Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har daglig omsorg for vårt barn, han har vanlig samvær med henne. Han betaler ikke bidrag, har gått med på det, pag forskjellige ting. Men han skal nå begynne og betale. Datteren vår skal begynne i barnehagen og han skal derfor betale halve summen der. Men han er så imot og betale. Han sier at det er jeg som skal holde min datter med mat og bleier når hun er hos han i helgene, stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det stemmer ikke. Sørg for å få bidraget fastsatt gjennom bidragsfogden. Det koster deg 750 kroner i engangsgebyr, men han kan ikke komme etterpå og si at det er regnet ut feil. Dessuten er du sikret forskuttering av bidrag dersom han er en dårlig betaler.

Du kan gå inn her og regne ut hvor mye du får i bidrag. Og du skal overhodet ikke dekke hans utgifter når barnet er hos han.

Skrevet

Tusen takk for raskt svar. En annen ting, er det en fordel og ha en skriftelig samværsavtale? Exen klarer er ikke noe god til og holde avtaler.

Skrevet

Klart det er en fordel, men det hjelper ikke han til å holde avtaler.

Bidraget blir regnet ut i forhold til hvor mye inntakt han har, men det gis også fradrag i forhold til hvor mye samvær han har. Dess mer samvær dess mindre bidrag å betale.

Bidragsfogden tar hensyn til deres skrevne avtale og forholder seg til den. Dersom du tror at en skreven avtale ikke vil bidra noe særlig til å få far til å ha samvær når det er hans tur ville jeg ikke hatt en avtale var jeg deg.

Altså:

Dersom dere krangler og han nekter å ha samvær (fex for å stikke kjepper i hjulene dine) taper du bidragskroner på å ha en avtale fordi han får mindre bidragstrekk.

Skrevet

Gikk fra han pag vold. Så han truer og gjør ting vanskelige. Har fått ny kjærest og det synes han ikke noenting om. Han har besøks forbud, men jeg må hente min datter hver gang etter samvær, han sier at visst jeg har noen med meg, kommer han ikke ut med min datter. Kan jeg bare gå da, eller må jeg ha en skriftelig avtale som viser at han bryter samværsreglene da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...