Gå til innhold

Teoriprøve - HJELP! KRISE!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal ta teoriprøven i dag. Det er mattespørsmål jeg sliter mest med, har strøket 3 ganger allerede, så gruer meg! Noen som husker hva slags mattespørsmål man får? Altså "en bil kjører i 70km/t og har en bremselengde på XXXm, hva blir bremselengden dersom bilen kjører i 90km/t?Spørsmål slik som det... HVORDAN regner jeg ut det? Noen som husker slike spørsmål som man får på prøven? Er det noen spørsmål du husker,

som du kan gi meg svaret på, slik at jeg kan pugge på det? Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

93cbf7990d47a985bfdaabc080093531"] 93cbf...531

1. Wpørsmålene blir byttet ut/endret med gjevne mellomrom.

2. Du skal ikke regne ut, men velge ett av flere alternative riktige svar. Pugg det som står i teoriboken om bremselengde så kan du svare.

3. Du har sikkert avlqgt ptøven nå, hva ble resultatet?

Anonymous poster hash: ab67b...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 feil. Fikk mange lette, men noen ble jeg innmari usikker på, og gikk tilbake og endret.. ble sikkert feil da jeg endret.

Noe med lys, foran, må pugge det. Hvilken farge har parkeringslys forran eller noe. Synes det er så vanskelig å huske, for det er alltid "rødt eller hvitt" hele tiden, mens noen er kun rødt. Vanskelig å huske.

To biler skal inn på en enveisgate, ene står i venstre, andre i høyre fil. I mellom er det dobbel heltrukken linjen. Den opphever i selve krysset, men fortsetter som dobbel heltrukkenlinje på andre siden om man fortsetter rett fram. Inn i gaten de skal inn i, er det dobbel fil. De skal inn til venstre. Ingen skilt.
"hvilken av de to bilene ligger i riktig fil".

Jeg mener begge ligger rett, alt etter som hvor de skal. Dersom Bil A skal fortsette i venstrefil.. hvorfor ikke legg seg i venstrefil FØR han kjører inn i veien... og bil B, hvis han skal i venstrefil.. hvorfor legge seg i høyre først, han kan jo ikke bytte før han er inn på enveisgaten på grunn av gule sperrelinjen, og han må da bytte fil.. unødvendig mener nå jeg da.

Alternativet var "begge ligger rett", "a ligger rett", "b ligger rett og "ingen ligger i rett fil".
Jeg valgte "begge ligger i rett fil".

"hva har en rød trekant i refleks". eller noe i den duren.. er det ikke tilhenger? En trailer med last har også det... Altså trailer MED tilhenger...

Resten husker jeg ikke. Jeg trur at jeg ikke burde gå tilbake i prøven, burde ta meg god tid.. også får jeg stå for det valget jeg tar, for når jeg går tilbake så får jeg som oftest feil.

TS

Anonymous poster hash: 93cbf...531
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt et teorikurs?

Mange som har problemer med å håndtere teoribiten har veldig stor nytte av det selv om det ikke lenger er obligatorisk.

Forøvrig så blir det ikke en trailer før det er tilkoblet en henger. Trailer= lastebil eller trekkvogn med henger.

Anonymous poster hash: ed64a...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det kanskje lurt å kjøpe et månedsabonnement på teoritentamen.no og ta prøvene der så mange ganger at du til slutt består hver gang.

Og husk å sjekk fasiten på det du svarer feil på. Det lærer du mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg trenger vell ikke å nevne at mamma ble sur? Hun kjørte av gårde og jeg måtte ta bussen, skulle på et møte. Kom 15 min for sein... hyggelig. Hun kjørte meg fordi jeg skulle rekke møtet, men hun bare dro. Hun er så sur at hun svarer ikke når jeg ringer. Det eneste hun sa var "fy faen hvor dum du er! Hvordan er det mulig!" også dro hun.

Skal kjøpe sånn ting på teoritentamen neste gang. Og jeg har teorikurs på nett, fikk det fra kjøreskolen.
Søsteren min skal lese med meg, hun skal stille spørsmål og jeg skal svare. Har tenkt å lage post-it lapper med fakta eller informasjon som jeg sliter med. Henge det opp rundt om kring i huset, kjøkkenet og badet kommer til å få mange lapper :fnise:
Kan sitt å lese på teori mens jeg er på do, pusser tennene og lager mat.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og jeg trenger vell ikke å nevne at mamma ble sur? Hun kjørte av gårde og jeg måtte ta bussen, skulle på et møte. Kom 15 min for sein... hyggelig. Hun kjørte meg fordi jeg skulle rekke møtet, men hun bare dro. Hun er så sur at hun svarer ikke når jeg ringer. Det eneste hun sa var "fy faen hvor dum du er! Hvordan er det mulig!" også dro hun. Skal kjøpe sånn ting på teoritentamen neste gang. Og jeg har teorikurs på nett, fikk det fra kjøreskolen. Søsteren min skal lese med meg, hun skal stille spørsmål og jeg skal svare. Har tenkt å lage post-it lapper med fakta eller informasjon som jeg sliter med. Henge det opp rundt om kring i huset, kjøkkenet og badet kommer til å få mange lapper :fnise: Kan sitt å lese på teori mens jeg er på do, pusser tennene og lager mat. TS Anonymous poster hash: 93cbf...531

Bruk de hundrelappene et ordentlig teorikurs koster. Det er vel anvendte penger. Der kan du stille spørsmål hvis det er noe du ikke forstår og når de viser eksempler på tavla og med små filmsnutter så blir alt mere intressant. Det blir i hvertfall dyrt hvis du skal stryke om igjen og om igjen. Ikke er det bra for selvfølelsen heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Hvorfor lar du moren din presse deg til å ta lappen? Hvordan er kjøringen? Kjørelæreren din sa jo at du aldri burde begynt med lappen, er det pga sosial angst? Er du en god sjåfør ellers?

Anonymous poster hash: 2e838...288
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at ts stryker for 4. gang og burde vente med sertifikatet. Men den mora til ts er en skikkelig bitch.

Anonymous poster hash: 7869f...d96
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk de hundrelappene et ordentlig teorikurs koster. Det er vel anvendte penger. Der kan du stille spørsmål hvis det er noe du ikke forstår og når de viser eksempler på tavla og med små filmsnutter så blir alt mere intressant. Det blir i hvertfall dyrt hvis du skal stryke om igjen og om igjen. Ikke er det bra for selvfølelsen heller.

Har sosial angst.... og er døv på ene øret, så det å sitte i et klasserom har jeg ingen nytte av

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Hvorfor lar du moren din presse deg til å ta lappen? Hvordan er kjøringen? Kjørelæreren din sa jo at du aldri burde begynt med lappen, er det pga sosial angst? Er du en god sjåfør ellers?

Anonymous poster hash: 2e838...288

Jeg er en god sjåfør, slet litt med å stole på meg selv i starten. Var i en bilulykke for 4 år siden, alvorlig ulykke med død og fordervelse (no kidding), men nå går det kjempe bra. Problemet mitt er at jeg var ganske forsiktig og turte ikke å kjøre over 50 km/t. Nå tørr jeg å kjøre i 100 km/t.

Hun mente jeg burde bli kvitt angsten, OG ville det selv, før jeg startet. men etter hvert så sa hun at jeg er en god sjåfør som ikke tar sjanser og er flink til å se "fremover". Altså å unngå ulykker fordi jeg er mentalt forberedt på forskjellige scenarioer.

Når hun stilte meg en haug med spørsmål, så kunne jeg alt. Jeg VET jeg kan teorien og det sa kjørelæreren også, men angsten kicker inn når jeg skal ta prøven og blir utrolig stresset.

Jeg vil ta lappen, men har ikke behov for den nå. Ihvertfall ikke før om mange år! Har ikke penger til bil og jeg bor ganske sentralt, går eller sykler for det meste. Bussen går vært 5. minutt, så har ikke behov for bil heller.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TEORITENTAMEN.NO

Har også dyskalkuli, men satt hver ledig tid i 3 mnd FØR det løsnet.

Består du flertal av testene der er du klar. Men du må KUNNE DET- ikke rot med enkle ting som lys.

Anonymous poster hash: b980a...a6b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vedkommende har strøket 3 ganger... Ta hintet!

Endret av AndreasBR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun strøk for 4. gang. Ikke 3.

Anonymous poster hash: 7869f...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kommer en brutal og ærlig sannhet:

Det er bra du ikke skal ut å kjøre enda, når det er så mye du bommer på. Glad jeg ikke møter deg i trafikken!

Øv mer praktisk gjennom øvelseskjøringa og tenk hvordan du ville gjort det i en gitt situasjon. Mye av teorien er logisk når du har en del erfaring.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 2f8a8...c6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en brutal og ærlig sannhet:

Det er bra du ikke skal ut å kjøre enda, når det er så mye du bommer på. Glad jeg ikke møter deg i trafikken!

Øv mer praktisk gjennom øvelseskjøringa og tenk hvordan du ville gjort det i en gitt situasjon. Mye av teorien er logisk når du har en del erfaring.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 2f8a8...c6f

Har du lest alt? Jeg KAN stoffet, ja det er noe småting jeg blir usikker på, men 98% av det kan jeg. Men får hjernteppe når jeg skal ta prøven på grunn av angst.

Ja jeg sliter med matte, men hvem sitter i bilen og regner ut stoppelengde? INGEN. Jeg VET at jo fortere man kjører, jo lengre stoppelengde. Dårlig føre = lengre stoppelengde, jeg er ikke dum.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg sliter med dyskalkuli (Matte dysleksi som jeg kaller det), så det hjelper ikke hvor mange ganger folk prøver å hjelpe meg med å regne ut ting, jeg må ha svaret og PUGGE det svaret.

Sliter også med sosial angst, så det å ta den forbaskede teoriprøven er ikke så lett. Har foreldre som tvinger meg til å ta lappen, selv om at jeg ikke har råd til å ha bil, så trenger ikke førekorte. Mamma bestilte en slik start pakke for meg, UTEN min tillatelse.

Sitter her å griner, fordi jeg gruer meg, mamma kommer til å klikke på meg om jeg stryker en gang til!

Sist jeg strøk så ble hun så sint at hun kastet meg ut!!! (har flyttet nå på grunn av det, psykologen sa det ikke er forsvarlig for min egen helse å bo der lengre)

Har lest meg gul og blå, skrevet ned ting for å huske det lettere, tatt teori på nett, pluss brukt opp alt jeg har av penger på prøver på nett.

Både psykolog OG kjørelærer sier jeg aldri skulle ha startet med førerkortet, fordi jeg er ikke klar for det, må bli frisk først. Men her sitter jeg og leser som fy, fordi jeg skal ta prøven om to timer.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, det å spørre her er det flaueste jeg noen gang har gjort. Andre klarer den dumme prøven på første forsøk, men ikke jeg.

Ts

Lykke til! Du får gratantert ikke 7 spørsmål om bremselengder. Pugg et par også. :) jeg skjønner ikke helt poenget med å kunne regne ut bremselengder. Jeg aner ikke hvor langt 66 meter er uansett :P ihvertfall -sitter ikke å regner ut bremselengder i bilen. Det viktigste er å forstå at man trenger lang strekning på å bremse -særlig v høy fart eller dårlig føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slemt! Er mye rare spørsmål på teorien i dag altså. Blandt annet å kunne regne bremselengder. Mange av spørsmålene legger opp til å lure elevene. Jeg er helt RÆVA til å kjøre ( har ikke lappen enda så frykt ikke) men syns teorien var lekene lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...