Gå til innhold

Alkohol i dåp?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal snart ha dåp og har bestilt koldtbord. Pratet med svigerforeldrene mine ang. planlegging og diverse i dag og jeg nevnte at jeg var usikker på hvilke type glass jeg skal dekke med. Vurderer å bruke vinglass fordi navnelappene tar seg finest ut på slike glass. Sa til svigers at jeg lurte litt på om det ble teit i og med at det kun vil bli servert eplemost, farris, brus o.l. Da reagerer svigers på at vi ikke skal servere vin til maten...?!

Må bare spørre, er det vanlig å servere alkohol i en barnedåp?! Uavhengig av hva som er vanlig så kommer ikke vi til å gjøre det. For meg skurrer dette veldig (og ja, jeg er fullt klar over at det går an å servere alkohol uten at det trenger å bli et fyllekalas, men likevel).

Anonymous poster hash: 14ab5...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ikke hvordan det hører til i dåp når det er spedbarnet som skal feires.
Barnerelaterte feiringer markeres ikke med alkohol, selv til maten.

  • Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri blitt servert alkohol i dåp jeg har vært i (10+). Jeg kan umulig tro at det er vanlig.

Anonymous poster hash: 3dbdd...c1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp er et selskap med et barn i fokus, og skal derfor være barnevennlig. Det betyr at vin ikke passer. I tillegg er dåpsselskap gjerne tidlig på dagen, også det av hensyn til barna, og da passer det ikke like bra med alkoholservering som til et kveldsselskap.

Vinglass går forresten helt fint til brus og saft. Mamma har alltid brukt vinglass til finere middager, og hun har aldri servert vin.



Anonymous poster hash: b8e5f...920
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei, NEI! Man feirer for guds skyld et spedbarn. Alkohol har ingenting der å gjøre!!

Vi brukte forøvrig vinglass og serverte brus :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns de er veldig rart å skulle drikke vin til det som, basert på informasjonen i HI, vil være lunsj på en søndag.

Og jeg tenker også at når barn er tilstede trenger man ikke drikke alkohol for å feire barna.
Jeg er også vant med at dåp og konfirmasjon er alkoholfritt, fordi hedersgjesten ikke drikker alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vin til maten. Synes ikke det er noe galt med det, tror ikke noen av de som var der ble litt beruset av et glass vin en gang. Nei, en liten baby tar ikke skade av å se en voksen drikke et glass med vin.



Anonymous poster hash: 2d511...a24
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i flere barnedåpen hvor det har blitt servert vin eller øl til maten. Ett glass til maten har ingen ting å si, tenker jeg, heller ikke til lunsj på søndag.

Jeg har faktisk ikke tenkt mye over om det er alkohol eller ikke ved slike tilstelninger, noe som betyr at det ikke er merkbart på stemningen om det blir servert alkohol. Annet enn de som ønsker det får et glass med noe godt å,drikke som passer til maten.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med alkohol hverken i dåp eller konfirmasjon, men det er jo på ingen måte nødvendig eller forventet. Det vanligste her i landet er nok alkoholfrie selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg har sett alkoholfri øl i barndåp, men det er det nærmeste i alle fall. Det er ikke normalt virker det som å servere alkohol i dåp og folk klarer seg helt fint uten mener jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Nei, jeg synes ikke det passer seg med vin til maten i hverken dåp eller konfirmasjon. Har heller ikke blitt servert det i de selskapene jeg har vært i

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det iallefall vanlig å drikke et glass vin/øl til maten både i dåp og konfirmasjon.

Anonymous poster hash: 55e98...017

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skulle sett feiring av dåp i landet min mor er fra! Her snakker vi fest, alle er glade, man synger og koser seg, og på ett eller annet tidspunkt drar far i huset frem flaska.

Men mitt inntrykk er at i Norden er alkohol "farligere" enn i andre europeiske land. Her betyr alkohol fyll og fulle nordmenn tenderer ofte til å bli ekle og grisete (noen gang vært på julebord liksom?). Slik er det ikke i dette landet, alloholkulturen er totalt annerledes a man klarer å oppføre seg selv om man har noe innabords. Barna får ikke noe skade av det.

Jeg hadde en norsk dåp, men kan uansett ikke se hvilken skade litt vin ville hatt. Det er VIN.

Anonymous poster hash: 73f13...635

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I utgangspunktet synes jeg ikke det er så farlig med alkohol i moderate mengder i en dåp.Barnet, som kanskje er to-tre måneder og ligger og babler i kurven sin, tar vel neppe skade av at tante Berit drikker to glass vin til maten? Jeg ville vært mye mer bevisst på signaleffekten ved konfirmasjon, da er jo problemstillingen mye mer relevant i forhold til barnet/ungdommen.

Så for meg koker det ned til opplegget rundt dåpen, hvilken mat som skal serveres, heller enn noen stor prinsippsak. På den restauranten der jeg jobbet hadde vi flere ganger dåpsselskap med full middag, da ville det vært merkelig om det ikke var lov å ta seg et glass. På den annen side har vi sjelden hatt alkohol ved formiddagsselskaper innad i familien, type koldtbord servert i spisestua hos bestemor. Begge deler er helt kurant, synes jeg, og et spørsmål om smak og behag. Det store slaget om ansvarlig alkoholbruk foregår de neste 18 årene, ikke i dåpen (med mindre noen i selskapet faktisk er troende til å gjøre det til et skikkelig sjøslag, men det har jeg vondt for å se for meg. Men det kan jo hende, selvfølgelig, og da er det nok et poeng å være mer restriktiv).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at alkohol ikke har noe i en dåp å gjøre, hvor mye er dere egentlig vant til at folk drikker!? :blink:

Anonymous poster hash: 6adf2...295

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bare ikke helt nødvendigheten av å drikke vin til maten klokka 13.00 på en søndag :klo:

For vår del løser det seg fint uansett om folk vil ha vin eller ikke. Vi skal ha feiringen i menighetssalen som ligger i kirken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...