Gå til innhold

Tror folk virkelig de blir rike når boligprisene stiger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nordmenn dumme i hodet? Tror de virkelig at de blir rike når boligprisene stiger? Hallo! Bare fordi at du sitter på en bolig som stiger i pris, så betyr det ikke at du blir rik! Selger du boligen din så må du kjøpe eller leie noe nytt, og da går vinninga opp i spinninga.

Det er på tide av vi avliver myten om at vi er så rike fordi husene våre koster mange millioner.

Anonymous poster hash: ccff5...99f
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, folk tror det. På en måte kan jo dette realiseres, vanligvis ved at folk kjøper seg noe mindre når barna flytter ut. Men i alle andre stadier i livet blir man jo enten boende eller kjøper seg noe større, så da har man jo ikke blitt noe rikere sånn i praksis.

Anonymous poster hash: 8d207...5d7

Skrevet

Jeg skal opp i bolig neste gang jeg kjøper, så jeg er ikke noe tjent med at prisene går opp. Håper nesten på en liten nedgangstid.

Men man blir jo rikere selv om det bare er på papiret. Pga prisstigning så har jeg nå noen hundretusen mer å stille med i egenkapital og kan kjøpe (eller, låne til..) en større bolig enn det jeg hadde råd til første gang jeg kjøpte, så pengene realiseres litt på den måten.

• Liker 6
Skrevet

Er nordmenn dumme i hodet? Tror de virkelig at de blir rike når boligprisene stiger? Hallo! Bare fordi at du sitter på en bolig som stiger i pris, så betyr det ikke at du blir rik! Selger du boligen din så må du kjøpe eller leie noe nytt, og da går vinninga opp i spinninga.

Det er på tide av vi avliver myten om at vi er så rike fordi husene våre koster mange millioner.

Jeg blir ihvertfall rikere. Siden jeg skal flytte utenlands om 2 år. Så hilser økte boligpriser velkommen. :-) Kjøpte leiligheten min for 1,4 mill for 7 år siden. Har nå økt til nesten 1,9. Så dette vil ihvertfall gagne meg. :-)

Anonymous poster hash: 16e1f...186

• Liker 3
Skrevet

Ingen som sier at du må kjøpe i det samme markedet du selger.

Anonymous poster hash: e6880...a50

• Liker 13
Skrevet

Jeg blir rikere av høyere boligpriser!

Når prisene stiger går taksten på huset opp og jeg får bedre vilkår på huslånet. På denne måten får jeg mer penger å rutte med hver måned fordi avdraget på lånet går ned.

Jeg har ikke tenkt å selge, så poenget med at nye hus også blir dyrere har ingenting å si for meg.

Jeg kjøpte et hus for 13 år siden som kostet meg 600.000, har nå lån på 1,6 (pusset op, bygd på osv) og har nå en takst på 3,8.

Anonymous poster hash: 91f78...795
  • Liker 5
Skrevet

For de som aktivt investerer i bolig så blir de rikere, ja. For de som kun eier boligen de bor i og ikke vil flytte på seg (fra eget hus eller ut fra nabolaget) så har det ikke mye å si.

Mange har tjent gode penger i eiendomsmarkedet, min egen far tjente hele sin formue på den måte. Så det var veien til rikdom for en del av de som aktivt gikk inn for det.

Anonymous poster hash: 589e3...965
  • Liker 5
Skrevet

Jeg som skal kjøpe meg ned i størrelse blir absolutt rik av det, jeg casher ut ny bolig om 1 års tid og sitter da gjeldfri.

Anonymous poster hash: 276a4...efb
  • Liker 1
Skrevet

Etterhvert som boligen stiger i verdi eier man jo mer og mer ift hva man har i lån. Vi har et lån på 2.3 vi opprettet for to år siden.

Vi selger nå og regner med å få 2.7. Med 400.000 i egenkapital kjøpet vi noe større og beholder de samme månedlige avdragene vi har hatt frem til nå.

Så nei, vi har ikke blitt rike, men 400.000 på to år er ikke så ille.

Anonymous poster hash: 26ff6...3e7

Skrevet

Eller for å si det på en annen måte. Foreldrene mine kjøpte et hus for 20 år siden for 950.000. Det er for lengst nedbetalt og er verdivurdert til ca 2.7 i dag.

De har eier altså verdien i boligen og har svært lave månedlige kostnader med mindre de selger og kjøper noe dyrt som vil redere lånet.

Klart det lønner seg å kjøpe. Blir som å betale penger til seg selv hver måned, kontra å betale til utleier.

• Liker 2
Skrevet

Eller for å si det på en annen måte. Foreldrene mine kjøpte et hus for 20 år siden for 950.000. Det er for lengst nedbetalt og er verdivurdert til ca 2.7 i dag.

De har eier altså verdien i boligen og har svært lave månedlige kostnader med mindre de selger og kjøper noe dyrt som vil redere lånet.

Klart det lønner seg å kjøpe. Blir som å betale penger til seg selv hver måned, kontra å betale til utleier.

Redere: resette

Skrevet

Vi har vært på boligkjøret i Oslo i ca 10 år, og selv med alminnelige jobber har vi nå en bolig til 7 mill. Kjøpte første leilighet for 1,7.

Det er en god forsikring for oss. Dersom noe skulle skje, kan vi selge, og kjøpe et billigere sted (innen Oslo eller utenfor).

Hvis prisene var like over hele landet, ville det selvfølgelig ikke vært like gunstig for oss.

Anonymous poster hash: d7109...fa9
  • Liker 3
Skrevet

Tja, er jo som med alt annen innen kjøp og salg, spekulasjon, osv.

Kjøp lavt(eventuelt puss opp noe), selg høyt, bruk profitten til å ta ut større lån, and repeat.

Anonymous poster hash: 4ac7f...e2e
  • Liker 2
Skrevet

Utfra svarene så er det tydelig at det er TS som litt "enkel" i hodet..... ;)

Anonymous poster hash: 4136c...060
  • Liker 11
Skrevet

Enda en "dumme" boligkjøper innlegg.

Jeg skjønner ikke hva du snakker om TS, for hadde det ikke vært for at jeg tidlig satset på bolig så hadde jeg vært en av de mindre heldige som leier nå til blodpris.

Anonymous poster hash: 4fcff...a62

• Liker 3
Skrevet

"Rikere" er jo relativt, rikere enn hvem er vel spørsmålet? Man blir definitivt rikere enn de som står på utsiden av boligmarkedet, og som leier i et marked det blir dyrere og dyrere å kjøpe i....

• Liker 2
Skrevet

Om man planlegger å flytte til utlandet når man blir gammel pesnjonist så kan man gjøre det bra på boligprisvekst. Feks til Hellas eller Spania.

Rentene er også helt latterlig lave med 2,5% for tiden. Så de som allerede har kjøpt for bedre råd når de får mindre renteugifter hele tiden. Mange som har kjøpt bor i enebolig de sikkert skal bo i 20 år eller mer så for dem har det sikkert ikke mye å si da de ikke kommer til å kjøpe noe annet på lenge.

Kjipt er det for det unge som har kjøpt seg en liten "fuglekasse på 35 kvm" og vil oppgradere til en 3-roms eller for de som leier og vil kjøpe. Men renta er sykt lav for tiden og den skal bli enda lavere til someren tipper jeg.

Skrevet

Jeg blir ihvertfall rikere. Siden jeg skal flytte utenlands om 2 år. Så hilser økte boligpriser velkommen. :-) Kjøpte leiligheten min for 1,4 mill for 7 år siden. Har nå økt til nesten 1,9. Så dette vil ihvertfall gagne meg. :-)

Anonymous poster hash: 16e1f...186

Flytter du utenlands er det noe annet.

Skrevet

Jeg kjøpte leiligheten min for 8 år siden, ga 2,8. Nå tok jeg en verdivurdering ganske nylig, og de mente den var verdt 4,5.

Når jeg forteller mine amerikanske venner at jeg bor i en kåk til 600 000 dollar tror de jeg er skikkelig rik. Men fy faen så mye mer de får for pengene over dammen. Min leilighet er 65 kvadratmeter, men vennene mine har gjerne nesten det dobbelte å boltre seg på. Til en brøkdel av prisen.

Biler er også mye billigere der over, ikke uvanlig at hvert medlem av husholdningen har sin egen bil.

Skrevet

Jeg kjøpte leiligheten min for 8 år siden, ga 2,8. Nå tok jeg en verdivurdering ganske nylig, og de mente den var verdt 4,5.

Når jeg forteller mine amerikanske venner at jeg bor i en kåk til 600 000 dollar tror de jeg er skikkelig rik. Men fy faen så mye mer de får for pengene over dammen. Min leilighet er 65 kvadratmeter, men vennene mine har gjerne nesten det dobbelte å boltre seg på. Til en brøkdel av prisen.

Biler er også mye billigere der over, ikke uvanlig at hvert medlem av husholdningen har sin egen bil.

Ja, og på Filipinene får du enda større hus og enda fetere bil!!111

Hva er poenget ditt, egentlig? Så lenge boligprisene går opp minst like mye som konsumprisindeksen og du klarer å holde lånet ditt tjener du penger på å eie. Med mindre alternativet er å bo gratis hos mamma, selvsagt. Da kan det finnes økonomiske scenario det du vil tjene mer på å la være å eie bolig.

Anonymous poster hash: e6634...c91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...