Gå til innhold

tenker adoptibarn over at de har andre "ekte" foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, dette er noe jeg har lurt på og grublet på en stund, egentlig uten grunn til det. Men de som er adoptibarn (kanskje noen her inne er det), tenker de over at det er noen andre foreldre de er laget av, som ga de bort? Lurer på om de synes det er ekkelt/merkelig eller om de bare godtar det som det er?

Sikkert vanskelig for ikke-adoptibarn/voksne her ikke å svare på, men kanskje noen kjenner noen som har fortalt eller noe om dere skjønner hehe :blink:

Anonymous poster hash: ef69f...557
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke akkurat det du spør om men en kompis av meg er adoptert og kom til Norge som liten baby, og i mitt hodet er han liksom norsk til tross for hudfargen og jeg vet hvem foreldrene er. Jeg spurte en gang om han har søsken og tenkte ikke på å spesifisere at jeg mente her i Norge, han svarte ja men at han vet ikke noe om de men han tror at det er to styk. Så hans tanke var automatisk om sine biologiske søsken, ikke de her i Norge.

Jeg syntes at det var interessant så jeg stilte det samme spørsmålet på samme måten til ei jeg kjenner som også er adoptert men hun svarte om sine søsken her i Norge, ikke de biologiske. Og hun kom til Norges såpass gammel at hun har minner fra hjemlandet sitt, fra barnehjemmet og sånt.

Jeg har ikke spurt de mer om sin bakgrunn men de har fortalt det lille jeg vet som hvor gammel de var når de kom hit. Har ikke spurt andre adopterte om noe. Men de adopterte tenker sikkert alle på sin bakgrunn, de skiller seg ofte ut pga utseende, så de glemmer ikke så lett at de er adoptert.

Anonymous poster hash: 0e7ba...a78

Skrevet

Jeg har en adoptert veninne, og hun sier at hun tenker på sine biologiske foreldre av og til, men det er adoptivforeldrene som er ''mamma og pappa''. Hun har sagt at hun er veldig takknemlig for at bio-foreldrene valgte å gi henne opp, siden de ikke kunne ta vare på henne, og hun synes hun har de beste adoptivforeldrene.

Hun beskrev det veldig flott en gang: Jeg tenker jo over at NN og MM (hun kjenner sine biologiske) er mine egentlige foreldre, men det var AN og AM (adoptivforeldre) som lærte meg å sykle, kjøre bil, svømme, ikke drikke før 18. Det er de som betalte for meg, som trøstet meg og plastrert meg, og så på fotballkampene mine, så det er alltid de som kommer til å være mamma og pappa. :lillesky:

Litt rotete innlegg, men håper det var forståelig :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er stebarnsadoptert, men tenker aldri over det. Jeg har min pappa og min pappa er han som alltid har stilt opp for meg, som irettesatte meg, hjalp meg med leksene, ga meg klemmer, kjørte meg til klubben, som ga meg kjærlighet, trygghet, grenser og en god oppvekst. Min pappa er han som aldri forlot meg, som ringer bare for å si 'hei', som er morfar til mine barn og som alltid elsker meg. Min pappa valgte meg og han valgte å bli min pappa. Han er den beste!

Blod er ikke alltid tykkere enn vann. Heldigvis:)

Anonymous poster hash: 1ec0a...564

• Liker 8
Skrevet

Jeg har en adoptert søster. Hun har aldri villet snakke om fødelandet sitt. Hun ble funnet forlatt på gaten, og brakt til barnehjem. Dette før hun fylte 2 år.

Jeg kan tenke meg at etter at hun selv fikk barn kunne tenke seg å vite litt om sitt genetiske opphav, men det blir bare gjetting fra min side. Hun snakker ikke om det heller.

Anonymous poster hash: 9a11a...7d4
Skrevet

Samboeren min er adoptert og han sier han tenker på det en del. Spesielt når folk rundt han påpeker at den og den er så lik sin mor/bror/far etc... jeg tror det stikker litt at han aldri har noen som ligner på han... Jeg tror det blir mer spesielt for han når vi får barn og få et annet menneske her i verden som han er biologisk i slekt med. Det blir jo selvsagt spesielt for meg også, men jeg har jo masse slekt som ligner på meg og som jeg kjenner meg igjen i...

Anonymous poster hash: f246d...509
  • Liker 1
Skrevet

Mannen min er adoptert. Han ble kjent med sin biologiske mor etter at han ble voksen. Han har hele tiden sett på adoptivforeldre og adoptivsøsken som sin familie, og hadde ikke egentlig behov for å oppsøke biologiske foreldre da han ble gammel nok til å få opplysningene om dem. Venninnen min er også adoptert, og har tenkt på biologisk familie med nysgjerrighet, men ekte foreldre var hennes mamma og pappa.

Anonymous poster hash: ec07f...41d

Skrevet

Ene dattra her i hus er adoptert :)

Har forklart alt om at vi ikke er hennes biologiske foreldre, men hun synes bare det er veldig rart, når hun har bodd i Norge i 11 år (Ble hentet fra Tyrkia ved 1 års alder) med det som for henne er mamma og pappa.

Tror nok hun kommer til å forstå litt mer når hun får møte de egentlige foreldrene, som kommer på besøk neste år (2016)

Anonymous poster hash: 1e451...f59
Skrevet

Ene dattra her i hus er adoptert :)

Har forklart alt om at vi ikke er hennes biologiske foreldre, men hun synes bare det er veldig rart, når hun har bodd i Norge i 11 år (Ble hentet fra Tyrkia ved 1 års alder) med det som for henne er mamma og pappa.

Tror nok hun kommer til å forstå litt mer når hun får møte de egentlige foreldrene, som kommer på besøk neste år (2016)

Anonymous poster hash: 1e451...f59

Det ble litt "offtopic" der.. Men konkusjonen er altså, ja, jeg tror hun lurer litt på det

Skrevet

En av mine nærmeste er adoptert å hun tenker / tenkte ofte på biologisk mor. Hvem hun var, hva hun jobbet med og hvorfor hun valgte å gi opp datteren sin, osv.

Hennes adoptiv-foreldre vil ikke gi ut noe informasjon, så det er vanskelig for hun å finne ut noe mer ang biologisk mor. Selv om hun er over 20.

Skrevet (endret)

Jeg har to adopterte søsken. Ingen av disse har på noen som helst måte gitt uttrykk for at de tenker på sine biologiske foreldre. Begge kom til Norge da de var rett over 1 år. Hun ene vet hvem sin biologiske mor er.

Nå skal det jo selvfølgelig sies at selv om vi har et nært forhold, så vet jeg jo ikke om alt de går og tenker på...

Endret av Maximillian Cohen
Skrevet

Jeg er stebarnsadoptert,og tenker mye på det. Min adoptivfar vil alltid være min pappa, men likevel har jeg en far til der ute, og søsken og annen familie,som jeg ikke kjenner. Synes det er sårt.

Anonymous poster hash: 5aac5...969
Skrevet

Eksen min som er adoptert fra asia, sa at for ham var det ikke relevant at det fantes biologiske foreldre der ute et sted. Det er adoptivforeldrene som er foreldrene hans.

Spør du ham hvor han kommer fra, svarer han 'by i Norge', ikke 'land i Asia'.

Så det varierer sterkt - fra de som ikke har interesse av biologisk opphav, til de som føler et altoppslukende behov for å vite.

Anonymous poster hash: fb3bb...c6a

Skrevet

En av mine nærmeste er adoptert å hun tenker / tenkte ofte på biologisk mor. Hvem hun var, hva hun jobbet med og hvorfor hun valgte å gi opp datteren sin, osv.

Hennes adoptiv-foreldre vil ikke gi ut noe informasjon, så det er vanskelig for hun å finne ut noe mer ang biologisk mor. Selv om hun er over 20.

Hun kan finne ut av dette selv, via adopsjonsmyndigheter.

Anonymous poster hash: ec07f...41d

Skrevet

Har to egne adoptivbarn, ingen av dem vil kunne finne ut hvem som er bioforeldre. Størstemann har noen spørsmål innimellom og vi svarer så godt vi kan. Begge skal få lese sine egne papirer så fort vi føler de er modne nok for dette. Det blir uansett før myndighetsalderen sin.

Jeg har ingen følelse at dette er noe savn for noen av dem. Kun nysgjerrighet, de sier begge at de er glad for å ha oss og bo i Norge. De er så oppegående at de vet at de kunne havnet på gaten hvis de hadde blitt i hjemlandet sitt.

Vi føler vel mest på at alle andre rundt oss er nysgjerrige og vil vite slik som du er..det er faktisk det som er verst for ungene å håndtere føler jeg!

Anonymous poster hash: 7f585...23e

Skrevet

Min mann er adoptert, og han har kun to foreldre og det er de som har oppdratt han, og som han har kalt Mamma og Pappa.

Han har alltid visst han var adoptert og at det sikkert fantes en annen mor og far der ute, men han har aldri brydd seg om å finne ut noe før nå. Da av rent medisinske grunner....

Forøvrig var det en skuffelse å finne sin biologiske mor som var avvisende, men han fikk den informasjonen han søkte og har lagt dette bak seg.

Anonymous poster hash: 304da...371

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...