Gå til innhold

Konfirmasjonsgave Gutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva/hvor mye er vanlig å gi i gave fra foreldre?? :)

Anonymous poster hash: 115d8...453
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det dere har lyst til/råd til å gi :)

Kanskje han trenger en ny pc? 5000 satt inn på sperret sparekonto? Nytt utstyr til en hobby? Hjelp til førerkort og bil en gang i fremtiden?

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg fikk bunaden og selve festen som presang fra dem. Er jente da riktignok.

Jeg tror det er veldig varierende hva man gir, dersom man gir noe annet enn festen. Noen gir kun festen. Andre gir opp mot 10-20 000 kr ekstra om ikke mer. Kommer helt an på lommeboka ens rett og slett.

Kanskje dere kunne vurdert å gi ham en bunad om økonomien tillater det?

Skrevet

Det er nok veldig individuelt. Men selskap + gave til noen tusen er nok vanligst. Hvor mange tusen er vel det som varierer. Jenter får ofte bunad, og de er jo ikke akkurat billige. Gutter bør jo få noe av tilsvarende verdi.

Anonymous poster hash: 4c071...292
Skrevet

Av større gaver fra nærmeste familie fikk broren min jakthagle, gitar, dress og en god slump med penger.
Foreldrene våre er skilt, så da blir det dobbelt opp ettersom de ikke ordnet med gaver sammen.

Skrevet

Så om han skal få tilsvarende verdi av en bunad: 25000kr da som han kan rote bort på tull etterpå?

Skrevet

Så om han skal få tilsvarende verdi av en bunad: 25000kr da som han kan rote bort på tull etterpå?

Det er ikke gitt at man MÅ gi det samme i pengesum som man ville gitt som fast gjenstand. En bunad, en jakthagle eller et kunstverk er noe man kanskje har livet ut, i alle fall i styggmange år. Derfor kan det være aktuelt å bruke mer penger på en slik gave enn en del andre alternativer.

Foreldrenes gave til konfirmanten kan ha svært varierende pris, og man gir selvsagt ikke mer enn man har råd til. Men man trenger heller ikke å gi helt opp til grensen for hva man synes man kan strekke seg til, etter min mening. PC, kamera, moped/scooter eller turutstyr er eksempler på hva som ikke er helt uvanlige konfirmasjonsgaver.

(Kanskje burde man heller holde litt igjen og gi noe like verdifullt i 18-årsgave? Det er så stor forskjell i modenhet mellom en konfirmant og en 18-åring at en mer varig gave kan bli langt mer verdsatt av 18-åringen.)

Dersom konfirmanten er slik skrudd sammen at pengene brenner på kontoen, er det bedre å gi en gjenstand enn penger, etter min erfaring. Vi (dvs mannen) er fadder til flere barn i en familie som ikke akkurat er kjent for å være nobelpriskandidater i økonomi, for å si det mildt. Til disse barna gav vi gjenstander som er ment å holde lenge. Dette var nesten de eneste tingene på gavebordet i disse konfirmasjonene. "Alle" andre gav penger, og det ble ganske mange titusener ut av det. Tre-fire år etter konfirmasjonene er gjenstandene fra oss det eneste konfirmantene har igjen etter konfirmasjonen. Resten er brukt til telefoner, sminke, mopedbensin, netthandel og annet forbruk.

Anonymous poster hash: 021ea...5c8

Skrevet

Min bror fikk lettmotorsykkellappen av foreldrene våre. Så spleiset vi søstrene på en mekkesykkel til han.

Han liker å mekke, derfor kjøpte vi en sykkel han og pappa satte i stand (drømmesykkelen visstnok). Han og pappa storkoste seg med å fikse på sykkelen og han kunne bruke den da han fikk lappen.

Men gave og gavestørrelse kommer jo helt an på ungens interesser og foreldrenes økonomi.

Vet at flere av mine kompiser da jeg ble konfirmert fikk alpinutstyr/skiutstyr/fotballturer til England, fordi det var det som var interessene i vår omgangskrets.

(Jentene fikk stort sett bunader, et par fikk mopedlappen. Og så var det vel et par stykker som fikk hest.)

Skrevet

Om han bruker 25 000 på "tull" er jo ikke det nødvendigvis tull i hans øyne. Om han ikke har litt vett i huet får du gi han en gave til 10 000 istede, da.

Anonymous poster hash: 0b5db...784

Skrevet

Om han bruker 25 000 på "tull" er jo ikke det nødvendigvis tull i hans øyne. Om han ikke har litt vett i huet får du gi han en gave til 10 000 istede, da.

Anonymous poster hash: 0b5db...784

En vet jo hvordan ungdommer er.. De kjøper seg nye telefoner og bruker opp konf.pengene på klær og sånt.. Vips så er de borte..

Det er ikke mitt barn det er snakk om, men samboerens barn, så jeg har ikke noe jeg skulle sagt når han og moren bestemmer gave..

Men jeg tenker at vårt felles barn bør få noe tilsvarende når den tid kommer.. Derfor lurer jeg på hva som er normalt å gi..

Skrevet

Da jeg ble konfirmert fikk jeg penger på en sperret konto av foreldre og andre som gav større pengegaver. De neste årene fram til jeg fikk tilgang til kontoen på 18års-dagen ble jeg oppfordret til å spare disse pengene til noe fornuftig, som bolig. De har vært fine å ha til depositum, betaling av skolepenger for å få studielån og andre nyttige formål, og når jeg skal kjøpe meg noe eget har jeg en del egenkapital.

Jeg fikk også mindre beløp i kontanter, det ble til sammen noen tusen som jeg kunne bruke som jeg ville. De gikk både til sløsing og mer fornuftige mål som sparing til en bærbar pc.

Anonymous poster hash: 02a58...3cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...