Tari Skrevet 9. august 2004 #1 Skrevet 9. august 2004 Hvordan er reglene på dette igjen? Kan man vies "kirkelig" utenfor kirkebygget? Eller er det kun om man gifter seg borgerlig?
Orca Skrevet 9. august 2004 #2 Skrevet 9. august 2004 Før kunne man gifte seg omtrent over alt. Nå er det kommet litt strengere regler, og jeg tror det heter seg at vielsen skal foregå på vigsla grunn. Og at presten kan selv velge om hun vil gjøre dette (utenfor kirken). Vi skal ha utendørs "kirkelig" vielse på tuftene av ei gammel steinkirke fra 1100-tallet. Det syntes presten var OK. (Særlig da hun spurte hvorfor vi ikke ville gifte oss i den lokale kirken. Jeg sa at kirkedørene i denne bygda (jeg er innflytter) var for smale for meg så jeg kom ikke inn. Det forstod hun godt da vår mannlige lokale prest er i mot kvinnelige prester (+ homofile, samboere etc) og de har hatt mange konflikter i regionen grunnet dette).
Tari Skrevet 9. august 2004 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2004 Før kunne man gifte seg omtrent over alt. Nå er det kommet litt strengere regler, og jeg tror det heter seg at vielsen skal foregå på vigsla grunn. Og at presten kan selv velge om hun vil gjøre dette (utenfor kirken). Vi skal ha utendørs "kirkelig" vielse på tuftene av ei gammel steinkirke fra 1100-tallet. Det syntes presten var OK. (Særlig da hun spurte hvorfor vi ikke ville gifte oss i den lokale kirken. Jeg sa at kirkedørene i denne bygda (jeg er innflytter) var for smale for meg så jeg kom ikke inn. Det forstod hun godt da vår mannlige lokale prest er i mot kvinnelige prester (+ homofile, samboere etc) og de har hatt mange konflikter i regionen grunnet dette). Ok, så om presten går med på det så kan man gifte seg ute foreksempel?
cezz Skrevet 9. august 2004 #4 Skrevet 9. august 2004 Mitt første innlegg :-) Hvordan er det med borgelig vielser; kan de holdes "hvor som helst"? Har forstått at det skal komme nye regler til nyttår, men har ikke funnet ut hva de sier..
Vimsevips Skrevet 9. august 2004 #5 Skrevet 9. august 2004 Hvordan er det med borgelig vielser; kan de holdes "hvor som helst"? Har forstått at det skal komme nye regler til nyttår' date=' men har ikke funnet ut hva de sier..[/quote'] Forskriftene er ikke ferdige ennå, så frem til de foreligger kan ingen av oss svare deg helt sikkert, dessverre..
lampeskjerm Skrevet 9. august 2004 #6 Skrevet 9. august 2004 Det er kommet innskjerpinger på hvor man kan ha kirkelig vigsel. Det er retningslinjer fra biskopene, men prostene har ansvar for tillatelse i de enkelte tilfellene. Noen prester velger å følge retningslinjer, andre velger å ikke gjøre det. Noen steder har laget oversikt over hvilke steder utenom kirkehus hvor vigsel kan holdes, andre steder er strengere. Jeg ville snakket med kirkekontoret der hvor du bor. Å ha vielse på alternative steder krever ofte mer planlegging enn i et kirkerom. Tror ikke du automatisk har krav på organist osv. ved dette. Det er flere grunner til at det er skjerpet inn.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. august 2004 #7 Skrevet 9. august 2004 Går det an å gifte seg borgerlig på vigslet grunn? Har lyst til å gifte meg i Nes kirkeruiner, som brukes av og til til bryllup, men da er det kristne sådan. Har HF fått vigselsrett enda?
Vimsevips Skrevet 9. august 2004 #8 Skrevet 9. august 2004 Har HF fått vigselsrett enda? De får den ved ny ekterskapslov 1. oktober, men forskriftene foreligger ikke ennå Derfor vil de ikke starte opp med vielser før 31.desember,- altså nyttårs aften.
Nimue Skrevet 10. august 2004 #9 Skrevet 10. august 2004 De får den ved ny ekterskapslov 1. oktober, men forskriftene foreligger ikke ennå Derfor vil de ikke starte opp med vielser før 31.desember,- altså nyttårs aften. Jepp.. Hadde kontakt med HEF Oslo i går, det går nå ann å booke vielser, og prisen for full vielse er 3000.- :o
Gjest Poirot Skrevet 10. august 2004 #10 Skrevet 10. august 2004 Mitt første innlegg :-) Hvordan er det med borgelig vielser; kan de holdes "hvor som helst"? Har forstått at det skal komme nye regler til nyttår, men har ikke funnet ut hva de sier.. Ja, men det forutsetter at du kjenner en dommer (de har ikke lvo til å ta betalt, og få stiller frivillig opp i firtiden sin uten å kjenne brudeparet...)
Vienn Skrevet 11. august 2004 #11 Skrevet 11. august 2004 Vedr. HEF, så forestår de seremonier allerede. Men det formelle må da være på plass og være unnagjort på Tinghuset i forkant. Ser ut som at de ikke kan forestå selve vielsen før 31.12.04. Og vi har booket dem for 4.12. - altså veldig synd dette her..
Vimsevips Skrevet 11. august 2004 #12 Skrevet 11. august 2004 Jepp.. Hadde kontakt med HEF Oslo i går, det går nå ann å booke vielser, og prisen for full vielse er 3000.- :o Dette er delvis feil. Frem til 31.12. bistår de gjerne ved en sermoni, men den formelle biten må altså foregå hos byfogden. Dette fordi de ikke har visgselsrett før 1.10. Og siden forskriftene ikke foreligger ennå, vil de heller ikke arrangere rene vielser før 31.12. Det kan allikevel hende at enkelte lokallag har begynt å booke vielser fra og med 31.12.
Nimue Skrevet 13. august 2004 #13 Skrevet 13. august 2004 Dette er delvis feil. Frem til 31.12. bistår de gjerne ved en sermoni, men den formelle biten må altså foregå hos byfogden. Dette fordi de ikke har visgselsrett før 1.10. Og siden forskriftene ikke foreligger ennå, vil de heller ikke arrangere rene vielser før 31.12. Det kan allikevel hende at enkelte lokallag har begynt å booke vielser fra og med 31.12. Ja, HEF Oslo har begynt med å sette opp/booke VIELSER med VIGSLER fra 31.12.04, og utover i neste år - 2005. Det var det jeg mente!!!! Og i Oslo koster det 3000.-
Fakse Skrevet 13. august 2004 #14 Skrevet 13. august 2004 Ja, HEF Oslo har begynt med å sette opp/booke VIELSER med VIGSLER fra 31.12.04, og utover i neste år - 2005. Det var det jeg mente!!!! Og i Oslo koster det 3000.- I oslo koster det 3000,- for de som ikke er medlemmer i HEF. Omtrent det samme som enkelte kirker tar dersom du ikke hører til den kirken eller ikke er medlem i statskirka i det hele tatt. Ikke så merkelig, hvorfor skulle det være gratis når ingenting annet er gratis?
Nimue Skrevet 13. august 2004 #15 Skrevet 13. august 2004 Jeg fikk den prisen medlem eller ikke (min kjære er medlem).... Jeg mener ikke at det skal være gratis, for all del! Det ville jo vært helt bort i natta!
Tari Skrevet 13. august 2004 Forfatter #16 Skrevet 13. august 2004 Bare en liten oppdatering om noen skulle lure. I Oslo er det ihvertfall ikke lov å gifte seg kirkelig utenom kirkelig grunn selv om presten syns det er ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå