Gå til innhold

Variasjon og spennende fôring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Vi har en 9 mnd gammel Dogo Canario som jeg gjerne skulle ha gitt litt mer spennende mat til enn det samme, kjedelige tørrfôret hver dag.
Vi gir litt vom av og til, men har blitt frarådet å gi dette for ofte da det fører til raskere vektøkning, noe som ikke er ønskelig med tanke på høyere risiko for HD og lignende. Alikevel får jeg litt dårlig samvittighet når det går i det samme hver dag. Jeg er litt usikker når det gjelder hva man burde gi og ikke og hvordan jeg skal sette det sammen til et komplett og næringsrikt måltid.

Er det noen som lager mat til sine egne hunder og har lyst til å dele noen tips?

Dette er ment som en litt sånn "av og til"-greie bare for å variere litt. Det virker så fryyyyktelig kjedelig å få samme mat hver dag.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du skriver vom, mener du Vom og hundemat (altså merket)? Det kan du gi med god samvittighet... Samme med vanlig storfevom også, egentlig, men det er jo ikke fullfôr.

Hvis du er på facebook anbefaler jeg deg å melde deg inn i gruppa ''Råforing - Prey Norge'' - under Filer ligger det massevis av info.

Skrevet

Når du skriver vom, mener du Vom og hundemat (altså merket)? Det kan du gi med god samvittighet... Samme med vanlig storfevom også, egentlig, men det er jo ikke fullfôr.

Hvis du er på facebook anbefaler jeg deg å melde deg inn i gruppa ''Råforing - Prey Norge'' - under Filer ligger det massevis av info.

Hehe, ja, jeg mener Vom og hundemat sitt valpefôr (?). Gir som sagt ikke dette så ofte, så kan ikke så mye om det. Holder meg foreløpig til å gi av og til for smakens skyld, men å fullfore med det tør jeg ikke før han er ferdig utvokst.

Takk for tips om gruppa :) Har blitt medlem nå, så håper jeg finner noe inspirerende og spennende.

Takk for svar :blomst:

Skrevet

Er det du eller hunden som trenger at maten skal være spennende? Hvis det først og fremst er deg, hunden spiser normalt og har god helse, så hadde jeg slått meg til ro med at hunden ikke har samme syn på hva som er kjedelig ;)

• Liker 1
Skrevet

Våtfor ala Vom&hundemat er jo ren snadder..! Hunden skal ha ca 2% av sin vekt pr.dag

Vi gir rå kyllingvinger/klubber,ribbe,lever ,fisk samt V&H

blander også inn kokte egg,grønnsaker som tomat,blomkål og ananas . Min elsker frossen blomkål,bananer og blomkål på sommeren.Det er iskrem :)

Får avkok av høne som jeg heller i isterningsposer. og disse kan brukes som litt ekstra piff på tørrfor,eller som isbiter på en varm dag

Er også medlem av flere råforingsgrupper. Mye å lære,mye info på disse stedene og HYGGELIGE folk som gjerne hjelper til :)

Skrevet

Wolfmoon:

Nei, det er ikke meg jeg tenker på når det kommer til at maten kan være en smule kjedelig. Tenker mer på voffen :) Han er sunn og frisk, men føler fortsatt at han ikke hadde hatt vondt av å smake på nye ting som kan bli et komplett måltid på samme linje som div. fôr.

Kårky:

Hehe, mye mulig det :fnise:

Nam, det var mye snadder. Får teste ut det, minus kyllingvingene/ klubbene? Er det ikke slik at det kan være veldig skadelig for en hund å spise beina til fugler (og får og fisk..)? Skjønner jo at din hund ikke har tatt skade av det siden du pleier å gi det :P
Kan jeg spørre hva slags grupper du er medlem av? Vil gjerne se hvordan andre gjør det :)

Gjest SånnCirka
Skrevet

Ikke noe problem å fôre med vom sålenge du reduserer mengden tørrfôr med den mengden vom du tilsetter. Hvis du gir normal mengde fôr og tilsetter masse vom i tillegg så er det fare for raskere vektøkning.

Skrevet

Wolfmoon:

Nei, det er ikke meg jeg tenker på når det kommer til at maten kan være en smule kjedelig. Tenker mer på voffen :) Han er sunn og frisk, men føler fortsatt at han ikke hadde hatt vondt av å smake på nye ting som kan bli et komplett måltid på samme linje som div. fôr.

Kårky:

Hehe, mye mulig det :fnise:

Nam, det var mye snadder. Får teste ut det, minus kyllingvingene/ klubbene? Er det ikke slik at det kan være veldig skadelig for en hund å spise beina til fugler (og får og fisk..)? Skjønner jo at din hund ikke har tatt skade av det siden du pleier å gi det :P

Kan jeg spørre hva slags grupper du er medlem av? Vil gjerne se hvordan andre gjør det :)

råforing prey ,godis .husker ikke helt i farta..Søk på FB :)

Rå bein som i kylling er ikke farlig. Jeg er skeptisk til råe fiskebein (Og kokte!!!) Så der peller jeg ut det meste først.. :) Min reagerer på rå fisk,så jeg gir lett-trukket fisk som oftest .Bruker lite vann og lar fisken trekke.Helst fileet varianter..

Skrevet

Raskere vektøkning er noe tull, valper skal vokse - det de ikke skal er å bli feite (spes. viktig for raser utsatt for HD o.l.). Det er helt, helt trygt å gi valpefôret til V&H, bare hold valpen i fint hold.

Hvis du leser filene i den gruppa får du oversikt over hva man kan gi, og hva man ikke kan gi (man kan gi nærmest hva som helst, men så fort råfôr blir en stor del av kostholdet burde du ha litt oversikt over hvor mye ben, innmat og kjøtt du skal gi i forhold til hverandre). Ben er absolutt ikke farlig, tvert i mot er det nødvendig om man råfôrer mye - men, de kan ikke være kokte, og heller ikke være vektbærende ben hos store dyr (lårben, etc). Fiskeben, fugleben, whatever, det går helt fint så lenge du gir det rått. :) Du må også se at kjøttet ikke er tilsatt salt eller noe annet skummelt.

Sist men ikke minst, det er greit nok å gi hunden sin disse tørre kulene dag ut og dag inn... Men jeg er ikke noe fan av det likevel, de setter pris på variasjon og ordentlig kjøtt. Hvor koselig er det å gi sin beste venn valget mellom å sulte seg eller spise noe de ikke liker noe særlig liksom (ikke at din ikke liker tørrfor altså, men det er mange hunder som blir matleie og synes det er kjedelig)... :tongue:

Skrevet

Ja, mengden tørrfôr blir redusert hvis han får vom og kuler blanda. Han får under halvparten av daglig mengde vom når han først får, så det blir litt kuler oppi, men ikke nok til et fullt måltid.

Har blitt medlem av forskjellige grupper nå, får håpe jeg får noe ut av det :) Må bli flinkere til å teste ut nye ting :) Takk for tips :blomst:

Hehe, selvfølgelig skal han vokse. Det er jo uenigheter om dette med vom da, men jeg velger å trå forsiktig uansett. Han får vom ca en gang i uka frem til han er ett år, og det er jo ikke så lenge igjen til :) Tilsetter andre ting som selolje, noen ganger blodpulver, litt kylling, det jeg kutter av fra forskjellige typer kjøtt osv da. Men at han kan bli matlei ser jeg og det er da dette blodpulveret kommer inn i bildet, hehe. Det gjør ofte susen. Skal sette meg inn i å lese litt mer om det og lære om hvordan jeg skal sette sammen et måltid. Takk for svar :):blomst:

Skrevet

Jeg fòrer mest V&H blandet med noe Orijen til BC'en min på 5 måneder. Er vel vanligvis 70-80 % V&H og resten tørrfór. Noen måltider får han dog kun V&H, andre ganger får han kun Orijen. Kommer litt an på om vi har dårlig tid, om jeg har husket å ta opp fra fryseren osv. Han er frisk og sprek, vokser som han skal, er slank og fin (dog kraftig type naturlig) og fin i pelsen. Er veldig fornøyd.

Skrevet

Husk en ting: Vi mennesker har 9 000 smaksløker

Mens hunder har bare 1700 smaksløker.

Det at vi eiere tror at det blir fort kjedelig kommer på vår egen samvittighet. Hunder går mer for lukten av mat, det er grunnen til at de også tigger ofte for de syns at det vi mennesker spiser lukter godt.

Det gjør ingenting å gi hunder litt "godt" i blandt, men de skal ha tørrfôr som er fra en ordentlig butikk (dvs. ikke vanlig matbutikk) Dette er fordi det gir dem de proteinene de skal ha og næringsstoffer samt vitaminer. Tørrfôr er veldig bra for tennene dems.

Så ikke gi for mye/og for ofte menneske mat.

Det er er en god ide å bytte "smak" på fôret, f.eks hvis den type fôr du bruker har enten kylling, kjøtt eller fiske smak. Men hvis du skal bytte type av merke på fôret så skal dette gjøres med en overgang, da de forskjellige merkene ER forskjellige.

Bare litt tips ;)

Anonymous poster hash: 6c7e9...38b
Skrevet

Hunder har ikke samme syn på variasjon i kosten som mennesker. I forsøk hvor dyr får velge mellom en stor mengde mat av en type, og en mindre total mengde med flere typer vil hunder stort sett alltid velge det alternativet som har mest mat. Mens en del andre dyr, som rotter eller mennesker vil ofre litt av den totale mengden, for å oppnå variasjon. Ikke noe å tenke på altså, før evt bikkja gir uttrykk for å være matlei.

Jeg hadde heller ikke vært redd for å fullfore med vom, det eneste du trenger å følge med på er om hunden blir feit, og en valp tåler også litt høyere fettprosent i perioder, enn en voksen hund.

Anonymous poster hash: 791af...e51
Skrevet

Jeg gir bare vom og hundemat til min labrador og har ingen problemer med fedme. Feit kan en bli av alt fôr, det kommer an på mengde og aktivitetsnivå.

Anonymous poster hash: d5609...98b

Skrevet

Husk en ting: Vi mennesker har 9 000 smaksløker

Mens hunder har bare 1700 smaksløker.

Det at vi eiere tror at det blir fort kjedelig kommer på vår egen samvittighet. Hunder går mer for lukten av mat, det er grunnen til at de også tigger ofte for de syns at det vi mennesker spiser lukter godt.

Det gjør ingenting å gi hunder litt "godt" i blandt, men de skal ha tørrfôr som er fra en ordentlig butikk (dvs. ikke vanlig matbutikk) Dette er fordi det gir dem de proteinene de skal ha og næringsstoffer samt vitaminer. Tørrfôr er veldig bra for tennene dems.

Så ikke gi for mye/og for ofte menneske mat.

Det er er en god ide å bytte "smak" på fôret, f.eks hvis den type fôr du bruker har enten kylling, kjøtt eller fiske smak. Men hvis du skal bytte type av merke på fôret så skal dette gjøres med en overgang, da de forskjellige merkene ER forskjellige.

Bare litt tips ;)

Anonymous poster hash: 6c7e9...38b

Skal ha tørrfôr? Hvordan i all verden mener du at det er bedre enn råfôring?

Anonymous poster hash: 8f136...bfa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...