AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #1 Skrevet 4. februar 2015 Han jeg dater er personlig kristen og aktiv i en menighet.Han er oppvokst i et bedehus- og indremisjonsmiljø der de er i mot "alt". Han er nærmere 40 år,har lite dame-erfaring,har nesten aldri vært på byen med venner,festet og drukket alkohol. Kortspill,spåing,abort,å bo sammen uten å være gift eller gifte seg på nytt i kirken om man er skilt fra før er no-no i hans bok. Derfor ble jeg litt forundret da han sa at sex utenfor ekteskap var helt greit (om man er i et forhold). Jeg er ikke religiøs og ta sex som en selvfølge i ethvert forhold - gift eller ei, men hadde forventet at han hadde et mer konservativt syn på dette siden han også er i mot å bo sammen uten å være gift... Hvordan hadde dere reagert på dette.Er det dobbeltmoralsk å være for sex utenfor ekteskap når man er i mot nesten alt annet? Prøver han bare å få seg noe,eller er det vanlig at kristne plukker bort de levereglene de ikke vil ha? Anonymous poster hash: 34425...d5a 1
Gjest Lille-pus Skrevet 4. februar 2015 #2 Skrevet 4. februar 2015 Han jeg dater er personlig kristen og aktiv i en menighet.Han er oppvokst i et bedehus- og indremisjonsmiljø der de er i mot "alt". Han er nærmere 40 år,har lite dame-erfaring,har nesten aldri vært på byen med venner,festet og drukket alkohol. Kortspill,spåing,abort,å bo sammen uten å være gift eller gifte seg på nytt i kirken om man er skilt fra før er no-no i hans bok. Derfor ble jeg litt forundret da han sa at sex utenfor ekteskap var helt greit (om man er i et forhold). Jeg er ikke religiøs og ta sex som en selvfølge i ethvert forhold - gift eller ei, men hadde forventet at han hadde et mer konservativt syn på dette siden han også er i mot å bo sammen uten å være gift... Hvordan hadde dere reagert på dette.Er det dobbeltmoralsk å være for sex utenfor ekteskap når man er i mot nesten alt annet? Prøver han bare å få seg noe,eller er det vanlig at kristne plukker bort de levereglene de ikke vil ha? Anonymous poster hash: 34425...d5a Har han vist deg frem til venner og familie og fortalt noe om dere som par? - hvor møtes og omgås dere?
Gjest Snuppi Skrevet 4. februar 2015 #3 Skrevet 4. februar 2015 Han er dobbeltmoralsk da han unnlater å følge regelen om sex utenfor ekteskapet. Hva vil du med en slik mann egentlig? Han er ikke bare dobbeltmoralsk men også forferdelig trangsynt.
Pawn Hearts Skrevet 4. februar 2015 #4 Skrevet 4. februar 2015 Det kan se ut som om han er villig til å gi noen prinsipper på båten for å få seg litt uforpliktende sex. Det låter unektelig inkonsekvent, eller dobbeltmoralsk om du vil, når han er så streng på andre felter. Samtidig er det veldig menneskelig å gjøre unntak når man har noe å tjene på det selv. Hvis du ikke er blitt veldig betatt av ham, synes jeg du bør vurdere om dette er noe å satse på. Jeg kunne iallfall aldri vært sammen med en jeg var så uenig med. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #5 Skrevet 4. februar 2015 Har han vist deg frem til venner og familie og fortalt noe om dere som par? - hvor møtes og omgås dere? Vi har bare møtt hverandre tre ganger og da har det vært på cafe' + rusletur i byen. Han har vært veldig ivrig på at jeg skal møte familien,komme hjem til ham osv..men jeg har holdt igjen da jeg har begynt å få kalde føtter.Mye pga disse religiøse greiene.. Til Snuppi og Pawn Hearts over her: Ja,jeg har tenkt mye på dette og er veldig i tvil om han er noe for meg. TS Anonymous poster hash: 34425...d5a
Gjest Lille-pus Skrevet 4. februar 2015 #6 Skrevet 4. februar 2015 Vi har bare møtt hverandre tre ganger og da har det vært på cafe' + rusletur i byen. Han har vært veldig ivrig på at jeg skal møte familien,komme hjem til ham osv..men jeg har holdt igjen da jeg har begynt å få kalde føtter.Mye pga disse religiøse greiene.. Til Snuppi og Pawn Hearts over her: Ja,jeg har tenkt mye på dette og er veldig i tvil om han er noe for meg. TS Anonymous poster hash: 34425...d5a Jeg tenker at han på en litt klønete måte forsøker å strekke prinsippene sine slik han tror du vil han skal være (ref. ingen problem å ha sex før ekteskap). Nå forsøker jeg å se den positive siden her. - den negative er at han juger deg huden full for å få seg et knull, men da tror jeg ikke han hadde invitert deg med seg hjem for å være helt ærlig. Jeg forstår til fulle din bekymring for den religiøse siden her, og kan ikke annet enn å støtte deg der, - jeg har sett litt for mye grums og faenskap i de miljøene.
sofie777 Skrevet 4. februar 2015 #7 Skrevet 4. februar 2015 Som kristen, men ikke fra bedehusmiljø, reagerer jeg veldig på dette. Sex før ekteskapet skal (etter min mening) være den siste skansen, ikke komme før kortspill og det andre du nevnte. Jeg regner med at du ikke hadde reagert om han hadde tatt seg en øl og spilt litt kort og sånt, men hadde vært mot utenomekteskapelig sex, for det er jo tross alt mer normalt. Nei, han fyren der er veldig uforståelig. Kanskje han stiller i samme leir som han Farmen-Andreas (om jeg husker navnet rett) som var mot både det ene og det andre, men hadde et barn fra et tidligere forhold? 3
Charmander Skrevet 4. februar 2015 #8 Skrevet 4. februar 2015 (endret) Av erfaring kan det fort bli komplisert med forhold der den ene parten er religiøs. Jeg holdt på med en som var kristen som gikk i menighet, hun kunne ha sex med meg utenfor noe som helst forhold (og hun sa hun ikke ville være noe forhold, ikke var ikke "klar" obv hva det betyr). Hun skulle vente med å ha sex med sin ex (som hun hadde funnet i menigheten) til de giftet seg. Hun var utro med undertegnede, sa til sin ex at hun var utro for å få han til å slå opp med henne så hun slapp å gjøre det selv. Jeg møtte henne mens hun var sammen med sin ex. Det kommer ganske høyt opp på listen over logisk brist som jeg har måttet takle, eller det taklet vel mer meg til slutt enn noe annet... Det var egentlig bare trist, for hun virket som hun var veldig bevisst på verdier i livet, virket oppegående når man hadde samtaler på tomannshånd, men hun var totalt retard i sosiale sammenhenger. Hvor mye av det hun fortalte meg som var løgn vet jeg ikke, og tror heller ikke jeg har veldig godt av å vite noe mer om dette vesenet. Det verste er at man aner det ikke før man kommer innpå henne hvor shady hun er. Troende eller ikke, dobbeltmoral og logisk brist finner du overalt. Og kanskje mer i kristne / religiøse miljøer enn noe annet. Endret 6. februar 2015 av Charmander 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #9 Skrevet 4. februar 2015 Jeg tenker at han på en litt klønete måte forsøker å strekke prinsippene sine slik han tror du vil han skal være (ref. ingen problem å ha sex før ekteskap). Nå forsøker jeg å se den positive siden her. - den negative er at han juger deg huden full for å få seg et knull, men da tror jeg ikke han hadde invitert deg med seg hjem for å være helt ærlig. Jeg forstår til fulle din bekymring for den religiøse siden her, og kan ikke annet enn å støtte deg der, - jeg har sett litt for mye grums og faenskap i de miljøene. Det er det jeg tror også,for han sier han er veldig forelsket i meg. ts Anonymous poster hash: 34425...d5a
Flibidy Flæbidy Skrevet 4. februar 2015 #10 Skrevet 4. februar 2015 Det er jo på ingen måte dobbeltmoralsk! At man er konservsativ på enkelte områder betyr jo ikke at man må holde den linja hele veien. Det viser jo bare at han har evnen til å gjøre seg opp meninger om hva han synes og ikke synes er greit. Jeg forstår ikke på hvilken måte det skal være noen automatikk i at man skal være imot sex utenfor ekteskap fordi man for eksempel er motstander av fri abort.
guttemann Skrevet 5. februar 2015 #11 Skrevet 5. februar 2015 Det er jo på ingen måte dobbeltmoralsk! At man er konservsativ på enkelte områder betyr jo ikke at man må holde den linja hele veien. Det viser jo bare at han har evnen til å gjøre seg opp meninger om hva han synes og ikke synes er greit. Jeg forstår ikke på hvilken måte det skal være noen automatikk i at man skal være imot sex utenfor ekteskap fordi man for eksempel er motstander av fri abort.Vel, om han gjør seg opp sin egen mening (relativt unormalt i seg selv i et bedehusmiljø) og finner ut at det å spille vri åtter med noen er satans onde fristelse, mens sex, som er eksplisitt forbudt før ekteskapet i bibelen, er ok, er han hverken mindre dobbeltmoralsk eller helt god.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #12 Skrevet 5. februar 2015 Han er ikke dobbeltmoralsk om han synes sex utenfor ekteskapet er greit. Han er bare dobbeltmoralsk hvis han synes det er greit at han har sex utenfor ekteskapet, men ikke ektefellen. Det er mange kristne som ikke følger alle bibelens ord og påbud uten at de regner seg eller kan regnes som dobbeltmoralske. Anonymous poster hash: 86f9e...308
Flibidy Flæbidy Skrevet 5. februar 2015 #13 Skrevet 5. februar 2015 Vel, om han gjør seg opp sin egen mening (relativt unormalt i seg selv i et bedehusmiljø) og finner ut at det å spille vri åtter med noen er satans onde fristelse, mens sex, som er eksplisitt forbudt før ekteskapet i bibelen, er ok, er han hverken mindre dobbeltmoralsk eller helt god. Vel, jeg skal ikke snakke for ts her, men jeg regner med at det ikke er kortspillet som er problemet, men kortspill med penger. Dette er jo i grunnen ikke så veldig spesielt å være motstander av. Og nei, det er ikke spesielt at folk gjør seg opp egne meninger om sin egen religion. Det er en grunn til at det faktisk er et mangfold av forskjellige oppfatninger innenfor kristendommen. Ettersom bibelen er skrevet av mennesker, har kristne tradisjon for å tolke bibelen på den måten som er relevant og riktig for dem.
Sandie Skrevet 5. februar 2015 #14 Skrevet 5. februar 2015 Jeg synes han virker ganske dobbeltmoralsk.Det er ikke greit å være samboer,men det er greit å ha sex utenfor ekteskapet?Det er en logisk brist der slik jeg ser det. Men dette er desverre ikke noe uvanlig.Mange religiøse har desverre ett sett med regler for seg selv og et annet for andre mennesker.Særlig de ikke-religiøse skal fordømmes hardt,f.eks.om de bor sammen uten å være gift og da sannsynligvis har sex.Hvorfor de religiøse selv kan ha sex utenfor ekteskap blir uforståelig for meg. Jeg kan tenke meg at siden denne mannen snart er 40 år,tærer det på ham at han har hittil lite erfaring på det seksuelle plan og frustrasjonen rundt dette kan være en grunn til at han sier sex utenfor ekteskap er greit. Jeg tror det er ganske vanlig at dette skjer når man kommer i 30-40 års alderen og innser at jevnaldrende har gjort seg erfaringer man selv har gått glipp av.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #15 Skrevet 5. februar 2015 Vel, jeg skal ikke snakke for ts her, men jeg regner med at det ikke er kortspillet som er problemet, men kortspill med penger. Dette er jo i grunnen ikke så veldig spesielt å være motstander av. Innenfor bedehusmiljøet er det ikke uvanlig at kortspill blir regnet for å være synd, selv om det ikke er penger involvert. Jeg likte å legge kabal, og til og med det ble sett på som syndig. Jeg fikk til nød lov til å gjøre det på hverdagene, men om jeg gjorde det på søndagene fikk jeg beskjed om at dette var totalt uakseptabelt. Anonymous poster hash: a9e44...91e 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #16 Skrevet 5. februar 2015 Ting som kommer han til gode er ok. Ting som han ikke har interesse for eller som ikke angår han er no-no. Store varselblink og glødende lamper. Man må for øvrig være passe sær dersom man er imot kortspill i disse dager. Vri-åtter, lissom. Vik fra meg Satan, du får ikke slå rot her Anonymous poster hash: c9f6d...577
Gjest Horatio Hornblower Skrevet 5. februar 2015 #17 Skrevet 5. februar 2015 Det å være hykleriske\dobbelmoralistiske er en naturlig egenskap for alle mennesker uansett religion eller ikke religion. Alle mennesker troende, ateister og agnostiker er dobbelmoralistiske. Men det skal sies at noen er det mer en andre. Og religiøse mennesker sammen med politikere er ofte de værste.
Flibidy Flæbidy Skrevet 5. februar 2015 #18 Skrevet 5. februar 2015 Innenfor bedehusmiljøet er det ikke uvanlig at kortspill blir regnet for å være synd, selv om det ikke er penger involvert. Jeg likte å legge kabal, og til og med det ble sett på som syndig. Jeg fikk til nød lov til å gjøre det på hverdagene, men om jeg gjorde det på søndagene fikk jeg beskjed om at dette var totalt uakseptabelt. Anonymous poster hash: a9e44...91e Dette høres spesielt ut, men hvis du sier at det er sånn det er, så stoler jeg på at dette er riktig. Poenget mitt er i hvert fall at det er vanlig at kristne tar med seg noen verdier fra bibelen, mens de ser på andre som mindre viktige. Å være religiøs er tross alt et valg, ikke en plikt. Det er derfor naturlig at man former religonen sin etter eget liv og egne verdier.
majagirl Skrevet 5. februar 2015 #19 Skrevet 5. februar 2015 Hvis den han gifter seg med må være jomfru så er han dobbelmoralsk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå