Jens Skrevet 9. august 2004 #1 Del Skrevet 9. august 2004 Har så lyst på en maltesisk valp!Men, har ingen peiling på hunder. Vet noen om den bjeffer mye?er den kosete?Og går den bra sammen med barn? De er jo så utrolig søte!!! http://www.dogbreedinfo.com/maltese.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 11. august 2004 #2 Del Skrevet 11. august 2004 Du får prøve å finne en oppdretter for å spørre! Evt. se etter et hundeleksikon og lese litt om den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 11. august 2004 #3 Del Skrevet 11. august 2004 På den linken din står det jo: The Maltese is spirited, lively and playful. Gentle, loving, trusting and devoted to its master. Highly intelligent. Good at learning tricks if he feels sufficiently rewarded. Bold and quick to sound the alarm in case of suspicious noises. It is a classical companion dog; graceful and lovable. They do well with other animals. Maltese love to play outdoors but have a penchant for jumping in puddles. A bath must follow! These dogs can be snappish with inconsiderate children and may be difficult to housebreak. Sometimes they are picky eaters. Include small biscuits and dry dog food in this breed's regular diet to help the teeth stay strong and healthy. Do not over-pamper or overprotect these little dogs, for some become unstable, and some may become jealous of visitors. Og alle vet jo at barn kan være litt ubetenksomme innimellom.... (Kommer jo også ann på alderen på barnet da, selvfølgelig) Men kontakt en oppdretter, så får du vel høre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2004 #4 Del Skrevet 11. august 2004 Generelt sett så bør man ikke ha små hunder og små barn sammen. Små hunder oppfattes som kosedyr, barn er fort for hardhendte med de, prøver å bære de og løfte de - hvilket er skremmende og kan skade en valp. Dessuten så blir barn fort truende for en liten hund siden de bøyer seg masse over den og skal klappe. Små hunder tåler også mindre enn store. Større hunder er mer robuste, og sterkere. De kan slite seg løs og gå unna. MEN små barn skal uansett ikke være alene med hunden. Barn kan gjøre utrolig mye slemt med dyr uten at de vet det selv. Og det skal ikke en hund behøve finne seg i. Større barn kan man snakke med og sette regler til. Men likevel så kan de falle for fristelsen og løfte og bære og herje og plage når de tror ikke noen ser det. Min bror på 14 driver fremdeles og herjer og løfter på lille hunden våres. Så selv om han er så stor, og har hørt det tusen ganger og har fått kjeft, så greier han ikke la være. Så det er ikke sikkert at selv om de er store så går det liksom helt greit å få hund. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^me^ Skrevet 15. august 2004 #5 Del Skrevet 15. august 2004 har ikke dette med dressur på både barn og hund..at de møtes på midten lixom... kan ikke hunden tilpasse seg barnet hvis de får hunden som valp? jeg vet ikke dette..bare trodde det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 15. august 2004 #6 Del Skrevet 15. august 2004 Før jeg ville valgt hund ville jeg tenk gjennom hva jeg ville brukt den til. Vil jeg bare ha den som kjæledyr, vil jeg stille den ut, vil jeg ha en brukshund, eller kanskje en rednings/sporsøkende hund? En annen ting er å finne ut om den er krevende eller ikke. Trenger den mye stell, oppmerksomhet, lufting osv. Hvilke helseproblemer er vanlige hos rasen, og ikke minst hvor finner jeg en seriøs oppdretter? Hvis jeg ikke vil stille ut hunden, gjør det da noe om den har utstillingsfeil? Nå har jo du bestemt deg for hvilken rase du ønsker. Da vill jeg gjerne ha snakket med en oppdretter. På canis sine sider står det at den helst ikke skal bo med småbarn. Det er sikkert fordi småbarn ikke vet hvor grensene går, og hunder ofte lider under dette når ungene herjer med den. Små barn har ikke utviklet evnen til å sette seg inn i andre veseners situasjon, da de fremdeles er ganske selvsentrerte. Her er en side til en svensk oppdretter av Malteseren. Kanskje du kan finne mer info her? Her er enda en. Det virker ikke som om det er noen som driver avl på denne rasen i Norge. Husk at det kan være venteliste på valper, og at oppdretter gjerne vil prate med deg et par ganger før han eller hun gir klarsignal. Det kan hende at en Malteser kan klare seg fint rundt barn, forutsatt at foreldre passer på, setter grenser for barna osv. Det kan nok en oppdretter som har hatt maltesere i mange år svare bedre på enn meg. Grunnleggende kunnskap om hund bør en uansett ha, så en tur til bibloteket anbefales på det varmeste. Uansett ønsker jeg deg lykke til med valg av hund. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 16. august 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 16. august 2004 Tusen takk for hjelpen saeria!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. august 2004 #8 Del Skrevet 16. august 2004 Bare hyggelig! :D Gleder meg selv til den dagen jeg får hund, men jeg har litt lyst på en Grand danois. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå