AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #1 Skrevet 4. februar 2015 Noen som vet om det finnes noen tegnefilmer eller annen film for barn på nett? Tenkte å vise noe for en klasse i forbindelse med samenes nasjonaldag. Må ha tekst og passe for barn på småtrinnet. Må innrømme at jeg ikke har peiling på dette, så har Googlet uten hell. Men kan jo være mange her med god kompetanse. Blir veldig takknemlig for hjelp. Kanskje flere i samme bås også? Anonymous poster hash: f40c9...787
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #2 Skrevet 5. februar 2015 Ingen som vet om noen samisk film for barn på nett?Anonymous poster hash: f40c9...787
Gjest Skrevet 5. februar 2015 #3 Skrevet 5. februar 2015 Jeg kan ikke komme på noen samiske tegnefilmer, nei. Generelt er utvalget av samisk film for barn nærmest ikke-eksisterende. Men kan du ikke bare vise samisk barne-TV da? Må det være film?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #4 Skrevet 5. februar 2015 Kan de ikke bare lære seg norsk da? Vi bor faktisk i Norge. Anonymous poster hash: cc898...00c
Gjest Skrevet 5. februar 2015 #5 Skrevet 5. februar 2015 Kan de ikke bare lære seg norsk da? Vi bor faktisk i Norge. Anonymous poster hash: cc898...00c Hvem er "de"?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #6 Skrevet 5. februar 2015 Gumball går på samisk barne-tv, det er tekset på norsk og har samisk dialog. Anonymous poster hash: cbff6...9ba
Gjest Vux Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 Tror det var en tv serie om en fyr med navn Ante for maaange år siden på nrk.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #8 Skrevet 5. februar 2015 Et samisk eventyr, men fortalt på norsk? Anonymous poster hash: 78852...c41
Gjest Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 Gumball går på samisk barne-tv, det er tekset på norsk og har samisk dialog. Anonymous poster hash: cbff6...9ba Når jeg tenker over det gikk Mummitrollet også på samisk for mange år siden, som en del av samisk barne-tv.
absinthia Skrevet 5. februar 2015 #10 Skrevet 5. februar 2015 (endret) Sjekk om det ligger noe ute på NRK sine sider. De har jo barnetv på samisk, så kanskje det ligger noe i arkivet. Ellers kan du kontakte et samisk kultursenter, for å høre om de vet om ressurser. Finnes både nordsamisk og sørsamiske senter, i tillegg til at noen av disse går litt mer inn på markesamisk, sjøsamisk og skoltesamisk språk og kultur. Endret 5. februar 2015 av absinthia
absinthia Skrevet 5. februar 2015 #11 Skrevet 5. februar 2015 Se om du finner noe her: http://tv.nrk.no/serie/manaid-tv-samisk-barne-tv/SAPR64002515/04-02-2015
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #12 Skrevet 5. februar 2015 Dubbet til samisk type cartoon network barnetv lærer ikke ungene mye om samisk kultur. Men ja ... utvalget er utrolig dårlig. Tenkte å vise vanlig samisk barnetv som går på nrk super og varer ca 15 minutter. Manaid tv (eller noe i den duren). Ikke veldig utdypende på samisk kultur, men viser iallfall språket. Ikke sikkert alle har hørt samisk. Og det er ok barnetv for sjuåringer. Men samisk eventyr på norsk funker bra. Har ikke fått sjekket det ut enda. Men krysser fingrene og håper tror at det kan vi bruke ☺ Så Tusen takk for tips. Og bare så det er sagt synes jeg se fleste kulturer har noe flott over seg som bør bevares. Så synes samiske unger skal lære samisk og ikke bare norsk. Og må hekt ærlig innrømme at jeg ble litt skuffet over hvor lite det er å vise ungene. Hadde håpet og trodd det skulle være litt lettere å finne noe.Anonymous poster hash: f40c9...787
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #13 Skrevet 5. februar 2015 Har forresten sjekket nrk og uten og ha konkret navn på program var det bare Manaid tv som jeg fant. Andre programmer som jeg fant dubbet var ikke mulig å vise. Rett og slett for gammelt. Ligger bare tilgjengelig en kort stund. :/ Mulig det hadde vært mer å finne om jeg hadde titler å søke etter.Anonymous poster hash: f40c9...787
Gjest Skrevet 5. februar 2015 #14 Skrevet 5. februar 2015 Har forresten sjekket nrk og uten og ha konkret navn på program var det bare Manaid tv som jeg fant. Andre programmer som jeg fant dubbet var ikke mulig å vise. Rett og slett for gammelt. Ligger bare tilgjengelig en kort stund. :/ Mulig det hadde vært mer å finne om jeg hadde titler å søke etter.Anonymous poster hash: f40c9...787 Skal det være til barn er det rett og slett ingenting annet enn det Manaid TV har som passer. Så det er nok ikke vits i å prøve å lete etter noe mer enn det.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #15 Skrevet 5. februar 2015 Her er det mye, deriblant filmer; tegnefilmer og vanlige filmer. http://ovttas.no/nb/ Må lånes, vet ikke helt hvordan man går frem for å låne dem http://nuorajtv.no/filmma/silla-addnij/ Kan streames direkte, men å finne tekstingen er litt knotete. Ingen tegnefilmer, bare vanlig film. Start filmen, og i avspinningsvinduet ser du en knapp det står cc på nederst til høyre. Trykk på den og er du heldig er den tekstet på norsk. Anonymous poster hash: cbff6...9ba
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #16 Skrevet 5. februar 2015 Fant ut at man kan sortere ut de som kan ses på nett; greit det så slipper man å styre med å låne filmer på VHS (!) http://ovttas.no/nb/search/content/?filters=type%3Afilm%20tid%3A5767%20tid%3A1%20tid%3A2&nr=60 Anonymous poster hash: cbff6...9ba
Alkymist Skrevet 6. februar 2015 #17 Skrevet 6. februar 2015 (endret) Ser ikke ut til at det var så lett å finne noe nei. Endret 6. februar 2015 av Alkymist
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #18 Skrevet 6. februar 2015 Takk for tips. Skal sjekke det ut. Anonymous poster hash: f40c9...787
mykemule Skrevet 6. februar 2015 #19 Skrevet 6. februar 2015 (endret) Det er nok for sent nå, men NRK super har en serie som heter "Hvis jeg var deg". Tilgjengelig på nett-tv nå. En av episodene handler om en gutt fra Østfold (hvis jeg husker rett) som bytter liv med en gutt fra en reinsdriftssamefamilie for noen dager. Kanskje det kunne vært noe. En artikkel om serien: http://www.f-b.no/Byttet_plass_med_Mathis_i_Finnmark-5-59-34002.html Endret 6. februar 2015 av mykemule
Gjest Gjest_Idja Skrevet 6. februar 2015 #20 Skrevet 6. februar 2015 Barnetv-serien hjerterått passer kanskje også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå