Gå til innhold

Hvor mye forbrenner du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye forbrenner dere sånn ca under en treningsøkt? Tenker på dere som fokuserer på sykling, elipsemaskin, mølle osv.
Jeg er ganske ny på å trene på treningssenter. Hvor mye burde man forbrenne for at det skal være effektivt?

Anonymous poster hash: 6af5d...15f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å løpe rolig en time på tredemøllen i rolig tempo gir forbrenning på ca. 600 kcal.

Skrevet

Å løpe rolig en time på tredemøllen i rolig tempo gir forbrenning på ca. 600 kcal.

Jeg klarer ikke å løpe. Går 40-50 min på tredemøllen med 10-11% stigning og 5,5-6 km/t. Forbrenner da 400-500 kcal, lurer bare på om det kan regnes som en treningsøkt eller om jeg burde gjøre mer for at det skal være effektivt. Gjør også litt magestyrke

Anonymous poster hash: 6af5d...15f

Skrevet

En time med rask gange og litt jogg på mølle, tenkes være i overkant av 400 kcal forbrenning slik jeg tenker på det, men dette er noe jeg bare antar sånn ut fra hva som vises på skjermen på mølla. Jeg tror det er slik at man kan legge til litt, hvis man er storvokst.

Gjest Runforit
Skrevet

Du brenner ca din egen vekt i kcal per km du legger bak deg.

Skrevet

Jeg forbrenner ca 300 kcal på en time når jeg jogger med moderat intensitet på tredemølle.

(70-80 % av makspuls)

Tredemøllen viser vanligvis mye mer, og jeg har valgt å stole på pulsklokken som tar hensyn til flere faktorer enn bare fart og distanse når den beregner kaloriforbrenning.

Men begge deler er bare ca-tall.

Anonymous poster hash: ee445...39b
Gjest Runforit
Skrevet

Jeg forbrenner ca 300 kcal på en time når jeg jogger med moderat intensitet på tredemølle.

(70-80 % av makspuls)

Tredemøllen viser vanligvis mye mer, og jeg har valgt å stole på pulsklokken som tar hensyn til flere faktorer enn bare fart og distanse når den beregner kaloriforbrenning.

Men begge deler er bare ca-tall.

Hvor mange km løper du på en time?

Skrevet

Jeg forbrenner ca 350 kcal når jeg løper 5 km. Nå skal jeg avansere til 6 km, så da blir det vel noen kcal ekstra :)

Anonymous poster hash: c7810...2e2
Skrevet (endret)

Jeg bruker pulsklokke, den er innstilt på vekt og høyde og jeg har funnet ut at den beregner kaloriforbruk etter hvor høy gjennomsnittspuls jeg har.

Feks. en spinningøkt på 55 minutter forbrente jeg godt over 600 kalorier, men da tok jeg meg skikkelig ut. Gjennomsnittspulsen lå på hele 177 og høyeste puls var nok på rundt 189/190.

En annen spinningøkt timet på 60 minutter, lå jeg bare på 155 i gjennomsnittspuls og var "kun" oppe i 185. Da hadde jeg bare forbrent litt over 400 kalorier.

Syklene beregner alltid mindre kaloriforbruk enn det pulsklokka gjør. Pulsklokka måler som oftes 100 flere kalorier enn det klokka gjør. På ellipsemaskinen er det omvendt. Den forteller at jeg har forbrent omtrent 100 mer enn det pulsklokka sier. Vet ikke helt hvorfor det fungerer sånn, men det ligger sikkert en god forklaring bak.

Uansett har jeg kommet frem til at dess høyere puls + jo mer kalorier forbrenner jeg. Så er det sikkert mange variabler inni der, slik at helt korrekt blir det jo ikke. Blant annet dette med hva effekt treningsformen har på forbrenningen i ettertid, o.s.v.

Endret av lillsunshine
Skrevet

Hvor mange km løper du på en time?

Jeg holder 8 km/t på moderat intensitet.

Skrevet

Jeg holder 8 km/t på moderat intensitet.

Jeg lurer forresten på om jeg misforsto spørsmålet ditt.

En time på mølla = ca 6 km.

Oppvarming og nedkjøling er inkludert i timen, og jeg jogger ca 5 km i med en fart på 8 km/t.

Gjest Runforit
Skrevet

Jeg lurer forresten på om jeg misforsto spørsmålet ditt.

En time på mølla = ca 6 km.

Oppvarming og nedkjøling er inkludert i timen, og jeg jogger ca 5 km i med en fart på 8 km/t.

Hehe :) Ja, det var dette jeg mente :)

Da stemmer regnestykket noenlunde om antall kcal brent :)

Skrevet

Hehe :) Ja, det var dette jeg mente :)

Da stemmer regnestykket noenlunde om antall kcal brent :)

Ja det gjør det. :)

I følge din formel forbrenner jeg ca 384 kcal på 6 km, men da regner jeg med at BMR er iberegnet.

Legger jeg til BMR på mitt resultat får et så godt som identisk resultat, 356 mot 384.

Men tredemøllen viser alltid mer enn 500 kcal forbrent på en slik økt, gjerne opp mot 600, og det blir helt feil!

Gjest Runforit
Skrevet

Ja det gjør det. :)

I følge din formel forbrenner jeg ca 384 kcal på 6 km, men da regner jeg med at BMR er iberegnet.

Legger jeg til BMR på mitt resultat får et så godt som identisk resultat, 356 mot 384.

Men tredemøllen viser alltid mer enn 500 kcal forbrent på en slik økt, gjerne opp mot 600, og det blir helt feil!

Ja, man må ta det med en klype salt, men er sånn noenlunde pekepinn :)

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye du bør forbrenne avhenger av målet. Skal du ned i vekt? Da må du se det i sammenheng med hva du har spist. Ellers er vel minimum 30 min kondisjonstrening anbefalt for helsa.

Høyere intensitet/puls = høyere forbrenning. Intervalltrening er supert for forbrenning. Men om du går med god stigning og godt tempo (varier gjerne tempoet og stigningen, man kan fint gå intervalltrening også) så vil jeg tro pulsen din også er ganske høy. Pass på at du blir godt anpusten og varm.

Anbefaler ellers ellipsemaskinen om du kan bruke det. Der kommer jeg fort opp i puls! Motstand 10-12 og godt tempo gir fort bra puls. Og liten belastning på kroppen ellers.

På en halvtime med intervalltrening forbrenner jeg nesten 400 kcal, litt roligere (løpetur i jevnt tempo) ca 330 kcal i følge min pulsklokke.

Skrevet

Jeg svetter som en gris når jeg anstrenger meg. Sånn var det også da jeg var ung. Aner ikke hvorfor, annet enn at jeg kanskje er litt kraftig bygd og blir lett varm. :vetikke:

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Jeg svetter som en gris når jeg anstrenger meg. Sånn var det også da jeg var ung. Aner ikke hvorfor, annet enn at jeg kanskje er litt kraftig bygd og blir lett varm. :vetikke:

Har ikke noe med det å gjøre. Å svette mye betyr at du har godt innebygd avkjølingsapparat

Godt trente regulerer kroppstemperaturen mer effektivt, og svetter mer enn utrente, sier hun.

Andre faktorer som intensitet, temperatur og luftfuktighet spiller selvfølgelig også en stor rolle.

- De siste dagene har vi for eksempel opplevd høy luftfuktighet i Oslo-området. Dette gjør at svetten ikke fordamper eller tas opp i lufta i samme grad som når det er tørrere luft, men blir værende på kroppen eller i tøyet.

To-tre liter i timen

Hudens gjennomblødning økes kraftig – særlig under trening i høye temperaturer og ved høy luftfuktighet, og svettegraden flerdobles. En veltrent person kan under slike forhold skille ut to-tre liter svette per time.

- Trening forbedrer svettefunksjonen og dermed varmereguleringsevnen. Dette skyldes blant endringer i svettekjertlenes celler. Vi avgir varme til omgivelsene, primært via svettingen gjennom huden. Vind, kjølig luft og lette klær gjør det lettere å kvitte seg med varme, enn ved høy temperatur og luftfuktighet, samt for mye klær.

Forbedret svettefunksjon gir dermed økt varmetoleranse - både i hvile og arbeid.

- Altså vil en veltrent person tåle varmen bedre enn en utrent, påpeker Thune.

http://www.dn.no/dnaktiv/2011/10/04/derfor-er-du-en-svettepels

Endret av Runforit
Skrevet (endret)

På en vanlig intervallspinn forbrenner jeg 4-500 kalorier. Da er ikke gjennomsnittspulsen så høy som på en spinn 2-time, hvor jeg ligger mellom 5- og 600. :)

Har lagt inn vekt på 65 kg, men veier nå 3 kg mindre så tallene jeg får er i realiteten litt lavere.

Endret av ^^Belle^^
Skrevet

pleier å forbrenne rundt 600 -700 kcal før jeg gir meg :) Bruker pulsklokke med belte til så det er litt mer nøyaktig enn den målinga som står på treedemølla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...