Gå til innhold

Hvordan få tilbake penger eksen skylder meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var samboer med ei i 5 år, men det ble slutt for 2 år siden. I forholdet var hun dominerende og brøt meg helt ned, før jeg endelig kom meg ut. Hun beholdt alle våre felles eiendeler, da jeg ikke hadde krefter til å kreve det jeg hadde rett på.

Hun satt altså med huset, bilen og alt det andre vi eide sammen. Bilen og lånet på den stod i mitt navn, så vi ble etterhvert enige om at hun skulle ta over lånet og registrere den i sitt navn. Det er 1 1/2 år siden, og først nå har hun fått inn alle papirer som skal til for å omregistrere bilen. Det vil si at alle utgifter som årsavgift, bomveiregninger etc har kommer til meg. Jeg har vært så dum at jeg har videresendt regningene til henne, da det er hennes utgifter (siden det er hun som har bilen). Endte opp med inkasso og rettslig pålegg fordi hun aldri har betalt noe som helst, og jeg har ryddet opp etter henne.

Nå skylder hun meg fortsatt litt over 20.000 for regninger på bilen, men hun sier hun ikke har mulighet til å betale. Jeg har foreslått avbetaling, men får fortsatt ingen klare svar fra henne. Jeg har skrevet meldinger og tatt det opp over tlf, hvor hun enten ikke svarer eller sier vi kan prate om det senere. Hun ignorerer rett og slett alt det jeg sier ang denne gjelden, sikkert i håp om at jeg ikke skal gidde mer.

Jeg vil ikke gi meg denne gangen, da jeg føler det er feil at jeg skal betale hennes gjeld. Noen som har forslag til hvordan jeg skal gå frem? Jeg kommer tydeligvis ikke gjennom til henne..

Hun bruker en del penger på dyre merkeklær, reiser og arrangementer, så jeg vet at hun kan betale for seg. Det er vel heller det at hun prioriterer feil, og har vært vant til at jeg som regel gir meg til slutt..

Anonymous poster hash: 8b981...798

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forliksrådet. Go for it

• Liker 1
Skrevet

Forliksrådet. Go for it

Hvordan går jeg frem da?

TS

Skrevet

Forliksrådet eller rekning.

Anonymous poster hash: 887a5...aad
Skrevet

Du må bare være tydelig på at pengene er dine og du skal ha de tilbake.

Anonymous poster hash: f90c6...6d9
Skrevet

Jeg føler at jeg har vært veldig tydelig, men hun ignorer som sagt alle henvendelser ang gjelden.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem?! Skal jeg true med advokater og forliksråd? Eller bør jeg bare kjøre på?

Jeg skulle ønske vi kunne komme frem til en løsning sammen, uten for mye styr. Har som sagt foreslått avbetaling, men får ikke svar..

TS

Skrevet

Dessverre tror jeg du kan se langt etter pengene. Jeg har vært i samme situasjon selv og kuttet ut kontakten med personen. Hvis du ikke har noe skriftlig, kommer du ingen vei. En advokat vil fort koste penger.

• Liker 4
Skrevet

Jeg føler at jeg har vært veldig tydelig, men hun ignorer som sagt alle henvendelser ang gjelden.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem?! Skal jeg true med advokater og forliksråd? Eller bør jeg bare kjøre på?

Jeg skulle ønske vi kunne komme frem til en løsning sammen, uten for mye styr. Har som sagt foreslått avbetaling, men får ikke svar..

TS

Hvis hun ikke svarer deg er det bare å kjøre på

Anonymous poster hash: 25a91...117

Gjest Godjente
Skrevet

Uansett om du tar det opp til forbrukerrådet, klager og de vedtar en dom, kan det hende hun ikke betaler. Du må uansett betale for å få namsmannen til å hente verdier hos henne om hun ikke betaler.

Enden på visa kan være at du betaler mer enn du får om hun ikke har god nok inntekt,.

Skrevet

Si til henne at du tenker å gå rettens vei for å få de, og at dette er siste sjanse på at du er grei med avbetaling. Kan hende hun innser alvoret da, og innser hun ikke kommer unna med det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er stygt redd for at jeg aldri får se de pengene igjen ja.. Og som flere sier her, vil det kanske koste meg mer å gå "rettens vei". Derfor er jeg mest interessert i å løse dette uten innblanding av andre.

Jeg tror muligens at eneste mulighet er å true med advokat, men denne dama eier ikke skam, så vet ikke hvor effektivt det er heller.

Er sliten av hele greia, er lei av å mase, ta telefoner for å rydde opp i hennes rot osv.

Men av prinsipp, er det surt om hun slipper unna med dette, jeg er som sagt lite interessert i å betale på hennes gjeld.

TS

Skrevet

Jeg var samboer med ei i 5 år, men det ble slutt for 2 år siden. I forholdet var hun dominerende og brøt meg helt ned, før jeg endelig kom meg ut. Hun beholdt alle våre felles eiendeler, da jeg ikke hadde krefter til å kreve det jeg hadde rett på.

Hun satt altså med huset, bilen og alt det andre vi eide sammen. Bilen og lånet på den stod i mitt navn, så vi ble etterhvert enige om at hun skulle ta over lånet og registrere den i sitt navn. Det er 1 1/2 år siden, og først nå har hun fått inn alle papirer som skal til for å omregistrere bilen. Det vil si at alle utgifter som årsavgift, bomveiregninger etc har kommer til meg. Jeg har vært så dum at jeg har videresendt regningene til henne, da det er hennes utgifter (siden det er hun som har bilen). Endte opp med inkasso og rettslig pålegg fordi hun aldri har betalt noe som helst, og jeg har ryddet opp etter henne.

Nå skylder hun meg fortsatt litt over 20.000 for regninger på bilen, men hun sier hun ikke har mulighet til å betale. Jeg har foreslått avbetaling, men får fortsatt ingen klare svar fra henne. Jeg har skrevet meldinger og tatt det opp over tlf, hvor hun enten ikke svarer eller sier vi kan prate om det senere. Hun ignorerer rett og slett alt det jeg sier ang denne gjelden, sikkert i håp om at jeg ikke skal gidde mer.

Jeg vil ikke gi meg denne gangen, da jeg føler det er feil at jeg skal betale hennes gjeld. Noen som har forslag til hvordan jeg skal gå frem? Jeg kommer tydeligvis ikke gjennom til henne..

Hun bruker en del penger på dyre merkeklær, reiser og arrangementer, så jeg vet at hun kan betale for seg. Det er vel heller det at hun prioriterer feil, og har vært vant til at jeg som regel gir meg til slutt..

her har du en dame som har utnyttet deg. Oppgjør for hus og innbo da? Er du litt smart, så kontakter du en advokat. Hun kan sitte i hundre år å si hun ikke har råd til å betale. Det er ikke ditt problem.

Anonymous poster hash: 00429...ca5

Skrevet

Høres kanskje teit ut, men dagens episode av luksusfellen tar opp et liknende tilfelle, og de viser hvordan man går frem for å kreve inn privat gjeld.

http://www.tv3play.no/programmer/luksusfellen

Episode 3, går på tv nå i kveld, ellers så kommer den gratis ut på nettet på linken snart

Skrevet

Ja, jeg klikket faktisk innom luksusfellen akkurat i det de tok opp en lignende problemstilling 👍 men vil det koste meg noe å få namsmannen til å kreve pengene fra henne?

Jeg har vært en skikkelig dumsnill og naiv idiot.. Vi har felles barn, og det var viktig for meg at vårt felles hus og barnets hjem ikke skulle selges. Derfor fikk mor ta over lånet på huset, uten å kjøpe meg ut (det hadde hun heller ikke råd til), slik at barnet fortsatt får bo i hjemmet sitt.

Som nevnt var jeg veldig langt nede da jeg endelig kom meg ut av forholdet, så det med innbo var ikke høyt på prioriteringslisten. Jeg ville bare komme meg ut, tenkte at hun bare kunne beholde alt, for jeg hadde ikke krefter til flere kamper. Det var mer enn vanskelig nok å få til et nogenlunde samarbeid ang barnet.

I ettertid ser jeg jo hvor dum jeg har vært, men akkurat da så jeg ingen annen utvei enn å komme meg bort.

Fikk foresten en mld med eksen i dag, hvor hun påstår at vi inngikk en avtale i fjor ang de pengene, som sier at hun skulle slippe å betale fordi jeg skyldte henne noen penger osv. Det er bare bullshit! Jeg spurte hva hun mener jeg skylder henne, men det kunne hun ikke svare på.. Hun er vel så vant til å snakke meg trill rundt, at hun prøver alt. Uansett har vi ikke noe skriftlig avtale annet enn at hun skulle kjøpe bilen..

TS

Skrevet

Det var akkurat om dette i luksusfellen. Gå til namsmannen. Dem ser vel på meldingene at hun skylder deg pengene. Så namsmannen er veien og gå. Da får du dem med engang, eller så kan hun være med på en nedbetalingsplan som namsmannen godkjenner.

Anonymous poster hash: dd83c...da5

Skrevet

Ja, gjør som de viste i luksusfellen, beste måten er den formelle veien, da forstår hun at det er alvor og ikke kan vri seg unna. Ta kontakt med namsmannen.

Anonymous poster hash: 8bd2b...26c
Skrevet

Om bilen enda står på deg kan du jo bare beholde den om den har noe verdi?

Skrevet

Pudding!

Anonymous poster hash: 0d7be...73b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...