shaniellucas Skrevet 4. februar 2015 #1 Skrevet 4. februar 2015 (endret) Hei alle dere! Jeg trenger litt råd her og takker for alle svar som ruller inn Tispen min, Lily, er en 3 år gammel mix (dachs, bichon frisé og chihuahua). Jeg har hatt henne siden hun var valp og hun var verdens mest snilleste, skjønneste valp. Alle ville komme på besøk og hilse på henne! Men som årene gikk begynte hun å bli mer og mer aggressiv på besøkende, fremmede, barn etc. Hun bjeffer, ørene legges bak, småknurrer, sirkulerer rundt dem og hopper opp på dem for å snuse dem bak og foran. Hun står på to føtter, lener seg på bena deres og bjeffer de rett i trynet. Man kan se frykten i øynene hennes, men hun hopper gledelig på dem og kan stå slik i en evighet. Vi har prøvd alt og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre mer. Jeg er selvsagt redd for at hun kan skade noen her hjemme også når vi er ute på tur i og med at hun oppfører seg slik da også. Bjeffer til alle som går forbi osv og ingen får lov til å gå nær henne eller hilse på henne. Hva i all verden skal jeg gjøre? Hun har aldri bitt noen og hun blir vant til de fleste etter de har vært her på besøk et par ganger, men det er rimelig flaut og ingen vil komme på besøk. Gode råd mottas med takk :D Endret 4. februar 2015 av shaniellucas
Sugerøret Skrevet 4. februar 2015 #2 Skrevet 4. februar 2015 Det høres ikke akkurat ut som aggresjon. Ville gjort flere ting,først bånd på når det kommer folk.Hunden skal ikke få lov til å stå slik. Det forer kun egoet. Så når hunden er rolig,kan den hilse. Men så fort samme oppførsel kommer,si nei /korriger Kremt ..hva enn som funker. Ville fjernet hunden fra situasjonen,fått den til å ligge på plassen sin /bur .. 1
Jens Skrevet 4. februar 2015 #3 Skrevet 4. februar 2015 Hei Vår bichon havanaise tispe er ganske lik. Liker ikke fremmede og barn som skal hilse på henne. dette har vi løst ved å kjøpe ett sånt, https://www.google.no/search?q=kompost+gjerde&rls=com.microsoft:nb-NO:IE-Address&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=XwfSVPGuCdfhatCLgogL&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1716&bih=825#imgdii=AuF8i-9pxcNVwM%3A%3BPARLhYvjjdJwsM%3A%3BAuF8i-9pxcNVwM%3A&imgrc=AuF8i-9pxcNVwM%253A%3BbCL0WIrRmqaJDM%3Bhttp%253A%252F%252Flysthagen.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2011%252F04%252Fkompost2.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Flysthagen.com%252F%253Fattachment_id%253D900%3B3471%3B2283 på plantasjen og satt opp på kjøkkenet. Når det ringer på setter vi henne innenfor dette gjerdet og lar henne gå å hilse når hun er klar. Vi bruker også dette gjerdet når barna f.eks har besøk, julaften når det er mye unger hjemme hos oss etc. Tror hun føler seg trygg der. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2015 #4 Skrevet 4. februar 2015 Hvor mye går dere tur med henne? Får hun mental stimulering? Hva gjør dere når hun oppfører seg sånn? Anonymous poster hash: 837e1...685
Tabris Skrevet 5. februar 2015 #5 Skrevet 5. februar 2015 Jeg ville startet med at hun ikke får hilse med en gang folk kommer inn døren. Og folk skal heller ikke hilse på henne. Det kan være at hun synes de er litt skumle, så pass på at hun får være i fred og at besøkende ikke tar kontakt med henne på noen måte. Når besøket har satt seg ned og det har gått noen minutter så kan du slippe henne og la henne gå bort og snuse om hun vil. De besøkende skal ikke lokke, strekke ned hendene eller på noen måte ta kontakt. Begynner hun likevel å bjeffe og stresse, så ville jeg tatt henne med meg på liggeplassen sin (sørg for at liggeplassen er nær deg der du sitter, men helst lenger borte fra de besøkende). Der skal hun få fred og ingen skal henvende seg til henne. Da kan det være at hun gradvis lærer at besøk ikke er så skummelt. Du kan evt også ta kontakt med en atferdsspesialist hvis du ønsker at noen med kunnskap skal se på henne. Pass da på at du får tak i en med oppdatert kunnskap og utdanning og som ikke prater om "dominans", "korrigering", "du er sjefen" osv. Sjekk www.nafs.no eller canis.no og se om det er noen der som er i nærheten av der du bor. 2
MissPierce Skrevet 7. februar 2015 #6 Skrevet 7. februar 2015 Jeg ville startet med at hun ikke får hilse med en gang folk kommer inn døren. Og folk skal heller ikke hilse på henne. Det kan være at hun synes de er litt skumle, så pass på at hun får være i fred og at besøkende ikke tar kontakt med henne på noen måte. Når besøket har satt seg ned og det har gått noen minutter så kan du slippe henne og la henne gå bort og snuse om hun vil. De besøkende skal ikke lokke, strekke ned hendene eller på noen måte ta kontakt. Begynner hun likevel å bjeffe og stresse, så ville jeg tatt henne med meg på liggeplassen sin (sørg for at liggeplassen er nær deg der du sitter, men helst lenger borte fra de besøkende). Der skal hun få fred og ingen skal henvende seg til henne. Da kan det være at hun gradvis lærer at besøk ikke er så skummelt. Du kan evt også ta kontakt med en atferdsspesialist hvis du ønsker at noen med kunnskap skal se på henne. Pass da på at du får tak i en med oppdatert kunnskap og utdanning og som ikke prater om "dominans", "korrigering", "du er sjefen" osv. Sjekk www.nafs.no eller canis.no og se om det er noen der som er i nærheten av der du bor. Helt enig i dette Brukte det etter tips da jeg hadde en frykt aggresiv hund, og det fungerte kjempe bra Hos meg fikk folk beskjed om å oppføre seg som om det ikke var noen hund det. Ingen øyekontakt, ingen berøring og ikke snakke til han. Tok ikke lang tid før jeg så bedring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå