Gå til innhold

Har du bunad fra bostedet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke over dette, da noen lurte på hvorfor jeg har vest-telemark bunad når familien min er fra Oslo.

Jeg ble nemlig født i Kragerø, og bodde der i de første årene av barndommen og føler sterk tilhørighet til stedet - og en av foreldrene mine ble boende der og jeg har vært der mye.

Er det da feil å ha vest-telemark bunad? Hvis man skal være nøye på det så er det kanskje det.. men spiller det noen rolle?

Anonymous poster hash: c8ee2...66f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bunad fra det området jeg er født og oppvokst :)
Men synes det er helt greit om andre har bunad fra plasser de egentlig ikke er fra, men som feks deg, er bosatt der.

Skrevet

Har bunad fra plassen jeg er født og oppvokst. Mamma er født og oppvokst samme plass, så jeg har arvet hennes bunad, så den betyr veldig mye for meg :)

Om man har bunad fra der man er født eller der man bor i voksen alder, får man selv avgjøre. Å ha bunad fra en plass man ikke engang har vært, synes jeg derimot er meningsløst.

• Liker 1
Skrevet

Eg har Hardangerbunad då halve familien er derifrå. Kunne alltids hatt den lokale bunaden, men Hardangerbunad er ganske vanleg her,- og ikkje minst har eg arva min av mamma til konfirmasjonen :)

Skrevet

Jeg har arvet bunaden min etter farmor. Det er en Sør trønderlags bunad, og selv er jeg født i Oslo.
Men jeg bærer den med stolthet. Det er der familien min stammer fra og jeg har sterk tilknyttning til Trondheim.

Skrevet (endret)

Ja

Endret av Amafalathiel
Skrevet

Niks, har bunad fra der jeg ble født og vokste opp, ikke fra her jeg bor nå. (Litt synd i grunnen for den de har her er finere.)

Skrevet

Jeg har bunad fra min mors hjemsted, det er her jeg bor nå.

Anonymous poster hash: 131f4...78b
Skrevet

Jeg har vestlandsdrakt. Er fra Bergen. Mamma er fra Sogn og Fjordane og pappa er herfra :)

Anonymous poster hash: 2852c...969
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg har bunad fra der jeg vokste opp og ikke der jeg bor nå :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg har bunad fra det stedet jeg trådde mine første barneår, hvor min mor ble født, hvor mine foreldre giftet seg og hvor min slekt på morssiden har bodd siden tidenes morgen.

Døpt i den lokale kirken med 'demonveggen'

Siden jeg kan følge mine gener direkte tilbake til Myllarguten på min mors side så bærer jeg min beltestakk med stor stolthet og vet jeg ikke kunne valgt annerledes.

Men jeg bor der ikke, selv om mine foreldre gjør det.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Jeg har bunad som er tilknyttet der jeg ble født og vokste opp, hvor mine foreldre kan spore familie nesten tilbake til vikingtiden, men jeg bor på østlandet.

Jeg valgte også den bunaden fordi jeg synes det er den peneste. :P

Skrevet

Jeg har bunad fra stedet jeg vokste opp. En av foreldrene mine er fra dette stedet.

Skrevet

Jeg har bunad fra mammas hjemsted, men selv er jeg født og oppvokst i en annen del av landet og bor der fortsatt. Jeg arvet mormors bunad og er veldig stolt av den. Jeg er også stolt av å ha familie i denne delen av landet og har vært der nesten hvert år siden jeg var bare noen måneder gammel.

Skrevet

Jeg har bunader fra de stedene moren min (Øst-Telemark), mormoren min (Åmli) og grandtanten min (Vest-Telemark) kommer fra. Jeg selv har bodd flere steder, så ser til røttene når det gjelder slike ting. :3

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Har bunad fra stedet hele slekta er fra, ja. Hele poenget med bunad blir borte for meg dersom man skal velge bunad utifra hvilken man syntes er fin.

• Liker 4
Skrevet

Man bør ikke velge bunad ut fra hvilken man synes er penest, men heller en som man har en eller annen tilknytning til. Og du har da tydeligvis tilknytning til stedet bunaden din er fra, så da er det jo ingenting å klage på.

Jeg har bunad fra fylket jeg vokste opp i, som også er der foreldrene mine er fra. Arvet fra bestemor, så det kunne liksom ikke blitt noe annet. Og den bærer jeg med stolthet. Jeg bor et helt annet sted, men det spiller ingen rolle.

Anonymous poster hash: bcfd1...d02
Gjest Tigress
Skrevet

Nei. Eg har ein "frigjeve" bunad eg har arva etter mor mi, ho kjøpte han då ho dansa folkedans og trengte ein som var ganske enkel, så eg har ein Jordet-bunad etter Mamma. Mor mi brukar bunaden etter farmora mi, det er ein Rogalandsbunad som er sydd til farmor. Den er altfor svær til meg, så den brukar Mamma, og Mamma sin er altfor liten til Mamma, så den brukar eg. Så eg har inga tilknyting til den eg har, anna enn at eg sjølvsagt har arva han etter Mamma, då.

Skrevet

Jeg både bor i, og er fra, Oslo. Har riktignok ikke bunad, men jubileumsdrakten.

Skrevet

Er født og oppvokst i Nordland, og har blå Nordlandsbunad :) Det er mange uenigheter rundt hvem som skal ha blå og grønn, da. Men siden min mor er trønder kunne jeg nok også hatt trønderbunad. Kunne aldri hatt en fra Gudbrandsdalen feks, vet ikke hvor det er engang, bare sør for Trondheim :P

Anonymous poster hash: b9e05...9c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...