AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #1 Skrevet 4. februar 2015 Jeg har en inkassogjeld fra ett "tidligere liv" som jeg ikke har fortalt min samboer om.. Ja!! Jeg burde gjort dette for lenge siden!! Jeg ble uventet gravid mens vi fortsatt "holdt på" og så har det ene ført til det andre.. Nå er vi samboere. Jeg vet at han kommer til å avslutte forholdet når han får vite om det. Men hva skjer med omsorgen for barnet?? Har han mer rettigheter enn meg fordi han har en stabil økonomi?? Anonymous poster hash: 95812...5c2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #2 Skrevet 4. februar 2015 Tror ikke det har så mye å si.. Mamma fikk foreldreansvaret for meg, selv om pappa var den med pengene.. Ho hadde ingenting.. Bare fordi man har inkasso er man ikke dårlig foreldre Men kanskje du burde prøve å finne løsninger for å slette gjelden? Hvis dette er noe samboer kommer til å bruke mot deg er det nok greit å ha en plan på nedbetaling, for å vise at du tenker fremover.. Lykketil! Anonymous poster hash: 2cbbc...422
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #3 Skrevet 4. februar 2015 Tror ikke det har så mye å si.. Mamma fikk foreldreansvaret for meg, selv om pappa var den med pengene.. Ho hadde ingenting.. Bare fordi man har inkasso er man ikke dårlig foreldre Men kanskje du burde prøve å finne løsninger for å slette gjelden? Hvis dette er noe samboer kommer til å bruke mot deg er det nok greit å ha en plan på nedbetaling, for å vise at du tenker fremover.. Lykketil! Anonymous poster hash: 2cbbc...422 Ja, jeg har jo lyst til å slette gjelden.. Men i og med at jeg holder dette skjult, så er det vanskelig å legge bort mye penger til gjeld hver måned.. Uff!! Når Jeg skriver set ned så ser jeg jo enda lettere hvor idiotisk og innviklet det er!! Hadde jeg hatt ett vanlig lån så hadde jeg jo blitt kvitt dette for lenge siden!! Jeg syns det er vanskelig å spørre mamma også, selv om jeg vet at hun kan hjelpe.. Forslag til fremgangsmåte der?? Anonymous poster hash: 95812...5c2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #4 Skrevet 4. februar 2015 Tror ikke det har så mye å si.. Mamma fikk foreldreansvaret for meg, selv om pappa var den med pengene.. Ho hadde ingenting.. Bare fordi man har inkasso er man ikke dårlig foreldre Men kanskje du burde prøve å finne løsninger for å slette gjelden? Hvis dette er noe samboer kommer til å bruke mot deg er det nok greit å ha en plan på nedbetaling, for å vise at du tenker fremover.. Lykketil! Anonymous poster hash: 2cbbc...422 Men om det ikke har noe med foreldrerett å gjøre, så senker jeg jo skuldrene litt.. Er litt lettere å få fortaøt det til han nå.. Min største skrekk er jo å miste datteren min.. Anonymous poster hash: 95812...5c2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #5 Skrevet 4. februar 2015 Men i og med at jeg holder dette skjult, så er det vanskelig å legge bort mye penger til gjeld hver måned.. Uff!! Er det noe du vanligvis bruker penger på, som du kan kutte ned på uten at han får vite det? Lunsj i kantina, en cola her og en cola der? Anonymous poster hash: 00884...893
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #6 Skrevet 4. februar 2015 Jeg har en inkassogjeld fra ett "tidligere liv" som jeg ikke har fortalt min samboer om.. Ja!! Jeg burde gjort dette for lenge siden!! Jeg ble uventet gravid mens vi fortsatt "holdt på" og så har det ene ført til det andre.. Nå er vi samboere. Jeg vet at han kommer til å avslutte forholdet når han får vite om det. Men hva skjer med omsorgen for barnet?? Har han mer rettigheter enn meg fordi han har en stabil økonomi??Anonymous poster hash: 95812...5c2 hvis han dumper deg over det, så er det ikke mye til forhold! Anonymous poster hash: 23f5b...5b8 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #7 Skrevet 4. februar 2015 Ja, jeg har jo lyst til å slette gjelden.. Men i og med at jeg holder dette skjult, så er det vanskelig å legge bort mye penger til gjeld hver måned.. Uff!! Når Jeg skriver set ned så ser jeg jo enda lettere hvor idiotisk og innviklet det er!! Hadde jeg hatt ett vanlig lån så hadde jeg jo blitt kvitt dette for lenge siden!! Jeg syns det er vanskelig å spørre mamma også, selv om jeg vet at hun kan hjelpe.. Forslag til fremgangsmåte der??Anonymous poster hash: 95812...5c2 Vil det si at du ikke betaler noe på denne gjelda? Slik at lånet bare øker og øker? Anonymous poster hash: 0e7b5...7dc 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #8 Skrevet 4. februar 2015 Jeg er ingen ekspert og har absolutt ingen fasit, men jeg kan aldri tro det har noe å si. Omsorgsrett baseres vel på omsorgsevne og hva som er best for barnet i forhold til trygghet og stabilitet.Anonymous poster hash: e79f0...605 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #9 Skrevet 4. februar 2015 Betaler du ned og tar kontroll på denne gjelda, da? Hvis du gjør det tviler jeg på at han slår opp på grunn av det. Hvis ikke er det helt andre ting du bør bekymre deg for enn samlivsbrudd. Anonymous poster hash: 0732f...700
Tirkes Skrevet 4. februar 2015 #10 Skrevet 4. februar 2015 Dersom inkasso og tullegjelvd eller tvangsinnkreving og tvangssalg hadde vært grunn til at man er regnet som uskikket som foreldre, så ville mange på Luksusfellen fått besøk av barnevernet. Så lenge barnet har det bra, er skodd godt og kledd godt til vær og vind og spiser variert kost og ellers har det fint, så betyr ikke din gjeldssituasjon så mye. Når det er sagt, så bør du legge kortene på bordet til din samboer. Ha en plan for hvordan du med din egen lønn skal rydde opp, og foreslå at dere har adskilt økonomi frem til gjelden din er borte. Dette er veldig ansvarlig gjort. Om du lyver, dekker over og forsøker å betale ned i stillhet, så kan dette medføre mer trøbbel for deg. Feks du betaler ned delbatling på gjeld, også ber han deg fylle full tank på bilen. Ja, for han har jo betalt årsavgiften, så fint om du tar bensin nå, du fikk jo nettopp lønn. Ja, sier du. Også...? Skal du låne av noen når budsjettet ryker? I det sekundet du begynner å lyve for ham om hva lønnen din var, hva ting kostet eller lignende, så bedrar du ham (dersom dere deler på økonomiske plikter). Du utfører da et økonomisk bedrag. Dersom du presenterer en nedbetalingsplan, innrømmer dine synder og skal rydde opp uten at han eller hans barn får svi eller lide økonomisk, så bedrar du ingen, og du gjør nedbetalingen lettere for deg selv. Og mannen vil neppe gå fra det pga en sånn innrømmelse, da var nok neppe forholdet liv laga fra før av. Skriv det ned på et brev og la ham lese foran deg, om du er typen som tar lett til tårene og er redd du ikke skal få forklart alt. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #11 Skrevet 4. februar 2015 Betaler du ned og tar kontroll på denne gjelda, da? Hvis du gjør det tviler jeg på at han slår opp på grunn av det. Hvis ikke er det helt andre ting du bør bekymre deg for enn samlivsbrudd. Anonymous poster hash: 0732f...700 Jeg bekymrer meg ikke for samlivsbrudd.. Jeg bekymrer meg over omsorgsretten til min datter.. Jeg har desverre ikke kontroll nå.. Jeg har det vanskelig med å legge av penger han vet jeg har.. Jrg har holdt dette skjult lenge.. Anonymous poster hash: 95812...5c2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #12 Skrevet 4. februar 2015 Jeg bekymrer meg ikke for samlivsbrudd.. Jeg bekymrer meg over omsorgsretten til min datter.. Jeg har desverre ikke kontroll nå.. Jeg har det vanskelig med å legge av penger han vet jeg har.. Jrg har holdt dette skjult lenge.. Anonymous poster hash: 95812...5c2 Da anbefaler jeg at du gjør som Tirkes beskriver over her. Å stikke hodet i sanden og late som ingenting gjør deg ikke til en særlig stabil økonomisk foresatt, men å bare HA en inkassogjeld som man har tatt tak i og har en nedbetalingsplan på, det gjør deg til en ansvarlig person. Anonymous poster hash: 0732f...700
PPM Skrevet 4. februar 2015 #13 Skrevet 4. februar 2015 Jeg vet at han kommer til å avslutte forholdet når han får vite om det.Anonymous poster hash: 95812...5c2 Hva gjør deg så sikker på det?
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 4. februar 2015 #14 Skrevet 4. februar 2015 Hvor stor sum er det snakk om da? Når ser du for deg at du realistisk sett kan få ha nedbetalt alt? Uansett bør du fortelle ham det så snart du kan dersom du ønsker at dere har et godt og tillitsfullt forhold.
Tirkes Skrevet 4. februar 2015 #15 Skrevet 4. februar 2015 Jeg bekymrer meg ikke for samlivsbrudd.. Jeg bekymrer meg over omsorgsretten til min datter.. Jeg har desverre ikke kontroll nå.. Jeg har det vanskelig med å legge av penger han vet jeg har.. Jrg har holdt dette skjult lenge..Anonymous poster hash: 95812...5c2 Har en venninne som hadde det slik. Han visste hun tjente ca 20 000 etter skatt. Felles barn. Hun betalte ned 3000 i mnd på "gammel moro". De betalte inn lik sum på regningskonto og sparte i felleskap til ferie og delte litt på feelingen og tok ting annenhver gang osv. Men han var flink med penger og hadde derfor god ca-styring. Han visste at hun betalte X ned på sparing og regning, og visste at siden han hadde betalt vintersko til barna og matvarer i forrige uike, så har madammen masse penger igjen. Kino, kjære? Du drar kortet du, og bestill en pizza etterpå. Jeg kan fylle bensin i morgen i stedet. Og hun måtte gjøre det. For hver eneste måned antok han at hun hadde tre tusen kroner mer å rutte for. Når hun var blakk før "tiden" for å være blakk, så ble han irritert. Fordi hun rotet bort pengene på tull, og tydelig drev med impulshopping. Når han fikk vite hvordan det stod til, så ble han litt oppgitt, men viser nå en helt annen forståelse for hennes hverdag. Den gamle moroa er fortsatt hennes å rydde opp, men nå slipper hun å finpusse en fasade i sitt eget hjem. Og det er den sistnevnte der som rævkjører mange. Jeg har lønns og personalansvar for svært mange mennesker, og har hatt mange samtaler om forskudd som har resultert i at jeg får vite mer enn jeg bør... mange har litt svin på skogen, og verst samvittighet har de som skjuler dette for sine nærmeste. 1
skyflakes Skrevet 4. februar 2015 #16 Skrevet 4. februar 2015 hvis han dumper deg over det, så er det ikke mye til forhold! Anonymous poster hash: 23f5b...5b8 Hadde min samboer løyet til meg om noe så grunnleggende som økonomi hadde jeg nok også vurdert å avslutte forholdet. Foreldrerett har nok ingenting med inkassogjeld å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #17 Skrevet 4. februar 2015 Hadde min samboer løyet til meg om noe så grunnleggende som økonomi hadde jeg nok også vurdert å avslutte forholdet. Foreldrerett har nok ingenting med inkassogjeld å gjøre. Jeg bekymrer meg ikke for samlivsbrudd.. Jeg bekymrer meg over omsorgsretten til min datter.. Jeg har desverre ikke kontroll nå.. Jeg har det vanskelig med å legge av penger han vet jeg har.. Jrg har holdt dette skjult lenge..Anonymous poster hash: 95812...5c2 Men da er det ikke inkassogjeld bare fra ditt "tidligere liv", som du skriver i HI. Hvis du ikke har tatt tak i denne gjelden i ditt "nåværende liv" (fått en betalingsavtale, kontaktet kreditorer, betalt ned litt.. ol), så er jo dette "tidligere" livet på ingen måte historie. Jeg ville ikke bekymret meg over foreldrerett. Det skal svært mye til å miste foreldreretten. Men du bør prøve å få ryddet opp litt og vise vilje - FØR du forteller det til din samboer. Det er nemlig svært stor forskjell på å ha en rotete økonomi i fortiden, og å ha en rotete økonomi fremdeles. Anonymous poster hash: 0e7b5...7dc
absinthia Skrevet 4. februar 2015 #18 Skrevet 4. februar 2015 (endret) Selvfølgelig skal du fortelle ham det selv om det er vanskelig. Vær ærlig! Om han drar på grunn av dette, så vil uansett ikke forholdet deres takle et barn. Ta kontakt med nav for å få dem til å hjelpe deg med en plan, de har plikt til å hjelpe deg med en skakkjørt økonomi og kan hjelpe deg med rådgiving og kanskje en eller annen form for gjeldsordning. Han får ikke full foreldreretten på grunn av dette, da ville det vært flere enslige fedre der ute. Endret 4. februar 2015 av absinthia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå