AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #1 Skrevet 4. februar 2015 Hei. Jeg er som tråden sier, oppvokst på bygda, men har aldri likt det. Nå som ung voksen, bor jeg i en av Norges større byer, og trives. Det er virkelig en helt annen verden enn stedet jeg kommer fra. Jeg mener at bygda har for lite å tilby, det er for lite som skjer, stille og folk er trangsynte. Vel, mange måter å se det på. Men jeg har alltid vært litt irritert på foreldrene for at de lot meg vokse opp her. Noen andre her som er oppvokst i bygda, men som skulle ønske de heller var oppvokst i en by? Noen fra by som ikke liker byen? hva er negativt? Bare skriv i vei... Anonymous poster hash: 1b3bc...ed0
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #2 Skrevet 5. februar 2015 Er oppvokst på bygda. Og har bodd her hele livet HATER byen.. Syns alt er stress, masse folk, bråk og kø kø kø.. Hehe.. Kunne ALDRI tenkt meg å BO i en storby. Greit og morsomt å reise på ferie i en langhelg eller noe sånt, men gud så godt det er å komme hjem da Mange unge her som flytter til Oslo.. Men når de skal "slå seg ned" så kommer de alltid tilbake hit.. Men noen blir jo selvsagt værende i Oslo da.. Kommer ann på hva de vil jobbe med eller jobber med. Anonymous poster hash: 4fd5a...715 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #3 Skrevet 5. februar 2015 Jeg kommer opprinnelig fra ett lite sted i Valdres. Men jeg flyttet seinere til Oslo for å studere, og deretter til Bergen hvor jeg skaffet meg en jobb. Jeg har alltid hatt litt sansen for både by og bygd. Etter mange uker og måneder i byen, begynte jeg å savne bygda. Når jeg var hjemme i Valdres på ferie eller noe, så begynte jeg etter hvert å savne byen igjen. Det var både fordeler og ulemper ved begge deler... Anonymous poster hash: 10e90...54e
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #4 Skrevet 5. februar 2015 Er oppvokst på bygda. Og har bodd her hele livet HATER byen.. Syns alt er stress, masse folk, bråk og kø kø kø.. Hehe.. Kunne ALDRI tenkt meg å BO i en storby. Greit og morsomt å reise på ferie i en langhelg eller noe sånt, men gud så godt det er å komme hjem da Mange unge her som flytter til Oslo.. Men når de skal "slå seg ned" så kommer de alltid tilbake hit.. Men noen blir jo selvsagt værende i Oslo da.. Kommer ann på hva de vil jobbe med eller jobber med. Anonymous poster hash: 4fd5a...715 Samme her! Nå vokste jeg opp VELDIG øde da, så skal flytte til en litt mer sentral del av bygda slik at det er flere jobbmuligheter (f.eks mulig å pendle inn til byen). Har bodd i by både under vgs og nå som jeg går høyskole, men kjenner det er veldig stressende med folk og biler overalt, og gleder meg veldig til jeg skal flytte til et roligere sted Anonymous poster hash: e3ab4...22e 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #5 Skrevet 5. februar 2015 Jeg har det også slik. Hater bygda. Skjer ikke en dritt. Bare byggefelt, jorder, skog.. øde. Dårlige butikker. Utrolig mange trangsynte og harry lavstatusfolk der. Flytter aldri tilbake. Veldig glad for at jeg er voksen og kan velge hvor jeg kan bo nå. Anonymous poster hash: 8d65c...965 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #6 Skrevet 5. februar 2015 Liker byen men ikke Oslo. Altfor mange damer der, noe som er kjipt når man er singel dame. Liker Trondheim, Bergen, og Tønsberg. Trondheim er favoritten, når det gjelder byliv og alt. Anonymous poster hash: f69cd...4be
DysterPytten Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 Dere som sier dere er vokst opp på bygda, hvor små er disse bygdene?
Fame Skrevet 5. februar 2015 #8 Skrevet 5. februar 2015 Aldri bodd i en storby og kan heller egentlig ikke tenke meg det.. Hvertfall ikke midt i byen. Jeg har katter som jeg gjerne vil kunne slippe ut uten at de blir påkjørt med en gang. Trives i en sånn liten miniby
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 Dere som sier dere er vokst opp på bygda, hvor små er disse bygdene? Bodd to forskjellige steder. Et ganske øde sted med ca 5000 innbyggere. Har også bodd på et litt større sted, ca 15k innbyggere, som er litt mer sentralt..men fortsatt bygd. Anonymous poster hash: 8d65c...965
dyptvann Skrevet 5. februar 2015 #10 Skrevet 5. februar 2015 Kommer fra en mindre by på Østlandet og bor i dag i forbindelse til Oslo. Jeg kommer aldri til å flytte tilbake. Byen jeg kommer fra er rett og slett for liten der "alle" vet alt som alle. Lokalavisen har en månedlig oversikt over eiendomsoverdragelser i området, slik at nysgjerrige nabokoner og resten av byen får sin dose med sladder, det er på denne måten skilsmisser og samlivsbrudd blir oppdaget. Dersom en tar femårig utdannelse kommer man på fremsiden av lokalavisa for da skiller man seg virkelig ut. Syns folket mangler ambisjoner og er fornøyd med det som er middelmådig. 1
DysterPytten Skrevet 5. februar 2015 #11 Skrevet 5. februar 2015 Bodd to forskjellige steder. Et ganske øde sted med ca 5000 innbyggere. Har også bodd på et litt større sted, ca 15k innbyggere, som er litt mer sentralt..men fortsatt bygd. Anonymous poster hash: 8d65c...965 kaller du det bygd? Jeg er oppvokst på en øy hvor det på det meste bodde 40 mennesker, ikke veiforbindelse. Det kaller jeg bygd. Så flytta jeg til en by med 50 000 innbyggere, men så traff jeg samboeren min og flytta til hans by på ca 25000 innbyggere. Trives! 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #12 Skrevet 5. februar 2015 Er fra Oslo og kunne aldri bodd i en bygd. Har bodd utenlands, flere steder og London en lengre periode - synes også Oslo er noe lite i forhold. Det lite utvalget av restauranter, cafeer, barer, butikker osv hadde gjort meg fullstendig gal. I tillegg til at det bor en helt annen type mennesker i byer og bygder. Selvsagt er det negative sider ved storbyen, som trafikk, stress osv. Kriminalitet, men det unngår du i visse bydeler. De store byene vil som regel tiltrekke seg de beste hodene for utdannelse og arbeid og sjansen for at man finner et stort utvalg intellektuelle mennesker med ambisjoner i en liten bygd er omtrent nada. Hyggelige mennesker, men lite å hente over lengre tid. Det holder med ferier. Anonymous poster hash: 44af8...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #13 Skrevet 5. februar 2015 kaller du det bygd? 15.000 innbyggere er absolutt lite Anonymous poster hash: 44af8...ee8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #14 Skrevet 5. februar 2015 kaller du det bygd? Jeg er oppvokst på en øy hvor det på det meste bodde 40 mennesker, ikke veiforbindelse. Det kaller jeg bygd. Så flytta jeg til en by med 50 000 innbyggere, men så traff jeg samboeren min og flytta til hans by på ca 25000 innbyggere. Trives! Haha, ja, jeg synes det er bygd. Masse skog,jorder og gårder, avhengig av bil for å komme deg noe sted. Ingen utesteder. Du vet hvem de fleste i området er(som er på din egen alder), og hva som skjer rundt omkring, hvis det i det hele tatt skjer noe. Masse rånere og harry bygdefester. Helt forferdelig Men må jo ha vært enda verre for deg da:P Anonymous poster hash: 8d65c...965
Noope Skrevet 5. februar 2015 #15 Skrevet 5. februar 2015 Norske byer er små landsbyer i forhold til mange utenlandske storbyer med skyskrapere og nye potensielle bekjentskaper overalt. Anbefaler alle som studerer og er storby-fans å ta utveksling til en by i utlandet. Eller bare en ferie.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #16 Skrevet 5. februar 2015 Jeg bor på bygda og trives ikke særlig godt. Liker god plass og frisk luft, men misliker "bygdedyret" og påfølgende holdninger... Anonymous poster hash: 221cc...e59 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #17 Skrevet 5. februar 2015 Er bygdementalitet her i Oslo og. Innen for de forskjellige bydelene kjenner alle alle og bygdebydyret er stort og frådende. Anonymous poster hash: 3575b...fc9 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #18 Skrevet 5. februar 2015 Det er rart hvor forskjellige verdener by og bygd egentlig er. Jeg er fra en bygd med nesten 3000 innbyggere Jeg vil ikke tilbake. Jeg har ikke noe særlig med venner der heller. Jeg er en rastløs sjel, som enda ikke har funnet min plass i livet helt, i motsetning til mine "klassevenner" som har slått seg til ro i hjembygda, både uten og med fullført utdannelse, høres døden ut..men deres valg. Uansett, er det veldig typisk bygdefolk å finne alt utenom bygda si utrygt? jeg har inntrykk av at man kan bli litt verdensky/folkesky ? folk på bygda er redd for enormt mye.. eller tar jeg feil her? Anonymous poster hash: 1b3bc...ed0
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #19 Skrevet 5. februar 2015 Er bygdementalitet her i Oslo og. Innen for de forskjellige bydelene kjenner alle alle og bygdebydyret er stort og frådende. Anonymous poster hash: 3575b...fc9 Hvor bør man flytte for å slippe dette? Er utlandet eneste alternativ? Anonymous poster hash: 221cc...e59
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #20 Skrevet 5. februar 2015 Er bygdementalitet her i Oslo og. Innen for de forskjellige bydelene kjenner alle alle og bygdebydyret er stort og frådende. Anonymous poster hash: 3575b...fc9 Folk kjenner hverandre ikke like godt i ulike borettslag i Oslo som i hele bygder. Det er ikke kultur for at man er bestis med alle naboer. Selvsagt er det sladder, men Frogner bydel er ikke sammnliknbar med en tilsvarende bygd. Anonymous poster hash: 44af8...ee8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå