Gå til innhold

Desperat økonomisk situasjon-noen løsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en kinkig situasjon.

Har en samboer som har blitt akutt psykisk syk og er ute av stand til å ordne opp ting økonomisk. Han har søkt om støtte fra NAV, men fikk avslag da han ikke fulgte opp skikkelig. Det er såklart ikke bra, men skjønner nå at han er så irrasjonell nå at han ikke får til slike enkle ting.

Jeg jobber fulltid, men tjener ikke spesielt godt og ikke nok til å betjene lån, husleie, regninger og forsørge mann og barn i tillegg.

Vi har vært hos fastlege, flere ganger på kort tid- men føler ikke han tar situasjonen på alvor. Har skrevet ut lykkepiller, men ikke gitt tilbud om f.eks psykolog eller annen medisinsk hjelp, selv etter sterk ytring om at dette trengs. Bytting av fastlege er selvsagt første steg.

Men hva kan jeg gjøre umiddelbart, her og nå?

Har jeg rett på støtte økonomisk fra NAV? Det er ikke ønskelig, selvsagt, men aner ikke hvordan dette skal gå rundt..

Settet pris på alle råd!

Anonymous poster hash: 470a3...1c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg har solgt og pansatt alt som kan, så der er det ikke mer å hente.

Skrevet

Det er han som har rett på bidrag fra NAV og dermed hans ansvar. Det er ikke noe for deg å hente der.

Han får ta kontakt med dem igjen, beklage at han har rotet det til (hva enn han gjorde) og be om en ny vurdering.

Hjelper medisinering på noen måte, slik at han kan jobbe vikaroppdrag eller deltid?

Anonymous poster hash: a2d35...110
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er usikker på det. Han virker på mange måter oppegående, men lider av en form for depresjon som gjør at han plutselig surrer ting til.

Ser vi kan alternativt klage til fylkesmannen, ang NAV, så vi får prøve det.

Søker også nattjobber for mitt eget vedkommende, i tilfelle jeg får jobb der.

Skrevet

Sykepenger og innleggelse på psykiatrisk, evt DPS hjelp?

Er han helt utenog kjører og ikke i stand til å ivareta egne interresser så er verge noe fastlegen søker om, evt hjelpeverge.

Anonymous poster hash: 74cd3...727

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...