Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert om du hadde funnet ut at noen hadde byttet både fornavn og etternavn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vite at en kompis av meg hadde byttet begge navnene for noen år siden og jeg skjønner ikke helt hvorfor han gjorde noe slikt? Gikk så langt.

Anonymous poster hash: 9e2d8...b50
Videoannonse
Annonse
Gjest Horatio Hornblower
Skrevet

Hadde ikke tenkt noe over det.

Skrevet

En jeg kjenner bytta både fornavn og etternavn. Han var oppkalt etter sin far, som ble dømt for mord, og følte navnet var for belastende.

Anonymous poster hash: 39096...5ee

• Liker 1
Skrevet

Da han jeg er gift med 'overrasket' meg med å fortelle at han hadde byttet både fornavn og etternavn ble jeg drittforbanna.

Anonymous poster hash: a6b68...fcf
  • Liker 1
Skrevet

Kjenner en jente som byttet fornavn, ser ikke noe galt med det.

Anonymous poster hash: 3d714...2ae
Skrevet

Vurderer fullt navnebytte selv, av praktiske årsaker.

Anonymous poster hash: 5ba94...fc0
  • Liker 1
Skrevet

Kjenner flere som har gjort det av ulike årsaker. Hva er problemet med det og grunn til å bli dritforbanna? Er jo bare et par navn...

Skrevet

Kjenner en som har gjort det. Født og oppvokst i Norge, men med utenlandsk navn. (Halvt norsk) Fikk ingen jobber, men fikk det etter at han endret navnet sitt til noe typisk norsk.

Anonymous poster hash: e2751...1c7

• Liker 3
Skrevet

Kjenner også noen som har gjort det. Ei jeg kjenner byttet fra et utenlandsk til et typisk norsks fornavn og etternavn. Ei annen var rett og slett veldig misfornøyd med navnet sitt. Det kan være ulike grunner til at kameraten din har byttet navn. Hvis du lurer, så går det jo an å spørre :)

Skrevet

Kjenner flere som har gjort det av ulike årsaker. Hva er problemet med det og grunn til å bli dritforbanna? Er jo bare et par navn...

Syns ikke det er for mye å forvente at ektefellen informerer på forhånd når vedkommende bytter fra et helt normalt norsk navn til et oppkonstruert tøysenavn i stil med Takkskalduha.

• Liker 3
Skrevet

Noen skifter klesstil, andre bytter navn. Hva er problemet? Personligheten pleier de jo å beholde uansett navnebytte.

Anonymous poster hash: e429b...f10

Skrevet

Noen skifter klesstil, andre bytter navn. Hva er problemet? Personligheten pleier de jo å beholde uansett navnebytte.

Anonymous poster hash: e429b...f10

Noen navn gjør det bortimot umulig å få jobb. Et ganske stort problem etter min mening.

• Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg kjenner faktisk flere som har byttet til typisk norske navn for å få jobb lettere. Så kjenner jeg en etnisk norsk gutt som byttet fra et helt vanlig navn til et annet helt vanlig navn. F eks fra Ole Hansen til Martin Olsen. Jeg reagerte ikke noe spesielt annet enn at jeg syns det var litt kuriøst.

Skrevet

Syns ikke det er for mye å forvente at ektefellen informerer på forhånd når vedkommende bytter fra et helt normalt norsk navn til et oppkonstruert tøysenavn i stil med Takkskalduha.

Et hvert oppegående menneske skjønner vel at om noen heter Keikoburger til mellomnavn, så er det ikke akkurat et døpenavn (særlig om vedkommende er i gifteklar alder i disse dager, hva dagens unger heter er jo så mye rart).

Nå er TS sitt tilfelle en kompis, og ikke akkurat noen man har noe krav eller kan forvente at skal opplyse om navnebytte.

Gjest fotballflue
Skrevet

Et hvert oppegående menneske skjønner vel at om noen heter Keikoburger til mellomnavn, så er det ikke akkurat et døpenavn (særlig om vedkommende er i gifteklar alder i disse dager, hva dagens unger heter er jo så mye rart).

:fnise: tror jeg må bytte navn til keikoburger :)

• Liker 1
Skrevet

Nå er TS sitt tilfelle en kompis, og ikke akkurat noen man har noe krav eller kan forvente at skal opplyse om navnebytte.

I mitt tilfelle er det snakk om en middelaldrende mann som har byttet hele navnet sitt. Både for- og etternavn er oppkonstruert og hadde fungert helt fint i Donald. Ikke like bra i den virkelige verden.

Skrevet

Hadde blitt litt mistenksom/nysjerrig på dette...

Anonymous poster hash: 84762...711
Skrevet

:fnise: tror jeg må bytte navn til keikoburger :)

Det trur jeg noen heter allerede. :P

Skrevet

Har jeg ei i familien som byttet fra et traust norsk navn til noe litt mer eksotisk og tok samtidig etternavnet til et tidligere familiemedlem. Det ble bare helt rart, og det er ingen av de som har kjent henne bestandig som sier det nye navnet hennes. Kanskje litt respektløst, for hun har jo byttet og heter jo det nye navnet, men det er på en måte ikke henne. Det blir for fremmed.

Anonymous poster hash: b9f21...1c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...