Gå til innhold

Unngå dobbelt linjeskift mellom <h3> og <p>?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager en nettside hvor jeg har definert h3 med skriftstørrelse og farge i et eget stilark. Men nå har jeg begynt på en side hvor jeg ønsker å IKKE ha dobbelt linjeskift mellom <h3> og <p>. Er dette mulig? Eller må jeg da starte <p> før tittelen, og heller bruke font-taggen for å definere størrelse og farge på tittelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du gjer det med stilark (CSS):

h3 { margin-bottom: 0; }

Skrevet

Hmmm, det så jo enkelt og greit ut, så hvorfor får ikke jeg til?

I stilarket mitt står det nå:

h3 {margin-bottom: 0; font-size: 0.9em; font-family: Verdana; Arial; Times New Roman; color: #140593;}

Og i koden i dokumentet har jeg

<h3><strong>Tittel</strong></h3>

<p>tekst tekst tekst tekst</p>

Hva er det jeg gjør galt?

Skrevet

Hmmm - to ting eg kan komma på: Pass på at du har rett doctype. Om ikkje du har det, så kan ting oppføra seg litt annaleis enn du trur...

Og den andre tingen: Du kan prøve:

p { margin-top: 0; }

men dette vil kanskje føra til at det ikkje vert avstand mellom avsnitta. Ser no at eg brukar dette i tillegg sjølv på mine sider (i 'biblioteket') men det kan nok heller vera meg som sleit litt i byrjinga. Uansett, du kan prøve evt. noko i stil med:

.fyrste { margin-top: 0; }

og deretter bruka det slik:

<h1>overskrift</h1>

<p class="fyrste">teksten i avsnittet her.</p>

<p>bla bla bla</p>

Dersom du vil at overskrifta berre skal vera i feit skrift, og du ikkje vil leggja sterk vekt på ho, så bør heller definisjonen din vera:

h3 {margin-bottom: 0; font-size: 0.9em; font-family: Verdana; Arial; Times New Roman; font-weight: bold; color: #140593;}

Skrevet

Fant et eksempel på nett med margin-bottom. Når jeg bruker margin-bottom: -15px funker det som bare rakkern.

Tusen takk for hjelpa, Crazee :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...