AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #1 Skrevet 4. februar 2015 Jeg og samboeren har til nå har ulik økonomi, og bidratt 50/50 på alle regninger. Nå har vi kjøpt bolig sammen, og usikker på hvordan vi skal gjøre det, og behøver tips. Jeg går inn med noe mer EK enn han i boligen. Dvs. i teorien ville vi eid 48/52 av boligen. Lite i forhold til, men er også endel tusner jeg har spart, og ofret annet for. Synd å miste de. Jeg har samtidig lyst å kutte mer ned på jobb, og ta noen fag/kurs. I dag tjener han ca. 140 000 kr mer enn meg. Vi har pratet om at jeg kan kutte litt ned på jobbinga, og ta disse kursene. Da vil han fremover tjene ca. 200 000 kr mer enn meg. I kroner og ører så tilsvarer det ca. 11 000 kr i mnd. utbetalt. Han har billån på 2 000 kr, og sitter da igjen med 9 000 kr mer enn meg i mnd. Dersom vi går for fellesøkonomi, så "får" jeg 4500 kr av han i mnd. Han dekker den delen av min del av utgifter. Etter å ha bodd sammen 2 år, så vil jo jeg ha fått igjen det jeg har spyttet inn i EK. Vi er fristet til å si at det går opp i opp. Men min familie står på sidelinjen og mener jeg må beskytte det jeg går inn med i EK. Og skrive 48/52 eierdel. Evt. at jeg får tilbake min EK ved salg. De mener også at som samboere, så skal man dele midler. Jeg blir litt usikker. Dersom vi ikke har felles økonomi, har jeg ikke mulighet til å kutte ned på jobb, og kan ikke ta disse kursene. Og han kan lett spare opp. Hva mener dere? Kan det sammenlignes? Anonymous poster hash: 1b11f...d51
Mystico Skrevet 4. februar 2015 #2 Skrevet 4. februar 2015 Om du skal eie 52% så må du også betale 52% av rentene. Ellers blir det helt feil. Hvorfor ikke heller lage en avtale der dere begge eier huset 50% men du skal få ut din del av EK som du hadde mer enn han ved et evt salg før dere splitter resterende sum i 2? Feks: Du har 500K I EK. Han har 400K Hus selges for 3MNOK. Du tar de første 100K. Deretter deler dere likt 2.9MNOK.
nojac Skrevet 4. februar 2015 #3 Skrevet 4. februar 2015 Skriv 50/50.Jeg ville beholdt adskilt økonomi til dere eventuelt gifter dere / får barn.Da vil de 4500 han betaler for deg komme til fratrekk fra egenkapitalen din (eller i tillegg på hans)og etter hvert utligne forskjellen dere nå har i egenkapital.Så avtaler dere bare hvordan dette skal deles hvis dere går fra fra hverandre. Viktig at denne avtalen er på plass mens dere er gode venner...
Gjest Kritt Skrevet 4. februar 2015 #4 Skrevet 4. februar 2015 Uansett hvilken løsning dere går for - sørg for å få satt opp en skriftlig avtale der ordningen er klart beskrevet. Bruk evt. et par timer hos advokat, det er en god investering. Husk at avtaler bør skrives mens man er enige og vel forlikte. Ikke lett å få avtaler ned på papiret om dere en dag skulle være mindre enige. Og når man er mindre enige har man en tilbøyelighet til å huske ting forskjellig.
Tirkes Skrevet 4. februar 2015 #5 Skrevet 4. februar 2015 (endret) Jeg og mannen var i en tilsvarende situasjon. Vi skrev 50&50, og pga ulik inntekt (andre veien, jeg tjener mest om noen har golddigger-argument) så valgte vi å dele alle midler. Vi deler liv, eiendom og hverdag. For meg er det viktigere å investere i nåtiden sammen enn å dekke for egen ræv i tilfelle det blir brudd. Og i perioder tidligere i samlivet vårt har han tjent mest. Ryker jobben min, så vet jeg at hans lønning er vår. Så her bør dere bestemme.. Delt eller felles økonomi? Dersom delt (adskilt) så skriv 48/52, og du betaler 52% av rentene, og du betaler 50% av strøm, telefon, osv osv.. Selv om inntekten er ulik. Han vil da ha større bufferkonto og sparemuligheter enn deg. Dersom felles, så skriv 50/50, og la den som får inn mest betale mest ut, del på overskuddet sammen, og del på din EK sammen. Begge deler er helt fair, dere må bare bestemme hva som er riktig for dere to. Endret 4. februar 2015 av Tirkes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå