Gå til innhold

Muskler er ferskvare, så de reduseres hvis de ikke brukes ofte nok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hvor fort skjer dette? Jeg trener hver 3.dag, noen ganger bare hver 4. Rekker jeg å miste masse muskelmasse på denne tida? Jeg antar jeg rekker å miste litt, men ikke alt jeg har bygd opp håper jeg?

Anonymous poster hash: 7d818...9ef
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Vi snakker om over 3 uker uten noe trening og da forsvinner ikke alle musklene, men noen få prosenter som fort bygges opp igjen.

• Liker 1
Skrevet

Muskler har hukommelse også, og en tidligere veltrent muskel vil fort bygge seg opp igjen også. Så om du trener mye i enkelte perioder, så er det lettere å bygge seg opp igjen etter en rolig periode. Så du slipper å begynne på nytt om du tar en tre ukers pause.

Anonymous poster hash: 520ac...892
Skrevet

Hos en nybegynner vil muskelen ha økt proteinsyntese, dvs at den bygges opp, i 24-48t etter at du har trent. Den vil ikke forsvinne på så kort tid, så det skal du ikke være redd for :)

Skrevet

Hvis du blir liggende i senga i noen dager uten å kunne røre noe særlig på deg, f. eks. etter en operasjon, forsvinner muskelmassen veldig fort. Etter tre-fire dager vil du ha problemer med å stå og gå, selv om du var i toppform før operasjonen.

Hvis du derimot er i allmenn hverdagsaktivitet men må holde deg unna trening av en eller annen grunn forsvinner hverken kondisen eller styrken på ei uke eller to.

Hvis du drikker en del alkohol vil det virke nedbrytende på kroppen, og du vil fort kunne bli i dårligere form på 3-4 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...