Kara W Skrevet 5. februar 2015 #1 Skrevet 5. februar 2015 Tittelen kan kanskje provosere litt, men la meg prøve å forklare. Jeg er i utgangspunktet opptatt av historie og det å ta vare på tradisjonene, spesielt når det gjelder f.eks håndarbeid. Jeg mener også at det i de fleste tilfeller er best med en renraset hund som man vet hvor kommer fra og hvilke egenskaper de (mest sannsynlig) vil ha. Jeg regner med at det samme gjelder for katter og andre dyr, uten at jeg kjenner dem noe særlig. Jakthunder som er f.eks er dyrket frem i generasjon til å passe nøyaktig til sitt bruk er en flott ting for de som driver med jakt. Samtidig så er det ikke til å stikke under en stol at visse raser har store helseproblemer, og fra tid til annen leser man om visse raser som holder på å dø ut og hvor ildsjeler kjemper hardt for å bevare dem. Hvor det er så få gjenlevende dyr at man må se bort fra de etablerte reglene rundt innavl. Disse menneskene blir som regel sett på som forkjempere for en god og viktig sak. For raser som ikke er brukshunder er det ofte utseendet som er det avgjørende, og en hund med for store ører eller for kort hale vil ikke kunne brukes i avl, selv om disse tingene ikke har noe å si på hvordan hunden er ellers. Så hvorfor er det viktig å f.eks bevare lundehunden, når ingen driver med lundejakt lenger? Jeg skjønner at hunden er unik, og synes det hadde vært synd om den be helt borte, men er det egentlig til hundens beste å fortsette å avle på den dersom den ikke får brukt sine egenskaper? Og hvorfor ikke la hunderaser utvikle seg til å bedre passe dagens samfunn? Om det er å avle bort jaktinstinktet slik at den blir en bedre familiehund, selv om den får kortere hale, eller å blande to harehunder for å få det beste av begge rasene, og dermed redde begges gener, heller enn å drive med innavl for å passe på at ørene ikke blir for store? 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #2 Skrevet 5. februar 2015 Har ikke så mye å si utenom at jeg er enig. Syntes forøvrig aldri man skal avle hunder etter utseende, men funksjon og friskhet.Anonymous poster hash: 75f1d...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #3 Skrevet 5. februar 2015 Enig. Kan si det samme om visse grupper av mennesker som dyrker bestemte hudfarger. Bare tull, da naturen selv vil søke å blande raser/farger og utvikle seg videre. Anonymous poster hash: 6fe6a...a20
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #4 Skrevet 5. februar 2015 Delvis enig. Jeg er for at tulleraser bare kan dø ut av seg selv. Slik som Cavalier King Charles Spaniel i moderne form. Den er ubrukelig og totalt ødelagt. Det skal så enormt mye til for å få denne rasen tilbake til sin opprinnelse, at det arbeidet ikke vil nytte. Det er dessverre flere slike raser ute og går. Og alltid er de avla ihjel på grunn av utseendet. Noe så bortkasta... Men jeg er for å bevare gode og rene gamle raser. Lundehunden er jo noe av det reneste, og er jo en flott hund til tross for at lundejakt ikke er mer. Men deres egenskaper kan allikevel benyttes til noe fornuftig. Jeg er forresten for å avle kun bruksdyr jeg da. Hunder er ikke sofapauter og kosedyr. En hund er en hund, med sine jaktinstinkter. Jeg er ikke for å avle ihjel dette. Da er de jo ikke noen hund lengre. Så får heller folk lære seg at hunder er jegere og trenger å brukes til dette. Men en hund trenger ikke jage ville dyr for å få utløp for sitt instinkt. Spor og gjeting feks er jo utnyttelse av deres instinkter. Og lydighet er jo tatt utifra deres sosiale flokkliv, da de er flokkdyr. Så om folk hadde skaffet seg hund pga dens egenskaper og IKKE utseende, så hadde hundefamilien overlevd og holdt seg sterk. Jeg har funnet min rase pga dens egenskaper, og jeg hadde flaks fordi jeg liker utseendet på denne, selv om det finnes vakrere raser der ute. Anonymous poster hash: aa32d...e04 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #5 Skrevet 5. februar 2015 Må legge til at jeg derfor også er imot blandingsavl. Ikke fordi jeg er imot blandinger, men fordi jeg er imot hvordan dette gjøres i dag. I dag blander man helst småhunder ene og alene pga utseendet. Søte små hunder selger (folk er så forbanna dumme). Og helse og egenskaper er tilsidesatt. Tror ikke engang folk vet hva slags type hunder de mikser sammen en gang jeg Og så har du litt større hunder som er avlet, fordi hunden er sååååååå snill og grei og eieren vil ha et avkom av denne. Husky er jo en real miks, men dette er en blanding jeg anser som bra. Her avles det ene og alene på egenskaper (og gemytt så klart) og dette gir jo en styrket hundestamme som faktisk er sunn og fungerende. Anonymous poster hash: aa32d...e04 1
Gjest avocadoen Skrevet 5. februar 2015 #6 Skrevet 5. februar 2015 Ja, jeg forstår ikke hvorfor vi skal avle på dyr som har helseproblemer (noe flere raser har).
Gjest Gaea Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 Delvis enig. Jeg har ikke et stort problem med at raser ikke brukes til det de opprinnelig ble brukt til, instinktene vil svekkes med tiden. Belgeren min har lite gjeteinstinkt i forhold til BCen f.eks., men det at han er en gjeterhund gjør at han har mange egenskaper jeg setter stor pris på - som en selskapshund ikke ville hatt. Jeg ser heller ikke poenget med å skulle bevare raser som har havnet så langt ute på vidda at man har flaks om man får en frisk hund... Det er jo bare sentimentalitet, ikke logisk (jo da, litt trist at rasen du vokste opp med f.eks. ikke eksisterer lenger, men det finnes mange raser med lignende egenskaper og bedre helse). Jeg er også for planlagt og bevisst blandingsavl hos raser som har mye å vinne på det, men ikke blandingsavl i stor grad - jeg liker at man til en viss grad kan forutse egenskaper, størrelse, pelstype, etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå