AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #1 Skrevet 4. februar 2015 Hei. Jeg vurderer å søke juss til høsten, men er veldig usikker pga. at jeg har hørt så mange negative ting om miljøet på jussen. Har fått inntrykk av at det er mange arrogante studenter, og at miljøet bærer preg av spisse albuer og kynisme. Dette dreier seg mest om studenter i ved UiO, som visstnok også har en nedlatende holdning overfor privatister. Er det noe sant i disse påstandene? Er det forskjellig miljø ved de forskjellige universitetene? Er forholdsvis interessert i juss, men jeg orker ikke å gå der hvis miljøet er til å spy av. Anonymous poster hash: 12254...7b8
Shai Skrevet 4. februar 2015 #2 Skrevet 4. februar 2015 Hei. Jeg vurderer å søke juss til høsten, men er veldig usikker pga. at jeg har hørt så mange negative ting om miljøet på jussen. Har fått inntrykk av at det er mange arrogante studenter, og at miljøet bærer preg av spisse albuer og kynisme. Dette dreier seg mest om studenter i ved UiO, som visstnok også har en nedlatende holdning overfor privatister. Er det noe sant i disse påstandene? Er det forskjellig miljø ved de forskjellige universitetene? Er forholdsvis interessert i juss, men jeg orker ikke å gå der hvis miljøet er til å spy av. Anonymous poster hash: 12254...7b8 Har bare hørt om dette via faren min, men etter hans erfaring har det mer med geografisk enn fagområde å gjøre. Han jobber på en høyskole i en storby (ikke Oslo), og i følge han er det et dårligere miljø på universitetene og høyskolene i Oslo-området pga. lite spredt område hvor elevene kommer fra. I byer som Bergen og Trondheim vil miljøet være bedre fordi det er folk fra overalt i landet, mens på f.eks. UiO vil det være flere studenter fra samme område, og det vil derfor være et dårligere miljø. Men med spesifike linjer kan jeg ikke hjelpe deg
Pottah Skrevet 4. februar 2015 #3 Skrevet 4. februar 2015 Jeg har bare gått et halvt år, men jeg trives godt. Og det til tross for at jeg alltid likte meg best alene på grunnskolen+ videregående. Men det er jo klart at jeg ser at har blitt dannet visse "gjenger" eller hva man skal kalle det, med folk som virker litt som det du beskrev. Personlig sliter jeg meet press fra meg selv, ikke fra medstudenter. Det var faktisk ikke så mange som spurte hvordan det gikk på eksamen heller. Og de som spurte maste ikke når jeg svarte at det gikk bra eller greit nok/whaterver. Alt i alt er jeg altså positivt overrasket. Jeg tror det handler mest om å finne riktig "gjeng". Du blir inndelt i kollokviegruppe + faddergruppe
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #4 Skrevet 4. februar 2015 Jeg er jusstudent på tredjeåret, men går i Bergen. Hovedproblemet med miljøet er jusstudenters evinnelige jakt på perfeksjon. Middelmådighet er ikke greit. En skal ha de beste karakterene, være sprek, drive med en rekke verv, være med på alt slags av sosiale arrangementer og aller helst ikke ha så lite penger å rutte med (= jobbe utenom studiene, for oss fattigluser). Det er det som er problemet - all konkurransen. Etter at jeg begynte på 3. avd merket jeg brått at det ble enda tøffere. Ikke pga. selve studiene - de er helt grei, men alt fokuset på å være trainee, å jobbe her og der og alt slags fjas. Jeg er ikke bedre enn mine medstudenter, fordi jeg synes også det (for min egen del) er viktig med gode karakterer. Men jeg er ikke sprek, jeg er ikke en av de typiske nydelige jussjentene, og jeg er ikke sånn supersosial. Miljøet tærer på, så jeg er glad for at jeg er over halvveis. Anonymous poster hash: 9df70...9e9 1
Gjest Vind Skrevet 4. februar 2015 #5 Skrevet 4. februar 2015 Har både venner og slekt som har studert juss og de er fine, ymdyke og hyggelige normale mennesker. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #6 Skrevet 4. februar 2015 Hei. Jeg vurderer å søke juss til høsten, men er veldig usikker pga. at jeg har hørt så mange negative ting om miljøet på jussen. Har fått inntrykk av at det er mange arrogante studenter, og at miljøet bærer preg av spisse albuer og kynisme. Dette dreier seg mest om studenter i ved UiO, som visstnok også har en nedlatende holdning overfor privatister. Er det noe sant i disse påstandene? Er det forskjellig miljø ved de forskjellige universitetene? Er forholdsvis interessert i juss, men jeg orker ikke å gå der hvis miljøet er til å spy av. Anonymous poster hash: 12254...7b8 Jeg går 4. året ved UiO. Jusstudiet er virkelig et sammensurium av forskjellige mennesker, noen som du beskriver men også en masse folk som ikke er slik du beskriver. Jeg har møtt de mest arrrogante menneskene jeg kjenner på jusen, men også de minst arrogante menneskene. De fleste finner sin "gjeng" med likesinnede, om man ønsker å finne folk med spisse albuer og som fremmer karakterpress så finner du disse. De fleste pleier å jekke seg ned etter noen eksamener uansett. Privatistordningen er under avvikling - ja, mange har nok hatt en nedlatende holdning ovenfor disse, men det er gjerne de samme jeg personlig har valgt ikke være veldig god venn med. Forøvrig har jeg møtt venner gjennom studiet fra hele Norge, ikke bare Oslo og umiddelbar omegn. Anonymous poster hash: 92400...d89
Summers Skrevet 4. februar 2015 #7 Skrevet 4. februar 2015 Jeg er jusstudent på tredjeåret, men går i Bergen. Hovedproblemet med miljøet er jusstudenters evinnelige jakt på perfeksjon. Middelmådighet er ikke greit. En skal ha de beste karakterene, være sprek, drive med en rekke verv, være med på alt slags av sosiale arrangementer og aller helst ikke ha så lite penger å rutte med (= jobbe utenom studiene, for oss fattigluser). Det er det som er problemet - all konkurransen. Etter at jeg begynte på 3. avd merket jeg brått at det ble enda tøffere. Ikke pga. selve studiene - de er helt grei, men alt fokuset på å være trainee, å jobbe her og der og alt slags fjas. Jeg er ikke bedre enn mine medstudenter, fordi jeg synes også det (for min egen del) er viktig med gode karakterer. Men jeg er ikke sprek, jeg er ikke en av de typiske nydelige jussjentene, og jeg er ikke sånn supersosial. Miljøet tærer på, så jeg er glad for at jeg er over halvveis. Anonymous poster hash: 9df70...9e9 Men det kommer vel an på hvem man henger med? Alle kan jo ikke gå etter perfeksjon og det er jo rimelig store kull på jusen.
Gjest Salvesen Skrevet 4. februar 2015 #8 Skrevet 4. februar 2015 Dette er et problem De alltid vil støte på når det kommer til typiske "status-utdannelser", ettersom slike studier har en tendens til å tiltrekke seg mennesker som kun er opptatt av én ting; status. Og spisse albuer, baksnakkelse og falskhet har alltid vært gode kilder til statusoppnåelse. Men det vil også være flust av andre typer studenter der - greie studenter med en genuin faglig interesse - så det gjelder bare for Dem å finne det miljøet som passer Dem selv. Uansett vil det alltid være flere typer miljøer dersom utdanningsinstitusjonen er stor nok - det er jo ikke slik at alle henger med alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå