Gå til innhold

Utgifter som gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av mine beste venner skal gifte seg til høsten, og jeg begynner nå å se at dette vil ta MYE av årets feriebudsjett. Føles nesten litt slemt mot mannen min. Vi bor ikke i samme by, så til utdrikningslaget må jeg ha flybilletter. Bor heldigvis hos en annen venn den helgen så jeg slipper hotell da. Men vi har blitt bedt om å sette inn 2500 kroner til denne festen, noe jeg synes er litt i meste laget.
Så er det bryllup - i utlandet, to måneder senere. Da må min mann og jeg ha flybilletter til nærmeste storby, og så leie bil der for å komme oss til stedet bryllupet skal foregå (3 timer fra nærmeste flyplass). De har valgt å holde bryllupet et litt øde sted, med kun 1 hotell man kan bo på. Det koster nesten 3000 kroner per natt. Og vi skal være der en helg. I tillegg har bruden sagt at hun forventer at alle vennene blir med til frisøren og fikser seg der, og de har lagt ut ønskeliste. Pluss at antrekket selvsagt er galla, så jeg må ha ny kjole da jeg ikke har noe som er langt.

Er kanskje aller mest den ønskelisten jeg synes ble unødvendig. Slipper neppe unna med mindre enn 1000 kroner. Så sum a sumarium begynner det å bli et dyrt bryllup å være gjest i. Jeg er arbeidsledig om dagen, og synes et 5-sifret beløp for en helg er veldig mye å kreve av gjestene sine når helgen ikke er lagt til hverken fellesferie (etter) eller et sted folk kanskje kunne tenkt seg å feriert videre.
Har andre tanker om dette?

Anonymous poster hash: 3f118...e01
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville valgt enten bryllupet eller utdrikkingslaget, i alle fall. Evt droppet begge deler.

Anonymous poster hash: 42fff...cc6

• Liker 26
Skrevet

Kan du ikke bare si at du ikke har råd? Det kan umulig komme som noe sjokk på brudeparet. Eventuelt bare dratt i bryllupet og ikke utdrikkingslaget.

• Liker 19
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Dette er feil på så mange måter.

Her hadde jeg gitt tilbakemelding til brudeparet om at jeg pga arbeidsledighet, og dermed (trolig) lav inntekt ikke har anledning til å komme verken i bryllup eller utdrikningslag.

At et utdrikningslag skal ha en egenandel på 2500 kroner (i tillegg til reise og opphold) er helt hinsides.

At det forlanges at alle gjester skal fikse håret sammen med bruden er helt hinsides.

At et brudepar har nerver til å legge ut ønskeliste når de i tillegg gifter seg et sted der alle må betale 6000 for overnattingen (regner med man trenger to netter...) er på grensen til hinsides.

Endret av Margit Spat
Skrevet

Jeg ville også ha droppa utdrikningslaget, og i tlllegg kjøpt en biligere gave enn det som står på ønskelisten, dersom disse ønskene er så dyre!

Folk som forventer at gjestene skal betale titusenvis for å delta i deres bryllup kan ikke forvente å få en haug med gaver i tillegg...

Anonymous poster hash: 528ef...802
  • Liker 4
Skrevet

Hadde droppet begge deler. Det er totalt uaktuelt å bruke så mye på et utdrikkningslag, og det samme for et bryllup.

• Liker 18
Skrevet

Jeg hadde gitt faen i å komme, hadde ikke engang vurdert det.

Anonymous poster hash: f0216...6e5
  • Liker 6
Skrevet

Du har all verdens mulighet til å si at du ikke kan delta i utdrikningslaget på grunn av økonomien.

2500 er jo en helt vill sum for en kveld med venninnene!

Hvis du prioriterer bryllupet, legg deg på en rimeligere gave, du trenger på ingen måte å plukke fra ønskelista selv om de har laget en.

Jeg syns det er på grensen til frekt å forvente gaver når man forventer at gjestene skal legge ut så mye bare for å dukke opp.

• Liker 7
Skrevet

Jeg stemmer i med alle de som sier de hadde droppet det.

Anonymous poster hash: 92106...390
  • Liker 3
Skrevet

Problemet er at dette er en veldig nær venninne, og jeg tror vi ville blitt uvenner for livet hvis ikke jeg møtte opp i begge deler. Hun er veldig klar over min økonomiske situasjon, men siden vi skal på ferie i sommer forventer hun at jeg kommer i både bryllup og utdrikkingslag. At min mann ikke kjenner henne SÅ godt, ei heller noen av de andre gjestene, og dermed ikke synes det er greit å bruke hele feriebudsjettet vårt på de går ikke helt inn hos henne. Men dne ønskelisten fikk det til å tippe litt over for meg altså, syntes det var toppen av frekkhet. Og ja, vi vil trenge to netter på hotellet, pluss en fridag fra arbeid (jeg håpe rjo å vær ei jobb igjen til høsten :) ).

Skrevet

Det der hadde jeg aldri tatt meg råd til! Og både jeg og samboer tjener relativt godt! Skulle jeg dratt i dette bryllupet så skulle det ha vært broren min eller lignende som hadde giftet seg. Til og med da tror jeg at samboeren min hadde hatt alvorlige problemer med å godta å bruke så mye penger på det!

• Liker 9
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg er blant de som ofte varmt forsvarer at folk må få legge bryllupet sitt dit de vil. Særlig i tråder der de inviterte er sure fordi brudeparet har vært "frekke nok" til å legge bryllupet til en av partenes hjemsted, og dette hjemstedet ikke er innenfor Ring 3 i Oslo.

Her synes jeg imidlertid at brudeparet virker nesten frekke når de velger sted å gifte seg. Dette blir jo rådyrt for gjestene! Regner de virkelig med at de er så til de grader verdens navle at alle som er invitert har råd til å bruke femsifrede summer på å delta på det som er deres familiebegivenhet?!?? De er da ikke kongelige verdenskjendiser, heller... Regner jeg med, da ;)

Synd hvis dere blir uvenner for livet av dette, men det sier virkelig mest om venninnen din sin mentalitet. At folk ikke har råd til å komme til noe såpass kostbart burde det være forståelse for.

Skrevet

Problemet er at dette er en veldig nær venninne, og jeg tror vi ville blitt uvenner for livet hvis ikke jeg møtte opp i begge deler. Hun er veldig klar over min økonomiske situasjon, men siden vi skal på ferie i sommer forventer hun at jeg kommer i både bryllup og utdrikkingslag. At min mann ikke kjenner henne SÅ godt, ei heller noen av de andre gjestene, og dermed ikke synes det er greit å bruke hele feriebudsjettet vårt på de går ikke helt inn hos henne. Men dne ønskelisten fikk det til å tippe litt over for meg altså, syntes det var toppen av frekkhet. Og ja, vi vil trenge to netter på hotellet, pluss en fridag fra arbeid (jeg håpe rjo å vær ei jobb igjen til høsten :) ).

Er hun en veldig nær venninne, blir hun ikke sur fordi dere ikke kommer når det er økonomi som er årsaken. Blir dere uvenner pga dette, er hun ikke en god venninne, og slike venner trenger du ikke.

• Liker 28
Skrevet

Jeg hadde nok valgt bor utdrikningslaget. Bryllupet hadde jeg dratt i, men kanskje spleiset med noen om gave? Gallakjole trenger ikke være så dyrt, er mye salg nå, så ville sett meg rundt. Eller kanskje du kan låne av noen? Jeg har lånt bort mine før. =)

Skrevet

Vet du hva de 2500 for utdrikningslaget skal brukes til?

Forøvrig enig med flere andre her. Å legge ut gaveliste ved utenlandsbryllup der gjestene må dekke reise og opphold selv, er rett og slett råfrekt.

TS, er du sikker på at dette hotellet er eneste overnattingsmulighet i området der bryllupet skal holdes? (Eller er det bruden som gjerne vil samle alle gjestene på dette hotellet..og kanskje ikke har opplyst om at det finnes andre alternativer? Dette har nemlig hendt meg for noen år siden.)

Anonymous poster hash: b1a7d...6ef
  • Liker 1
Skrevet

Vet du hva de 2500 for utdrikningslaget skal brukes til?

Forøvrig enig med flere andre her. Å legge ut gaveliste ved utenlandsbryllup der gjestene må dekke reise og opphold selv, er rett og slett råfrekt.

TS, er du sikker på at dette hotellet er eneste overnattingsmulighet i området der bryllupet skal holdes? (Eller er det bruden som gjerne vil samle alle gjestene på dette hotellet..og kanskje ikke har opplyst om at det finnes andre alternativer? Dette har nemlig hendt meg for noen år siden.)

Anonymous poster hash: b1a7d...6ef

Eneste alternativet er den lokale campingen, med fellesdusjer. Har selvsagt sjekket for alternativer, med tær og fingre krysset :)

Skrevet

Kjole er ikke det verste å kjøpe nytt av egentlig, all den tid vi skal i flere bryllup neste år allerede. Vi er midt i den perioden av livet hvor "alle" gifter seg.
Og nei, det vil bli null og niks forståelse for at jeg ikke komme ri utdrikkingslaget. Og da mener jeg 0. Vi er gode venner, men vi er litt ulike og prioriterer ulikt. Hun vil da trolig si at så lenge jeg har råd til unne meg nye langrennsski så har jeg også råd til utdrikkingslaget. Eller noe slikt.
Vi må nok dessverre fint finne oss i at det forsvinner 10-15 000 fra årets feriebudsjett gitt, men trengte bare å lufte litt og høre om det bare er meg som synes dette ble litt i meste laget...

Skrevet

Kjole er ikke det verste å kjøpe nytt av egentlig, all den tid vi skal i flere bryllup neste år allerede. Vi er midt i den perioden av livet hvor "alle" gifter seg.

Og nei, det vil bli null og niks forståelse for at jeg ikke komme ri utdrikkingslaget. Og da mener jeg 0. Vi er gode venner, men vi er litt ulike og prioriterer ulikt. Hun vil da trolig si at så lenge jeg har råd til unne meg nye langrennsski så har jeg også råd til utdrikkingslaget. Eller noe slikt.

Vi må nok dessverre fint finne oss i at det forsvinner 10-15 000 fra årets feriebudsjett gitt, men trengte bare å lufte litt og høre om det bare er meg som synes dette ble litt i meste laget...

10-15000 hadde jeg bare brukt på nærmeste familie!

Og jeg har forsåvidt gjort det også, da en søster giftet seg i utlandet. Men hun giftet seg på et sted hvor det var mulig å legge inn nærmere tre uker ferie uten problemer, så ferien var noe annet og bryllupet ble en helg av ferien vår det året.

Men jeg ville jo aldri reist dit hun hadde bryllupet på ferie på eget initiativ.

Skrevet

Herregud, så unødvendig å bare ta det forgitt at alle har mulighet til å ta seg råd til slikt bare fordi hun skal gifte seg. Nei, hadde sagt klart og tydelig ifra at dette er jeg ikke råd til og at jeg heller velger å bli hjemme. Man kan ofre mye for en venn, men dette blir en helt annen situasjon. Du og mannen/familien din burde heller ta dere en ferie og slappe skikkelig av for de penga.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville droppet utdrikningslaget. Jeg ville droppet gave, og heller laget et flott bryllupskort med personlig hilsen. Så ville jeg droppet å ta med mannen, og sett om det var mulig å redusere overnattingen til én natt, dele med en annen enslig gjest, eller bo på campingplass hvis sånt finnes. Da ville muligens utgiftene begrenset seg til et overkommelig nivå. Jeg skjønner at det er viktig å delta i en nær venninnes bryllup, men det får være grenser.

Anonymous poster hash: 38d11...9aa

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...