Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :) Jeg er ferdig med vg3 nå til sommeren, og skal snart søke utdanning.. Jeg har lyst til å jobbe med å hjelpe mennesker som er syke/trenger opptrening/rehabilitering osv. Jeg interesserer meg blant annet for trening, kropp, psykologi og kosthold. Jeg syntes både fysioterapi, ergoterapi og sykepleie er interessant. Men jeg er ganske usikker på hvilke av disse yrkene det er lurest å ta med tanke på jobbmuligheter i framtida, lønn og evt videreutdanninger. Jeg har lyst til å studere i Tromsø (hvor de har alle tre utdanningene). Egentlig så er vel det jeg har mest lyst til nå å bli fysioterapeut, men jeg har hørt at det er vanskelig å få jobb når man er ferdig utdannet.. Stemmer dette, eller vil det bli et større behov også for fysioterapeuter fremover, ettersom det blir stadig flere eldre?

Om noen er utdannet som eller tar noen av disse utdanningene så blir jeg veldig glad om dere kan dele erfaringer, både positive og negative om utdanningen/yrket :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fysio har harde jobbvilkår i følge en jeg snakket med. Vanskelig å få noe fast, ofte bare timer her og der og da helst privat.

• Liker 1
Skrevet

Vil i utgangspunktet IKKE anbefale sykepleien. Men klart, det er jo mulig å få jobb innen rehabilitering, men ditt fokus vil alltid være den medisinske pleien av pasienten. Kosthold og gjenopptrening blir ikke ditt hovedfokus, selv om du blir en del av teamet rundt pasienten.

Ut fra dine interesser, og mine egne erfaringer ville jeg valgt fysioterapi eller ergoterapi. Det er vanskeligere å finne jobb, men når du først får en jobb så er det større sjanse for at du trives, enn i en slitsom sykepleierjobb som det var lett å få. Jeg stod mellom samme valg for noen år siden,og valgte sykepleie pga det var det "trygge" valget. Jeg har angret hver dag siden, og jobber ikke som sykepleier lenger. Hadde aldri i livet valgt det om igjen!

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg er vel egentlig enig i med det du skriver minta, jeg tror det blir best om jeg velger noe jeg virkelig interesserer meg for, og får en jobb hvor jeg kan være mer selvstendig. Det er jo også en ulempe med sykepleieryrket at man må jobbe turnus og ha arbeidstid om kveld/natt og i høytider osv.. Men hvis noen har erfaringer eller noe de vil fortelle om fysioterapeut, ergoterapeut eller sykepleier så vil jeg gjerne høre flere :-)

Skrevet

Jeg vil foreslå fysio. Om du sliter med å få jobb, ta videreutdanning i folkehelsevitenskap eller helsefremmende arbeid. Kan jobbe mange steder, alt fra sykehjem til sykehus til frisklivsentral til forskning.

Anonymous poster hash: 20296...796

Skrevet

Hvis du blir ergoterapeut får du en spennende hverdag med motivering, tilrettelegging og tilpasning av omgivelser. Har en far som er ergoterapeut, i tillegg til at jeg kjenner flere andre. Og så kan du ha en 8-16-jobb, så du slipper turnus.

Anonymous poster hash: 4f617...ad4
Skrevet

Hei! :) Jeg er ferdig med vg3 nå til sommeren, og skal snart søke utdanning.. Jeg har lyst til å jobbe med å hjelpe mennesker som er syke/trenger opptrening/rehabilitering osv. Jeg interesserer meg blant annet for trening, kropp, psykologi og kosthold. Jeg syntes både fysioterapi, ergoterapi og sykepleie er interessant. Men jeg er ganske usikker på hvilke av disse yrkene det er lurest å ta med tanke på jobbmuligheter i framtida, lønn og evt videreutdanninger. Jeg har lyst til å studere i Tromsø (hvor de har alle tre utdanningene). Egentlig så er vel det jeg har mest lyst til nå å bli fysioterapeut, men jeg har hørt at det er vanskelig å få jobb når man er ferdig utdannet.. Stemmer dette, eller vil det bli et større behov også for fysioterapeuter fremover, ettersom det blir stadig flere eldre?

Om noen er utdannet som eller tar noen av disse utdanningene så blir jeg veldig glad om dere kan dele erfaringer, både positive og negative om utdanningen/yrket :-)

Hvis du vil være sikker på å ha jobb når du er ferdig utdannet ville jeg valgt sykepleie. Er selv utdannet sykepleieR og trives godt i jobben min. Min samboer er fysioterapaut og sliter med å finne fast jobb og stor nok stillingsprosent desverre. Nå bor vi i en større by så det er og mere rift om jobbene. Mulig om du har tenkt å bosette deg i en mindre kommune det kan være enklere med jobb som fysio. :) Har du jobbet med mennesker tidligere? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å prøve det. Sommerjobb kanskje? Mulig det kan gjøre valget ditt enklere? :)

Anonymous poster hash: f960c...f4f

Skrevet

Hvordan vil du jobbe da? Dagtid, turnus, mulighet for å ta på deg ekstravakter om du trenger mer penger, ansvar, i team?

Jeg ville startet der jeg, og så luket ut.

Anonymous poster hash: 18e1c...dae
Skrevet

Jeg har mest lyst til å jobbe dagtid, og ha en ganske forutsigbar arbeidstid.. så jeg tror ikke sykepleier passer så bra da. Jeg kan godt ha en del ansvar, og det går fint å jobbe sammen med andre. Men tror heller ikke det vil bli noe problem å jobbe alene. Jeg heller mot fysioterapeut, rett og slett fordi det er det jeg føler at jeg har mest interesse for og lyst til å holde på med. Det kan vel hende at det ikke blir så lett å få jobb med det første, men det må da være muligheter? Jeg har ikke noe krav om at jeg må bo i en by etter utdanningen, jeg ser mer for meg å bo på et litt mindre sted, sannsynligvis i Nordland. Men tusen takk for svarene, de har hjulpet meg mye med å bli mer sikker på hva jeg skal søke til høsten :-)

Skrevet

Vil i utgangspunktet IKKE anbefale sykepleien. Men klart, det er jo mulig å få jobb innen rehabilitering, men ditt fokus vil alltid være den medisinske pleien av pasienten. Kosthold og gjenopptrening blir ikke ditt hovedfokus, selv om du blir en del av teamet rundt pasienten.

Ut fra dine interesser, og mine egne erfaringer ville jeg valgt fysioterapi eller ergoterapi. Det er vanskeligere å finne jobb, men når du først får en jobb så er det større sjanse for at du trives, enn i en slitsom sykepleierjobb som det var lett å få. Jeg stod mellom samme valg for noen år siden,og valgte sykepleie pga det var det "trygge" valget. Jeg har angret hver dag siden, og jobber ikke som sykepleier lenger. Hadde aldri i livet valgt det om igjen!

Hei

Er noen dager siden du svarte med dette innlegget, men hvorfor angrer du på sykepleien? det er et studie jeg vurderer å ta.

Skrevet (endret)

Hei

Er noen dager siden du svarte med dette innlegget, men hvorfor angrer du på sykepleien? det er et studie jeg vurderer å ta.

Jeg fant ut litt for sent at jeg ikke liker pleiearbeid, medisinsk ansvar og ikke takler stresset og tempoet som jobben medfører. Takler heller ikke turnusarbeid.

Du bør være ganske sikker på at du er en person som liker alle disse tingene for å holde ut i yrket. Det er ikke "vanskelig" å bli sykepleier, men hverdagen som venter deg er utfordrende og tøff, de aller fleste steder. All respekt til de som orker yrket og holder ut.

Må legge til at jeg følte meg som en hamster i hjul, uansett hvor jeg jobbet. Og det føltes ganske meningsløst å stresse sånn når jeg ikke brant for faget eller jobben.

Jeg så med misunnelse på ergoterapeutene og fysioterapeutene som kunne jobbe selvstendig, med sitt fag- ikke stå i kryssilden mellom leger, pasienter og pårørende dagen lang.

Nå kjenner jeg også en ergoterapeut og fysioterapeut, ingen av dem hadde noe problem med å få seg jobb forøvrig. Men det hjelper på å være faglig sterk, men også knytte seg gode kontakter gjennom praksisen. Sistnevnte tror jeg er ekstremt viktig. Lykke til😊

Endret av minta
Skrevet

Min bror er ergoterapeut og jobber i kommunen.Han er fornøyd med jobben og sier han har en variert arbeidsdag med både kontoarbeid og møter med brukerne.Det er en vanlig 9-16 jobb med fri hver helg.

Anonymous poster hash: 3b075...d21
Skrevet

Jeg vil foreslå fysio. Om du sliter med å få jobb, ta videreutdanning i folkehelsevitenskap eller helsefremmende arbeid. Kan jobbe mange steder, alt fra sykehjem til sykehus til frisklivsentral til forskning.

Glemte å si at disse foretrekkes framfor sykepleiere eller ergoterapeuter, det vet jeg siden jeg selv har sykepleie i bunnen. Ved å velge fysioterapeuter dekker de krav om hvor mange fysioterapeuter de skal ha ansatt i en kommune, og slår to fluer i en smekk.

• 6 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS. Ser dette er en gammel tråd, men ville bare høre med deg hvilken utdannelse du endte med? Er du fornøyd i dag? 

Anonymkode: 43432...0d9

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2015 den 12.32):

Glemte å si at disse foretrekkes framfor sykepleiere eller ergoterapeuter, det vet jeg siden jeg selv har sykepleie i bunnen. Ved å velge fysioterapeuter dekker de krav om hvor mange fysioterapeuter de skal ha ansatt i en kommune, og slår to fluer i en smekk.

Hei, hvor krevende er disse masterstudiene sammenlignet med bachelorstudiet?

Anonymkode: 9cc00...5d9

AnonymBruker
Skrevet

Sykepleier her, vært det i ett år. Jeg kommer med en sterk oppfordring om å IKKE velge dette yrket. Lett å få jobb, men fy så slitsomt. Skal du ha videreutdanning, må du på sykehus. Sykehus er DÅRLIGST betalt. Turnus er noe dritt og jeg trodde jeg skulle bli vant til det, men det har jeg ikke. Ledere som driter i om du må jobbe kveld-dag-kveld-dag en uke (jobber minst en kveld-dag i uken), du får IKKE garantert fri på de røde dagene så det er bare å glemme planlegging av jul og høytider med familien :)  Lege-sykepleie samarbeidet er slitsom til tider fordi man får følelsen av at du "bare" er sykepleier og du skal "bare" pleie de syke. Med mindre du har MASSE erfaring, så blir du ikke satt like godt pris på (dette er min opplevelse i hvertfall). Miljøet er også giftig på mange steder, men dette kan jo skje overalt. Lite faglig stimulerende.

Sykepleie er givende når man er student fordi man blir foret med tanken om at du er så viktig og blblbala, men når man skal kombinere det med et vanlig liv - it is not worth it. 

Velg noe annet 😄 

Anonymkode: dbc3b...6ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...