Gå til innhold

Sykemeldt - men får mindre lønn og mer i skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber deltid i butikk og har følgende problemstilling : når jeg sykemelder meg er det ikke jobben, men nav som utbetalef lønna. Da må jeg levere biinntektskattekort og dermed trekker de mer lønn i tillegg til at jeg får mindre utbetalt. Dette skjedde sist jeg var sykemeldt. Nå sliter jeg med helsa igjen men har ikke råd til å sykemelde meg og med samme opplegg. Prøver å finne ut om dette er normalt - står ingenting i kontrakten min. Hvor kan jeg finne svar ?

Anonymous poster hash: cc1fc...c7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver skal betale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Deretter skal NAV betale sykepenger med mindre arbeidsgiver betaler utover arbeidsgiverperioden. Men du skal ikke trenge å levere inn noe mer enn del D av sykemeldingen til NAV. Jeg har jobbet både deltid og fulltid og har aldri opplevd å måtte levere skattekort til NAV når jeg har vært sykemeldt. Du har krav på sykepenger tilsvarende gj.snitt lønn de siste tre mnd mener jeg det er.

Anonymous poster hash: 62d76...09d

Skrevet

NAV har fått skatteopplysninger rett fra skatteetaten de siste årene. Om du har opplevd å bli trukket for mye er det fordi du har levert skattekort med høyere trekkprosent selv. De trekker jo mer i skatt "når du selv ber om det", noe de garantert har oppfattet det som siden du har levert skattekort.

Sykepengene dine er det samme som du har i lønn. Om du har fast månedslønn så er det denne du får, jobber du forskjellig måned til måned så er det snitt som skrevet over her.

Anonymous poster hash: 057de...1ef

Gjest Phoenix
Skrevet (endret)

Jobber deltid i butikk og har følgende problemstilling : når jeg sykemelder meg er det ikke jobben, men nav som utbetalef lønna. Da må jeg levere biinntektskattekort og dermed trekker de mer lønn i tillegg til at jeg får mindre utbetalt. Dette skjedde sist jeg var sykemeldt. Nå sliter jeg med helsa igjen men har ikke råd til å sykemelde meg og med samme opplegg. Prøver å finne ut om dette er normalt - står ingenting i kontrakten min. Hvor kan jeg finne svar ?

Anonymous poster hash: cc1fc...c7f

De skal trekke vanlig skatt, men det var en stund det var litt rot med det så det ble trukket fra skattekortet til biarbeidsgiver.

Har du fast månedslønn eller jobber du variabelt?

Endret av Phoenix

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...