Gå til innhold

Hva vil møte mest fordommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil du "dømme" mest?

Et stort barn som sitter i barnevogn?

Eller

Et barn som kan gå, men sitter i rullestol?.

Vi har et barn med nedsatt funksjonsevne og er avhengig av vogn. Han er flink motorisk, men har dårlig kognitiv utvikling så han er en fare for seg selv og han blir veldig preget av mye inntrykk, noe som gjør han sliten og får behov for avlastning og hvile.

Vi sliter litt med vogna vi har for den er så stor at vi ikke får den med oss når vi trenger å ha mer enn den i baggasjerommet (ferier, turer osv). Har lenge tenkt på at rullestol ville være et bedre alternativ, både pga transport og fordi det er lettere å manøvrere en rullestol enn en stor vogn (samt at vi ofte kan bli nektet å ha med vogn inn på gitte plasser, der rullstol ville blitt akseptert).

Vi kommer nå til å søke om rullestol, men jeg er så nysgjerrig på om det vil bli verre ift fordommer fra fremmede. Jeg vet folk syns det ser rart ut når vi bruker vogn, at de kanskje tenker vi er late foreldre som ikke gidder å la barnet gå. Med rullestol er det kanskje litt mer forståelse, men hva tenker folk når de ser et barn som sitter i rullestol og dingler med beina?

Er bare nysgjerrig, svarene her vil ikke endre planen om å bytte ut vogna.

Anonymous poster hash: 12315...dd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et stort barn som sitter i barnevogn ville fått mest fordommer fra meg. En barnevogn er det en voksen som må trille. Barnet kan ikke trille den selv. Dermed blir det puttet oppi der av den voksen, og får ikke brukt sin kropp til å bevege seg.

Et barn som kan gå, men som sitter i rullestol ser jeg for meg at tuller ved å sitte i den. At den bare gjør det for å ha det gøy. Det var det første som slo meg. Barn klarer gjerne å komme seg frem i en rullestol på egenhånd.

Dere er ikke pliktige til å svare på det fremmede måtte spørre om når det gjelder deres barns funksjonsevne. Så lenge dere er åpne om det til leger (og såklart gjerne nærmeste familiemedlemmer) så er det bare til å la være å tenke på hva andre måtte mene.

Hvordan er han en fare for seg selv på grunn av det kognitive?

Anonymous poster hash: 3a3df...91f
Skrevet

Et stort barn som sitter i barnevogn ville fått mest fordommer fra meg. En barnevogn er det en voksen som må trille. Barnet kan ikke trille den selv. Dermed blir det puttet oppi der av den voksen, og får ikke brukt sin kropp til å bevege seg. Et barn som kan gå, men som sitter i rullestol ser jeg for meg at tuller ved å sitte i den. At den bare gjør det for å ha det gøy. Det var det første som slo meg. Barn klarer gjerne å komme seg frem i en rullestol på egenhånd. Dere er ikke pliktige til å svare på det fremmede måtte spørre om når det gjelder deres barns funksjonsevne. Så lenge dere er åpne om det til leger (og såklart gjerne nærmeste familiemedlemmer) så er det bare til å la være å tenke på hva andre måtte mene. Hvordan er han en fare for seg selv på grunn av det kognitive? Anonymous poster hash: 3a3df...91f

Han skal ikke kjøre rullestolen selv, det blir samme prinsippet som en vogn, men enklere for oss og bedre komfort for barnet.

Han har ikke forståelse for at ting kan være farlig. Han kan løpe rett ut i gata fordi han syns bil er gøy, eller rett utenfor en brygge fordi han ser en båt. Han er ikke redd for å komme vekk fra oss, stikker av så fort han får muligheten og han er ikke noe skeptisk ift å bli med fremmede.

Han har dårlig språk og språkforståelse så det er ikke bare å lære han om det som er farlig.

Han mister raskt fokus når han holder på med ting så selvom han er flink motorisk så kan han fort falle og skade seg kraftig fordi han glemte hva han holdt på med og dermed mister balansen. Hvis han løper fort og plutselig ser noe interessant så fortsetter han å løpe mens han ser en helt annen vei.

Vi er selvfølgelig ute og går uten vogn også, men når vi er langt unna hjemmet så får vi et problem hvis han slår seg fullstendig vrang. Da er det nesten umulig å bære han så da kommer vi ingen vei. Å holde i hånda går bra i korte perioder, men om han blir opphengt i noe så blir det umulig å holde hånda, og umulig å få han med seg når vi ikke har vogn

Skrevet

Det er ikke lett å få tildelt rullestol til en som kan gå selv, men der mor og far syns det er slitsomt at han vil det. Jeg har et vennepar med et multuhandikappet barn som er lam fra brystet og ned, selv de måtte søke, krangle, mase og slite for å få rullestol. Blir litt provosert over at du vil ha det for å gjøre det enkelt og slippe å finne andre løsninger for barnet, f.eks sele eller trille.

Anonymous poster hash: 802c8...55a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også at en sele hadde vært det beste? Da får han fremdeles gå selv, men dere har full kontroll på han. Finnes slike sekker som du kan feste en sele i, da får man ikke like mye den "hund i bånd" følelsen.

Men for å svare på spørsmålet ditt: jeg Jar absolutt ingen fordommer mot barn i rullestol, mens med store unger i vogn tenker jeg mitt. Dette er fordi jeg kjenner en mor med en 4-åring som hun triller rundt over alt, rett og slett fordi hun syns det er enklere. Ungen er ganske svak motorisk, min datter på snart 2 er mer utholdende og har bedre grovmotorikk.

Skrevet

Det er ikke lett å få tildelt rullestol til en som kan gå selv, men der mor og far syns det er slitsomt at han vil det. Jeg har et vennepar med et multuhandikappet barn som er lam fra brystet og ned, selv de måtte søke, krangle, mase og slite for å få rullestol. Blir litt provosert over at du vil ha det for å gjøre det enkelt og slippe å finne andre løsninger for barnet, f.eks sele eller trille. Anonymous poster hash: 802c8...55a

Det er ikke sånn at det er tvil om vi vil få rullestol, det får vi garantert innvilget. Dette fordi det er vanlig at man heller bruker rullestol enn vogn når barna blir såpass store. Store barn trenger store vogner og det blir upraktisk.

Søker ikke om rullestol fordi vi ikke orker eller gidder. Jeg hadde mye heller holdt i hånda eller brukt sele om det var en løsning som fungerte, da hadde jeg ikke trengt å drasse med meg en haug med hjelpemidler når vi skal på tur.

Tror ikke du helt forstår alvorlighetsgraden her. Barnet har en normal utvikling motorisk (kanskje litt bedre), men helt manglende utvikling ellers. Han har lært noe ferdigheter nå etter noen år med mye trening, men det er ferdigheter ift matching, sortering osv, ikke ferdigheter som gjør det enklere for han å fungere i samfunnet. Han er ikke moden nok mentalt til å kunne lære seg slike ferdigheter.

Å bruke en sele vil resultere i at han ligger på bakken og hylskriker fordi han ikke forstår hvorfor han har sele på seg. Jeg kan ikke forklare han hvorfor og jeg vil ikke kunne få han med meg med mindre jeg da bærer han. Å holde i hånda fungerer kort tid, men om han får et oppheng så vil han vri seg unna og da må jeg igjen bære.

å bære et stort barn som stritter imot er sinnsykt tungt. Han her veldig sterk og han er fysisk utagerende.

Bevegelseshjelpemidler er ikke bare til de som ikke kan bevege seg. Vårt barn har en bevegelseshemming i den andre enden av skalaen. Vi må ha spesialtilpasset bilstol og seng pga dette også.

Å søke om rullestol er ikke noe annerledes enn å søke om vogn via hms. Vogn har vi fått innvilget, men som sagt er det ikke lengre mulig å få den med på tur fordi det ikke er plass i bilen. Vi har flere andre store hjelpemidler vi må ha med når vi skal på tur og vogn som tar mindre plass finnes ikke til store barn.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sånn at det er tvil om vi vil få rullestol, det får vi garantert innvilget. Dette fordi det er vanlig at man heller bruker rullestol enn vogn når barna blir såpass store. Store barn trenger store vogner og det blir upraktisk.

Søker ikke om rullestol fordi vi ikke orker eller gidder. Jeg hadde mye heller holdt i hånda eller brukt sele om det var en løsning som fungerte, da hadde jeg ikke trengt å drasse med meg en haug med hjelpemidler når vi skal på tur.

Tror ikke du helt forstår alvorlighetsgraden her. Barnet har en normal utvikling motorisk (kanskje litt bedre), men helt manglende utvikling ellers. Han har lært noe ferdigheter nå etter noen år med mye trening, men det er ferdigheter ift matching, sortering osv, ikke ferdigheter som gjør det enklere for han å fungere i samfunnet. Han er ikke moden nok mentalt til å kunne lære seg slike ferdigheter.

Å bruke en sele vil resultere i at han ligger på bakken og hylskriker fordi han ikke forstår hvorfor han har sele på seg. Jeg kan ikke forklare han hvorfor og jeg vil ikke kunne få han med meg med mindre jeg da bærer han. Å holde i hånda fungerer kort tid, men om han får et oppheng så vil han vri seg unna og da må jeg igjen bære.

å bære et stort barn som stritter imot er sinnsykt tungt. Han her veldig sterk og han er fysisk utagerende.

Bevegelseshjelpemidler er ikke bare til de som ikke kan bevege seg. Vårt barn har en bevegelseshemming i den andre enden av skalaen. Vi må ha spesialtilpasset bilstol og seng pga dette også.

Å søke om rullestol er ikke noe annerledes enn å søke om vogn via hms. Vogn har vi fått innvilget, men som sagt er det ikke lengre mulig å få den med på tur fordi det ikke er plass i bilen. Vi har flere andre store hjelpemidler vi må ha med når vi skal på tur og vogn som tar mindre plass finnes ikke til store barn. Anonymous poster hash: 12315...dd0

Nå er jeg bare nysgjerrig, men vil ikke barnet slå seg vrang om du putter han i en rullestol? Og vil han ikke hoppe ut? Du sier jo han vil slå seg vrang om du bruker sele??

Anonymous poster hash: 5d334...f87

Skrevet

Nå er jeg bare nysgjerrig, men vil ikke barnet slå seg vrang om du putter han i en rullestol? Og vil han ikke hoppe ut? Du sier jo han vil slå seg vrang om du bruker sele?? Anonymous poster hash: 5d334...f87

Han er vant til å sitte i vogn og han er vant til å bruke sele i vogn. En rullestol er samme prinsipp som en vogn og rullestoler leveres med seler etter behov. Det er jo ganske stor forskjell på å sitte i vogn med sele og å "gå i bånd".

Skrevet

Drit i det da.

Det er snakk om ungen din sitt beste her, ikke hvordan du skal se minst mulig teit ut sammen med han.

Uansett er det normalt med rullestol. Det er ikke noe nytt, folk tenker stort sett ikke over det. Og gjør noen det så er de uansett helt korka i huet.

Rullestol er sikkert det beste om barnet begynner å bli større og ikke har plass i barnevogn. Også gir du blanke f i hva andre måtte tenke, for de tenker normalt ikke over at folk sitter i rullestol.

Anonymous poster hash: 8f1a7...d9e

• Liker 4
Skrevet

Hadde ikke tenkt noe over noen av delene, jeg tar det som en selvfølge at foreldre ønsker å ha så normaltfungerende barn som mulig, så når de har barna sine i vogn over normal aldre, regner jeg med at det er for en grunn. Det samme gjelder selvsagt rullestol.

• Liker 4
Skrevet

Gjør det som er best for barnet ditt og drit i hva jeg og andre fremmede på internett vil dømme mest

Skrevet

Folk som ikke kjenner situasjonen vil nok mest dømme dere om barnet sitter i barnevogn. Da virker det som om barnet ikke orker å gå, og at dere skjemmer han bort med å la han slippe. Da vil nok mange tenke at dere driver med dårlig oppdragelse.

Slik tenker man aldri med verken barn eller voksne i rullestol, da det ofte er av helsemessige årsaker. Det er veldig få som vil sitte i rullestol! :)

At man ser barnet "dingler" med bena, betyr jo ikke at det er helt friskt. De fleste tenker nok at det er en grunn til rullestolen, så jeg ville definitivt følt meg udømt om jeg hadde trillet på et barn i en rullestol som likevel kan gå.

Skrevet

Når jeg ser store barn som sitter i vogn så tenker jeg at enten så er noe galt med barnet eller så er foreldrene late. Men det er en tanke som kommer og går idet dere går forbi. Er ikke slik at jeg setter meg ned med middagsbordet 6 timer senere og forteller om hva jeg så i parken i dag.

Uansett, det finnes jo mange tøffe rullestoler da :) En venninne av meg er støttekontakt for ei som sitter i rullestol. Hun er 5, rullestolen ser på en måte ut som en vogn. Den er lett å trille, få om bord på buss osv. Men og veldig lett for jenta å kjøre selv. Rosa og fin :)

Anonymous poster hash: 81151...d7d
Skrevet

Trur du vil få det enklere på reiser etc med rullestol framfor vogn. Så ville gått for det om det var mitt barn.

Anonymous poster hash: 3a9d9...22d

Skrevet

Trur du vil få det enklere på reiser etc med rullestol framfor vogn. Så ville gått for det om det var mitt barn.

Anonymous poster hash: 3a9d9...22d

Hun kan jo veksle mellom rullestol og barnevogn ved ulike anledninger dersom hun får innvilget rullestol til barnet. Kan f.eks. ha det ene i hverdagen, og det andre på tur. Men det på jo ts finne ut av.

Anonymous poster hash: 3a3df...91f

Skrevet

Jeg skjønner godt denne problemstillingen! Da vår datter var under behandling for kreft, og i tiden etterpå, var det veldig slitsomt for henne å gå langt, pga bivirkninger etter cellegift. Jeg følte at vi ble skulet på av andre voksne når en stor unge på 4 år satt i barnevogn, i allefall når hun hadde lue på og det ikke vistes at hun ikke hadde hår. Jeg syntes dette var ekkelt selv, selv om det for vår del bare var midlertidig.

I tillegg tipper jeg folk tenkte sitt når de så hun satt i vogna og spiste bolle. Og at vi pushet henne, "du MÅ spise opp bollen! Eller vil du kanskje ha is?" Andre folk kunne jo ikke vite at hun var satt på fetekur og måtte få i seg noe for å få opp vekta, og ikke hadde spist på flere dager, og legene sa vi måtte prioritere ting som økte vekta for å unngå sondemating, og grønnsaker og slikt var irrelevant akkurat da, hun måtte få spise det lille som ikke bød henne imot.

Har i allefall lært meg å ALDRI dømme noen, etter dette.

Anonymous poster hash: 64d7d...9a1
  • Liker 5
Skrevet

Er ikke vogn lettere å ta seg fram med, er det som slår meg. Rullestoler ute er jo ofte upraktiske å trille? Finnes kanskje spesielle typer? Men skjønner jo at vogner til store barn blir upraktisk store. Og om gutten ikke ser funksjonshemmet ut så vil nok rullestol faktisk kunne gi minst fordommer tror jeg. For det er dessverre en del i dag som triller relativt store barn i vogn bare fordi det går raskere, med den følgen at de blir hengende etter i fysisk og motorisk utvikling. De ser mye av dette i barnehagene og på skolen. Barn som ikke er vant til å gå.

Anonymous poster hash: 5b90f...8d9
Skrevet

Jeg har jobbet en del med psykisk utviklingshemmede barn hvor flere har brukt rullestol.

De rullestolene jeg har vært borti for barn er veldig sportslig laget. De er designet for at barna kan være aktive og jeg har aldri sett de store problemene med rullestol på tur, enda vi er på tur i alt fra butikker til skogstur :)

De er også designet for minst mulig belastning for brukeren, og individuellt tilpasset.

Anonymous poster hash: 06e52...5a4

Skrevet

Er ikke vogn lettere å ta seg fram med, er det som slår meg. Rullestoler ute er jo ofte upraktiske å trille? Finnes kanskje spesielle typer? Men skjønner jo at vogner til store barn blir upraktisk store. Og om gutten ikke ser funksjonshemmet ut så vil nok rullestol faktisk kunne gi minst fordommer tror jeg. For det er dessverre en del i dag som triller relativt store barn i vogn bare fordi det går raskere, med den følgen at de blir hengende etter i fysisk og motorisk utvikling. De ser mye av dette i barnehagene og på skolen. Barn som ikke er vant til å gå. Anonymous poster hash: 5b90f...8d9

Rullestolen lages etter den enkeltes behov så vi vil få en stol med hjul som kan kjøre godt i all slags terreng. for oss blir det jo en stol som kun skal brukes ute (og på kollektivtransport).

Vogna vi har er god å trille, men ettersom den er så stor blir det problematisk å manøvrere enkelte plasser. Inne i butikker osv er det ofte alt for trangt. En rullestol er ikke like stor og den trenger ikke like stor plass når man skal snu osv.

Vi lar han gå selv så mye som mulig, men å la han gå selv på plasser der det er stor sannsynlighet for at han kan skade seg selv eller forsvinne fra oss er ikke positivt for han eller oss. Hvis vi da skal holde han i hånda og han stritter imot så blir det mye mer negativ opplevelse for han enn når han sitter i vogn/rullestol innimellom.

Skrevet

Jeg ville ikke tenkt særlig over noen av delene. Regner med folk har sine grunner for alt. Jeg satt selv litt i trillevogn som barn til jeg ble relativt stor, særlig på ferier, fordi foreldrene mine likte å gå langt og være aktive. Da var det bedre at barnet fikk gå så lenge det klarte og så kunne sitte og hvile av og til, enn at de skulle være nødt til å kjøre rundt omkring bare for å slippe å bruke vogn. Som voksen har jeg også sittet i rullestol i perioder selv om jeg strengt tatt klarte å gå, fordi jeg var så svak etter operasjon/sykdom at jeg ble sliten, svimmel og risikerte å besvime etter ti meter.

Så jeg antar at folk i vogn eller rullestol har god grunn.

Anonymous poster hash: 9a822...901

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...