AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #1 Skrevet 5. februar 2015 Hei! Nå har jeg lest litt på forskjellige innholdsfortegnelser på div. matvarer, feks Questbars. Jeg ser på den "næringsstoffer per 100g". Der er det 32 g karbo, 21 g protein og 10 g fett. Men dette blir jo ikke 100 g.... Mulig jeg ikke fulgte med i naturfagen på videregående altså, men jeg skjønner ikke hva resten skulle være? Det kan vel ikke være så mye vitaminer, mineraler, vann etc? Kan noen smarte opplyse meg her? Anonymous poster hash: 88d8b...83e
Supraspinatus Skrevet 5. februar 2015 #2 Skrevet 5. februar 2015 Hei! Nå har jeg lest litt på forskjellige innholdsfortegnelser på div. matvarer, feks Questbars. Jeg ser på den "næringsstoffer per 100g". Der er det 32 g karbo, 21 g protein og 10 g fett. Men dette blir jo ikke 100 g.... Mulig jeg ikke fulgte med i naturfagen på videregående altså, men jeg skjønner ikke hva resten skulle være? Det kan vel ikke være så mye vitaminer, mineraler, vann etc? Kan noen smarte opplyse meg her? Anonymous poster hash: 88d8b...83e Resten er ikke mikronæringstoffer selv om det ikke er makronæringstoffer. Det kan være vann, gass, ufordøyelige fibre som ikke oppgis, osv. Det oppgis f.eks. ikke hvor mye av vekten (massen) som er energigivende ved kalorimetri. Den varierer fra matvare til matvare. 3
Pringle Skrevet 5. februar 2015 #3 Skrevet 5. februar 2015 Jo. Det kan det! Men mengden fett, karbohydrat og protein bør tilsammen bli det antallet kalorier som står oppført - og fett har 9 kcal pr gram, mens karbohydrat og protein hver har 4 gram.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #4 Skrevet 5. februar 2015 Okei, men...jeg skjønner fortsatt ikke helt Hva er makro og mikronæringstoffer? Og hva er kalorimetri? Feks i cottage cheese står det at det er omtrent 80 g av 100 som ikke er oppgitt. Her tipper jeg dette er vann? Men hva vil de resterende 40 grammene i questbarene være? Anonymous poster hash: 88d8b...83e
Supraspinatus Skrevet 5. februar 2015 #5 Skrevet 5. februar 2015 Okei, men...jeg skjønner fortsatt ikke helt Hva er makro og mikronæringstoffer? Og hva er kalorimetri? Feks i cottage cheese står det at det er omtrent 80 g av 100 som ikke er oppgitt. Her tipper jeg dette er vann? Men hva vil de resterende 40 grammene i questbarene være? Anonymous poster hash: 88d8b...83e Makronæringstoffer i mat for mennesker er vanligvis protein, fett og karbohydrater. De finnes i store mengder i maten. Mikronæringstoffer er vitaminer, mineraler, sporstoffer, osv. Som finnes i små mengder i maten vår. Kalorimetri er måling av kalorier i mat. Resten av cottage cheesen er sannsynligvis vann. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #6 Skrevet 5. februar 2015 Makronæringstoffer i mat for mennesker er vanligvis protein, fett og karbohydrater. De finnes i store mengder i maten. Mikronæringstoffer er vitaminer, mineraler, sporstoffer, osv. Som finnes i små mengder i maten vår. Kalorimetri er måling av kalorier i mat. Resten av cottage cheesen er sannsynligvis vann. Okei, men betyr det at 40% av questbarene da er ...... mikronæringsstoffer? Er ikke dette litt "mye"? Anonymous poster hash: 88d8b...83e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 TS! De skal ha om akkurat dette emnet på Matkontrollen på tv2 kl 20:00 i kveld. Anonymous poster hash: d83d0...089
Supraspinatus Skrevet 5. februar 2015 #8 Skrevet 5. februar 2015 Okei, men betyr det at 40% av questbarene da er ...... mikronæringsstoffer? Er ikke dette litt "mye"? Anonymous poster hash: 88d8b...83e Nei. Mikronæringstoffer finnes bare i små mengder i maten. Vi snakker under 1g totalt. Matvarer er ikke 100% av vekten energigivende næring. Agurk f.eks. er 99% vann uten noe næring.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 TS! De skal ha om akkurat dette emnet på Matkontrollen på tv2 kl 20:00 i kveld. Anonymous poster hash: d83d0...089 Flott, da skal jeg se på dette i kveld om jeg rekker mens jeg er på jobb Nei. Mikronæringstoffer finnes bare i små mengder i maten. Vi snakker under 1g totalt. Matvarer er ikke 100% av vekten energigivende næring. Agurk f.eks. er 99% vann uten noe næring. Ja, det er greit. Jeg forstår det meg agurken og cottage cheesen... Men da lurer jeg på... hva er de siste 40% av questbaren? *hodebry* Anonymous poster hash: 88d8b...83e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #10 Skrevet 5. februar 2015 Da stemmer jeg for at du er så lur at du faktisk leser ingredienslista, jeg. Anonymous poster hash: e7381...206
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #11 Skrevet 5. februar 2015 Da stemmer jeg for at du er så lur at du faktisk leser ingredienslista, jeg. Anonymous poster hash: e7381...206 Okei, jeg er så lur at jeg allerede har lest denne ingredienslisten. Men siden du er så smart, og jeg så utrolig ikke smart, kanskje du kan opplyse meg om hva av disse som ikke er fett, protein eller karbo? Protein(mysepulver, isalot, melkeprotein, isolat), søtningsstoffer (isomalt, erytritol, stevia, sukralose), vann, mandler, kakaosmør, kakao, kokosolje, sjøsalt, emulgator(solsikke lecitin), bærestoff (beta-syklodekstrin), bakepulver. Beklager at jeg ikke kan noe om dette, jeg ønsker bare å lære. Anonymous poster hash: 88d8b...83e
FitnessIna Skrevet 5. februar 2015 #12 Skrevet 5. februar 2015 (endret) Søtningsstoffer og vann er, som jeg har forstått, energifritt og vil derfor ikke bli oppgitt som karb/prot/fett. 40gr vann er jo ikke stort - og om du sier at 10/20gr av de gjenstående 40gr er søtningstoffer, så høres det logisk ut for meg. Endret 5. februar 2015 av FitnessIna
Supraspinatus Skrevet 6. februar 2015 #13 Skrevet 6. februar 2015 Flott, da skal jeg se på dette i kveld om jeg rekker mens jeg er på jobb Ja, det er greit. Jeg forstår det meg agurken og cottage cheesen... Men da lurer jeg på... hva er de siste 40% av questbaren? *hodebry* Anonymous poster hash: 88d8b...83e Vann? Fiber som ikke oppgis som karbohydrater? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå