Aircondition Skrevet 3. februar 2015 #1 Skrevet 3. februar 2015 Jeg er en rotekopp uten like. Jeg vimser, glemmer ting, er elendig på å følge opp ting jeg organiserer og setter i gang. For eksempel det å ta opvasken etter hvert måltid, rydde når barna er i seng, planlegge og innkjøp av middag for en uke, betale regninger innen forfallsdato.. Jeg kvier meg for slike oppgaver, utsetter, utsetter og utsetter. Jeg holder på å bli gal. Jeg har holdt på slik i mange herrens år og ble nesten kastet ut av eksen 2-3 ganger fordi jeg ikke klarte få unna husarbeid før det rant over og ble kaos. Jeg elsker planer. Månedsplaner, ukesplaner, dagsplaner. Jeg elsker orden og system, jeg elsker budsjett, og rutiner. Men jeg klarer ikke følge det opp. Det ender med at jeg blir alt for detaljert og gjør alt fryktelig vanskelig for meg selv, så det ender alltid med at jeg mister motet. Jeg kan sitte på dagesvis å lage planer. Dette gjør meg fryktelig trist. Jeg ser virkelig alvoret i dette, jeg ser at det påvirker trivsel i hjemmet, både hos meg og ungene. Det aller verste er at jeg ser det selv! Nå skal det sies at jeg har både ADHD og bipolar lidelse, og jeg vet at dette er klassiske symptomer for begge disse. Samtaleterapeuten min sier at det er helt vanlig, og at jeg ikke må være så streng mot meg selv. Men jeg mener at det ikke skal være noen unnskyldning når jeg er så fullstendig klar over det.. Jeg har prøvd å fulgt "Fly lady" sitt opplegg på nett, rutiner for å holde orden i hjemmet. Kjempebra opplegg men jeg greier ikke følge det opp. Noen som har tips å komme med? Hva gjør du for å holde orden og oversikt i hjemmet? Hvilke rutiner har du? Har du noen bestemte metoder du bruker, lager du planer, hvordan bygger du eventuelt opp disse planene, hvor plasserer du dem osv? Har du faste vaskedager? Jeg VET at jeg bare må ta meg selv i nakken og komme meg i gang, at jeg må bestemme meg for det osv. Men det har jeg prøvd på i 20 år nå. Likevel så kan jeg ikke gi opp, jeg ønsker jo av hele mitt hjerte at dette skal endre seg og at jeg til slutt klarer å innarbeide gode vaner og rutiner
sweety pie Skrevet 4. februar 2015 #3 Skrevet 4. februar 2015 - ukeshandel - budsjett - fast vaskedag - ta oppvasken etter hver måltid. Da hoper det seg aldri opp med rot.
Pipzky Skrevet 4. februar 2015 #4 Skrevet 4. februar 2015 Gi deg belønning når uka er ferdig og alt er fulgt opp
Mazarini Skrevet 5. februar 2015 #5 Skrevet 5. februar 2015 Jeg føler med deg, og jeg trenger gode tips selv!! Men jeg har en følelse av at jeg av og til "prøver for hardt". Jeg er, som deg, også veldig glad i planer, kalendre, handlelister etc etc.... Men klarer bare unntaksvis å følge opp. Sukk
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #6 Skrevet 5. februar 2015 Trenger ikke noe oppsett på hvordan jeg skal gjøre ting. Jeg gjør aldri feil så det problemet har jeg ikke. Kan derfor ikke hjelpe deg. Anonymous poster hash: 6fd36...fdb
sweety pie Skrevet 5. februar 2015 #7 Skrevet 5. februar 2015 Trenger ikke noe oppsett på hvordan jeg skal gjøre ting. Jeg gjør aldri feil så det problemet har jeg ikke. Kan derfor ikke hjelpe deg.Anonymous poster hash: 6fd36...fdb Å det var viktig å fortelle? 1
MrsDunphy Skrevet 5. februar 2015 #8 Skrevet 5. februar 2015 Prøv å ikke være for detaljert, da går det ikke. Start veldig enkelt, og så får du heller supplere etterhvert. Sett deg konkrete, oppnåelige mål. F.eks. neste uke fokuserer du på mat. Søndag kveld må du planlegge neste ukes middager, og mandag handler du inn etter jobb. Gjør du dette, har du halvveis oppnådd ukemålet allerede på mandag. Ikke implementer noen flere detaljer for den uken altså. Og fortsett gjerne slik med maten i noen uker til det blir en rutine. Deretter velger du et nytt mål, som kan være alt mulig. Men siden du sier du er rotete ville jeg valgt meg et mål som omhandler det å rydde opp etter seg hele tiden. Da fokuserer du kun på det! Hele uken skal du tenke på at du må ta med deg boken etter å ha lest, legge på plass pc'en etter bruk, rydde av bord og kjøkken rett etter middag, osv. Få med deg mannen, og forklar ham at dette er viktig for deg. 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #9 Skrevet 5. februar 2015 Finn et område som kan være rotete. Jeg har en roteskuff på stua, en eske med alt mulig på kjøkkenet, en hylle i skapet i gangen og en bod som garantert kunne rommet fire uteliggere og en elefant uten at jeg ville lagt merke til det. Jeg har kontroll på mye, men kan ikke ha kontroll på alt, derfor har jeg valgt å la enkelte ting flyte. Derfor har jeg den roteskuffen på stua hvor alt av kulepenner, hårstrikker, mynter og annet smådill som lager rot havner når jeg kjenner at det blir for mye for meg å finne en plass å gjøre av alt. Eska på kjøkkenet har samme funksjon. Boden også. Hylla i skapet likeså. Når det gjelder det med oppvask og sånn er "barnearbeid" helt innafor så lenge ungene er store nok. Med store nok mener jeg 3-4 år. Da klarer de å bære sitt eget servise og bestikk til vasken, kaste matrester og skylle av. De kan også fint rydde sine egne leker,og hjelpe til med litt generelt husarbeid (da heller å brette klær/legge på plass og ikke vaske vinduer). De må jo lære at de skal bidra til fellesskapet selv om de voksne skal ta mesteparten. Det er klart, innimellom flyter det over her også, og da slår vi av alt, setter på musikken vi elsker og bruker en time maks på å få unna det aller verste. Som regel får vi unna alt, unntatt klesvask. Jeg har en diagnose som gjør at jeg ofte blir overveldet. Og det av ingenting. Innimellom kan jeg begynne å gråte fordi det er for mange egg i forhold til plass i eggholderen i døra på kjøleskapet. De dagene er det ikke mulig for meg å gjøre mer enn det absolutt nødvendigste, og jeg ser på det som en seier bare å tømme oppvaskmaskina og øver meg på at det er bra nok. Anonymous poster hash: ce0c6...d71 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #10 Skrevet 14. februar 2015 Et godt tips er å ta med seg ting som skal på plass når man allikevel er på farten. Og å ha nok serveringsbrett og kurver tilgjengelig. Jeg har Me og orker ikke stresse så de tipsene har hjulpet meg masse. Sokker og undertøy i samme farge,sort her,vaskes en gang i uka. Også er det hvitvask,håndklær sengetøy mm. Unntaksvis annet tøy. Jeg gikk på Vero moda kjøpte 10 svarte singleter som jeg har under annet tøy da slipper jeg å vaske så ofte,kun singletene som skiftes hyppig og man slipper å vaske i stykker pene overdeler Skaff deg en kalender med ruter til å notere avtaler og heng den på kjøleskapet Legg alle faste regninger inn på autogiro i nettbank på en egen regningskonto Rigg deg til med 5-6 sunne middagsoppskrifter og pass til enhver tid på å ha råvarer i hus slik at du kan tilberede et måltid på få strakser. Tips er fullkornspasta,egg,løk og gulrøtter er slike ting som holder seg i flere måneder i kjøleskapet.Tomatpure,hakkede tomater,hvitløk,oljer. Stressbesparende slippe fly ut og handle fordi du ALLTID er tom for råvarer. På Kiwi har de god FirstPricesåpe som ikke tørker ut hendene til 6.90. Jeg var så dørgende lei avgnålet om at nå var det tomt så jeg har hamstret litt og litt og har sikkert 50 håndsåper stående i et skap. Ting som holder seg kan man handle mye av og kommer an på hvor mye plass du har tilgjengelig. Gode oppbevaringsløsninger er stressbesparende.På Ahlens kjøpte jeg knagger til å henge på dørene. Hamstre toalettpapir, håndsåpe,oppvasktabl og lignende forbruksvarer når det er billig. Dette er utrolig stressbesparende. Ha et gaveskap,til bursdager og lignende,feks handle billig på ebay,gavekort og gavepapir,ha alltid et lager så slipper du styrte av sted,alle vet hvor stressende det er. Tips er termokopper,angorasokker fra Nille,dvdfilmer på tilbud,vinflaske innpakket i aluminiumsfolie med pyntebånd og en drueklase. En god te og en tekopp..Gå på tilbudsjakt og hamstre i gaveskapet ditt. Jeg lover det er stressbesparende. Dette var noen tips jeg kom på i farten Anonymous poster hash: 26984...22d 1
Gjest Sanne__ Skrevet 14. februar 2015 #11 Skrevet 14. februar 2015 (endret) Følger Endret 14. februar 2015 av Sanne__
Gjest Sanne__ Skrevet 14. februar 2015 #12 Skrevet 14. februar 2015 (endret) Jeg har Me og vasker et rom av gangen,da virker det ikke så overveldende. For eksempel badet vaskes en dag osv.. Oppmuntre barna til å hekte sammen sokkene når de er skitnr, og kjøp kun en farge og vaskes i vaskepose Endret 14. februar 2015 av Sanne__
Annie Hall Skrevet 16. februar 2015 #13 Skrevet 16. februar 2015 Lag lister, heng et sted og kryss av. Og sett bort ting. La barna ha sine arbeidsoppgaver som de må følge opp. Og om du vil ta deg råd til det: vaskehjelp. da må man rydde kvelden før, og vips så er huset strøkent
Rotemor Skrevet 16. februar 2015 #14 Skrevet 16. februar 2015 Pinterest er full av slike lister og planleggingskalender. Dag for dag, uke for uke etc. Fine hjelpemidler for å få etablert bedre vaner:)
Aircondition Skrevet 16. februar 2015 Forfatter #15 Skrevet 16. februar 2015 Himmel og hav, her var det massevis av gode tips! Ble helt overveldet, hadde helt glemt denne tråden. Tusen takk, setter pris på alt dere har skrevet har vært på pinterest og pinna det jeg fant, kan sitte oppe hele natta og finne nyttige pins, men så kommer keg ikke lenger nå skal keg ta meg sammen. )blir veldig trist sv å tenke på at jeg har sagt dette i 15 år nå. Men aldri for sent Fra og med idag så skal jeg virkelig gå inn for å ta ting etter hvert. Legge ting på plass, og plukke med meg ting i forbifarten m. Og det med å sette på musikk og få med ungene på moroa var utrolig lurt! Da blir det ikke det evige maset " rydd opp ditt, rydd opp datt".. Bedre å bare si at nå setter vi av 15 Minutter til rydding, så ser vi hvor mye vi egentlig klarer å rydde på 15 minutter Jeg har også tenkt å kjøpe en stor whiteboard-tavle, det er etterlengtet Igjen, tusen takk. Er så utrolig deilig å bli møtt på denne måten, er så mange av dem som pøser på med demotiverende kommentarer om hvor lat og tiltaksløs man er. 2
Kvist Skrevet 17. februar 2015 #16 Skrevet 17. februar 2015 Til sånne ting du skal huske å gjøre på et fast tidspunkt kan du bruke påminner på telefonen. Jeg setter på en "vekkerklokke" med tekst som sier hva jeg skal gjøre. Du kan feks sette "ukemeny" og stille den inn til å ringe søndag ettermiddag? Vi tar også med familien (små barn) og tar en 20-30 minutters rydderunde. Toåringen rydder leker, femåringen rydder litt her og der og tørker av bord, vi voksne deler oss gjerne mellom kjøkkenbenk/oppvask og klesvask og -bretting. Når klærne er brettet legger toåringen vekk det han får til, femåringen tar det hun klarer osv. Når kjøkkenbenken er ren, bordene er rene, gulvet fritt for leker osv setter vi på kaffe og tar en familiestund i sofaen. Det tar ikke så lang tid og det kan være litt lekebetont for oss alle sammen også. Femåringen syns det er kjempegøy om vi "konkurrerer" om å rydde mest mulig og utroper alltid seg selv til vinner Dessuten syns jeg det er viktig å lære barna at kjipe ting som husarbeid ikke blir gjort av magiske alver mens vi sover.
surre_tulle Skrevet 9. juni 2016 #17 Skrevet 9. juni 2016 Hei! Klarte du å få orden på ting? Og hvordan klarte du det? Sliter litt med de samme tingene, har ADHD uoppmerksom type og tilbakevendene depresjon...
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2016 #18 Skrevet 9. juni 2016 Jeg har ikke mange tips å komme med siden jeg ikke klarer dette selv engang. Men når det gjelder klesvask har jeg kommet til et system jeg liker godt. Det er å sortere klærne mens jeg henger det opp. Har tre klesstativ som jeg henger opp på, og da har alt fast plass. Barnas klær skal ett sted, undertøy til meg og samboeren, håndkler ett sted osv.. Og har regel med at jeg må ta det ned dagen etter jeg tok det opp. Er vel det eneste av regler jeg klarer å følge. Hater å henge etter med klær og plutselig stå der og ikke ha det jeg vil ha. Anonymkode: f9a97...2af
surre_tulle Skrevet 9. juni 2016 #19 Skrevet 9. juni 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke mange tips å komme med siden jeg ikke klarer dette selv engang. Men når det gjelder klesvask har jeg kommet til et system jeg liker godt. Det er å sortere klærne mens jeg henger det opp. Har tre klesstativ som jeg henger opp på, og da har alt fast plass. Barnas klær skal ett sted, undertøy til meg og samboeren, håndkler ett sted osv.. Og har regel med at jeg må ta det ned dagen etter jeg tok det opp. Er vel det eneste av regler jeg klarer å følge. Hater å henge etter med klær og plutselig stå der og ikke ha det jeg vil ha. Anonymkode: f9a97...2af Høres ut som et bra system! Blir vanskelig til vinteren men nå med mulighet til å tørke ute så vil det nok fungere ganske greit siden vi har et stativ ute med fire sider Og legge det sammen med en gang jeg tar det ned. Vi har en boks til hver på vaskerommet som jeg pleier å sortere rett i der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå