Rosa Sitron Skrevet 7. februar 2015 #41 Skrevet 7. februar 2015 Nesten så jeg tror dette er trolleri. Finnes det virkelig mennesker som forventer at det blir brukt godt over 2500 for et utdrikningslag? Forstår at bruden ikke vet om den summen altså. Og atpåtil må bruke flerfoldige tusen på selve bryllupet? Pluss gave! MakanAnonymous poster hash: 1badc...51b Jeg kunne trodd det var trolleri, hadde det ikke vært for at jeg har hørt om lignende bruder.
MaryLL Skrevet 7. februar 2015 #42 Skrevet 7. februar 2015 Jeg ville dratt i utdrikningslaget, kostnaden der er jo ikke bruden sin skyld. Jeg ville også kjøpt en gave, men faktisk droppet bryllupet. Bare si det som det er til henne, det blir for dyrt. Hadde det vært en venninne av meg og som ikke hadde hatt forståelse for det så tror jeg ikke det er en venninne jeg hadde hatt behov for å ha i livet mitt uansett.
Jade Skrevet 7. februar 2015 #43 Skrevet 7. februar 2015 Hva slags utdrikningslag er dette, siden det koster 2500,- per snute? Det må da være inkludert alt for alle?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #44 Skrevet 8. februar 2015 Hva slags utdrikningslag er dette, siden det koster 2500,- per snute? Det må da være inkludert alt for alle? Til den prisen bør det inkludere flybilletter og overnatting Anonymous poster hash: fe128...0c9 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #45 Skrevet 8. februar 2015 En av mine beste venner skal gifte seg til høsten, og jeg begynner nå å se at dette vil ta MYE av årets feriebudsjett. Føles nesten litt slemt mot mannen min. Vi bor ikke i samme by, så til utdrikningslaget må jeg ha flybilletter. Bor heldigvis hos en annen venn den helgen så jeg slipper hotell da. Men vi har blitt bedt om å sette inn 2500 kroner til denne festen, noe jeg synes er litt i meste laget. Så er det bryllup - i utlandet, to måneder senere. Da må min mann og jeg ha flybilletter til nærmeste storby, og så leie bil der for å komme oss til stedet bryllupet skal foregå (3 timer fra nærmeste flyplass). De har valgt å holde bryllupet et litt øde sted, med kun 1 hotell man kan bo på. Det koster nesten 3000 kroner per natt. Og vi skal være der en helg. I tillegg har bruden sagt at hun forventer at alle vennene blir med til frisøren og fikser seg der, og de har lagt ut ønskeliste. Pluss at antrekket selvsagt er galla, så jeg må ha ny kjole da jeg ikke har noe som er langt. Er kanskje aller mest den ønskelisten jeg synes ble unødvendig. Slipper neppe unna med mindre enn 1000 kroner. Så sum a sumarium begynner det å bli et dyrt bryllup å være gjest i. Jeg er arbeidsledig om dagen, og synes et 5-sifret beløp for en helg er veldig mye å kreve av gjestene sine når helgen ikke er lagt til hverken fellesferie (etter) eller et sted folk kanskje kunne tenkt seg å feriert videre. Har andre tanker om dette? Anonymous poster hash: 3f118...e01 Man må heller takke nei, om man ikke har råd. Vi skal også i bryllup i utlandet snart, med flybilletter til hele familien, fri fra jobb, innkjøp av bryllupsklær , bryllupsgave osv. Vi takket ja, og vet at det blir dyrt, men sånn er det vårt valg Anonymous poster hash: 4008b...ffd
Havbris Skrevet 8. februar 2015 #46 Skrevet 8. februar 2015 En kommende brud er ikke automatisk fritatt fra forveninger om grunnleggende dannelse og evnen til å sette seg inn i andres situasjon. Riktignok er det brudeparets dag, men når de arrangerer bryllupet på denne måten må de også være inneforstått med at det ikke passer alle. Bruden har ingenting med hva folk har råd til eller ikke har råd til - det er ikke hennes bord. Jeg hadde ikke investert så mange penger som gjest i et bryllup.Og TS - dette er jo en glimrende anledning til å få testet ut kvaliteten på hennes vennskapsforhold til deg. 6
Ginny Skrevet 8. februar 2015 #47 Skrevet 8. februar 2015 Jeg tenker at hvis brudeparet legger opp til noe sånt, så bør de enten forberede seg på at mange ikke kan komme, eller fikse det slik at det blir mindre utgifter på gjestene, ved å fikse felles transport fra flyplassen og rabatt på hotellet.. Jeg tror at hvis jeg var i den situasjonen som du er i TS, så hadde jeg latt mannen bli hjemme. Hadde alliert meg med noen flere venninner, og enten bodd på samme rom på hotellet og spleiset på gave (og droppet frisøren, det kan hun virkelig ikke forlange med mindre hun betaler), eller rett og slett fått venninnene med på å ta inn på campingen. Uansett hvor god venninne dette er, så hadde jeg ikke latt det ta hele feriebudsjettet. Greit nok at det er brudeparets store dag, men jeg blakker meg ikke av den grunn. Og en god venninne vil heller ikke at jeg skal gjøre det.. 3
lykkelige.meg Skrevet 8. februar 2015 #48 Skrevet 8. februar 2015 Takk nei hvis det blir for dyrt :-) Hadde jeg giftet meg i utlandet hadde jeg ikke forventet at noen skulle tatt seg rå til å komme, og vært svært takknemlig over de som valgte å dele dagen med oss. Vi gifter oss på hjemstedet vårt, og vil ikke da heller forvente at alle kommer. For oss er det stort, for alle andre er det kun et bryllup. Selvfølgelig, hadde blitt skuffet om våre foreldre og søsken ikke kom :-) Vi er invitert i bryllup to påfølgende helger i år, på hver sin kant av landet. Det lengst borte med barna (til familien hans), det nærmest hjemme uten barn (til venner). Vi har valgt å takke nei til det uten barn da vi ikke får mulighet for ferie dersom vi skal delta i det, og for vår del er det uaktuelt å droppe ferien med familien for en dag med venner. Det håper jeg de som inviterer forstår, hvis ikke får de bare bli sure :-)
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2015 #49 Skrevet 8. februar 2015 Om hun blir sur og uvenner for livet om du ikke tar deg råd til å bruke antakelig over 10 000 kr på bryllupet hennes, så er hun egentlig ikke en så god venninne. Hun virker noe egosentrisk og kravstor rett og slett. Noen kvinner mister rett og slett all sunn fornuft og hodet i behovet for å være "prinsesse for en dag". Hadde droppet både utdrikningslag og bryllup. Hadde jeg mistet en venn av den grunn, så er hun ikke god nok venninne enkelt og greit. Ønskeliste er og blir en ønskeliste, og ikke noe "du må kjøpe det som står her", selv om en del forventer nok det også. Rart denne venninnen ikke har betalbar og egeandel for maten også... Anonymous poster hash: b5c18...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #50 Skrevet 9. februar 2015 Du skriver at du er redd for at vennskapet blir ødelagt dersom du ikke kommer, men blir det ikke det uansett? Når du må "ofre" såpass mye for hennes (og brudgommens)dag vil du kanskje sitte igjen med en bitter smak i munnen..?Anonymous poster hash: 80e2d...33e 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2015 #51 Skrevet 9. februar 2015 Dette hadde jeg ikke tatt meg råd til. Vi droppet et bryllup pga pris/at det var langt (utlandet) og upraktisk, mens vi deltok i et annet for det var bedre lagt opp for de tilreisende (også i utlandet). Vi er alle venner og det var ingen sure miner. Jeg tenker selv å gifte meg i utlandet, men ville aldri funnet på å bli sur om noen ikke kom. Det er sjansen man tar om man gifter seg et annet sted... Anonymous poster hash: 4df18...428 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 9. februar 2015 #52 Skrevet 9. februar 2015 2500 kr som egenandel på et utdrikningslag hadde aldri jeg gått med på. Da hadde jeg droppa å bli med på det!
bettsa Skrevet 10. februar 2015 #53 Skrevet 10. februar 2015 Dette bryllupet hadde jeg også takket nei til.
Alice123 Skrevet 12. februar 2015 #54 Skrevet 12. februar 2015 Jeg hadde takket nei. 10 000 er en helt sinnssvak sum å bruke på andre folks bryllup. Selv om jeg hadde hatt råd villr det gitt en så bitter smak i munnen at jeg overhodet ikke ville klart å kost meg. 2500 er MYE for utdrikkningslag! Hva skal dere?? Om bruden blir sint er hun ingen god venninne.
Wonderbitch Skrevet 12. februar 2015 #55 Skrevet 12. februar 2015 Min første tanke var at TS er et troll. Sånn som det baller på seg med krav fra bruden. Men når jeg tenker meg om, er det ikke første gang jeg hører om kravstore bruder med skylapper. Så... Jeg synes det er helt utrolig frekt av bruden. At hun og mannen ønsker å dele resten av livet sammen, er jo fint for dem, men at venner og familie skal bruke hundrevis av kroner til sammen på å få se at de lover hverandre dette er jo helt sykt! Det høres dumt ut, men hvem tror hun at hun er? I tillegg er TS arbeisledig. Nå hadde jo hun og mannen tenkt seg på ferie, så de kan ikke bruke argumentet at de må spare pengene i tilfelle dårligere tider, men hva man velger å gjøre med sine egne penger er ingen andres business. Og om de valgte å feriere sammen slik de fleste ønsker å gjøre istedenfor å delta i bryllupet skulle alikevel ikke bruden surmule. At hun ikke er flau? Jeg har absolutt ingenting imot utenlandsbryllup, så lenge brudeparet ikke FORVENTER at alle har tid/mulighet/råd/lyst til å komme. Pluss minus 15 000,- er mye penger for mange, man kan jo f.eks få en ok bruktbil til den prisen. Helt sprøtt!!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2015 #56 Skrevet 13. februar 2015 Hvis hun er en god venninne, så burde hun ha forståelse for din situasjon. Dropp utdrikningslaget og se an om dere har råd til å reise i bryllupet. Du kan sende en gave i posten. Anonymous poster hash: d5f5e...bbb
Christiane_W Skrevet 14. februar 2015 #57 Skrevet 14. februar 2015 Jeg fikk en lignende invitasjon like etter jeg flyttet sammen med forloveden min for noen år siden. Han kom flyttende fra en annen kant av landet og han hadde ikke jobb da han flyttet hit, noe vi hadde tatt høyde for økonomisk. Vi klarte oss helt greit på min inntekt og hans dagpenger en periode, men vi hadde ikke rom for store ekstrautgifter. "Selvsagt" ble vi i den perioden invitert i bryllupet til en god venninne av meg som tok det som en selvfølge at vi kom og jeg fikk også beskjed om at det var forventet av jeg også deltok i utdrikningslaget som skulle gå av stabelen i København. I utdrikingslaget var det forventet at vi skulle betale inn 2.000 kr i tillegg til at vi måtte betale for reise og opphod. Bryllupet skulle stå på et vinslott i Italia hvor rommene kostet fra 1.800 kr per natt og brudeparet hadde i tillegg lagt ut en heftig ønskeliste. Vi hadde rett og slett ikke råd til å dra i bryllupet (og strengt tatt ikke at jeg kom i utdrikningslaget heller). Vi endte med at jeg dro i utdrikingslaget og vi kjøpte gave fra listen. Vi forklarte brudeparet at vi rett og slett ikke hadde økonomi til en langhelg i Italia med dyrt hotell på daværende tidspunkt siden min kjære ikke hadde jobb. De ble skuffet, men hadde heldigvis forståelse for at økonomien vår ikke tillot det.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #58 Skrevet 15. februar 2015 Sette inn 2500? Aldri hørt om før. Ikke har jeg hørt at folk må reise så langt for utdrikkingslag heller. Som arbeidsledig har jeg takket nei til begge deler. Dette ville blitt en altfor stor utgiftspost Jeg syns hele spørsmålet ditt høres vilt ut, og tenkte troll Dette har ikke bare tatt feriebudsjettet, men det ville ha gått utover økonomien kraftig Jeg ofrer verken etterlengtet ferie eller huslån, for å tilfredsstille folk som er villig til å sette folk i en slik situasjon Anonymous poster hash: a96a6...885
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #59 Skrevet 15. februar 2015 Problemet er at dette er en veldig nær venninne, og jeg tror vi ville blitt uvenner for livet hvis ikke jeg møtte opp i begge deler. Hun er veldig klar over min økonomiske situasjon, men siden vi skal på ferie i sommer forventer hun at jeg kommer i både bryllup og utdrikkingslag. At min mann ikke kjenner henne SÅ godt, ei heller noen av de andre gjestene, og dermed ikke synes det er greit å bruke hele feriebudsjettet vårt på de går ikke helt inn hos henne. Men dne ønskelisten fikk det til å tippe litt over for meg altså, syntes det var toppen av frekkhet. Og ja, vi vil trenge to netter på hotellet, pluss en fridag fra arbeid (jeg håpe rjo å vær ei jobb igjen til høsten ). Anonymous poster hash: 3f118...e01 Er hun virkelig en god venn? tenker hun kun på seg selv? At dere skal ha ferie uansett....haha. En ferie er da mer en en helg. Sett opp hva det koster, og send henne. Om hun velger å bli uvenner med deg for resten av livet, som du skriver....da er hun i alle fall ikke en av dine beste venner Anonymous poster hash: a96a6...885
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #60 Skrevet 15. februar 2015 2500 kr for utdrikninglaget er jo helt absurd! Jeg kan ikke tro at du vurderer det engang.... Anonymous poster hash: 00cb2...67b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå