AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #1 Skrevet 5. februar 2015 Vi skal gifte oss i sommer og jeg, min kommende mann og forlovere skal ha bunad. Det blir altså bunadsbryllup med lokale tradisjoner som hører dette til Jeg ønsker å få dette fram i invitasjonen så de som har ig ønsker å gå med bunad tar på seg dette denne dagen. Men vil jo ikke at de som ikke har bunad skal føle at de ikke er pyntet eller passer inn. Folk må jo ha på seg det de er komfortable i Tenkte å formulere det ca slik; Antrekk: pentøy - gjerne bunad. En venninne av meg sa hun ville følt seg lite pyntet dersom hun gikk i kjole, ville dere tenkt slik?Anonymous poster hash: e1581...e96
Gjest Margit Spat Skrevet 5. februar 2015 #2 Skrevet 5. februar 2015 Jeg ville holdt meg til tradisjonelle kleskoder her. Alle forstår jo at man kler seg pent i et bryllup, så jeg synes selv det virker veldig rart å presisere det i en invitasjon. Bunad er å anse for galla-antrekk, men dersom dere synes det er litt i overkant å kreve at alle menn som ikke eier bunad skal møte i kjole og hvitt, og alle damer uten bunad skal ha fotsid gallakjole med tilhørende lange hansker, bør dere kanskje ikke angi galla som antrekk. Neste trinn "ned" på kleskoden er smoking, mens det minst formelle antrekket kalles "mørk dress". Jeg ville gått for følgende løsning, slik at det kommer fram at dere gjerne vil se flere bunader i bryllupet: Antrekk: bunad/smoking eller Antrekk: bunad/mørk dress
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #3 Skrevet 5. februar 2015 Kan du ikke skrive at det er et ønske at de som har bunad kler seg i det? Anonymous poster hash: c5bff...a4c
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #4 Skrevet 5. februar 2015 Syns det var supert formulert, jeg. Jeg går aldri i bunad hvis antrekket er "pent", da er jeg redd for å være den eneste. Og "gjerne bunad", betyr ikke "alle andre galla", du skriver jo pentøy. Ingen i hele verden som ikke skjønner hva "pentøy" er. Anonymous poster hash: 3f118...bc5 2
Gjest Margit Spat Skrevet 5. februar 2015 #5 Skrevet 5. februar 2015 Syns det var supert formulert, jeg. Jeg går aldri i bunad hvis antrekket er "pent", da er jeg redd for å være den eneste. Og "gjerne bunad", betyr ikke "alle andre galla", du skriver jo pentøy. Ingen i hele verden som ikke skjønner hva "pentøy" er. Anonymous poster hash: 3f118...bc5 Pentøy betyr jo hva som helst... Det er derfor man har kleskoder.
Anglofil Skrevet 5. februar 2015 #6 Skrevet 5. februar 2015 Vi kommer til å skrive "pent" og gjorde det også da jeg giftet meg i 2011. Ingen som klarte å misforstå det, det var folk som kom i bunad og folk som kom i fine kjoler. Noen kom i lys dress og noen kom i smoking. Det gir folk ganske mye valgfrihet. Med mindre dere ønsker et stivere bryllup selvfølgelig. Eventuelt går det an å skrive "dress". Bunad er tillat og passer til alle kategorier. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 Vi skriver noe alla: Brudeparet kler seg i bunad og det må gjerne du og. (Eller det peneste du vil=) ) Anonymous poster hash: 037b9...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #8 Skrevet 5. februar 2015 Jeg ville holdt meg til tradisjonelle kleskoder her. Alle forstår jo at man kler seg pent i et bryllup, så jeg synes selv det virker veldig rart å presisere det i en invitasjon. Bunad er å anse for galla-antrekk, men dersom dere synes det er litt i overkant å kreve at alle menn som ikke eier bunad skal møte i kjole og hvitt, og alle damer uten bunad skal ha fotsid gallakjole med tilhørende lange hansker, bør dere kanskje ikke angi galla som antrekk. Neste trinn "ned" på kleskoden er smoking, mens det minst formelle antrekket kalles "mørk dress". Jeg ville gått for følgende løsning, slik at det kommer fram at dere gjerne vil se flere bunader i bryllupet: Antrekk: bunad/smoking eller Antrekk: bunad/mørk dress Bunad er da ikke galla. Bunad er en folkedrakt som passer til alle kleskoder, deriblant galla. Anonymous poster hash: 037b9...ae4 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 Jeg ville definitivt nevn bunad med navn, jeg hadde nok ikke møtt opp i bryllup i bunad hvis ikke.. Liker veldig godt ideen om bunadsbryllup! Skriv bunad eller annet pentøy. Dere kan jo formidle det litt via jungeltelegrafen at dere skal gifte dere i bunad, si det til foreldre/forlovere og be dem svare bunad dersom noen spør. Anonymous poster hash: c1f9d...382
angara Skrevet 5. februar 2015 #10 Skrevet 5. februar 2015 Vi skriver noe alla: Brudeparet kler seg i bunad og det må gjerne du og. (Eller det peneste du vil=) ) Anonymous poster hash: 037b9...ae4 Jeg ville også gjort det slik!
Gjest Margit Spat Skrevet 5. februar 2015 #11 Skrevet 5. februar 2015 Bunad er da ikke galla. Bunad er en folkedrakt som passer til alle kleskoder, deriblant galla. Anonymous poster hash: 037b9...ae4 Folkedrakter og bunader anses som gallaantrekk i Norge og i svært mange andre land. Som jeg skriver i mitt første innlegg, så vil jeg anbefale at dere angir bunad pluss den dresskoden dere vil at gjestene skal holde seg til i invitasjonen. Men hvorfor det skal være så umulig å holde seg til anerkjente dresskoder kan jeg virkelig ikke forstå. Disse vil jo være til hjelp for gjestene slik at de slipper å lure på om de blir over-/underpyntet. Å skrive "pent antrekk" er bare totalt unødvendig, da det er en selvfølgelighet. Hva som legges i "pent" er derimot utrolig utrolig variabelt. Hadde f.eks min svigerfar fått beskjed om at antrekket skulle være "pent", ville han kledd seg i hva som helst, bare det var rent, og uten huller på albuene. (Til svigermors gremmelse, da hun er litt mer opptatt av klær.)
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #12 Skrevet 5. februar 2015 Jeg bruker nesten alltid bunad i bryllup siden den passer til alle kleskoder. "Pent" er for tvetydig , så jeg hadde nok skrevet bunad/mørk dress eller bunad/smoking.Anonymous poster hash: db4fc...df6 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #13 Skrevet 5. februar 2015 Takk for inspill folkens Tydeligvis ingen her som hadde følt seg spesiellt utenfor med kjole i bunadsbryllup, og det er bra Folk er somregel finest i det de er komfortable i. Når det kommer til invitasjonen så må jeg si at jeg føler for å nevne bunad spesiellt, er jo litt kjedelig hvis noen kommer i kjole fordi de ikke ville være eneste i bunad . Men føler ikke for å skrive "galla", jeg assosierer det med lange kjoler, hansker og denslags og det blir så formellt. Ønsker å formidle at dersom de vil ha gallaantrekk så bruker de det, pentøy så bruker de det og veldig gjerne bunad om de har, og har lyst til å gå med den. Anonymous poster hash: e1581...e96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå