Gjest Sille4 Skrevet 4. februar 2015 #1 Skrevet 4. februar 2015 (endret) Prøver å lage en liten oversikt over hva jeg må gå inn til innkjøp av når vi venter barn, for å ikke glemme noe håper jeg på litt tips fra dere. Hva MÅ man ha og hva er kjekt å ha? :-) Tenker på ting som barnevogn, bilsete etc. Endret 4. februar 2015 av Gjest
MariaHP Skrevet 4. februar 2015 #2 Skrevet 4. februar 2015 http://www.mammanett.no/baby/utstyr/alt-du-trenger-til-babyen
Veggdyret Skrevet 4. februar 2015 #3 Skrevet 4. februar 2015 Vi hadde iallefall klart oss de første 3 månedene (vinterbaby) med: bilsete babydyne og dynetrekk noen gode små tepper vaskekluter stelleunderlag (kommode/vaskemaskin + et tykt håndkle holder igrunnen) vaskebalje + bleier, sinkkrem, klær men det er jo mye på de utstyrslistene som man kan få bruk for, feks. er vogn atskillig mer interessant dersom du har vår/sommerbaby og kan gå ute.
Gjest Sille4 Skrevet 4. februar 2015 #4 Skrevet 4. februar 2015 http://www.mammanett.no/baby/utstyr/alt-du-trenger-til-babyen Takk for link :-)
Gjest Sille4 Skrevet 4. februar 2015 #5 Skrevet 4. februar 2015 Vi hadde iallefall klart oss de første 3 månedene (vinterbaby) med: bilsete babydyne og dynetrekk noen gode små tepper vaskekluter stelleunderlag (kommode/vaskemaskin + et tykt håndkle holder igrunnen) vaskebalje + bleier, sinkkrem, klær men det er jo mye på de utstyrslistene som man kan få bruk for, feks. er vogn atskillig mer interessant dersom du har vår/sommerbaby og kan gå ute. Tusen takk :-)
Gjest Solstråla88 Skrevet 4. februar 2015 #6 Skrevet 4. februar 2015 Vi har nok kjøpt mye unødvendig men skriver opp vår liste allikevel - Sprinkelseng med madrass, overmadrass, dyne, sengekant og sengehimmel - Lenandervugge med himmel, fått låne selve vuggen, men himmelen kjøpte jeg selv. - Babynest - Vogn med Dyne, Lammeskinn,koppholder og stelleveske. Vogna er kjøpt brukt, resten er nytt. - Stellematte - Bilsete med base til bilen - Klær, både ull og bomull. Venter nå i Mars - 2 bomullspledd, så har jeg fått 3 hjemmestikkede ullpledd i gave - Stokke tripp trapp stol med newborn sete - Babybjørn vippestol - Myke håndklær - Sengetøy, laken og tisselaken - Bleier, Burts bees babyolje, bethaphen salve, ammeinlegg (engangs og ull) og purelan - Babycall, vi gikk for avnent sin med video, dyr, men jeg tror det er verdt det.. - Gulpekluter - Bæresele, Vi gikk for Manduca - Vi har også kjøpt noen flasker i tilfelle ammingen går skeis, har også sikret oss med en pakke morsmelkerstattning i pulverfrom og to forskjellige ferdig blandede. Mye av dette er helt sikkert unødvednig, men har kjøpt litt på salg osv. Vi bor i rekkehus med to etasjer så tror det er veldig praktisk å kunne ha lillegutt i vugge på stua ved daglur, og spesielt helt i starten når de sover mye. Ellers blir det også mye soving i vogn, håper jeg. Stokkestolen kan han bruke i mange år, og den kjøpe vi på salg i tillegg. Vuggen vil også bli brukt på soverommet vårt i starten da vi ikke har plass til sprinkelsengen der inne. Det blir fort kostbart med barn, og selvom vi hadde satt av masse penger til utstyr, valgte vi å kjøpe endel brukt. Sparte spesielt mye på vogn, vugga og bæreselen. Betalte 3500 for en 2 år gammel vogn, vugga er lånt ca 1300 spart der og bæreselen betalte jeg 200 for, ny koster denne over 1000.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #7 Skrevet 4. februar 2015 sjekket den linken og jeg vil si det mangler brystskjold der , myke silikon skjermer som barnet kan suge på istedet for å suge rett på brystet om du blir sår elektrisk pumpe er bare nødvendig om du har veldig stor melke produksjon og trenger å få pumpet mye (f.ex. til å levere til sykehuset) ellers klarer du deg godt med en rimelig håndpumpe de første to tre ukene til produksjonen stabiliserer seg Anonymous poster hash: 4a612...3f1
Gjest Sille4 Skrevet 4. februar 2015 #8 Skrevet 4. februar 2015 Vi har nok kjøpt mye unødvendig men skriver opp vår liste allikevel - Sprinkelseng med madrass, overmadrass, dyne, sengekant og sengehimmel - Lenandervugge med himmel, fått låne selve vuggen, men himmelen kjøpte jeg selv. - Babynest - Vogn med Dyne, Lammeskinn,koppholder og stelleveske. Vogna er kjøpt brukt, resten er nytt. - Stellematte - Bilsete med base til bilen - Klær, både ull og bomull. Venter nå i Mars - 2 bomullspledd, så har jeg fått 3 hjemmestikkede ullpledd i gave - Stokke tripp trapp stol med newborn sete - Babybjørn vippestol - Myke håndklær - Sengetøy, laken og tisselaken - Bleier, Burts bees babyolje, bethaphen salve, ammeinlegg (engangs og ull) og purelan - Babycall, vi gikk for avnent sin med video, dyr, men jeg tror det er verdt det.. - Gulpekluter - Bæresele, Vi gikk for Manduca - Vi har også kjøpt noen flasker i tilfelle ammingen går skeis, har også sikret oss med en pakke morsmelkerstattning i pulverfrom og to forskjellige ferdig blandede. Mye av dette er helt sikkert unødvednig, men har kjøpt litt på salg osv. Vi bor i rekkehus med to etasjer så tror det er veldig praktisk å kunne ha lillegutt i vugge på stua ved daglur, og spesielt helt i starten når de sover mye. Ellers blir det også mye soving i vogn, håper jeg. Stokkestolen kan han bruke i mange år, og den kjøpe vi på salg i tillegg. Vuggen vil også bli brukt på soverommet vårt i starten da vi ikke har plass til sprinkelsengen der inne. Det blir fort kostbart med barn, og selvom vi hadde satt av masse penger til utstyr, valgte vi å kjøpe endel brukt. Sparte spesielt mye på vogn, vugga og bæreselen. Betalte 3500 for en 2 år gammel vogn, vugga er lånt ca 1300 spart der og bæreselen betalte jeg 200 for, ny koster denne over 1000. Tusen takk for mange gode tips! :-) Satser selv på å få kjøpt mye brukt også.
Gjest Solstråla88 Skrevet 4. februar 2015 #9 Skrevet 4. februar 2015 Tusen takk for mange gode tips! :-) Satser selv på å få kjøpt mye brukt også. Bare hyggelig! Det ikke bør kjøpe brukt er Madrass og bilsete, bare et tips ;-)
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #10 Skrevet 4. februar 2015 Det jeg angrer på at vi IKKE hadde var tripp trapp new born sete. Fikk det når han var 3 mnd og hadde hatt bruk for det før! En ting til man ikke må ha, men som hadde gjort livet mitt lettere de første mnd er vippestol med bevegelse og white noise. Satt med babyen på meg 24/7! Så neste gang skal jeg ha disse tingene i tilleg til det "vanlige" Anonymous poster hash: 6c790...8d8
Solsikke84 Skrevet 4. februar 2015 #11 Skrevet 4. februar 2015 Babynest, omslagsbodier i ull og ull/silke og kamera... Er de tre tingene vi forsøkte å slite helt ut de første månedene Omslagsbodier til de helt nyfødte er genialt. 1
Gjest Sille4 Skrevet 5. februar 2015 #12 Skrevet 5. februar 2015 Tusen takk for alle gode tips! :-) Blir en fin og lang liste til slutt
Lillemini Skrevet 5. februar 2015 #13 Skrevet 5. februar 2015 Den største feilen vi gjorde var at vi aldri tenkte på at det faktisk går an å kjøpe inn tingn ETTER at babyen er født. 😜 Vi hadde derfor alt for mye utstyr og klær. Det jeg tenker er helt nødvendig er: Noen ullbodyer og ullstrømpebukser Bodyer og strømpebukser i bommull Noen pyjamaser En varm helddress til utebruk Lue, en i ull og en i bomull Masse gulpekluter Vugge eller annen babyseng med dyne eller sovepose(sprinkelseng brukte vi ikke før hun var 6 måneder) Stelleplass Vogn Bilstol Bleier Inotiol sinksalve Utstyr til å stelle navlestumpen Ammeinnlegg Noen myke babytepper, gjerne i babyull Babycall Bæresele eller bæretøy Ting vi kjøpte som vi ikke trengte var brystpumpe (da ammingen gikk fint), flasker, smokker (hun tok ikke smokk før hun var 3 måneder, og da ville hun ikke ha den typen vi hadde kjøpt), vippestol (nektet å sitte i den), en dagseng til stua (ville utelukkende sove i vogn), masse babyprodukter som oljer, såper, kremer osv som vi aldri brukte, en hel haug med klær som kjoler, bukser og gensere (søte men upraktiske), babygym (nektet å ligge på gulvet pga kolikk), ammebh og ammetopper (syntes det var like lett å vippe ut puppen med vanlig bh og en singlett), og sikker masse annet. Nå hadde vi en baby med ekstrem kolikk , så med en "vanlig" baby hadde sikkert noen av disse tingene blitt brukt. Men det er jo faktisk ikke et stort problem å stikke ut og kjøpe etter babyen har kommet, såfremt man ikke bor milevis unna butikker da.
mulberrygal Skrevet 5. februar 2015 #14 Skrevet 5. februar 2015 Skriver to lister. En for det vi hadde og ikke fikk bruk for og en liste for det nødvendige og det jeg savnet. Ting som var nyttig til sommerbaby. Vogn med dyne Voksipose (begynte å bruke den i oktober, greit å finne den tidlig billig på bruktmarkedet) Ergobaby Vippestol med sanger Matstol (vi hadde ikke newbornsete, men skulle ønske vi hadde det) Babygym Vugge (tja, måtte kjøpe sprinkelseng ved 4 måneder, så ikke aller nødvendigste) Sprinkelseng med pute+dyne+kantbeskytter og overmadrass i ull (istedenfor lammeksinn) Bilstol Stellekommode Ammeinnlegg (engangs, hadde ull også men skjønte ikke poenget da jeg lekte som ei sil den første tiden) Ammebh Klær til baby Vi fikk endel salver i babypakkene (brukte vell sinksalve 3 ganger det første året)
Gjest Sille4 Skrevet 7. februar 2015 #15 Skrevet 7. februar 2015 Tusen takk igjen for alle flotte tips og råd!
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #16 Skrevet 7. februar 2015 ulltøy. Anonymous poster hash: 3ab6a...c19
Amarone Skrevet 7. februar 2015 #17 Skrevet 7. februar 2015 Det jeg skulle ønske vi/jeg visste på forhånd: - Mange flere gulpekluter enn vi trodde (begynte vel med fem, har nå 15...) - Omslagsbodyer og pysjer er helt genialt - Bukser er enklere å ta på enn sparkebukser, og bukser/ pysjer med fot blir fortere utvokst enn de uten fot - Ammeinnlegg i bambus er ubetinget mest komfortable - Ammeputen Cosyfix er mye bedre enn trekantpute (har begge deler) - Foretrekker ammetopper: å trekke opp genser, ned singlet og ned med bh er mye styr. Mye enklere med ammetopper... - Heldigvis hadde vi masse småhåndklær fra før: ideelt for stellebord og som underlag for tepper i sofa og beskyttelse for ammepute
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2015 #18 Skrevet 7. februar 2015 Putt litt halm i en trekasse. Kjøp myrra, røkelse og litt gull. Anonymous poster hash: f10ff...eba
Kassiopeia Skrevet 7. februar 2015 #19 Skrevet 7. februar 2015 Min største åpenbaring i ettertid er at det er veldig mye utstyr man finner på disse listene som kan kjøpes inn etterhvert. Vi kjøpte inn alt for mye som aldri ble brukt, hva slags utstyr man trenger kommer jo også helt an på, alt ettersom hvordan type babyen blant annet. For oss var det absolutt nødvendige utstyret: Soveplass til babyen, vi fikk låne stefaren min sin vugge som han selv sov i som baby. Faren hans var en meget dyktig hobbysnekker og lagde vuggen som er dekorert med nydelige treskjærings mønster. Kjøpte også en ekstra litenvugge brukt slik at vi hadde en på rommet vårt og en i stuen. - Ikke overdrive innkjøpet med klær. Vi hadde ALT for mye klær, og selv om vi fikk en ekstremgulper trenger man faktisk ikke så veldig mye i hver størrelse. Er synd når man aldri får brukt alle klærne en gang før de vokser ut av dem. Angrer på at vi for det meste kjøpte bomullsklær, og anbefaler heller å kjøpe et lite utvalg med ullbodyer og ullstrømpebukser. Vi brukte aldri omslagsbodyene vi kjøpte, og jeg synes absolutt vanlige er mye bedre. Brukte også sjeldent bukser, de første tiden brukte han for det meste bare body og strømpebukse. -ullfleecedressen fra nøstebarn er GENIAL! Vi fikk vinterbaby og denne dressen ble uten tvil det plagget han har brukt mest. - pysjamas med glidelås som kan glides fra begge sidene. Veldig kjekt til natten. - lue - vognpose siden vi hadde vinterbaby - gulpekluter! - anbefaler å samle inn alt av gratise babypakker, man får alt det som er nødvendig av salver, kremer og div til badet. - stellebord. - vogn. - den kremen til brystvortene var høyst nødvendig å ha med på sykehuset. - bleier. - ammeinnlegg av den vanlige typen. Ull ble bortkastet for min del. - helseteppe og et par vanlige babytepper. - dyne, to dynetrekk og laken, madrass. - enkel badebalje. Av utstyr som jeg kunne ventet med å kjøpe senere, som ble gull verd for oss: - vippestol. Ble godt brukt hos oss, og er for meg et mye bedre valg enn new born setet til tripp trapp stolen. - babygym - ergobaby bæresele. Kjøpte bæresjal også under svangerskapet, og det ble aldri brukt. - flasker, og elektrisk brystpumpe. Dette synes jeg er unødvendig å kjøpe på forhånd, så fremst man ikke har bestemt seg at amming er uaktuelt.. Men nå fikk vi en prematur sønn med et langt sykehusopphold som fikk melk gjennom slange i navlen og etterhvert sonde, så når vi endelig fikk starte opp med ammingen klarte han aldri å suge skikkelig, selv med skjold, så alt utstyret kom godt med. Men jeg kunne som sagt ventet med disse innkjøpene. - nøstebarn sitt lammeskinn. Genial i vognen. - babycall, kjøpte den billige typen til avent som også er best i test. Har brukt oppladbare batterier som også er genialt, de varer lenge og tar bare noen timer å lade opp igjen. Jeg synes kamera og alt mulig annet fancy man kan få på de dyreste typene er unødvendig og hysterisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå