Gå til innhold

1900 kcal og 12 km løping - god plan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker å spise 1900 kalorier og løpe 12 km om dagen, er dette en god plan for å gå ned i vekt?

Anonymous poster hash: 48c3a...707
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Eh. Har du jogget før? Å løpe 12 km om dagen kan være ekstremt for en kropp som ikke er vant med belastningen.

Uansett er eneste måten å gå ned i vekt på moderat underskudd. Om du trener bort kalorier eller spiser mindre per dag er et fett, men du burde ikke ligge under 1500 kcal og da mer de dagene du trener.

• Liker 4
Gjest Efflorescence
Skrevet

12km?? Jeg jogger EN også er jeg kjempesliten. Etter jeg hadde trent i tre mnd klarte jeg 5km liksom. Og hver dag? Nå gjør du en feil mange gjør, de begynner for hardt også mister man motivasjon og ender opp med å ikke trene jevnlig.

Skrevet

Hvis du pleier å jogge kan det jo tenkes 12 km er helt greit å gjennomføre en dag eller to,men ellers høres det ut som det blir litt for mye og langt. Og muligens veldig ensformig. Kroppen har godt av litt variasjon, og løping er tøft for kroppen.

Anonymous poster hash: 132a4...6d3

Skrevet

12 km er utrolig langt, og dersom du ikke er vandt med denne distansen blir det nok i det meste laget. Når jeg begynte å jogge, klarte jeg såvidt 1 km før jeg var sprengt. Det tok nesten 4 mnd før jeg klarte å jogge 5 km.

Anonymous poster hash: 7a68d...ab5
  • Liker 2
Skrevet

Eh. Har du jogget før? Å løpe 12 km om dagen kan være ekstremt for en kropp som ikke er vant med belastningen.

Uansett er eneste måten å gå ned i vekt på moderat underskudd. Om du trener bort kalorier eller spiser mindre per dag er et fett, men du burde ikke ligge under 1500 kcal og da mer de dagene du trener.

Liker virkelig ikke holdningen din. Du vet ingenting om hva jeg er vant til. Når man skriver at man ønsker å følge en plan på 1900 kalorier og 12 km om dagen så er det vel ikke tatt ut av fantasien. Jeg løper over en mil hver dag til vanlig, men er glad i godteri og det har sneket seg på 10 kilo jeg vil bli kvitt. Svar gjerne på spørsmålet, blir det ved vanlig aktivitet ellers på dagen for lite kalorier?

Gjest Runforit
Skrevet

Liker virkelig ikke holdningen din. Du vet ingenting om hva jeg er vant til. Når man skriver at man ønsker å følge en plan på 1900 kalorier og 12 km om dagen så er det vel ikke tatt ut av fantasien. Jeg løper over en mil hver dag til vanlig, men er glad i godteri og det har sneket seg på 10 kilo jeg vil bli kvitt. Svar gjerne på spørsmålet, blir det ved vanlig aktivitet ellers på dagen for lite kalorier? Anonymous poster hash: 48c3a...707

Om du løper over 7 mil i uka(bare 7 mil er over 3500 kcal brent per uke) og vurderer å løpe nærmere 8-9 mil så må du ha spist enorme mengder mat for å klare å legge på deg 10 kg(?)

Nå aner jeg verken høyde eller vekt, men må bare spørre hvor mange kalorier du spiser per dag om du klarer å legge på deg 10 kg med over 7 mil i uka.

• Liker 3
Skrevet

Liker virkelig ikke holdningen din. Du vet ingenting om hva jeg er vant til. Når man skriver at man ønsker å følge en plan på 1900 kalorier og 12 km om dagen så er det vel ikke tatt ut av fantasien. Jeg løper over en mil hver dag til vanlig, men er glad i godteri og det har sneket seg på 10 kilo jeg vil bli kvitt. Svar gjerne på spørsmålet, blir det ved vanlig aktivitet ellers på dagen for lite kalorier?

Den eneste med dårlig holdning her er du.

• Liker 4
Skrevet

Om du løper over 7 mil i uka(bare 7 mil er over 3500 kcal brent per uke) og vurderer å løpe nærmere 8-9 mil så må du ha spist enorme mengder mat for å klare å legge på deg 10 kg(?)

Nå aner jeg verken høyde eller vekt, men må bare spørre hvor mange kalorier du spiser per dag om du klarer å legge på deg 10 kg med over 7 mil i uka.

Rundt 3000 kalorier daglig. Vil ikke kalle det enormt akkurat, en del idrettsutøvere spiser 5-10 000. Med en del drikke med kalorier og litt søtt og fete oster trenger det ikke være veldig mye mat selvom det er en del kalorier.

Den eneste med dårlig holdning her er du.

Du synes ikke et svar som begynner med "Eh?" og deretter en antagelse om at jeg ikke aner noe om hva det å løpe 12 km innebærer er dårlig holdning?

• Liker 5
Gjest Runforit
Skrevet

Ps: mente ikke å virke frekk, men måten du lagde innlegget på så fikk jeg inntrykk av at du var temmelig noob som tenkte å starte å løpe alt for mye uten erfaring. Fikk også inntrykk av lite kunnskap om kosthold og trening da 1900 kcal per dag med så mange mil er alt for lite mat.

• Liker 4
Gjest Runforit
Skrevet

Rundt 3000 kalorier daglig. Vil ikke kalle det enormt akkurat, en del idrettsutøvere spiser 5-10 000. Med en del drikke med kalorier og litt søtt og fete oster trenger det ikke være veldig mye mat selvom det er en del kalorier. Du synes ikke et svar som begynner med "Eh?" og deretter en antagelse om at jeg ikke aner noe om hva det å løpe 12 km innebærer er dårlig holdning? Anonymous poster hash: 48c3a...707

Hvor høy er du og hva veier du? Vanskelig å vite hvor mange kcal du bør innta når en ikke vet om høyden og vekt høre mye/lite/normalt ut.

Om du ikke vil si det så er jo en gylden regel at du skal ligge 500 i underskudd for å gå ned i vekt. Så med 3000 om dagen med 10 km + hver dag så kan du legge deg på ca. 2500 kcal. Da vil du gå ned da du da vil få i deg ca. 2000 kcal de dagene du løper.

Om du går ned til 1900 og har tenkt å øke til 12 km hver dag så blir underskuddet alt for stort. Å gi kroppen 1300 kcal om dagen med 12 km løpetur per dag er oppskrift på katastrofe og nedbrutt kropp og sinn.

• Liker 1
Skrevet

Ps: mente ikke å virke frekk, men måten du lagde innlegget på så fikk jeg inntrykk av at du var temmelig noob som tenkte å starte å løpe alt for mye uten erfaring. Fikk også inntrykk av lite kunnskap om kosthold og trening da 1900 kcal per dag med så mange mil er alt for lite mat.

Hehe okei, skrev vel litt kort hovedinnlegg som kunne mistolkes ja. Men føler meg ikke så veldig sulten på 1900 så lenge jeg spiser sunt og ikke bare søtt.

Er 175 høy og veier 70 kg. 500 kcal i minus er nok den sunneste formen for nedgang, men samtidig blir jeg altfor utålmodig :P

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Hehe okei, skrev vel litt kort hovedinnlegg som kunne mistolkes ja. Men føler meg ikke så veldig sulten på 1900 så lenge jeg spiser sunt og ikke bare søtt. Er 175 høy og veier 70 kg. 500 kcal i minus er nok den sunneste formen for nedgang, men samtidig blir jeg altfor utålmodig :PAnonymous poster hash: 48c3a...707

Husk at kroppen trenger energi til å løpe så mye. Å underspise så mye vil gjøre mer vondt enn godt.

Husk at vektnedgang er et maraton ikke et kappløp(oh the irony når du klassifiseres som en maratonløper :P)

Sult er ikke en indikator på om kroppen får nok næring. Anorektikere føle ikke sult. Det betyr ikke at de ikke trenger mer mat. Litt satt på spissen, men du skjønner sikkert poenget ;)

Endret av Runforit
  • Liker 1
Skrevet

Løper du 12 km noen dager på rad som utrent, får du "runners knee".

Gjest Efflorescence
Skrevet (endret)

Du virket som en nybegynner så jeg skjønner Runforit. Hvis du uansett løper 10km daglig så ser du vel at 12 går bra, selvom det ikke er bra hver eneste dag for det kan føre til belastningsskade. Noen spiser 3000 kcal, mens andre spiser mindre. Hvis du spiser vanlig 2000 - 2500 kcal og har lagt på deg 10 kg er det klart at du må kutte ned:)

Endret av Efflorescence
Skrevet

Jeg synest også 1900 kcal om dagen, samtidig som du springer 12 mil høres alt alt for lite ute. Det er viktig dette med å ikke spise for lite og skakkjøre forbrenningen. Og skal du virkelig løpe hver eneste dag?

Med så mange km hver dag så synest jeg det høres ut som en fin oppskrift på belastningsskade også. Du bør ha minst en hviledag i uken.

Btw, jeg synest ikke 175 cm og 70 kg høres så ille ut. Visst du veide 60 kg på 175 cm før, så hørtes det nesten veldig lite ut? Husk at muskler veier også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...