Gå til innhold

Beste tips for å bekjempe søtsuget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å spise sunt, men merker at jeg har veldig søtsug. Det er ikke slik at jeg får litt lyst på noe søtt og at det går over, men heller at jeg har lyst på noe søtt hele dagen lang. Det er veldig slitsomt og jeg vil gjerne ha tips til hva jeg kan gjøre for å bekjempe dette. Så hva gjør dere? Til nå har jeg prøvd litt forskjellig: drikke vann, spise frukt/bær, spise litt mørk sjokolade, gå tur hver gang jeg får lyst på noe søtt osv. Ingenting fungerer; etter 30 min har jeg lyst på noe søtt igjen.

Anonymous poster hash: ab666...ef8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spise en banan kanskje. Sørge for å ha noen bananer på lur, slik at du slipper å gå til butikken hver gang.

Skrevet

Min erfaring er at søtsuget minimeres hvis du holder deg unna all type søtning, både ekte og falskt.

• Liker 5
Skrevet

Trene, hekle, strikke, vann med sitron, te, lakerol etc :)

Anonymous poster hash: 9faa7...9ef

Skrevet

Søtsuget blir mindre etterkvart, det er som en avrusning :)

Anonymous poster hash: 9faa7...9ef

• Liker 3
Skrevet

Et litt merkelig tips kanskje, men for meg hjelper det å alltid ha en boks med iskrem i fryseren. Fordi den bruker så lang tid på å tine er det ikke noe jeg kan gafle i meg på impuls og det er lettere å avstå fra kjedelig vaniljeis uten noen ting om 20 minutter vs. sjokolade med en gang. Samtidig som jeg ikke kjøper noe søtt på butikken fordi jeg har isen i tilfelle det skulle bli krise.

Skrevet

Jeg drikker lakriste når jeg har søtsug. Det metter søtsuget godt! Eventuelt tar jeg ei saftig pære, men frukt og bær-trikset har du allerede prøvd, så..

Anonymous poster hash: 82b66...847
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er lurt - som nevnt over her også - å bare kutte ut alt som smaker søtt. Selv om f.eks mørk sjokolade ikke er søtt, det er vel mest bittert, så vil det trigge søtsuget.

Frukt er jo søtt så det vil også trigge søtsuget. Og jeg tror det er dumt å spise banan, det har veldig mye sukker i seg. Fruktsukker, ja, men like fullt sukker.

Anonymous poster hash: 5bf1a...05f
  • Liker 2
Skrevet

Et litt merkelig tips kanskje, men for meg hjelper det å alltid ha en boks med iskrem i fryseren. Fordi den bruker så lang tid på å tine er det ikke noe jeg kan gafle i meg på impuls og det er lettere å avstå fra kjedelig vaniljeis uten noen ting om 20 minutter vs. sjokolade med en gang. Samtidig som jeg ikke kjøper noe søtt på butikken fordi jeg har isen i tilfelle det skulle bli krise.

Tine iskrem??? Iskrem spiser man jo normalt rett fra fryseren? Spiser jo ikke smeltet is heller? Selv is fra fryseboks med -22 grader er jo nesten flytende etter 20 min i romtemperatur.

Anonymous poster hash: 4a279...42a

• Liker 1
Skrevet

Haha, det er et tips jeg liker :)

Anonymous poster hash: ec075...6e0

Gjest Runforit
Skrevet

Beste måten er å spise nok mat og balansert. Da vil ikke blodsukkeret svinge slik at en får søtsug.

• Liker 4
Skrevet

Jeg lover, det blir bedre! Jeg slet også med dette en periode, men det er rett og slett bare å vente, jo mindre sukker du spiser, jo mindre behov får du for det. Jeg har ikke hatt ordentlig søtsug på et par uker nå, trodde aldri det skulle skje! Selvfølgelig spiser jeg litt sjokolade nå og da, men aldri fordi jeg har et sterkt behov for det, bare fordi jeg f. eks. har fortjent å kose meg litt.

• Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Drikk grønn te med så lite søtning som mulig, gjerne med noen dråper sitron. Den litt bitre smaken reverserer søtsuget for min del. I tillegg er grønn te og all mulig te supersunt, og er bra for forbrenningen :)

Skrevet

Te med sukrin, sukkerfri tyggis

Skrevet

Det beste er å holde seg helt unna, da går det bort..

Prøvde mørk sjokolade jeg også, men det funket ikke. Det smaker ikke som ordentlig sjokolade :P tror den "lurer" en til å forvente den gode sjokoladesmaken, og så bare "heell naaww".

• Liker 1
Skrevet

Lage noe godt å spise i stedet. F.eks. et ferskt rundstykke med godt pålegg :)

Anonymous poster hash: c1e0c...b8b
Skrevet

Spis så du er mett (men ikke for mett). Jeg blir hvertfall veldig fort fysen dersom jeg ikke har spist nok mat. Ellers, hvis du vil være drastisk: Kutt ut alt av raffinert sukker og kunstig søtning. Da forsvinner søtsuget. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt tuggis på deli de Luca som er dessert tyggiser. Heter "Extra dessert delights" med sjokolade/minst smak lemon curd osv. Pleier å ta meg en sånn, det hjelper! :-)

Anonymous poster hash: 9b2e8...4b6

Skrevet

Tyggiser** de inneholder 5kcal per ryggingen noe som er helt ok for min del

Anonymous poster hash: 9b2e8...4b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...