Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Jeg har nå jobbet som frisør i 6år, er det bare jeg som har plagdes i dette yrket? Ikke i form av plager på kroppen, men i form av plager med arbeidsgivere.

Den siste bedriften jeg jobbet for nå er Cowboys and Angrls og Lerone Professional Hair store,viste dere at cowboys and angels er en kopi av en salong startet i 2012 i USA? Ikke? Joda de har kopiert til og med logoen... og der er det lærlinger som har fått kontrakter der det står at de ikke kan jobbe i yrket på 12 mnd hvis de sier opp og de får ikke praktisere det de har lært vidre i andre bedrifter. Han nektet og skrive under så da diktet de opp en gyldig oppsigelses grunn ig fikk han fjernet. Vi har blitt truet til å bli tvingt på jobb hvis de trenger folk men det er egentlig vår fridag, vi blir trekt i lønn etter som hvor jævlig de vil være. I 2014 fikk jeg ikke betalt for helligdager i julen men alle andre ansatte fikk det. Jeg har blitt snakket stygt om til andre ansatte , andre ansatte har blitt snakket stygt om til meg. Lærlingen ble spurt av lederen på cowboys hva hun syntes om at jeg skulle slutte, hun sa det var trist og da svarte lederen "tror du ikke det blir mindre konflikter da?" Jeg fikk bakover sveis når lærlingen fortalte dette. Tror de virkelig at det er jeg som står for konflikter, jeg som verken kommer med trusler, snakker stygt om ansatte eller er ufin til ansatte..vi har å fått beskjed fra sjefen om å spørre henne først før vi ringer lege i arbeidstiden. Sjefen hadde mast på meg i ei uke om å ordne håret. Når vi endelig fikk tid til det og jeg var ferdig og skulle ta pausen min senere på dagen så fikk jeg beskjed om at den hadde jeg brukt opp siden jeg hadde fikset håret.. Jeg har blitt avbrutt i pausene mine for å måtte ta kunder og jeg har ikke betalt matpause en gang. JeG har også jobbet i litt over ei uke fra 09:00-19:00 uten og få noe igjen for det, dette gjorde jeg for å være snill med sjefen slik at hun skulle få ferie. jeg fikk muntlig advarsel for å ha vært med sønnen på sykehus selv om jeg spurte sjefen og hun sa det var greit, og da har vi en ansatt som sovner av daglig men som ikke har fått noen konsekvens og vi har en ansatt som får fri til å treffe datteren. Ene lærlingen spurte om litt fri i mellomjula og ene "lederen" sa at det var greit. Eier ble sint og kjeftet på lærlingen fordi hun hadde fått fri og leder og sjef sa til meg at hun skulle egentlig ha spurt sjef om det var greit (fraskriving av ansvar) så da er det lærlingen sin skyld. Vi fikk ikke noe beskjed om åpningstider i mellomjula så vi satte oss opp til kl 14 fordi vi regnet med at det kom til og bli lite og gjøre. Vi hadde ikke hørt noe selv om listen hadde stått slik i over en mnd og sjefen hadde ikke sagt noe. På personalmøte i starten på desember ble det bare drøftet 24/12 og 31/12 og da var ikke jeg tilstede men spurte lærling og hun sa de sa ingenting om mellomjula. Så vi stengte kl 14 mandag 27/12. Sjefen kommer på jobb og blir sint og prøver og ringe meg men jeg svarer ikke så hun ringer lærlingen og kjefter på henne istede. Så sender hun meg en mld der hun spør ol det har skjedd en missforståelse og keg sier nei det har det ikke for vi har ikke fått noen beskjed om når vi skal stenge og sier at jeg har lyst til å si opp. Da sender hun en sms til lærlingen der hun tar på seg ansvaret for det som skjedde og beklager dette. Jeg stiller opp på møte dagen etter ig der får jeg beskjed om at dette var min og lærlingens feil... Jeg snur meg og går ut av møtet og der blir jeg med en gang snakket stygt om der sjefen sier bla at hun ikke vil betale sykepenger, hun vil ikke at jeg skal jobbe der mere og vi respektere henne ikke. De gjør også narr av problemene mine som jeg har tatt opp på møtet. Dagen etter lever jeg oppsigelsen min. En mnd senere leverer lærlingen oppsigelsen sin. Jeg er fast bestemt på at jeg skal jobbe ut oppsigelses tiden helt til sjefen kommer å bombaderer meg med uproffe kommentarer som f eks "at jeg er patetisk" osv. De skryter av at de er så godt utdannet. Det er de ikke. Lederen på Cowboys har vanlig svennebrev men også ei lærerutdannelse noe som ikke gjør deg til en bedre frisør, hun bruker også forferdelig lang tid så skal du dit så sørg for å ha ett par timer til rådighet, hvis ikke så kan du fort bli forsinket til f. Eks ditt eget bryllup. Som jeg sa til de før jeg sluttet, jeg hadde ikke anbefalt min verste fiende og bli ansatt der om jeg så har fått 1 mill for det. Jeg har også stått og rettet opp klipper etter sjefen og barberen og har også fått en fortvilt kunde som har vært og fått brent tuppene på permanenten sin ...

Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...