Gjest Anonymous Skrevet 8. august 2004 #2 Skrevet 8. august 2004 Jeg klarer ikke spare Men hvis det er en ting jeg har skikkelig lyst til klarer jeg å spare meg til denne tingen.
Gjest gjest1 Skrevet 8. august 2004 #4 Skrevet 8. august 2004 Jeg sparer 15 prosent av det jeg tjener. Andre som har lignende rutiner?
ringblomst Skrevet 9. august 2004 #5 Skrevet 9. august 2004 Vi holder på å gå over til fellesøkonomi, så planen er å spare en viss sum hver måned, men hvor mange tusen det blir vet vi ikke ennå. Har allerede en del på en felles sparekonto.
Arkana Skrevet 9. august 2004 #6 Skrevet 9. august 2004 Jeg klarer ikke spare, men til mitt forsvar er jeg student da. Regner vel meg jeg kan spare noe når jeg er ferdig og får jobb. Sambo sparer, ikke fast, men når han får bonus, feriepenger, overtidsbetalt eller rett og slett har penger til overs så går det noen tusen over på sparekontoen. Godt å ha.
Lula Skrevet 9. august 2004 #7 Skrevet 9. august 2004 Ja, jeg sparer. For den som sparer den har ;-) Legger av hver måned: 3000.- til felles sparekonto med mannen min 1500.- til BSU 2 ganger i året (når bonusen kommer) sparer jeg ca. 30000.- på min egen konto. I tillegg betaler vi ned på felles lån fortere enn vi egentlig trenger. Det blir jo en form for sparing det også.
Suzy Skrevet 10. august 2004 #8 Skrevet 10. august 2004 Himmel og hav Lula... Hvordan klarer dere å legge til side så mye? *imponert* Jeg legger unna en tusenlapp i måneden på en sparekonto og har planer om at sparepengene skal gå til ferie, men utenom dette blir det ikke noe særlig til overs.
Lula Skrevet 10. august 2004 #9 Skrevet 10. august 2004 Himmel og hav Lula... Hvordan klarer dere å legge til side så mye? *imponert* Vi er veldig økonomiske begge to og prioriterer å spare en del, slik at vi har økonomisk trygghet og frihet. Så lenge vi har muligheten til å spare såpass mye gjør vi det. Det kan fort bli dårligere tider, slik at vi må tære på reservene fremfor å bygge dem opp ;-) Da er det greit å ha litt ekstra i banken.
aline Skrevet 10. august 2004 #10 Skrevet 10. august 2004 sparer fast 1500 i mnd, sluttet å røyke og sparer fremdeles røykepengene halvannet år etter!! Har funnet ut at jeg aldri kunne begynt å røyke igjen, for da hadde jeg jo ikke hatt råd til alt jeg har lyst på!!! I tillegg sparer jeg det ekstra jeg får på f.eks skatt, feriepenger, halvskatt i jula etc og andre ganger jeg får inn mer penger en det jeg trenger for pr mnd. + at jeg betaler ned på div. smålån fortere en jeg trenger. Nå som jeg har gått opp i lønn har jeg også satt ekstra skattetrekk, både som sparing + for å slippe restskatt... men bruker sparepengene igjen da, på ferier og ekstrating jeg har lyst på, men ikke alt, og har mye bedre økonomi etter at jeg begynte å spare!! Det er faktisk enklere å ikke bruke, når man har stående!!
maiia Skrevet 10. august 2004 #11 Skrevet 10. august 2004 Jeg sparer hver mnd.: kr. 1.000,- til sparekonto Kr. 1.250,- til BSU (Anbefaler dette til alle som har mulighet)
Windy Skrevet 10. august 2004 #12 Skrevet 10. august 2004 For tiden får jeg tannlegebehandling, så alle pengene går dit. Men når jeg er ferdig, og forhåpentligvis får igjen mesteparten (er student), kommer jeg til å spare mye av dette i tillegg til å sette av en tusenlapp i mnd. Det burde gå bra! Er sugen på en ordentlig ferie neste år
Fakse Skrevet 10. august 2004 #13 Skrevet 10. august 2004 Vi har en egenr regnings-konto som vi setter et fast beløp inn på hver måned. Dette beløpet er litt større enn det som egentlig skal til for å dekke regningene, så sakte men sikkert bygger det seg opp et overskudd. Prøver å spare på bsu, men nå for tiden er det bare mannen som har inntekt, så det holder hardt. Blir litt mer overskudd til sparing når vi begge kommer i jobb tenker jeg
Gjest Ethereal Skrevet 10. august 2004 #14 Skrevet 10. august 2004 Vi sparer i form av at vi betaler inn på en regningskonto til boliglånet og andre utgifter i den forbindelse, og vi betaler en fast sum hver måned, som er større enn egentlig nødvendig. I tillegg sparer begge litt på BSU hver måned. Jeg betaler også en tusenlapp mer i skatt pr måned enn strengt nødvendig, og har store planer om å spare litt i tillegg til det, siden jeg ikke vet hva neste år bringer på jobbfronten.
Gjest Anonymous Skrevet 10. august 2004 #15 Skrevet 10. august 2004 Vi sparer fast 5000,- i måneden, i tillegg til den sedvanlige nedbetalingen av lånet. I tillegg har vi bevisst for høyt skattetrekk, slik at vi de siste årene har fått igjen ca. 25000,- tilsammen i skattepenger. Greie feriepenger!'
Gjest Gjesta Skrevet 10. august 2004 #16 Skrevet 10. august 2004 Ja, jeg sparer hele tiden. Når jeg jobber rekner jeg ut hvor mye jeg kommer til å bruke, og setter av resten på høyrentekonto. Når jeg blir student nå, tar jeg opp fullt lån og stipend og er forberedt på å ikke bruke mer en 50% av det.
Bokalven Skrevet 10. august 2004 #17 Skrevet 10. august 2004 Sparer dere jevnlig? Hvor mye? Ja, så mye jeg kan. Vanligvis prøver jeg å spare ca 1000 i måneden.
Veslejenta Skrevet 10. august 2004 #18 Skrevet 10. august 2004 1000 kroner i måneden til BSU (og 3000 når skattepenger kommer). 2000 kroner til sparekonti. Nå i sommer har det vært vanskeligere å spare da jeg har timesbetalt og dermed ikke får betalt når jeg har ferie, og jeg ikke fikk noe særlig med feriepenger. Lula: du kan forresten ikke spare mere enn 1250 kroner per måned til BSU hvis du sparer hver måned hele året, da 1250*12 er maks beløpet for BSU.
Lula Skrevet 11. august 2004 #19 Skrevet 11. august 2004 Lula: du kan forresten ikke spare mere enn 1250 kroner per måned til BSU hvis du sparer hver måned hele året, da 1250*12 er maks beløpet for BSU. Vet det, men siden jeg bare betalte inn 1000.- i noen måneder, måtte jeg heve beløpet litt for at det skal bli 15 000.- totalt på året ;-)
Gjest Madden Skrevet 11. august 2004 #20 Skrevet 11. august 2004 Jeg setter liksågodt all lønna inn på egen konto etter at alle regningene er betalt, på den måten må jeg vurdere nøye hver gang jeg skal ta ut noe! Eneste måten for meg å spare på siden jeg er så glad i shopping!! Og det er utrolig hvor mye jeg kan spare på den måten..ved å tenke igjennom hver ting jeg skal kjøpe: behov, nytteverdi, ønske, og prioritert rekkefølge.. Ellers sparer jeg på skatten, betaler inn mer enn jeg trenger og får tilbake mye! Digg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå