreren, streng/kjærlig, arrangerer bursdager/lekegrupper osv,, Og ja, egentlig alt det jeg ville gjort for mitt eget barn.

Jeg er veldig opptatt av hva hun lærer og hva jeg mener hun bør oppleve som barn, og ha minner fra.

Innimellom leser jeg her at steforeldre engasjerer seg for mye. Jeg virkelig klarer ikke annet. Det er nesten alt eller ingenting.

Hvordan tenker dere andre steforeldre?

Jeg synes det er bra at du engasjerer deg så mye. Og jeg ser ikke noe feil i det hvis det er i orden for mor og far. Men jeg ville ha spurt når det kom til skole.

Jeg hadde selv en stemor til barnet mitt som arrangerte møter med barnehage, og som plutselig mitt på dagen dro opp til barnehagen og ville snakke med de ansatte osv. Dette følte jeg var invaderende.

Men denne dama har aldri hatt noen grenser.

Når barnet vokste opp følte jeg stadig at hun var litt for nærgående med ting hun ikke hadde noe med.

Og for å fortelle hvor grenseløs hun er. Barnet giftet seg for et par mnd siden, og gjett hvem som satt der mor/min sin plass var i kirken. Jo stemor som tydeligvis ikke skjønte hvorfor haka datt ned på brystet mitt når jeg ankom.

Hun satt der med far til barnet og jeg måtte nesten flytte henne med makt før hun skjønte at den stolen faktisk var til meg som var moren.

Anonymous poster hash: f9c67...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...